Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fransien

Fransien

04-05-2011 om 21:19

Wel of geen speciaal onderwijs

We hebben vier kinderen, de oudste 3 zitten op school (groep 3, 1 en 0) en lopen voor. Afhankelijk van naar wie je kijkt is de voorsprong 1,5 tot 3 jaar. Sociaal emotioneel lopen ze niet allemaal voor (de middelste die het verste voorloopt, is in zijn gedrag een heel gemiddelde kleuter, de oudste en de derde lopen op dit gebied zeker een jaar voor). Gezien de resultaten van de kinderen is versnellen absoluut bespreekbaar, wordt bij de middelste met zijn minstens 3 jaar voorlopen ook wel wat op aangestuurd, maar ik weet het niet. We hebben een fijne school met een prettige sfeer, maar met heel weinig ervaring met hoogbegaafdheid. Op een uur fietsen afstand is een leonardoschool, maar dat is erg ver, ook met werk erg ongunstig, nieuwe naschoolse opvang nodig, nauwelijks nog met de huidige vriendjes en vriendinnetjes kunnen spelen, nieuwe vriendjes en vriendinnetjes komen ook overal vandaan, dus speelafspraakjes zijn ook niet makkelijk te maken. Behoorlijke logistieke problemen dus, en daarnaast de financiele aderlating, want de gevraagde ouderbijdrage is wel 2500 per kind per jaar, dat hebben we gewoon niet, zeker niet met straks 4 kinderen daar op school, want de jongste loopt ook al stevig voor.
Ik sta heel erg in dubio of ik onze kinderen op de wachtlijst laat zetten of niet, en wat als er dan een plaatsje vrij komt...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leo

Hoi Fransien,

Mijn dochter zit sinds september op het leonardoonderwijs. Je kunt je kind altijd op de wachtlijst laten zetten, je hoeft pas te beslissen als er een plaatsje vrij komt. De bijdrage is vrijwillig. D.w.z. je hoeft het niet te betalen, leonardo is geen eliteonderwijs. Bij ons is de bijdrage 1200, ik heb hem zelf wel betaald omdat ik geloof in het systeem en de school een warm hart toedraag. Maar als jij niet zoveel geld kunt opheosten mag dat geen reden zijn om je kind te weigeren. Ik en kind zijn in elk geval heel tevereden en blij met de overstap. Ik heb een kind dat weer met plezier naar school gaat !

ayla

ayla

05-05-2011 om 07:57

Als het ging ja

oudste is afgelopen jaar van 2 naar 4 versneld, op dit moment loopt ze alweer mijlenver voor. Met rekenen ongeveer een jaar, met taal nog meer. De jongste zit pas in groep 1 maar loopt met veel zaken ook meer dan een jaar voor. Een Leo school is bij ons niet in de buurt, met de auto minimaal 3 kwartier rijden anders zou ik dat zeker als optie genomen hebben. Je kunt niet blijven versnellen. Ik zie dat vooral bij de oudste, als ze nu alweer zoveel voorloopt hoe moet dat dan volgend jaar en het jaar erna. Als ze nu weer zou versnellen zou dat betekenen dat ze een half jaartje iets te doen heeft en dan alweer voor loopt. Dat heeft dus weinig zin. Op dit moment is bij haar het volledige programma losgelaten en haar hele programma is gebaseert op verrijken en verdiepen. Ze hoeft niets met de klas mee te doen en werkt alleen nog met plusmateriaal. Op deze manier hoopt de school haar zo goed mogelijk bezig te houden

Fransien

Fransien

05-05-2011 om 10:11

Reactie

Ja, dat versnellen... Bij oudste kan het, ze loopt op alle fronten voor, ook emotioneel, maar zij heeft het naar haar zin in de klas en heeft op het moment voldoende aan het plusmateriaal, dus is het niet noodzakelijk. Mijn tweede lijkt best wel op ayla-dochter, ook heel erg slim, ook heel anders denkend, in zijn geval heel erg associatief. Maar hij loopt op sociaal of emotioneel gebied helemaal niet voor, hij is precies zijn leeftijd (getest door psycholoog) en hij heeft absolute kleuterinteresses, speelt vreselijk graag in de zandbak en kan slecht lang stilzitten, laat staan luisteren als de uitleg te langzaam gaat. Vooral voor hem zou leonardo-onderwijs heel erg goed kunnen werken, of groep 3 overslaan, hebben we ook al over gesproken met de juffen. De juffen hadden ook zoiets van liever groep 3 overslaan dan groep 2, om dezelfde redenen als die wij hadden, gecombineerd met het feit dat hij in groep 3 nu al helemaal niets meer te leren heeft cognitief. Maar goed, hij is dus emotioneel zijn leeftijd en dat pleit tegen versnelling.
Ons grootste probleem is meer dat de plusklassen nog redelijk in de kinderschoenen staan, er is bij de leerkrachten nog heel weinig ervaring met echt gedifferentieerd werken. We gaan over een kleine drie weken met de juffen en de ib-er praten en willen dan weten hoe zij het komende jaar zien en of ze informatie willen inwinnen bij een school met al lang ervaring met plusklassen hier in de buurt. En helaas, de school met al lang ervaring met plusklassen heeft enorme wachtlijsten.

ayla

ayla

05-05-2011 om 10:16

Fransien

Ayladochter loopt ook emotioneel gezien jaren voor, de psychologe die haar getest heeft schat zeker 2 tot 3 jaar. Wat dat betreft is versnellen geen enkel probleem. Het punt met versnellen is meer dat je blijft versnellen, die kinderen lopen binnen een half jaar toch weer een jaar voor waardoor je weer hetzelfde probleem hebt. Je moet het echt gaan zoeken in verrijken en compacten en uitzingen

Pelle

Hoe hoger hoe makkelijker het is om slimme kinderen bezig te houden, omdat je m.n. in de zaakvakken kunt verbreden.
In groep 3 is verbreden heel erg lastig door het aanleren van schrijven, lezen en elementair rekenen. Het programma is in groep 3 meer rigide (rare uitdrukking).

Ik zie het nu gebeuren met mijn versnelde kleuter, die doet een soort rasphuis-cursus in groep 3. Werkje na werkje na werkje. Allemaal bekende stof. Gecompact, maar bekend. Hopeloos.

Als ik dat had voorzien had ik hem ook bij de kleuters gehouden.

Fransien

ff korte reactie: veel veel belangrijker dan welke plusklas dan ook is wat er de rest van de week gebeurt. Onze oudste is naar Leo gegaan vanwege het ontbreken van differentieren, en, in aansluiting op het draadje hierboven, ontbreken van overdracht. Ieder jaar konden we weer bij nul beginnen met de nieuwe docent.

guera

guera

05-05-2011 om 17:17

Ander type onderwijs?

Zou een ander type onderwijs kunnen helpen voor je kind ? Bijv jenaplan of montessori. Onze zoon doet jenaplan en loopt ook voor. Is geen leonardo kind maar wel zeer slim ook soc emo. Bij jenaplan zijn klassen gecombineerd en zijn ze meer gewend om op diverse niveaus te werken en over de schuttingen van de eigen groep te kijken. Ook wordt heel veel aandacht besteed aan soc emo vaardigheden en dramatische expressie. Soms ook heel wenselijk voor slimme kids. Grt

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 17:39

Hier 2 x hb

Hie 2 x HB. De jongste is 1 jaar versneld maar loopt op zijn klasgnoten nog 1 tot 3 jaar voor. Sociaal emotioneel zit hij hier prima op zijn plek. Leonardo is 20 minuten fietsen. Leo staat niet zo goed bekend maar sowieso lijkt het mij helemaal niets. Ik za een klas vol vastgelopen kinderen. Dat geeft geen leuke sfeer. Er zat geen enkel kind in die Leo klas waarvan ik denk, dat wordt een vriendje voor onze kinderen.
Ze zitten nu op een school waar meer dan gemiddeld veel HB kinderen zitten. Sowieso is het een bovengemiddeld intelligente klas. Toch trekken onze jongens daar helemaal niet naar toe. Thuis zijn ze ook niet bezig met HB dingen. Misschien omdat ze op school voldoende aan hun trekken komen?

Toch is het niet superspectaculair wat ze doen: compacten en verrijken en verbreden met rekenen (gewoon via methode) plus minimaal 1 breinkweker oid per week (daar hebben ze een kast van vol). Een webquest per 3 weken waarbij de opdracht een powerpoint, tekening, oid is. Dat mogen alle kinderen, maar sommige kinderen moeten het. Onze 6 jarige mag gewoon boeken lenen in bovenbouw, maar nog vaker nemen we een boek mee van huis/bieb. Ze gaan nu naar taal/spelling kijken hoe ze dat kunnen compacten. Begrijpend lezen doen ze in een hoger leerjaar mee. De jongste (6 jaar, AVI uit) moet een boekverslagje maken per boek wat hij leest en schrijft één opstel per week (hij vindt het erg moeilijk om zelf dingen te verzinnen). Hij moet ook vaker oefenen met schrijven (dat heeft hij dus gemist in gorep 3).

Chippe

Chippe

05-05-2011 om 17:41

Die 10.000 euro

Wij zoeken ook uitdaging buiten school. Voor 10.000 euro per jaar kun je veel leuke dingen doen. Er is genoeg te bedenken: muziekles, scouting, sport, toneelschool, schaakclub. In de vakantie gaan we altijd naar een museum. Ik neem Klokhuis en Vroeger enzo op. En ik zou het geen probleem vinden om bv en cursus spaans, CD rom met schaakcursus oid voor op school te financieren.

Chippie: dat schrijven (beetje o.t.)

..hoe is dat bij jullie? Mijn jongste is in december van 2 naar 3 gegaan, maar zeker de eerste maanden kon ik zijn schrift slechter lezen dan de kapitalen die hij schreef voordat hij schrijfles kreeg. Hanepoten, echt verskrikkeluk.
Mag ik hoop hebben dat het een kwestie van leeftijd is, heb jij het idee dat de motoriek beter wordt na het zesde levensjaar?

Fransien

Fransien

05-05-2011 om 17:47

Plusklas

Ik vind zo'n plusklas helemmaal niet zo interessant. Dat is een uurtje per week. Wat doet je dan die andere uren in de week? Als dat alles is wat ze doen, dan kom je er een beetje bekaaid vanaf.

Hier heeft onze jongste twee jaar gekleuterd. En dat ging super! Ze hadden voor hem een puzzel met 500 stukjes gekocht, hij mocht iedere week een opstel schrijven op computer, hij moest iedere dag 15 minuten lezen en heeft veel rekenspelletjes gedaan (die andere kleuters ook deden om het principe onder de knie te krijgen en hij om te automatiseren). Met Kapla mochten andere kinderen vrij bouwen en hij vond het leuk om na te bouwen uit een boek. Lego, Knex, hij heeft zich echt reuze vermaakt.

Primavera

Primavera

05-05-2011 om 18:59

Ja rodebeuk

Mijn jongste is van 1 naar 3 gegaan en haar handschrift werd in de eerste plaats ook slechter toen ze van blokletters naar schuinschrift ging. Nu met 6 jaar is dat weer helemaal goed gekomen en ontwikkelt ze een mooi en leesbaar handschrift. Alleen sommige lettera schrijft ze niet helemaal volgens voorschrift. Hetcresultaat ziet er wel hetzelfde uit, maar de volgorde van de verschillende delen waaruit een letter is opgebouwd doet ze sims wat anders. Il vraag me af of het de moeite is om dat te verbeteren.

Groeten Primavera
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An

An

05-05-2011 om 19:27

Hb probleem?

Fransien, uit jouw schrijven lees ik niet of het HB-zijn problemen oplevert. Als dat niet zo is dan zou ik lekker met deze school in gesprek blijven. Wat ik zo lees, staan ze er niet onwillig tegenover. Er zijn ook echt, itt wat je hier meestal leest, ook hb kinderen die prima gelukkig zijn met wat een gewone basisschool heel simpel kan bieden. En daarnaast wat Chippie zegt, zelf kun je ook veel bijdragen, buiten schooltijd.

Groet, An

Fransien

Fransien

05-05-2011 om 20:17

Reactie

Ja, dat geld, daar kan ik ook heel veel voor doen, en ik wil best bijdragen aan goed/aangepast onderwijs, maar zoveel als een leonardoschool vraagt, heb ik gewoon niet. Bij 1 kind zou het met heel zuinig leven net gaan als we niet op vakantie zouden gaan, maar meerdere, zo'n hoog inkomen hebben we domweg niet.
Er zijn problemen op school met de kinderen, en thuis ook. Vooral de tweede wordt vervelend als hij zich verveelt, en hij verveelt zich nogal snel. Als het te lang duurt, begint hij ook te pesten, en dat vind ik nog het ergste. Ik ben mijn hele schooltijd gepest, en niet zuinig ook, ik wil niet dat mijn zoon zoiemand wordt waar ik vroeger bang voor was. Maar ook de oudste, ze trekt zich terug en wil niets meer als ze de hele dagen op school niets kan doen. Ze is gevoelig voor bronchitis en daar heeft ze deze winter flink last van gehad, die tijd, dat ze thuis kon zijn, heeft haar er door gesleept. Juf wilde namelijk eerst de halfjaarlijkse cito's afwachten voordat er iets veranderde, en bovendien had oudste het toch prima naar haar zin op school... Tsja, niet dus, maar ze maakt er het beste van en wil niemand tot last zijn. De derde heeft weer een ander karakter, die trekt zich terug en droomt, dat doet ze al bij saai repeterend werk zoals eten en drinken, maar zij zit nog in de wen-periode.
Ik zet ieder weekend en iedere vakantie thuis de zeilen behoorlijk bij om ze uitgedaagd te houden. Papa schaakt met ze, we bouwen vanalles met Fischer techniek (soort technisch lego), we gaan naar het bos, de heide, enz en leren ze planten en dieren herkennen. We hebben van die kleine potjes waarin je een insect goed kunt bekijken en massa's determinatiegidsen, een groot gedeelte ook echt goed bruikbaar voor kinderen. Enzovoort, en dan wordt er ook nog wel eens gelogeerd bij opa en oma en gespeeld met vriendjes en vriendinnetjes.
De school staat inderdaad niet onwelwillend tegenover aanpassingen voor onze kinderen, daar ben ik ook erg blij mee, maar we moeten de juffen wel enorm bij de les houden. Zodra met name het gedrag van de tweede verbetert, zien we het weer inkakken, en dan moeten wij weer de juf aanspreken. Ik vind dat moeilijk, zeker gezien de werkdruk van de gemiddelde juf.
Ik staar me niet blind op de aanwezigheid van de plusklas, het gaat inderdaad over wat er in de week gebeurd, maar het gedifferentieerd werken vinden de juffen erg moeilijk, het is nog niet ingesleten. Een van de criteria voor ons is of ze daar aan gaan werken, want anders zit ik zo vaak op school vanwege ongelukkige kinderen...
Bij jenaplan en montessori ben ik bang dat mijn kinderen gewoon veel te snel door de stof heen gaan, zodat ze zover versnellen dat ze met een jaar of 10 naar het voortgezet onderwijs moeten omdat ze niet zinvol bezig te houden zijn. Wat zijn jullie ervaringen daar eigenlijk mee?

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 21:20

Rodebeuk

Hier was het ook echt rampzalig. Hij is net 7 geworden en inderdaad het gaat wat beter.

Een fysiotherapeut die op school kwam voor iemand anders, heeft er naar gegekeken en gaf aan dat het gezien het feit dat hij een jaar schrijfonderwijs heeft gemist, nog wel gaat. Hij mist de oefening maar ook de instructie was niet zo duidelijk als dat at je in groep 3 krijgt. De fysiotherappeut gaf aan dat letters voor hem inzichtelijk moeten worden gemaakt (zolder-woonkamer-kelder) en vanaf dat moment gaat het een stuk beter. Fysio gaf ook aan dat hiij dingen snel oppikt, dus hier zijn er geen zorgen meer.

Ik merk dat het voor hem heel frustrerend is dat hij het gevoel heeft dat hij niet kan schrijven, terwijl hij wel opstellen (verrijking) moet maken. Werkstuk mag op computer, opstel niet. Ze beginnen nu met aan elkaar schrijven. Dus eerst de dubbelklanken. En dat vind hij maar onzin, hup alles aan elkaar en dat is niet bevorderlijk voor zijn handschrift.

We hebben voor thuis een schriftje meegekregen en oefenen een paar keer in de week 8 woordjes. En het gaat al een stuk beter. Ook omdat het dan echt om het 'mooi' gaat. Zijn snelheid zit hem namelijk ook wel eens in de weg.

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 21:40

Fransien

Fransien, onze jongste is versneld. En hij loopt op zijn klasgenootjes nog steeds voor. Op school is er de mogelijkheid dat je een groep hoger meedoet met bepaalde stof etc. Dat is wat wij en school niet wenselijk vinden. Hij is er zelf ook wel eens bang voor dat hij nog een groep hoger 'moet'. Maar dit hebben we heel duidelijk gemaakt. Versnelling is geen oplossing, je moet het zoeken in compacten, verbreden en verrijken. Voor rekenen betekent dit dat hij niet voor gaat lopen op groep 4 stof. Hij doet het plusschrift voor rekenen, heeft daarbij nog extra werkbladen waarbij hij dieper moet nadenken zonder dat de rekenbewerkingen moeilijker worden. Lastig uit te leggen.

Daarnaast bv van die breinkwekers (Rushhour achtige spellen). In de eerste paar weken in groep 4 had hij op woensdag alles af. Nu is er meer opgezet: project, opstel, breinkwekers... Zodat hij ook flink moet doorwerken tot en met vrijdag. In groep 6 is er een jongen die idere wek 2 x moet schaken op de computer.

"De school staat inderdaad niet onwelwillend tegenover aanpassingen voor onze kinderen, daar ben ik ook erg blij mee, maar we moeten de juffen wel enorm bij de les houden."

Dat is wel herkenbaar. Met name beginnende juffen hebben dat nog niet helemaal onder de knie. Maar veel methodes kennen plusschriften, routeboekjes, etc. Dan is het echt niet moeilijk. En terugkijkend op de kleuterperiode van onze jongste (ervaren kracht) dan zeg ik dat je bv met drie aanpassingen vaak al een heel eind komt. En die aanpassingen kosten de juf niet veel extra tijd (want inderdaad de werkdruk is al hoog genoeg).

Heb je wel eens een gespek gehad met de IB-er? Voordeel is dat een constante factor kan zijn. Hier een topper die ook luistert naar de ouders. Vaak heeft zo'n IB-er een kast vol verrijkingsmateriaal. Juffen zijn wel eens angstig om die materialen in te zetten. De orthopedagoog die het onderzoek heeft afgenomen geeft school ook advies.

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 21:43

Oeps, berictje 'plusklas' is niet van fransien

Het berichtje 'plusklas' is niet van Fransien maar van mij.

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 21:53

Fransien

'De juffen hadden ook zoiets van liever groep 3 overslaan dan groep 2, om dezelfde redenen als die wij hadden, gecombineerd met het feit dat hij in groep 3 nu al helemaal niets meer te leren heeft cognitief. Maar goed, hij is dus emotioneel zijn leeftijd en dat pleit tegen versnelling.'

Toen wij voor de versnelling (groep 3 overslaan) stonden (geadviseerd door school, wij zien het nog steeds als allerlaatste noodgreep) zijn we uitgegaan van 'we moeten NU doen wat NU het beste is'. Dat was groep 3 overslaan. Maar stel dat we er in groep 7 achterkomen dat het beter is (soc emo) om hem nog niet naar VO te doen, dan kunnen we dan doen wat dan het beste is. Dat gaf mij veel rust. Verbreden/verrijken in groep 7-8 is veel eenvoudiger dan in groep 3.

Jujube

Jujube

06-05-2011 om 23:32

Basisschool

De basisschool gaat altijd uit van een 'gemiddelde leerling'. Hoe hard ze ook roepen dat ze differentiëren, meestal gebeurt dat niet. De meeste leerkrachten zijn niet toegerust daarvoor, en hebben er vaak ook geen zin in. Mijn middelste kind heeft toch geen klas overgeslagen. Ze voelde zich goed in haar klas en had geen zin om te switchen. Ze mocht op school wel deelnemen aan een soort plusklas, maar dat was zo slecht georganiseerd, dat ze er na een paar maanden geen zin meer in had.
Nu zit ze in 3gym en het VO is een verademing. Ze zit in een klas met veel zeer gemotiveerde leerlingen (en klein, maar 20 stuks). Ze gaat straks naar de 4e, heeft een dubbel profiel gekozen met 3 extra vakken. Momenteel volgt ze spaans op school met een groepje geselecteerde leerlingen uit 1, 2 en 3 gymnasium. Als ze zo goed blijft scoren op de exacte vakken, mag ze in de vijfde en zesde naar junior college via school (van de Universiteit Utrecht). Ze zal dan 2 dagen per week exacte vakken gaan volgen aldaar.
Toen ze in groep 3 zat, dacht de juf dat ze moeite had met rekenen en moest ze extra oefenen. Nu haalt ze negens en tienen voor wis-, natuur- en scheikunde.
Groet,
Jujube

Pelle

Ik praat niet vanuit nog eens groep 2 maar vanuit groep 2 overslaan of groep 3 overslaan.
Met dat schrijven heb je helemaal gelijk, ik heb gepraat als brugman, TOTAAL zonder succes, want ik wilde dat ze bij de kleuters alvast het schrijven aan zouden bieden zolang ik me verzette tegen de overgang naar 3 (wat toch van de herfst tot de kerstvakantie heeft geduurd, dus 8 schoolweken). Schrijven is idd niet te compacten.
Maar helaas, helaas, de rest is voor mijn zoon nog steeds waardeloze shit. Excuseer de uitdrukking. Ze schrijven hooguit drie kwartier per dag en alles wat er verder kwa kennisvakken wordt aangeboden komt hem zijn neus uit. Hij is vijf. Ik baal er echt ongelofelijk van, hoe hij door de brievenbus wordt gedouwd. Maar daar gaat dit draadje verder niet over.
Ik wilde slechts aangeven dat groep 3 lastig is om iets in elkaar te draaien. Ik wil ook niets onredelijks eisen, hij is de 31ste leerling in de klas. Ik houd hem nu gewoon wat vaker thuis, maar helaas kom ik daar door drukte op werk en mantelzorg niet veel aan toe.

Pelle

..uhh.. ik zou moeten teruglezen of we nou nog ergens over van mening verschillen? Ik spreek natuurlijk alleen maar uit ervaring. Schrijven is een drama bij mijn kleuter in groep 3 en verbreden ook. Met rt schrijven zijn ze heel snel opgehouden, was niet nodig volgens school. En verbreden daar bakken ze helemaal niets van. Hij ligt nu al te huilen dat hij maandag weer naar school moet. Nog acht weken tot de zomervakantie. Ben al zoo vaak met school gaan praten afgelopen jaren.

Chippie

Chippie

07-05-2011 om 22:47

Pelle

Pelle, ik volg je niet. Wat adviseer je nu? Een groep 2 leerling gewoon met groep 3 mee laten draaien, alleen omdat hij/zij nog niet kan schrijven? Of bedoel je dat hij/zij groep 2 beter kan overslaan? Wij stonden voor die keuze. Een kleutertijd waarin is gekeken hoe aan zijn behoefte tegemoet kon worden gekomen. Toen doorstromen naar gr 3 vond ik helemaal niet gewenst: nog meer motorische problemen qua schrijven en feitelijk had hij toen (gr 2) al niets meer in gr 3 te zoeken. Hij was toen bv qua lezen al veel verder dan de kinderen in groep 3. Hakken/plakken/etc heeft hij nooit gedaan.
Toen is besloten om hem door te doen naar groep 4. In alles was hij op niveau, behalve met schrijven. Dat had hij wel een beetje gehad, maar het was bij lange na niet op groep 3 niveau. Maar daarom alleen kun je een kind toch niet in grp 3 laten? Je laat een kind toch ook niet zitten omdat zijn handschrift niet goed genoeg is?
Bovendien wordt lezen/spellen/schrijven in groep 3 gecombineerd aangeboden. Aangezien hij al goed kon lezen en een goede letterkennis heeft, sluit dit dus helemaal niet aan. Slimme kinderen pikken ook schrijven heel snel op cognitief, maar qua motoriek zijn ze gewoon jonger. En die spagaat is lastig (evenals de spagaat cognitieve en soc emo ontwikkeling.

Chippie

Chippie

07-05-2011 om 23:01

Pelle

'Verder zie ik het probleem met verbreding in groep 3 niet zo. Of je nu een kind in groep 4/5 verbreding geeft door tijdens de zaakvakken het kind wat anders te laten doen of in groep 3 tijdens de leesles... wat maakt het uit?'

Allereerst, de kinderen over wie we het nu hebben zijn geen zonnetjeskinderen. Die zijn al veel verder. Als mijn kind in een zonntjesgroep zou passen, zou ik (en school) hem niet laten doorstromen. Zonnetjes behoren tot de betere lezers van de groep. Onze leerkracht beeldde het zo uit: dit is het gemiddelde, de top van de klas zit hier (20 cm verder) en jullie kind zit hier (50 cm verder).

Verrijking/verbreding in groep 5 is veel gemakkelijker omdat kinderen dan zelfstandiger kunnen werken, er meer verrijkingsmateriaal voorhanden is en projecten aansluiten bij zaakvakken. Een extra project valt niet op.
Verbreding en verrijken in groep 3 zou voor ons kind betekenen dat hij voor alles maar dan ook echt alles een eigen programma zou krijgen en dus nooit met de klas iets zou doen. Dat vind ik nog steeds niet wenselijk. In groep 4 behoort hij nog steeds tot de top van de klas. Maar er is aansluiting met de top. Samen met die kinderen doet hij projecten en hij is niet de enige die bij de AVI8-en-hoger boeken kijkt.
Om eerlijk te zijn, vind ik het prima dat schrijven niet geweldig gaat. Heel gezond om te leren dat je moet oefenen en dat je niet overal de beste in bent op school. Idem met gymnastiek, ook daar is hij wat mier behendig dan zijn klasgenoten.

Nou chippie, wat dacht je van eigen belang?

Vroeger kon ik de schrijfsels van mijn zoon prima lezen. En de inhoud was vaak heel grappig en/of lief omdat hij het echt helemaal zelf bedacht.
Nu kom ik niet verder dan "mooi hoor!" want zijn letters kennen geen boven- of onderkant. Vaak zijn ze voor- of achterovergevallen. Woorden zijn ook niet meer gescheiden. Allemaal door het aanelkaar schrijven. Om het vlot te kunnen lezen moet ik transcriberen. Dat doe ik natuurlijk niet, geen tijd/prioriteit voor.
Ja, ik mis heel wat inhoud momenteel. Gelukkig is het tijdelijk, de laatste weken gaat het langzaam beter.

Pelle

Ik denk dat de individuele verschillen groot zijn. Er is dus niet 1 probleem of 1 oplossing.
Wat dat verbreden betreft. Groep 3 is het begin van het schoolse leren, en ik denk dat dat mede een rol speelt waarom verbreden lastig is. Alle kinderen hebben dat jaar veel aandacht nodig. Er verandert al heel veel.
Verder praat je wel erg luchtig over een kind van 5 naar groep 3 sturen. Dat heeft daar nl niets te zoeken. Ja, het beheerst misschien bepaalde cognitieve vakken maar nee, mijn zoon is wel een kleuter. Ja, komt dat hele socemo verhaal weer, wel een kleuter met een grote voorsprong, en ja, hij speelt vooral met kinderen die drie jaar ouder of jonger zijn. Maar nee, ik vind die schoolse structuur niet per se geschikt voor een kind van zijn leeftijd, zeker als de werkjes geen uitdaging bieden. Behalve dan schrijven. Ja, en dat is al helemaal de wereld op zijn kop. Hij is er nl kwa motoriek nog niet aan toe maar moet wel de hele dag te makkelijke werkjes maken al schrijvenderwijs, wat hij nog niet goed kan, omdat dat school beter uitkomt. Ondertussen heeft hij het verrijkingsmateriaal voor groep 4 al doorgewerkt. Straks gaat hij dus met net 6 naar groep 4 terwijl hij met een noodvaart door de stof van groep 5 sjeest. Soms kan ik alleen nog maar gillen.

Ik ben niet meer in staat tot een rustig gesprek op school geloof ik. Maar als ik nalees wat ik hier schrijf moet ik maar weer eens de IB-er bellen.

Primavera

Primavera

08-05-2011 om 13:06

Van 1 naar 3 bevalt hier goed

Bij ons is van direct van groep 1 naar groep 3 juist heel goed bevallen. Onze dochter is wel emotioneel wat jonger (sneller huilen e.d.), maar verder speelt ze sociaal wel op hetzelfde niveau als haar oudere klassegenootjes. Dat emotionele trekt langzaam bij. Ik zie dat verder niet als een probleem en haar juffen ook niet. Ze is toch ook gewoon wat jonger.

Dit draadje zo lezende denk ik ook dat het succes erg afhangt van hoe hier (Italië) de schooltijden zijn ingedeeld. In de kleutergroepen die ook als opvang dienen zijn het 5 hele dagen met veel spelen en weinig werkjes. Vanaf groep 3 zijn er 3 vrije middagen, en het werk wat op nederlandse school 's middags op school gegeven wordt wordt hier die middagen als huiswerk gegeven.
Dochter doet dat huiswerk dan in 2-10 minuten en is de rest van de middag vrij om te doen waar ze zin in heeft. Ik moet er niet aan denken dat ze die hooguit 10 minuten stof op school zou moeten doen waar het dan over twee hele middaguren zou worden uitgesmeerd.

Verder heeft dochter haar eigen manier gevonden om de tijd op te vullen. Dochter tekent erg graag en ipv af en toe een opstel van bijbehorende tekening te voozien tekent ze nu bij iedere opdracht wat en kleurt zelfs achtergronden in. Haar schriften zijn één artistieke kleur- en tekenexplosie om het schrijfwerk heen. Kortom ze heeft het erg naar haar zin op school.
Groeten Primavera

ayla

ayla

08-05-2011 om 14:03

Nooit ideaal

ik denk dat er gewoon geen ideaal scenario is, wij hadden niet echt een keuze, school wilde na groep 1 niet versnellen terwijl dat naderhand misschien wel beter was geweest. Dochter haar handschrift is slecht, dat is het enige vak waar ze ondergemiddeld op scoort. Ik vind het wel tekenend, haar hand kan gewoon niet bijbenen wat haar hersenen bedenken. School maakt er gelukkig niet echt een probleem van, het hoort bij haar en zolang ze het kunnen ontcijferen is het goed. Kleuterzoon begint trouwens dezelfde problemen te krijgen, loopt met alles voor maar knippen of een rondje tekenen kan hij niet.

Of het in groep 3 moelijk verrijken en verbreden is weet ik niet, ik heb geen ervaring met groep 3. Nu in groep 4 gaat het goed, dochter doet geen gewoon werk meer maar alleen nog pluswerk. Daar krijgen ze de week redelijk mee vol.

RB, ik herken je gillen gevoel, als ik hoor dat Ayladochter voor de grap het groep 5 werk van haar buurmeisje maakt en dat gewoon heel gemakkelijk vindt vraag ik me wel eens af wat dochter de komende jaren moet gaan doen.

Fransien

Fransien

08-05-2011 om 15:03

Wat een reacties!

Ik lees ze met interesse. Wij hebben een echte kleuter die absoluut nog niet stil kan zitten en het liefst de hele dag in de bouwhoek en de zandbak zit. Hierom en om het feit dat er in groep 2 gedifferentieerder gewerkt kan worden dan in groep 3 volgens alle betrokken juffen, willen wij groep 2 niet overslaan. Hij doet al bijna het hele jaar mee aan voorbereidend schrijven oefeningen die normaal alleen voor groep 2 zijn, maar echt oefenen met schrijven doet hij nog niet. Hij heeft nog geen goede pennegreep, werken we al aan, en hij is links, wat netjes schrijven nog wat lastiger maakt. Tsja, je laat een kind niet zitten op zijn handschrift in groep 3, maar je besteedt er wel extra aandacht aan zodat het geen bron van frustratie wordt in groep 4. Gelukkig kunnen we nog een jaar lang bekijken of hij groep 3 gaat overslaan of niet, cognitief is hij namelijk op dit moment, halverwege groep 1, al ruimschoots voorbij die stof, en het lijkt er niet op dat zijn voorsprong gaat afnemen, dus tegen de tijd dat we voor de keuze groep 3 of 4 staan, zal hij waarschijnlijk ook voorbij de stof van groep 4 zijn. En dan denk je inderdaad wel eens iets als hoe houden we dit kind nog nuttig bezig op school. Alle dingen van verbreding in groep 3 en 4 die jullie genoemd hebben, heb ik overigens opgeschreven, dat lijkt me bijzonder nuttige informatie voor de juffen, kunnen zij kiezen uit hun eigen lijst en deze lijst wat er voor hen en kind werkt.
Ik ben nog niet toe aan leonardo-onderwijs, we hebben een fijne school, met veel vriendjes en vriendinnetjes in de buurt, de kinderen hebben ook echt vriendjes en vriendinnetjes, en om dan zo ver weg te gaan (uur fietsen, een auto hebben we niet) tegen zo'n hoge ouderlijke bijdrage, dat willen we nog niet.
Rodebeuk, wat ontzettend naar dat je kleuter het zo vervelend vindt op school. Mijn superbrave oudste dochter die echt uitkeek naar groep 3 en ontzettend goed kan stilzitten en op haar beurt wachten, vond het al moeilijk, de overgang van veel spelen en veel inspraak in hoe en wanneer je welk werkje deed naar het strakke klassikale systeem van iedereen tegelijk hetzelfde woordje ook al ken je het al en de hele dag werken en soms spelen ipv andersom. En zij liep ook ontzettend te balen omdat ze alles al kon, en omdat het zo lang duurde voordat er ook maar iets kwam wat een beetje leuk was. Ik kan me voorstellen dat een echte kleuter het nog vele malen zwaarder heeft, zeker als die hetzelfde probleem met het aanbod heeft. Sterkte met je volgende gesprek op school.

Sera

Sera

08-05-2011 om 17:33

Hier

Mijn dochter zit in groep 2 en gaat volgend jaar naar een combi groep 3/4. Waarschijnlijk gaat ze het jaar daarna door naar groep 5/6. Ze gaat dus 3/4 in een jaar doen. Officieel zit ze dan in groep 3 maar ze gaat met een aantal vakken meedoen met groep 4 (aardrijkskunde, rekenen, geschiedenis, lezen) en een ander aantal vakken met groep 3 (schrijven) en weer andere vakken zijn gezamenlijk (gym, handvaardigheid, tekenen).

Mij lijkt dit best een goede oplossing maar de meeste scholen werken niet met combi groepen.

Nu in groep 2 vermaakt ze zich best maar ze leert inderdaad niet veel. Ze speelt graag en dat mag in groep 2 dus er is nu eigenlijk geen probleem. Volgend jaar zal ze zich vast gaan vervelen.

Natuurlijk willen we dat de school in zet op pluswerk en dat gaat ze ook doen. Ze mag bijvoorbeeld Spaans gaan leren en verder regelmatig andere opdrachten doen. Daarnaast wil ik ook zelf gaan investeren in dat er ook een stukje vanuit mijn dochter komt. In zekere zin moet ze zelf zich verantwoordelijk gaan voelen voor haar eigen vermaak en niet helemaal afhankelijk te zijn van waar de juf mee aan komt dragen. Zoals Primavera's dochter dus gaat tekenen. Ik ga samen met haar dingen bedenken die ze kan gaan doen (zoals bijvoorbeeld boekjes lezen, tekenen, een krantje maken, een werkstuk maken of wat ze zelf verder maar bedenkt). Zodat ze niet alleen afhankelijk is van de inzet van de juf/meester maar zich ook staande kan houden als dat een keer minder het geval is.

Zelf was ik vroeger ook altijd aan het tekenen/lezen op de basisschool als ik met mijn werkjes klaar was. Natuurlijk verveelde ik me ook vaak. De meeste kinderen verveelden zich wel. Het onderwijs op onze school was erg saai en weinig afwisselend. Hoewel het niet ideaal was heb ik wel leren er mee om te gaan. Ik ga er vanuit dat mijn dochter dat ook wel gaat lukken. Ze zal haar weg wel leren vinden in een onderwijs systeem wat misschien niet gegoten zit maar wat nu eenmaal verplicht is.

Overigens niets ten nadele van haar school. Ik vind het tot nog toe goed gaan al blijf je natuurlijk deels achter de feiten aanlopen.

2 of 3 overslaan

Onze oudste zit nu in groep 6. Ze heeft groep 3 grotendeels overgeslagen. In groep 2 had ze een geweldige juf, die ging halverwege het jaar weg en werd vervangen door een andere geweldige juf. Onze dochter had het daar prima naar haar zin. Juf 1 nam het initiatief om haar met schrijven naar groep 3 te sturen, vanaf oktober ongeveer (met overleg natuurlijk). Vanaf de voorjaarsvakantie is ze de ochtenden mee gaan draaien in groep 3 en na de meivakantie volledig, met de optie om nog eens een dag terug te gaan naar 2 als ze daar behoefte aan zou hebben. Dit is ons en haar goed bevallen.
We hebben haar nu wel aangemeld bij de leonardoschool, omdat het aanbod op de huidige school toch beperkt is. De leonardoschool is hier vlakbij (10 min. fietsen), daar kan ze zelf naar toe. Ik weet niet of we het anders overwogen zouden hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.