pemm
12-06-2009 om 09:15
Wat zouden jullie doen?? Advies gevraagd over het omkleden/douchen na de gymles
Beste ouders/verzorgers,
Mijn zoon zit in groep 3 en ze hebben 2 keer in de week gym.Het is de bedoeling dat ze na het gymmen gaan douchen.
Nu is mijn zoon altijd als laatste klaar en krijgt dan vele moppers van de leerkracht.
Nu hadden we bedacht om geen handdoek meer mee te geven zodat hij zich niet kan douchen en dan wel op tijd klaar is.
De gymleraar had hem al een waarschuwing gegeven dat als hij zijn handdoek niet mee zou nemen hij de volgende keer niet meer mag gymmen en dat is dus nu een feit.
Wat zouden jullie doen in deze situatie???
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten Pemm

Leandra
13-06-2009 om 21:47
Brief van de dokter?
Wat heeft die er nu mee te maken als een kind niet wil douchen? Hij weet niet dat mijn kind zich niet prettig voelt. Ik vind het erg kort door de bocht dat het MOET. Ondanks dat een kind zich daarbij afschuwelijk voelt. voor mij onder een andere categorie dan ergens gewoon geen zin in hebben. Niet douchen vanwege religie mag wel, las ik ook ergens op een site, maar je er niet prettig bij voelen lijkt mij ook een gegeronde reden. Vic, wat zegt jouw school erover?
Groetjes Leandra

Holiday
14-06-2009 om 11:56
Pemm
"Of eigenlijk zijn hun van mening dat zijn sociaal en emotioneel functioneren beneden peil was"
Schandalig wat er gebeurt. Er is een speciale gymleerkracht die (blijkbaar?) niet op de hoogte is van karakter en vaardigheden van zijn leerlingen. Of wel, maar dan is het een botte boer en kan hij misschien dan wel goed gymles geven maar niet omgaan met de randzaken.
Je hebt binnenkort rapportbespreking? Dan is het voor de school toch te hopen dat ze met een aantal stevige positieve punten komen over je zoon, aangezien je het hele jaar nog niks gehoord hebt. En mocht veronderstellen dat geen bericht goed bericht is.
Te menen dat je kind op bepaald gebied onder niveau presteert en het kind/de ouders daarmee aan hun lot over te laten, vind ik echt schandalig.
Sterkte ermee! En wat betreft het douchen, voor die ene keer dat het nog voorkomt dit jaar misschien maar zo laten. De gymleraar is niet degene waar je moet zijn denk ik, de schoolleiding is hier verwijtbaar.

margje van dijk
14-06-2009 om 21:45
Douchen verplicht
Bij ons op school is het douchen ook verplicht, maar nog niet in groep 3 omdat die kinderen dan nog te klein zijn om het goed (snel) zelf te kunnen.
Vanaf groep 4 t/m groep 8 wordt er verplicht gedoucht. Ik heb eens een leerkracht horen zeggen tijdens het ouder-introductiegesprek dat dat vooral was om normaal met bloot om te leren gaan(wel gescheiden jongens/meisjes trouwens).
Ik vond het wel een leuk argument en ik heb het hier in de discussie nog niet gezien. Is onze school de enige die dit als reden aangeeft?
Behalve dan diegene die schreef dat ze ergens met hun onderbroek aan douchen (??). Die school heeft duidelijk de tegenovergestelde motivatie.
Ik heb er geen problemen mee en mijn kinderen gelukkig ook niet.
Margje

*bella*
14-06-2009 om 22:51
Slecht argument
Normaal met bloot leren omgaan? Ook dat vind ik absoluut iets voor thuis en zeker niet een taak voor school.
Iedereen gaat hier toch ook weer anders mee om?
Zelf vind ik het persoonlijk best belangrijk dat mijn kinderen leren dat bloot normaal is, maar niet iedereen denkt er zo over. En mijn zoontje al helemaal niet We doen het dus op zijn tempo thuis, hij is nu harstikke preuts (groep 4) en dat mag hij van mij. Ik leer hem op mijn beurt dat in mijn ogen bloot normaal is. Of hij dat ooit over neemt is verder zijn keuze. Dus, ik ben zeer blij dat er bij ons op school niet zoiets is als verplicht douchen oid, dan hadden we best een probleem.

Tirza G.
14-06-2009 om 23:17
Mijn kinderen
kleden zich voor niemand uit als ik er niet bij ben. Althans, op die leeftijd niet. Of het moet noodzakelijk zijn ivm medisch handelen. Ik vind het een kúl-argumentatie (normaal omgaan met bloot). Wie beslist wat normaal is?
Gymmen en douchen heeft niets maar dan ook helemaal níets met elkaar te maken.
Tirza

*bella*
15-06-2009 om 08:42
Bovendien
En hoe normaal ik bloot ook vind, zou me ook best thuis kunnen voelen op een naaktstrand geloof ik, nooit, nooit, nooit zou ik willen douchen samen met mijn collega´s. Gatver!!

Pippin
15-06-2009 om 08:58
Precies bella
Vergelijk het eens met een arbeidssituatie. Niemand zal zijn werknemers verplichten gezamelijk te douchen. Zo'n bedrijf zou gelijk de krant halen. Terwijl werknemers zelf kiezen voor die baan.
Kinderen zijn verplicht om naar school te gaan en kunnen geen ontslag nemen als het ze niet bevalt. Die verdienen dus nog veel meer bescherming dan werknemers.

M Lavell
15-06-2009 om 10:37
Geen halszaak
Margje:"Ik heb eens een leerkracht horen zeggen tijdens het ouder-introductiegesprek dat dat vooral was om normaal met bloot om te leren gaan(wel gescheiden jongens/meisjes trouwens). Ik vond het wel een leuk argument"
Ach, wel leuk misschien, maar flinterdun tegelijkertijd. Het lijkt me belangrijker om kinderen die echt niet willen te leren luid en duidelijk nee te zeggen en dat ook te honoreren.
Kern is dat rationalistaties over douchen zijpaden zijn. Het gaat om gymmen, niet om douchen. Je kunt iedereen in de gelegenheid stellen om te douchen, bovendien benadrukken dat dat de norm is, maar als er eentje niet tot douchen komt of er te lang over doet, dan is het de wereld op zijn kop om vast te houden aan dat gymmen ten koste van douchen.
Pippin:"Niemand zal zijn werknemers verplichten gezamelijk te douchen."
Eh.... daar waar écht gewerkt wordt, zodat je er écht vies van wordt, zijn de douches niet anders als in de sportclub. Dat is gezamelijk douchen dus. Bij gods gratie is er steeds vaker een aparte douche voor vrouwen. Maar vaak is het behelpen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-06-2009 om 10:38
Jemig!
Draai ik het ook om "om vast te houden aan dat gymmen ten koste van douchen."
Moet natuurlijk zijn: om vast te houden aan dat douchen ten koste van gymmen.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
15-06-2009 om 12:44
Nouououou
Al dik in de vorige eeuw werkte ik bij een bedrijf waar je verplicht moest douchen als je in een bepaald gebied was geweest. Daar waren keurige cabines voor. Allemaal prive
Tirza

M Lavell
15-06-2009 om 12:49
Bofkont
Mijn dochter moet anno nu nog steeds schipperen. Maar ja, die doet dan ook zeevaartschool
Groet,
Miriam Lavell

mamamic
15-06-2009 om 21:40
Voeten wassen
Ik meen dat ze hier op school douchen vanaf groep 6. Geen idee hoe dat gaat, want oudste heeft groep 6 nog niet bereikt.
In groep 3 t/m 5 doen ze na de gym voeten/handen wassen. Nooit zo bij stil gestaan. Maar het is eigenlijk wel een mooie overgang naar het 'echte' douchen. Dat kunnen ze motorisch best al zelf in groep 3.

Leandra
16-06-2009 om 11:05
Normaal omgaan met bloot?
Mijn zoon gaat thuis heel normaal om met bloot, enwij ook. Maar hij wil nu eenmaal niet met klasgenoten douchen of in z'n blote billen staan. is hij dan niet normaal? ik vind van wel. Dit is iets van hem endat moet gerespecteerd worden vind ik. Hij is dol op gym en ik hoop dat dat zo blijft. Zijn nieuwe school heeft aangegevn dat er ook een paar aparte hokjes zijn endat ze rekening met hem houden. Ik neem aandat het niet pedagogisch verantwoord is om kinderen tot bloot bij andren te staan omdat dat normaal geacht wordt te zijn. Ik vind dat zo over de grens van eigen waarde gaan. het dient ook geen enkel nut vind ik.
Groetjes leandra

Hilde
16-06-2009 om 15:45
Douchen, sporten en kinderen
Ik vind het zelf erg fijn om na het sporten te douchen, maar doe dit ook nog niet zo lang in een gemeenschappelijke douche. Ik ging vroeger in mijn "vieze" kleren naar huis, lekker douchen en dan naar bed.
Ik snap heel goed dat er veel kinderen zijn die dit niet willen. Ik vind dan ook dat je ze hiertoe niet kan verplichten.
Trouwens, het gaat over kinderen: die gaan toch niet zo snel zweten als volwassenen? Als ze spelen, zweten ze vast meer dan op een uurtje gym een half uur op hun beurt te moeten wachten.
Dit doet me trouwens denken aan mijn dochter die in het zesde leerjaar steeds de laatste was met omkleden na het zwemmen. De leraar vond dat ze een lesje verdiende en heeft de bus laten vertrekken. De school is zo'n 5 km van het zwembad vandaan. Toen dochter met vriendinnetje uit de kleedhokjes kwam, was het natuurlijk paniek! Ze zijn toen op eigen houtje te voet naar school gegaan. Ik mag er niet aan denken dat er toen iets was gebeurd. Die leraar is zijn boekje ver te buiten gegaan, en dat hebben we hem toen ook gezegd. Onze dochter is zich niet plots sneller gaan omkleden; nu ze 18 is, begint het langzaamaan beter te gaan

jasset
17-06-2009 om 14:39
Overbezorgde moeder?
Ben ik nu de enige die het geen fijn idee vind dat al die kindertjes zich daar helemaal uit moeten kleden terwijl er maar 1 leerkracht bij is?
Ik moet toch even aan het badmeester-verhaal denken.
Ik zou het absolutt niet goed vinden dat mijn kind van 6/7 jaar daar gaat douchen.
Daarbij; niet iedereen is even snel, ik heb veel ervaring met een erg dromerig traag kind. Vreselijk als dat kind dan steeds op deze manier wordt aangepakt, het helpt echt niet!
Als er gedoucht moet worden moeten er maar moeders komen helpen ofzo.. maar wat een onzin eigenlijk!

mijk
17-06-2009 om 14:43
Bij ons kun je een briefje meegeven
dat je kind van jou niet mag douchen..ZOu dat ge accepteerd worden bij jou op school.

pemm
18-06-2009 om 11:30
Heb geen idee....
...of een briefje helpt.
Ik moet nog in gesprek met die leraar,mijn zoon heeft om de week gymles van hem en voor dit schooljaar is dat nog maar 1 keer.
Komend schooljaar krijgt hij deze leraar weer voor gym,dus wil wel een gesprek met hem aangaan.
Om vergissingen te voorkomen,hij was diegene die tegen mijn zoon heeft gezegd dat hij niet meer mag mee gymmen omdat hij zijn handdoek niet mee had en de opmerkingen over in de blote kont terug naar school komen van zijn eigen juf die als begeleidster na gym er is met douchen/aankleden en de juf die de douche uit deed terwijl hij zich net geheel had uitgekleed.
Het zijn dus 2 mensen waarmee ik om de tafel moet.
Mijn zoon vind het overigens vreselijk om zich om te moeten kleden waar anderen bij zijn en dat maakt zijn toch al treuzelende vaardigheden er niet beter op!!
Maandag heb ik een gesprek op school en ga dit zeker aankaarten.
Groeten Pemm