Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Weer optreden op school

Mijn oudste 4,5 jaar, groep 1) heeft een pesthekel aan verkleden, schminken en optreden. Zijn groep heeft eind vorig jaar de kerstviering moeten verzorgen. Na weken van spanning, weer in bed plassen, niet naar school willen heb ik uiteindelijk tegen de juf gezegd dat hij van ons niet mee hoefde te doen. Spanning weg en wij hebben lekker met z'n tweetjes samen gekeken naar de musical, oudste bij mij op schoot. Zijn groep moest die dag drie keer optreden. 's Ochtends generale repetitie, waarbij de oma's en opa's mochten kijken en 's avonds twee voorstellingen. Gevolg; hele vermoeide kinderen en ik was blij dat die van ons niet mee deed.

Nu een maand later; weekafsluiting door zijn groep. Weer verkleedkleren in de klas, weer spanning, weer niet naar school willen en huilen. En hij is niet de enige, heb ik al gehoord. Juf en ik hebben al gezegd dat hij niet mee hoeft te doen, dus niet verkleed of geschminkt, of hoeft mee te zingen, maar dat hij wel bij de rest van de klas moet staan. Dat deed hij gisteren dan ook, maar 's middags zei hij meteen "dattie niet bij het echte optreden ging staan".

Ik vind het nogal wat voor die kleintjes, deze optredens. Ik ben eigenlijk van plan om vanmiddag aan de juf te vragen waar dit nu allemaal goed voor is. Kunnen ze de kleintjes niet hierin ontzien? Dat ze pas vanaf groep 3 dit soort activiteiten gaan ondernemen? Of ben ik nu de enige die van mening is dat kleuters de eerste twee groepen gewoon kleuter mogen zijn?

Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

16-01-2009 om 10:31

Nou

Mijn dochter zou je er geen plezier mee doen als dat allemaal afgeschaft zou worden voor de kleuters.
Ze is nu 3.5 maar op het kdv is dit ook schering en inslag. De meiden en jonges bedenken van alles spontaan en dat moet nog aan het eind van de dag opgevoerd worden. Schminken is bijna een wekelijkse activiteit maar ze willen allemaal graag meer, liefst elke dag.
Vanmiddag zullen de papa's en mama's wel weer getrakteerd worden op een balletvoorstelling, want daar waren ze vanmorgen al meebezig.

Maar zo'n grote voorstelling met 3 opvoeringen op een dag is wel erg veel gevraagd. En zeker als dat nog 's avonds is ook. Groep 7/8 prima, maar niet voor kleuters.

Een week afsluiting hoort gewoon bij bepaalde typen onderwijs. Zoals ook het schrijven van de krant er bij hoort bij bv Freinet onderwijs.

groet,
Angela

Sandra

Sandra

16-01-2009 om 10:44

"Een week afsluiting hoort gewoon bij bepaalde typen onderwijs. Zoals ook het schrijven van de krant er bij hoort bij bv Freinet onderwijs."

Hoe bedoel je dat precies? Ik heb juist de indruk dat week- of maandafsluitingen op vrijwel iedere school worden gedaan. Ze zijn niet voorbehouden aan bepaalde typen onderwijs.

Onze kids zijn niet echt dol op voorstellingen (oudste zit in groep 8, straks de musical, heeft er echt geen zin in). Maar ze zijn wel uitzonderingen merk ik, de meeste kinderen (ook kleuters) vinden het hartstikke leuk.

amk

amk

16-01-2009 om 10:58

Type onderwijs

Veel scholen hebben het overgenomen maar het komt (even uit de losse pols) oorspronkelijk uit het dalton of montesorri onderwijs. Daar hoort het bij de grondslag van het onderwijs. Het heeft daarin een heel duidelijk doel ten opzichte van de uitgangspunten van het onderwijs.

Andere scholen hebben het overgenomen omdat zij in dat punt blijkbaar een meerwaarde zagen ten opzichte van hun grondslag.

Guinevere

Guinevere

16-01-2009 om 11:22

Jenaplan

Hier gebeurt het ook veel (Jenaplanschool), maar dan weekopeningen. Ook de kleuters treden een paar keer per jaar op. Maar....niets moet! Zo was er een keer een (kleuter)optreden waar een boef in moest meedoen. Niemand wilde die boef spelen, toen is het stuk zónder boef opgevoerd! En kinderen die niet willen schminken, verkleden, optreden...daar wordt geen druk opgelegd. Vaak hebben ze na een tijd kijken vanzelf een keer zin om iets eenvoudigs op het podium te doen, desnoods een decorstuk vasthouden. Allemaal prima.

amk

amk

16-01-2009 om 11:23

Even gezocht

het komt oorspronkelijk uit het Jenaplan onderwijs.

van www.jenaplan.nl:
Door samen te vieren b.v. in een weekopening- of sluiting leren we elkaar wat ons hoofd en hart heeft beziggehouden; we brengen gevoelens op elkaar over.

Sjillie

Sjillie

16-01-2009 om 11:29

Bij ons

op een "gewone" basisschool kenne we maandsluitingen.

Elke laatste donderdag van de maand bereiden 3 of 4 klassen iets voor en presenteren dat aan de andere klassen die die maand aan de beurt zijn en aan de ouders van deze kleuters.

Kleuters en groep 3 doen 1x per schooljaar mee, groep 4 t/m 8 doen het 2x per schooljaar.

Er ligt geen druk op de kinderen, als ze niet willen doen ze het niet en sommige willen alleen een kleine rol, ook dat kan.

GR Sjillie

Sandra

Sandra

16-01-2009 om 14:04

Doet er toch niet toe?

amk, ik noemde het, omdat je er volgens mij te veel achter zoekt. Jenaplan doet toneel met een bepaalde visie. Maar toneelspelen en theater doen vrijwel alle scholen. Nu en vroeger. Dertig jaar geleden hadden wij op mijn (openbare, zeer conservatieve basisschool) ook al maandvieringen. Vast ook met een bedoeling er achter, al zal dat vast anders geformuleerd zijn dan bij Jenaplan.
Maar het staat los van de vraag van Linda: zij vraagt zich af of er niet teveel van jaar kind wordt gevraagd.

suus

suus

16-01-2009 om 14:07

Positief

hoi
ik vind het juist heel positief dat de school regelmatig een voorstelling geeft. Voor veel kinderen is het spelenderwijs leren om voorstellingen te geven, om voor een groep mensen te zingen/praten enzovoort. Ik heb twee verlegen kinderen die je bij de eerste voorstellingen stil achter in zag staan op het podium, en nu staan ze enthousiast vooraan mee te zingen.
ik zelf heb veel moeite met het geven van presentaties ed, ik denk dat het voor mijn kinderen hierdoor een stukje makkelijker zal worden om dat te doen.

natuurlijk ben ik het er wel mee eens dat niets moet, het mag. geen schmink en geen verkleedkleren, dat lijkt me prima. gewoon kijken wat hij wel aankan, en langzamerhand elke keer een stapje verder proberen te komen?

Suus

amk

amk

16-01-2009 om 15:26

Doet er wel toe

want Linda geeft aan dat ze wil vragen of het niet een beetje minder kan.

Als het de overtuiging van de school is, van uit didactisch oogpunt zoals bij Jenaplan onderwijs het geval is zullen ze dat zeker niet doen. Dan is het een belangrijk onderdeel van het lespakket.
Beetje als vragen op een katholieke school of het bidden wat minder kan want je kind vind de verhalen zo eng. Dat gaat 'm ook niet worden.

Maar vragen staat vrij natuurlijk. Daarbij vind ik het juist wel goed om nu al met presenteren te beginnen, want wat Suus al zegt het wordt alleen maar meer later. En ik zie vele collega's haperen in kleine groepjes waarmee ze dagelijks werken en het over hun dagelijks werk gaat. Toch fijn als je dat al van kleins af mee krijgt, juist als je het er moeilijk mee hebt.

groet,
Angela

Maylise

Maylise

16-01-2009 om 17:58

Weinig met leeftijd te maken

Ik vind dit niet iets waarin kleuters ontzien moeten worden. Er zijn namelijk kleuters genoeg die optreden geweldig vinden en oudere kinderen die er niks aan vinden. Op zich denk ik dat het goed is als kinderen in het openbaar leren spreken en zich te uiten maar er zullen er genoeg zijn die optreden nooit leuk gaan vinden.
Mijn inmiddels volwassen tweeling zaten ook op een school met veel uitvoeringen. Mijn dochter vond het geweldig en mijn zoon heeft het nooi leuk gevonden. En dat is eigenlijk nu nog zo.
Zolang de school niet dwingt maar alleen stimuleert lijkt het me wel ok.

Maylise

Tango

Tango

16-01-2009 om 20:53

Vind het wel veel

wat Linda schrijft over de kerstvoorstelling. Voor kleuters is driemaal op een dag een voorstelling doen wel erg veel. Zeker in die tijd van het jaar als ze toch al erg moe zijn. Ik vind het goed dat ze ervoor heeft gekozen haar kind niet mee te laten doen.
Dat er voorstellingen gedaan worden op school vind ik prima. Bij ons doen ze het ook, maar niet veel hoor, iedere klas doet een voorstelling per jaar en tussendoor soms wat kleinere optredens bijv. met de kinderboekenweek.
Mijn zoon zat net 3 weken op school toen hij al meedeed met een voorstelling van zijn klas. Is best een verlegen jongetje, maar hij vond het toch wel leuk en deed best goed mee. Hij stal zelfs de show door midden in de voorstelling te zeggen: "ik moet plassen".
De jongere kinderen krijgen vaak gewoon een wat kleinere rol en de kinderen die meer durven een grotere. Zo dragen ze toch allemaal iets bij.

kaatje43

kaatje43

17-01-2009 om 16:46

Mijn kind zit op een jenaplanschool.

En inderdaad wordt er geen druk op gelegd op schminken enz. maar het is wel de bedoeling dat ze meedoen 2 x per jaar. Ik vind 3 x op 1 dag wel een beetje veel. Als ze nog erg verlegen zijn kunnen ze misschien de minst opvallende rol krijgen. Bij de hogere groepen is er een mogelijkheid om het geluid en het licht te regelen als je echt niet wilt optreden.
In het begin is het vaak doodeng, maar als ik nu zie hoe makkelijk zij zich voor een publiek gedragen, vind ik dit toch al grote winst. Ik wou dat ze dat vroeger bij mij hadden gedaan.

LindadR

LindadR

17-01-2009 om 21:13 Topicstarter

Optreden en spreken in het openbaar

Mijn man had als kind een bloedhekel aan optreden en heeft vandaag de dag een functie waarbij spreken in het openbaar vaak voorkomt en dit geeft geen probleem.

Ik daarentegen stond op de basisschool vooraan wanneer het om toneelstukken en kerstmusicals ging (ik speelde fantastisch Maria!) maar word al rood als ik aan het spreken voor een publiek denk. Ik doe het wel, maar het gaat me zeker niet makkelijk af.

De link tussen dingen doen op school en later zie ik dus niet zo...

Linda

tonny

tonny

18-01-2009 om 15:56

Optreden, knutselen, sporten, muziek maken

ieder heeft z'n voorkeur. Als iets wat je erg vervelend vindt vaak op het programma blijkt te staan, heb je nogal pech. Of je het er desalniettemin beter van gaat leren en of je er iets aan hebt voor 'later' - dat hangt ervan af... Er zijn gewoon dingen die niet bij je passen en waar je niks mee hebt. Ik vind dat dat moet kunnen hoor, waarom zou elk kind dol moeten zijn op verkleden en optreden?

Ik heb twee neefjes die het geweldig vinden en ook bij elk familiebezoek complete voorstellingen verzinnen, maar ook neefjes/nichtjes die zich nóóit verkleden maar wel erg graag sporten. Prima toch. Kleuters die een hekel hebben aan optreden: lekker laten kijken! Misschien vinden ze het ooit toch leuk, misschien niet - nou en?

tonny

LindadR

LindadR

21-01-2009 om 15:15 Topicstarter

Beslissing genomen

Hij heeft nu een paar keer "mee-geoefend". Hij staat er dan gewoon bij. Ik heb de afgelopen week drie keer per dag moeten orakelen tegen hem over dit onderwerp en hij komt nog steeds piepend uit bed "gaan ze vandaag optreden", (met bibberlip). Vanmorgen heb ik tegen hem gezegd dat hij morgen gewoon weer mee moet oefenen (erbij staan) en dat hij vrijdag, wanneer het dan echt gaat gebeuren, gewoon lekker bij mij op schoot komt zitten en dan we samen kunnen kijken.

Kom op zeg, het moet wel leuk blijven. Als het toch zo'n beproeving moet zijn voor een kind van vier, dan ben ik de volwassene en beslis ik dat hij gewoon niet mee hoeft te doen. Volgend schooljaar zien we wel weer verder.

Linda

p.s. bedankt voor de input

LindadR

LindadR

22-01-2009 om 09:23 Topicstarter

Grrrrr

Het maakt niets uit, hij blijft erover bezig. Ik heb toch echt dui-de-lijk uitgelegd wat er gaat gebeuren, dat hij niet mee hoeft te doen, etc.

Vanmorgen weer brullen bij het wegbrengen... Zo frustrerend, hij vindt het altijd zo leuk op school en nu drama's. Juf vindt dat hij wel mee moet doen, zegt dat hij met oefenen ook mee doet en dat het erbij hoort. Als wij vinden dat hij niet mee hoeft te doen, ging ze er een aantekening van maken. Het woord "opvoeding" kwam ook langs. Toen kreeg ik even rode vlekken voor de ogen. Pardon???? Het kind is vier. 4! Toen wij vier waren en op de kleuterschool zaten, hoefden wij dit echt niet. Pas als je naar de eerste klas ging (6 / 7 jaar) werden er dingen van je verwacht, toch? Op de kleuterschool speelde je en verder toch niet?

Moet het nu echt zo'n drama worden?

Linda (bijzonder geirriteerd na deze uitspraken van de juf, hoewel ik alle vertrouwen heb ik haar als leerkracht)

Vera*

Vera*

22-01-2009 om 09:46

Thuis houden

Anders houd je hem bij de uitvoering toch een dagje thuis? Hij is niet leerplichtig dus dan hoef je alleen maar te melden dat hij niet komt.

Wat jammer

Wat jammer dat het zo gaat. Lijkt me idd teveel druk voor een kind van 4.

Mijn zoon 5 jaar zit sinds kort op de vrije school. Heel veel toneelspel dus. Bij de kleuters zitten ze nog steeds in het kerstspel. Je doet elke keer vrijwillig mee en het is niet voor publiek behalve je eigen klas. De juf noemt de rol en wie het wil zijn steekt zijn vinger op. Mijn zoon bleef eerst in het koor. Daarin kom je als je niks kiest. Dat beviel niet. Maar hij was er al snel achter dat de os niks hoeft te zeggen of te zingen. Hij wou alleen maar de os spelen vanaf dat moment. En nu heeft hij de smaak te pakken. Is inmiddels Herodes geweest, een koning, een diennaar van de koning, jozef en heeft de ambitie om alle rollen een keer te spelen. Behalve Maria

Mijn man en ik zijn verbaasd over het effect. Als je mij van te voren had verteld ze vanaf sinterklaas tot en met de hele maand januari het kerstspel spelen had ik daar dan wel mijn vraagtekens bij. Maar nu zien wij de rust die het kind krijgt.

De vorige school was veels te vluchtig met zulke dingen en daardoor was er ook veel meer stress voor onze zoon. Nu geniet hij echt. Het kan dus ook anders maar dan doe je dus 2 maanden over een toneelspel en kunnen de ouders het niet zien. Op de vorige school had ik vaak het idee dat ze dingen deden voor de ouders en hier voor het kind. Ik zie geen toneelspel maar wel een gelukkig kind.

Sterkte ermee. Lijkt me erg lastig vooral als er zo weinig begrip en inlevingsvermogen vanuit de school is.

Groeten Regenbogie

Toen ik 4 was

Toen ik 41 jaar geleden 4 was werd er echt wel iets van ons verwacht hoor. Het was helemaal niet 'alleen maar spelen'. Probleem is alleen dat de meeste mensen zich hun eigen kleutertijd vaak niet zo goed herinneren.

Wij hadden als kleuters op een mainstream PC school regelmatig 'toneelstukken' en 'voorstellingen'. Ik herinner me wel dat er een paar kinderen bang waren (we waren met z'n 38-en) en die mochten dan van de juf een poppenkastvoorstelling geven. Niet eng, want niemand zag ze. En anders hoefde het niet.

Ik denk dat je de beslissing en verantwoordelijkheid over meedoen gewoon bij de juf moet laten liggen. Doorgaans zien juffen heus wel wat beter werkt bij een kleuter: ontzien of stimuleren.

Jesse_1

Jesse_1

22-01-2009 om 22:10

Kan me ook wel wat herinneren

Met kerst hebben wij toch ook zeker wel een voorstelling gehad op de kleuterschool, met een 'toneelspel' en kinderen die versjes opzeiden.
Maar dit zal zeer waarschijnlijk op vrijwillige basis zijn geweest.
En we speelden ook niet alleen maar.
Op onze school hebben ze afgelopen kerst iets héél leuks gedaan. Kleuters mochten ook meedoen (vrijwillig), alleen was het achteraf gezien toch nog wel heftig, want ze moesten een uur lang achter elkaar zingen. Maar het was echt heel leuk en de kinderen vonden het ook erg leuk - al hadden ze het allemaal na een uur wel gezien!
Jesse

Jenaplan

Mijn zoon zat ook op een Jenaplanschool. Hij haatte het om op te treden. Of hij verstopte zich op het moment supreme of hij verstoorde de boel. Gelukkig had hij een meester die hier geweldig mee om ging en hem nooit dwong. Geen tranen en buikpijn dus bij het naar school gaan. Later is het allemaal goed gekomen. En achteraf had hij er op de middelbare school toch profijt van dat hij op het Jenaplan had geleerd om zich te presenteren.

LindadR

LindadR

24-01-2009 om 21:20 Topicstarter

En hoe het is afgelopen

Donderdagmiddag tegen de juf gezegd dat ik het aan haar ging overlaten, zij is op de school de baas, je moet goed naar de juf luisteren. 's Middags en vrijdagochtend dus weer drama. Vlak voordat hij naar school ging, zei hij; "nou, dan probeer ik het wel om op te treden!" Huh?

's Middags, het moment supreme, ik zit met alle andere ouders en grootouders vol verwachting klaar, ik zie hem niet tussen de andere kindjes. Nee, ik herkende hem niet. Met een pruik op kwam hij binnenlopen.... en hij heeft meegedaan! Zonder tranen, zonder morren. "Leuk was het, he mama, dat optreden!". NOU JA! Krokodillentranen, dat waren het dus.

Ik ken mijn kind het beste, maar de juf regelt het op school wel, blijkt nu wel....

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.