Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

14-08-2011 om 21:05

We zijn er weer klaar voor

De etuis en agenda zitten in de tassen. De kinderen liggen weer op tijd in bed. Morgen begint de eerste schooldag weer. Van mij had de vakantie toch nog wel een weekje langer mogen duren, zeker gezien het mooie weer wat er nu weer aankomt. De kinderen hebben er ook allebei nog niet veel zin in. Tangodochter vond het wel gezellig een van haar vriendinnen weer te zien vandaag bij de bioscoop, maar school dat hoeft nog niet echt. Tangozoon gaat naar groep 3, maar is ook nog verre van enthousiast. Ik ben benieuwd hoe het gaat morgen. Vanavond maar op tijd naar bed, want pffff wat zal het tegenvallen weer om 6.45 u opstaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

14-08-2011 om 21:32

Ja hier ook

kinderen hebben er nog niet veel zin in, maar toch maar weer op tijd naar bed, morgen 7 uur loopt de wekker af. Zoon en dochter gaan in groep 5 beginnen, oudste heeft nog 1 week, namelijk VO...

Julia64

Julia64

14-08-2011 om 21:51

Hier ook

Zoon (10, gaat naar groep 7) voor het eerst in weken weer eens op tijd naar bed - nouja, op tijd... het werd toch nog 9 uur, maar goed.
Echt veel zin heeft hij er nog niet in - en ik ook niet. Alles begint weer; school, voetbal... altijd toch weer even lastig om weer in het dagelijkse stramien te komen. Maar ach, over een week weten we weer niet beter.
Sterkte allemaal voor morgenochtend!

Ook hier

Kinderen vroeg in bed, kleren liggen klaar, zo nog even de bekers en broodtrommels klaarmaken. Ze gaan naar groep 7 en 3 en alhoewel ze niet zeuren dat ze niet willen staan ze ook nog niet echt te springen. Meestal is het wel anders, zou het komen door al het gehang (niet constant hoor) vanwege het slechte weer deze vakantie?

Vic

Vic

14-08-2011 om 22:09

Door dit draadje bedenk ik ineens dat jongste morgen weer zwemles heeft. We wonen in een grensgemeente tussen noord en midden, dus onze basisschool begint pas 22 augustus weer (heeft het een weekje opgeschoven). De zwemles is een dorp verder, dus daar begint alles morgen weer. Oudste gaat in Noord-Holland naar het v.o., dus die heeft nog 3 weken vakantie, in totaal 8 weken. Tja, beter zo dan andersom

Tango

Tango

14-08-2011 om 22:09

Hee picasso

Hier gaan ze ook naar groep 7 en 3, da's toevallig. Maar zo gestructureerd als jij ben ik niet hoor. Er liggen hier helemaal geen kleren klaar en die bekers en broodtrommels doen we morgen pas.

Tango

Tango

14-08-2011 om 22:10

Graag gedaan, vic

Wel lastig zeg, op zo'n grens wonen. Hier begint deze week ook de zwemles weer, maar Tangozoon hoeft gelukkig pas vrijdag.

Tango

Ik ben geen ochtendmens dus om niet helemaal chagrijnig door de ochtendspits heen te komen probeer ik zo af en toe te plannen. Lukt niet altijd hoor
En leuk, ook een groep 3 en 7! Ben vooral benieuwd hoe de jongste het in groep 3 gaat doen, ze is net 5,5.
Hier trouwens morgen ook meteen zwemles, voor de eerste keer nog wel. Nou ja, vierde diploma voor de oudste maar die heeft al heel lang niet meer op zwemles gezeten. Ze wilde toch graag verder. Maar echt handig op de eerste schooldag (plus bso) is het niet. Gelukkig begint hockey pas volgende week voor de oudste en een week later voor de jongste.

Tango

Tango

14-08-2011 om 22:23

Dat is heel jong

5,5 in groep 3. Wat is die van mij dan al 'oud'. Die wordt al 7 in september. Je zou het hem niet geven hoor, het is maar een klein mannetje. Volgens mij vindt hij het heel spannend naar groep 3 te gaan, want meestal heeft hij na de vakantie echt wel weer zin om naar school te gaan, maar deze keer dus niet. Tja, het is wel erg vertrouwd geworden 3 jaar in hetzelfde klaslokaal met dezelfde juffen en dan nu ineens naar een andere klas met andere juffen. Ben ook erg benieuwd hoe het gaat.

Astrid

Astrid

14-08-2011 om 23:20

We zijn er ook klaar voor en alles staat klaar

Hier gaan de middelste (10) en jongste (8) morgen weer beginnen. Naar groep 8 en 5. Ze zijn gewassen incl. haren, kleren liggen klaar incl. stieken/ speldjes, gymtassen staan gevuld klaar bij de keukendeur met koek en drinken en de tafel is gedekt voor het ontbijt. Alles doen ze zelf. Ben helemaal van de taakjes tegenwoordig. We doen dit elke dag zo. De oudste heeft nog een week, maar die moet deze week al verplicht om 8.00 en later in de week om 7.00 aan tafel zitten, aangekleed en wel. Die is echt totaal uit zijn ritme. Morgen gaan we om 7.30 op. Ik werk zelf al weer 3 weken.

Judo en korfbal (op 3 verschillende dagen) begint deze week ook weer. Wedstrijden gelukkig nog even niet. Zwemmen voor de oudste en Yoga voor de middelste ook gelukkig pas volgende week

Ben er helemaal niet klaar voor

Vanaf dit schooljaar zitten mijn zoons (8 jaar, groep 5) op twee verschillende scholen, 4 kilometer uit elkaar maar met exact dezelfde schooltijden. Ik heb nog niet helemaal uitgedokterd hoe ik dat aan ga pakken. In elk geval moeten we veel vroeger op en de deur uit als voorheen. Ik denk dat ik straks niet echt relaxed zal slapen.

skik

pooh bear

pooh bear

15-08-2011 om 00:17

Laat slapen

Dochter gaat ook morgen weer naar school. Ze gaat naar groep 7. En ze is helemaal uit haar ritme.
Ik heb haar vanavond wel iets vroeger naar bed gebracht maar ook weer niet te vroeg om dezelfde reden als Pelle.
Helaas was ze om 23.45 nog wakker. Ze kon niet slapen en lag ook flink te hoesten. Het is nu eindelijk stil. Ik vrees dat ze morgen wel erg moeilijk wakker wordt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2011 om 07:19

Nee

We hebben geen zin. Schooljaar van dochter begint vandaag,met morgen de uitvaart van haar klasgenootje..

Tango

Tango

15-08-2011 om 08:54

Fiorucci

Wat een triest begin van het nieuwe schooljaar. Veel sterkte voor je dochter en ook voor jullie.

Tango

Tango

15-08-2011 om 09:02

Ze zitten weer op school

Hier zijn ze ook niet overdreven vroeg naar bed gegaan. Is inderdaad niet echt zinvol. Tangozoon was wel moe, want twee avonden ervoor heel laat naar bed gegaan door o.a. een verjaardag. Lag er om 20.00u in. Tangodochter een uurtje later. Ze sliepen redelijk vlot in. Vanmorgen natuurlijk niet wakker te krijgen.
Onderweg op de fiets zei Tangozoon nog dat hij niet naar groep 3 wilde maar nog een keer naar groep 2 (dat zou dus 3 jaar groep 2 zijn, dacht het even niet hoor).
We waren keurig op tijd op school. De juffen waren wel laat, want de deuren zaten nog dicht. Binnen belandden we in een wirwar van kinderen en ouders op zoek naar de juiste luizencapes, kapstokhaakjes en plekjes in de klas. Tangozoon heeft zich geinstalleerd aan zijn groep 3-tafeltje met echte laatjes en begon meteen zijn potloden in zijn etui te stoppen. De ouders stonden in grote groepen voor de ramen, dus om 8.35 u. zei de juf: even allemaal zwaaien naar de papa's en mama's, oftewel nu weg met al die ouders. Tangodochter had zich ook al geinstalleerd naast haar vriendin, dus toen kon ik weer naar huis vertrekken.
Het nieuwe schooljaar is weer begonnen.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-08-2011 om 09:49

Zo makkelijk

Dochter (4) heeft het hele weekend gezeurd dat ze niet naar school wilde. Ook vanochtend was ze nog zo dwars als een schele ezel. Komen we op school, geeft ze de juf keurig een hand, vertelt iets over de vakantie, gaat op haar nieuwe groep-2-stoel zitten, pakt een spelletje en klaar. Ik kon wel weer gaan, geloof ik. Ze viel naadloos weer in die routine. Gelukkig maar.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

15-08-2011 om 09:53

O jee

bedenk me nu dat ik ben vergeten te zwaaien naar dochter! En dat waar ze toch al wat sneu in de klas achterbleef, ze voelt zich echt nog niet helemaal op haar gemak op school (ook de hele zomer geklaagd over geen zin). Verder was het allemaal uitstekend gelukt om de kinderen op tijd op school te krijgen, ik hoop dat het zo doorgaat! Ik moet nu wel de rest van de ochtend bijkomen van het vroege opstaan en de hele 300 m fietsen naar school .

Eitje!

Het ochtendritueel liep lekker, kinderen werkten goed mee en op school was de sfeer goed. Oudste treuzelde nog wel een beetje maar jongste was mij al vergeten vanaf het moment dat ze haar vriendinnen zag. Niks geen groep-3-spanning!
Ben zo benieuwd naar hun verhalen vanmiddag!

Thursday Next

Thursday Next

15-08-2011 om 10:45

Ook

weer naar school vandaag. Jongste (5) helemaal trots want die zit nu in groep 2. En over de vakantie wil ze gaan vertellen dat ze heeft leren 31-en, en Carcasonne heeft gespeeld. En scoebidoe heeft geleerd. En over de speeltuin op de camping. Oh en misschien ook dat ze in Astrid-Lindgren world geweest is en in Legoland.
Oudste (9) is naar een nieuwe school en kon slecht in slaap komen van de spanning. Ze heeft een tas vol spullen mee, 2 etui's met inhoud, agenda, schriften, post-it briefjes...
En als extra leuke mededeling voor de juffen: in de vakantie hebben we hoofdluis opgelopen .

Asa Torell

Asa Torell

15-08-2011 om 11:41

Fio

Sterkte voor jullie allemaal. Wat zal dat een gapend lege plek in de klas zijn.

pooh bear

pooh bear

15-08-2011 om 14:14

Hier ook

Dochter heeft gisteren avond mega lang wakker gelegen. We waren dus al bang dat ze vanmorgen niet haar bed uit te krijgen zou zijn.
Maar vanmorgen was ze al om half 7 wakker. Naar school gaan was dan ook helemaal geen probleem. We waren ruim op tijd.
Tussen de middag heb ik de overblijf gedaan en ze lijkt totaal geen last van het weinige slapen te hebben.
En ze had het erg naar haar zin. (dat is wel eens anders)

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2011 om 15:37

Tango en asa

Dank jullie. Ja, het is een naar begin van het jaar zo. Ik heb kunnen afspreken dat we samen gaan met dochters beste vriendin en haar moeder. Dat vonden de meiden erg fijn.

Tango

Tango

15-08-2011 om 19:08

Hoe het ging

Beide kinderen hadden het toch wel weer leuk gehad. Ze mochten natuurlijk vertellen over de vakantie en er werd nog niet erg hard gewerkt. Tangodochter kwam vanmiddag alweer met een vriendin thuis.
Tangozoon vertelde trots dat hij keer-sommen had gemaakt met zijn beste vriendje die in groep 4 zit. Ze zitten in een 3/4 combinatie en dus weer bij elkaar. Hij vond het achteraf toch wel leuk in groep 3 en wil nu niet meer terug hoor naar groep 2.

NaShA

NaShA

15-08-2011 om 19:57

Op zich wel goed...

ze waren in elk geval niet negatief, wel jammer dat ook hier meteen weer is gekozen dochter alleen aan een tafel te zetten, achter in de klas. En zoon alleen voorin met een scherm....begint meteen weer zo negatief....

krin

krin

15-08-2011 om 21:27

En hier

is na zes weken groep-3-angst (gisteren huilde hij zich nog in slaap, vanmorgen zat hij zeer sip aan het ontbijt) de eerste dag alles meegevallen. Het bleek niet zo gek veel anders dan groep 2, meldde meneer. En volgens hem begonnen ze pas in groep 4 met schrijven (zijn grootste angst). Ik heb hem maar even in die waan gelaten.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-08-2011 om 20:16

Ach krin

"Zijn grootste angst". Wat schattig, zo'n bibberig jongetje. Deine Sorgen moechte ich haben, haha.
Groetjes
Massi

krin

krin

16-08-2011 om 21:25

Te vroeg gelachen

Dag twee was alweer een ramp. Huilen na school, huilen na het eten, huilen voor het slapen. Groep 3 is niet leuk, de juf is eng, en hij is steeds maar bang, dat lijkt de korte samenvatting. De ziel. Hoop maar dat het snel een beetje went.

Tango

Tango

16-08-2011 om 21:55

Vervelend zeg, krin

Zal misschien ook wel vermoeidheid zijn. Alles is natuurlijk nieuw en spannend. Probeer te achterhalen waar hij zo bang voor is en misschien gauw even een afspraakje met de juf plannen.
Hier overigens geen herkenning. Onze kersverse groep 3-er wordt met de dag enthousiaster. Vandaag had hij gegymd in de echte gymzaal en ging laten zien hoe hij daarna gedoched had (even onder de douche doorlopen en dan...klaar). Het lijkt wel dat hij wat ondeugender wordt nu hij bij die kleintjes weg is en bij groep 4 in de klas zit en hij kwam al met heel nieuw taalgebruik thuis. Oh, my god is de nieuwe uitdrukking hier, eerst bij Tangodochter, nu begint hij ook al. Ik vind hem niet zo geweldig. Moe is hij wel aan het eind van de dag, van al die nieuwe indrukken. Maar verder scheelt het misschien dat hij al bijna 7 is, mogelijk had hij het een jaar geleden minder goed aangekund.

Krin en tango

Krin: jammer dat het moeizaam gaat. Herken het wel van mijn oudste. Gevoelig en slim die enorm aan alles moest wennen wat anders was. De drukte kwam erg op haar af, het groepsgedrag was voor haar als introverteling too much enz. Het is sneu om een kind zo'n moeite met wennen te zien hebben. Maar, het gaat over! Zal voor je goede moed niet zeggen hoe lang het bij oudste duurde (ze zijn immers niet allemaal hetzelfde) maar hou vol! Misschien 1 tip: neem samen de week door, eventueel met een kalender. Dan weet ie wat hem te wachten staat elke dag.

Tango: hier ook een blije groep 3 stuiterbal! (jongste is een totaal ander kind dan haar grote zus) Wel is ze erg moe na school. Even in de gaten houden aangezien ze pas bloedarmoede heeft gehad. Maar verder vind ze alles leuk. Hier vrijdag voor het eerst gym in de sporthal. Sociaal gaat het geloof ik ook allemaal prima. Ze heeft 2 dikke vriendinnen uit groep 2 en het feit dat er erg veel jongens in de klas zitten boeit haar niet echt. Komt wel goed met mijn kleine gup dus!

Ben benieuwd

Hier beginnen ze volgende week (zoon naar 7, dochter naar 3). Zoon maak ik me niet druk over, die laat het allemaal over zich heenkomen, hij denkt dat groep 7 wel moeilijk zal zijn, maar hij neemt van me aan dat als hij groep 3 t/m 6 een makkie vond, hij ook geen problemen zal hebben in groep 7.
Dochter echter kreeg vandaag ineens een enorme huilbui omdat ze het zo spannend vindt om naar groep 3 te gaan. Het helpt ook niet dat ze nog helemaal niet kan lezen en haar broer kon dat al wel toen hij naar groep 3 ging en dat weet ze. Ik krijg het er maar niet in bij haar dat broer een uitzondering is en zij niet, dat het ook niet leuk zou zijn voor meneer J als alle kindjes al konden lezen, dan had hij niks meer te doen. Ik heb nog even benadrukt dat zij wel heel goed kan rekenen, veel beter dan broer op die leeftijd en dat hielp wel iets.
Het is misschien ook meer angst voor het onbekende. Voor het eerst een andere leerkracht na 2,5 jaar haar juf uit groep 1/2, ook kinderen uit de andere kleutergroepen bij haar in de klas, voor het eerst echt dingen leren (dat ze in groep 1/2 ook een hoop geleerd heeft beseft ze niet). Ze laat ook een hoop vriendinnetjes achter in de kleutergroep, dat vindt ze ook heel jammer. Al met al maakt ze zich gewoon heel veel zorgen om vanalles en kan het niet zo goed onder woorden brengen, waardoor ik haar zorgen ook niet weg kan nemen. Nou ja, we gaan deze week nog maar genieten van de vakantie en lekker rustig aan doen en dan zien we volgende week wel. Ik verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen, ik hoop het in ieder geval heel erg, want ze is altijd zo'n vrolijk ding en haar zo verdrietig zien vind ik erg naar.

krin

krin

17-08-2011 om 09:12

Tja

Dank voor de harten onder de riem. Het rare is dat hij al een jaar bij deze juf, in dit lokaal, met deze kinderen zit, want het is een 2/3 combi. Het enige echte nieuwe zijn de groep 2'ers, en die zijn voorlopig nog niet echt dominant
Hij wist vorig jaar altijd precies te vertellen waar groep 3 mee bezig was, omdat hij ze voortdurend in de gaten hield, hij zou vertrouwd moeten zijn met het dagritme, hij weet dat hij al heel veel kan (lezen, bijvoorbeeld), maar dat lijkt hem allemaal niet te helpen.
Bang om fouten te maken (in een vrij knutselwerkje), bang om instructies te missen, bang om te kiezen (want als dat niet snel genoeg gaat, kiest de juf voor hem), bang om om hulp te vragen als hij het niet meer weet.
Ik zie het nog maar even aan, en dan de juf maar eens vragen hoe zij het ziet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.