Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel of geen Wisc-V en geen vertrouwen meer in school


Steenbokje28

Steenbokje28

31-01-2022 om 13:44 Topicstarter

ik heb een melding gemaakt inspectie en een zaak 

MamaE schreef op 30-01-2022 om 14:04:

Is het geen optie om haar onafhankelijk van de school te laten testen?
Dan zit je sowieso niet met belangenverstrengeling/vooringenomenheid.
Het is wel zo dat er al twee verschillende scholen enige problematiek bemerken. Jij merkt dat thuis niet. De vraag is hoe dat komt. Afleiding? Concentratie? Thuis een ander soort opgaven dan op school?
Dat niet ingevulde vragen fout geteld worden is heel normaal, wat zou de school anders moeten doen, automatisch goed rekenen? Dan vult niemand meer een antwoord in en heeft iedereen een tien. Je kunt beter tegen je dochter zeggen dat ze voordat ze een toets inlevert even checkt of ze alle vragen ingevuld heeft.

Zo simpel is t niet. Ik heb een zoon met PVL, ADHD en ASS en hij zit op een SO. Hij slaat regelmatig vragen over en dat komt door de beperking. Met cito wil men voornamelijk het niveau testen. Op de SO school geven ze dan bijv. extra tijd of ze laten zien dat bepaalde vragen zijn overgeslagen en geven de kans om die alsnog te doen. Passend onderwijs is juist aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat ook kinderen met beperkingen hoger in niveau kunnen komen. Stel je voor dat we alles maar fout gingen rekenen en niet stilstaan bij wat het kind nodig heeft om die toets wel volledig af te krijgen. Een niet ingevuld antwoord is in principe niet goed en niet fout. Je kan daar echt wel wat tijd voor geven en kijken of het kind de vraag begrijpt en weet te beantwoorden. Is het antwoord dan fout dan is t fout. Is t goed is t goed. In het lvs dossier kan je bij de toetsen / cito en op 't rapport een notitie zetten dat er bijv. extra tijd is gegeven. Het zijn immers zorgleerlingen.

Steenbokje28

Steenbokje28

31-01-2022 om 13:49 Topicstarter

Miss C schreef op 31-01-2022 om 13:44:

ik heb een melding gemaakt inspectie en een zaak

[..]

Zo simpel is t niet. Ik heb een zoon met PVL, ADHD en ASS en hij zit op een SO. Hij slaat regelmatig vragen over en dat komt door de beperking. Met cito wil men voornamelijk het niveau testen. Op de SO school geven ze dan bijv. extra tijd of ze laten zien dat bepaalde vragen zijn overgeslagen en geven de kans om die alsnog te doen. Passend onderwijs is juist aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat ook kinderen met beperkingen hoger in niveau kunnen komen. Stel je voor dat we alles maar fout gingen rekenen en niet stilstaan bij wat het kind nodig heeft om die toets wel volledig af te krijgen. Een niet ingevuld antwoord is in principe niet goed en niet fout. Je kan daar echt wel wat tijd voor geven en kijken of het kind de vraag begrijpt en weet te beantwoorden. Is het antwoord dan fout dan is t fout. Is t goed is t goed. In het lvs dossier kan je bij de toetsen / cito en op 't rapport een notitie zetten dat er bijv. extra tijd is gegeven. Het zijn immers zorgleerlingen.

Oh ja MamaE ik ga haar sowieso idd onafhankelijk vd school laten testen. Bedankt voor de tip. Ik wil nu liever helemaal niet testen en liever wachten totdat ze 12 is ofzo. Ze heeft echt hele milde concentratie issues. School zou in principe daar gewoon lichte ondersteuning en aanpassing voor moeten kunnen geven. Ik zie een meisje die nu eindelijk weer lekker in haar vel zit en dat wil ik niet verpesten door weer iq testen etc. Als de school nader onderzoek echt noodzakelijk vindt dan wil ik graag weten wat hun zorgen zijn en watvoor "extra ondersteuning" zij willen bieden.

Je vragen zijn terecht en ook wat t plan is en wat ze in die stap deden etc etc. Maar bij passend onderwijs schiet ik in de lach. Maar het is om te huilen. Ik heb toch dezelfde instelling en vragen maar ik vind het knap, hoe je dit nu probeert te handelen. 
Begrip heb ik ook hoe je het als een belasting ziet als er weer onderzoek moet komen. Ook dat herken ik. Want soms komt daar ook niet een antwoord uit waar ineens de oplossing uit geboren wordt. 
Toch is zelf thuis zaken testen anders dan op school. Of je ze extra tijd geeft of niet. Alleen al het feit dat jij invloed kan hebben op kind omdat je emotioneel betrokken bent maakt uit. Als ik iets moet uitproberen dat moet alsnog een leraar of een andere hulpverlener het ook doen gezien ik niet geheel onafhankelijk ben. 
Ben het wel met je eens dat extra ondersteuning maakt dat Cito-toetsen het niveau kunnen duiden. Maar ik heb nog niet gemerkt dat de speciaal onderwijsinstelling waar ik nu vast loop zin heeft om er rekening mee te houden. 
nogmaals ik herken wel de toestand en dat je denkt waarom zo en thuis lijkt het anders, niveau is ineens nu beter in zo korte tijd. Tuurlijk roept dat vragen op en  wat de meerwaarde is van wat hun willen doen. Terecht ook dat je wil dat dit in orde in dossier komt. Ik heb zelf ook dat stukje hoe bijzonder zaken soms gaan en de inspectie van alles gemeld over zorgplicht en alles wat zo zou moeten zijn maar duidelijk niet zo is.
Uiteindelijk is het zaak dat je samen met school naar een plan toe werkt waar de school en jij samen achter kunnen staan. Als jij niet wilt dat je kind onderzocht wordt, kan niemand je verplichten. 

Miss C schreef op 31-01-2022 om 12:57:

[..]

Omnik geloof me. Ik stel alleen maar open vragen. Ik ga nu ook in gesprek met school. Het is de school zelf dat verzaakt heeft goed te communiceren of duidelijk, open en transparant te zijn over bijv. basis- en extra ondersteuning, leerdoelen, OPP en evalueren. Mijn standpunten of vragen doen er ook toe en school heeft ook een zorgplicht om mening van ouders bij extra ondersteuning mee te nemen en grote discrepanties te onderzoeken etc.

Ik blijf in gesprek maar bij dit soort zaken is een goede dossiervorming met schriftelijke onderbouwing van bijv. wat de leerdoelen zijn, een OPP, evalueren van geboden ondersteuning en leerdoelen, vragen/opmerking en gespreksnotities/notulen van groot belang.

Nogmaals de vraag die er nu staat is heel simpel. Waarom vinden jullie nader onderzoek nodig en waarvoor willen jullie extra ondersteuning bieden en welk arrangement. Wat hebben ze tot nu toe gedaan. En volstaat basisondersteuning niet. Daarbij heb ik gevraagd of men dit ook schriftelijk kan motiveren zodat we het in het lvs dossier kunnen hangen.

Wordt vervolgd




Je zegt: ik stel alleen maar open vragen. Maar ik zie nauwelijks antwoorden van school 
op door jou gestelde vragen. Hebben ze die antwoorden dan niet gegeven of heb jij die hier niet vermeld? En als daar nog geen gesprek over heeft plaatsgevonden, dan moet dat toch echt eerst gebeuren, voordat wij überhaupt over oplossingen zouden kunnen meedenken. De fase van de beeldvorming is nog helemaal niet afgerond, zelfs nauwelijks begonnen, lijkt wel. School en jij zullen het eerst moeten proberen het eens te worden over wat het probleem is. Nu gaat het nog alle kanten op. Het is niet goed te volgen. 

Ik begrijp je ook je verwijzing naar het belang van schriftelijke verslaglegging niet zo goed. De schriftelijke verslaglegging is m.i. een voorbereiding voor en/of weerslag van wat er al besproken is. Als je een goed gesprek met elkaar hebt gehad, is verslaglegging een formaliteit. Wat mis je dan precies in het dossier? 

Wat ik ook niet kan plaatsen is enerzijds het hameren op: er is eigenlijk niks aan de hand met mijn dochter, alleen misschien 'lichte ADD', wat dat dan ook mag zijn. Kun je dat zomaar beoordelen trouwens? En anderzijds wil je haar op het SBO hebben. Waarom dan, als er niks met haar is? En om daar toegelaten te worden, zal er toch onderbouwing moeten komen. En dus onderzoek? Kortom, ik begrijp gewoon niet hoe je erin zit, wat je wil, waar jij denkt dat het naartoe moet. Misschien is dat voor school ook lastig te begrijpen? 

De vragen in je laatste alinea lijken me uitstekende vragen. Maar wacht dan ook even de antwoorden af en ga erover in gesprek. Je lijkt zo afgesloten voor de mogelijkheid dat ze je kind goed in beeld zouden kunnen hebben en misschien zelfs iets zinnigs over haar te zeggen zouden kunnen hebben. Een belangrijk gespreksonderwerp is in ieder geval het enorm grote verschil tussen wat jij thuis ziet en wat zij op school zien. Waar kan dat aan liggen? Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat zij hetzelfde zien als jij. Sterker nog, het is overduidelijk dat zij níet hetzelfde zien. Geloof jij niet dat het waar is, wat zij zien/zeggen? Als ze zich op school heel erg anders laat zien dan thuis, als ze totaal anders functioneert, dan is dat een belangrijk gespreksonderwerp. Je wil toch weten wat er op school echt gebeurt? Waar school zich zorgen over maakt? In plaats van alleen maar te zeggen: 'Thuis gaat het anders. Het is niet zo.' 

Ik denk dat de vragen die je gesteld hebt, de goede zijn. Nu het open gesprek nog.



Miss C schreef op 31-01-2022 om 13:44:

ik heb een melding gemaakt inspectie en een zaak

[..]

Zo simpel is t niet. Ik heb een zoon met PVL, ADHD en ASS en hij zit op een SO. Hij slaat regelmatig vragen over en dat komt door de beperking. Met cito wil men voornamelijk het niveau testen. Op de SO school geven ze dan bijv. extra tijd of ze laten zien dat bepaalde vragen zijn overgeslagen en geven de kans om die alsnog te doen. Passend onderwijs is juist aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat ook kinderen met beperkingen hoger in niveau kunnen komen. Stel je voor dat we alles maar fout gingen rekenen en niet stilstaan bij wat het kind nodig heeft om die toets wel volledig af te krijgen. Een niet ingevuld antwoord is in principe niet goed en niet fout. Je kan daar echt wel wat tijd voor geven en kijken of het kind de vraag begrijpt en weet te beantwoorden. Is het antwoord dan fout dan is t fout. Is t goed is t goed. In het lvs dossier kan je bij de toetsen / cito en op 't rapport een notitie zetten dat er bijv. extra tijd is gegeven. Het zijn immers zorgleerlingen.

Op een SO zijn er misschien dat soort dingen mogelijk. Op regulier onderwijs is extra tijd misschien ook mogelijk, maar dan moet daar wel een onderliggende reden voor zijn, zoals dyslexie/ADHD/ADD/ASS. Toetsen terug geven om missende antwoorden alsnog in te vullen heb ik nog nooit meegemaakt of gezien op reguliere scholen. Ik denk dat je dan echt teveel verwacht. Je beschrijft dat je dochter hooguit lichte concentratie issues heeft, geen diagnose of beperking. Extra tijd krijg je niet zomaar. En dat een docent bij alle leerlingen gaat checken of het kind de vragen begrijpt is mijns inziens een onrealistische verwachting. Dat gaat echt niet gebeuren.
De school zal wel moeten kunnen beargumenteren waarom ze extra onderzoeken willen en waar hun zorgen liggen. En wat ze aan de hand van die onderzoeken denken te kunnen bieden wat ze nu niet kunnen bieden.

Steenbokje28

Steenbokje28

01-02-2022 om 19:35 Topicstarter

MamaE schreef op 31-01-2022 om 15:26:

[..]

Op een SO zijn er misschien dat soort dingen mogelijk. Op regulier onderwijs is extra tijd misschien ook mogelijk, maar dan moet daar wel een onderliggende reden voor zijn, zoals dyslexie/ADHD/ADD/ASS. Toetsen terug geven om missende antwoorden alsnog in te vullen heb ik nog nooit meegemaakt of gezien op reguliere scholen. Ik denk dat je dan echt teveel verwacht. Je beschrijft dat je dochter hooguit lichte concentratie issues heeft, geen diagnose of beperking. Extra tijd krijg je niet zomaar. En dat een docent bij alle leerlingen gaat checken of het kind de vragen begrijpt is mijns inziens een onrealistische verwachting. Dat gaat echt niet gebeuren.
De school zal wel moeten kunnen beargumenteren waarom ze extra onderzoeken willen en waar hun zorgen liggen. En wat ze aan de hand van die onderzoeken denken te kunnen bieden wat ze nu niet kunnen bieden.

Ook in regulier onderwijs kan bijv. wat extra tijd. Dochter heeft gl alles binnen de gestelde tijd af maar laatst juni 2021 had ze bij cito rekenen nog 3 vragen te doen. School gaf 15 minuten. Ze had ze ruim binnen die extra tijd af. Dat soort kleine aanpassingen zijn wel degelijk mogelijk binnen een reguliere PO school setting. 

Steenbokje28

Steenbokje28

01-02-2022 om 20:06 Topicstarter

Omnik schreef op 31-01-2022 om 14:49:

[..]

Je zegt: ik stel alleen maar open vragen. Maar ik zie nauwelijks antwoorden van school
op door jou gestelde vragen. Hebben ze die antwoorden dan niet gegeven of heb jij die hier niet vermeld? En als daar nog geen gesprek over heeft plaatsgevonden, dan moet dat toch echt eerst gebeuren, voordat wij überhaupt over oplossingen zouden kunnen meedenken. De fase van de beeldvorming is nog helemaal niet afgerond, zelfs nauwelijks begonnen, lijkt wel. School en jij zullen het eerst moeten proberen het eens te worden over wat het probleem is. Nu gaat het nog alle kanten op. Het is niet goed te volgen.

Ik begrijp je ook je verwijzing naar het belang van schriftelijke verslaglegging niet zo goed. De schriftelijke verslaglegging is m.i. een voorbereiding voor en/of weerslag van wat er al besproken is. Als je een goed gesprek met elkaar hebt gehad, is verslaglegging een formaliteit. Wat mis je dan precies in het dossier?

Wat ik ook niet kan plaatsen is enerzijds het hameren op: er is eigenlijk niks aan de hand met mijn dochter, alleen misschien 'lichte ADD', wat dat dan ook mag zijn. Kun je dat zomaar beoordelen trouwens? En anderzijds wil je haar op het SBO hebben. Waarom dan, als er niks met haar is? En om daar toegelaten te worden, zal er toch onderbouwing moeten komen. En dus onderzoek? Kortom, ik begrijp gewoon niet hoe je erin zit, wat je wil, waar jij denkt dat het naartoe moet. Misschien is dat voor school ook lastig te begrijpen?

De vragen in je laatste alinea lijken me uitstekende vragen. Maar wacht dan ook even de antwoorden af en ga erover in gesprek. Je lijkt zo afgesloten voor de mogelijkheid dat ze je kind goed in beeld zouden kunnen hebben en misschien zelfs iets zinnigs over haar te zeggen zouden kunnen hebben. Een belangrijk gespreksonderwerp is in ieder geval het enorm grote verschil tussen wat jij thuis ziet en wat zij op school zien. Waar kan dat aan liggen? Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat zij hetzelfde zien als jij. Sterker nog, het is overduidelijk dat zij níet hetzelfde zien. Geloof jij niet dat het waar is, wat zij zien/zeggen? Als ze zich op school heel erg anders laat zien dan thuis, als ze totaal anders functioneert, dan is dat een belangrijk gespreksonderwerp. Je wil toch weten wat er op school echt gebeurt? Waar school zich zorgen over maakt? In plaats van alleen maar te zeggen: 'Thuis gaat het anders. Het is niet zo.'

Ik denk dat de vragen die je gesteld hebt, de goede zijn. Nu het open gesprek nog.



En dat is dus precies het probleem. De nieuwe school waar dochter nu zit moet dus inzichtelijk maken waarvoor ze extra ondersteuning willen bieden. De vorige school stelde leerdoelen niet bij - ze bleven hetzelfde over 25 mnd periode! En ik zeg niet dat er niks aan de hand is met dochter. Ik zie hele milde concentratie issues. Ook op ADHD testvragen eerder komt er geen add of adhd uit. De diagnose is sowieso niet belangrijk nu maar wat wel belangrijk is is de ondersteuningsbehoefte. Dus de school wil onderzoek dus dan moeten ze ook inzichtelijk kunnen maken waar ze tegen aan lopen en wat hun doelstellingen zijn. Nogmaals t kind leert goed en is niet dromerig of erg onrustig/afgeleid. Doet ruim 80% goed op toetsen etc etc. Lichte ondersteuning moet gewoon vanuit basisondersteuning kunnen en zelfs voor wat extra ondersteuning is een diagnose niet nodig oa min. van OCW

Steenbokje28

Steenbokje28

01-02-2022 om 20:09 Topicstarter

Omnik schreef op 31-01-2022 om 14:49:

[..]

Je zegt: ik stel alleen maar open vragen. Maar ik zie nauwelijks antwoorden van school
op door jou gestelde vragen. Hebben ze die antwoorden dan niet gegeven of heb jij die hier niet vermeld? En als daar nog geen gesprek over heeft plaatsgevonden, dan moet dat toch echt eerst gebeuren, voordat wij überhaupt over oplossingen zouden kunnen meedenken. De fase van de beeldvorming is nog helemaal niet afgerond, zelfs nauwelijks begonnen, lijkt wel. School en jij zullen het eerst moeten proberen het eens te worden over wat het probleem is. Nu gaat het nog alle kanten op. Het is niet goed te volgen.

Ik begrijp je ook je verwijzing naar het belang van schriftelijke verslaglegging niet zo goed. De schriftelijke verslaglegging is m.i. een voorbereiding voor en/of weerslag van wat er al besproken is. Als je een goed gesprek met elkaar hebt gehad, is verslaglegging een formaliteit. Wat mis je dan precies in het dossier?

Wat ik ook niet kan plaatsen is enerzijds het hameren op: er is eigenlijk niks aan de hand met mijn dochter, alleen misschien 'lichte ADD', wat dat dan ook mag zijn. Kun je dat zomaar beoordelen trouwens? En anderzijds wil je haar op het SBO hebben. Waarom dan, als er niks met haar is? En om daar toegelaten te worden, zal er toch onderbouwing moeten komen. En dus onderzoek? Kortom, ik begrijp gewoon niet hoe je erin zit, wat je wil, waar jij denkt dat het naartoe moet. Misschien is dat voor school ook lastig te begrijpen?

De vragen in je laatste alinea lijken me uitstekende vragen. Maar wacht dan ook even de antwoorden af en ga erover in gesprek. Je lijkt zo afgesloten voor de mogelijkheid dat ze je kind goed in beeld zouden kunnen hebben en misschien zelfs iets zinnigs over haar te zeggen zouden kunnen hebben. Een belangrijk gespreksonderwerp is in ieder geval het enorm grote verschil tussen wat jij thuis ziet en wat zij op school zien. Waar kan dat aan liggen? Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat zij hetzelfde zien als jij. Sterker nog, het is overduidelijk dat zij níet hetzelfde zien. Geloof jij niet dat het waar is, wat zij zien/zeggen? Als ze zich op school heel erg anders laat zien dan thuis, als ze totaal anders functioneert, dan is dat een belangrijk gespreksonderwerp. Je wil toch weten wat er op school echt gebeurt? Waar school zich zorgen over maakt? In plaats van alleen maar te zeggen: 'Thuis gaat het anders. Het is niet zo.'

Ik denk dat de vragen die je gesteld hebt, de goede zijn. Nu het open gesprek nog.



En dat is dus precies het probleem. De nieuwe school waar dochter nu zit moet dus inzichtelijk maken waarvoor ze extra ondersteuning willen bieden. De vorige school stelde leerdoelen niet bij - ze bleven hetzelfde over 25 mnd periode! En ik zeg niet dat er niks aan de hand is met dochter. Ik zie hele milde concentratie issues. Ook op ADHD testvragen eerder komt er geen add of adhd uit. De diagnose is sowieso niet belangrijk nu maar wat wel belangrijk is is de ondersteuningsbehoefte. Dus de school wil onderzoek dus dan moeten ze ook inzichtelijk kunnen maken waar ze tegen aan lopen en wat hun doelstellingen zijn. Nogmaals t kind leert goed en is niet dromerig of erg onrustig/afgeleid. Doet ruim 80% goed op toetsen etc etc. Lichte ondersteuning moet gewoon vanuit basisondersteuning kunnen en zelfs voor wat extra ondersteuning is een diagnose niet nodig oa min. van OCW

Steenbokje28

Steenbokje28

01-02-2022 om 20:15 Topicstarter

Omnik schreef op 31-01-2022 om 14:49:

[..]

Je zegt: ik stel alleen maar open vragen. Maar ik zie nauwelijks antwoorden van school
op door jou gestelde vragen. Hebben ze die antwoorden dan niet gegeven of heb jij die hier niet vermeld? En als daar nog geen gesprek over heeft plaatsgevonden, dan moet dat toch echt eerst gebeuren, voordat wij überhaupt over oplossingen zouden kunnen meedenken. De fase van de beeldvorming is nog helemaal niet afgerond, zelfs nauwelijks begonnen, lijkt wel. School en jij zullen het eerst moeten proberen het eens te worden over wat het probleem is. Nu gaat het nog alle kanten op. Het is niet goed te volgen.

Ik begrijp je ook je verwijzing naar het belang van schriftelijke verslaglegging niet zo goed. De schriftelijke verslaglegging is m.i. een voorbereiding voor en/of weerslag van wat er al besproken is. Als je een goed gesprek met elkaar hebt gehad, is verslaglegging een formaliteit. Wat mis je dan precies in het dossier?

Wat ik ook niet kan plaatsen is enerzijds het hameren op: er is eigenlijk niks aan de hand met mijn dochter, alleen misschien 'lichte ADD', wat dat dan ook mag zijn. Kun je dat zomaar beoordelen trouwens? En anderzijds wil je haar op het SBO hebben. Waarom dan, als er niks met haar is? En om daar toegelaten te worden, zal er toch onderbouwing moeten komen. En dus onderzoek? Kortom, ik begrijp gewoon niet hoe je erin zit, wat je wil, waar jij denkt dat het naartoe moet. Misschien is dat voor school ook lastig te begrijpen?

De vragen in je laatste alinea lijken me uitstekende vragen. Maar wacht dan ook even de antwoorden af en ga erover in gesprek. Je lijkt zo afgesloten voor de mogelijkheid dat ze je kind goed in beeld zouden kunnen hebben en misschien zelfs iets zinnigs over haar te zeggen zouden kunnen hebben. Een belangrijk gespreksonderwerp is in ieder geval het enorm grote verschil tussen wat jij thuis ziet en wat zij op school zien. Waar kan dat aan liggen? Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat zij hetzelfde zien als jij. Sterker nog, het is overduidelijk dat zij níet hetzelfde zien. Geloof jij niet dat het waar is, wat zij zien/zeggen? Als ze zich op school heel erg anders laat zien dan thuis, als ze totaal anders functioneert, dan is dat een belangrijk gespreksonderwerp. Je wil toch weten wat er op school echt gebeurt? Waar school zich zorgen over maakt? In plaats van alleen maar te zeggen: 'Thuis gaat het anders. Het is niet zo.'

Ik denk dat de vragen die je gesteld hebt, de goede zijn. Nu het open gesprek nog.



En dat is dus precies het probleem. De nieuwe school waar dochter nu zit moet dus inzichtelijk maken waarvoor ze extra ondersteuning willen bieden. De vorige school stelde leerdoelen niet bij - ze bleven hetzelfde over 25 mnd periode! En ik zeg niet dat er niks aan de hand is met dochter. Ik zie hele milde concentratie issues. Ook op ADHD testvragen eerder komt er geen add of adhd uit. De diagnose is sowieso niet belangrijk nu maar wat wel belangrijk is is de ondersteuningsbehoefte. Dus de school wil onderzoek dus dan moeten ze ook inzichtelijk kunnen maken waar ze tegen aan lopen en wat hun doelstellingen zijn. Nogmaals t kind leert goed en is niet dromerig of erg onrustig/afgeleid. Doet ruim 80% goed op toetsen etc etc. Lichte ondersteuning moet gewoon vanuit basisondersteuning kunnen en zelfs voor wat extra ondersteuning is een diagnose niet nodig oa min. van OCW

Miss C schreef op 01-02-2022 om 20:06:

[..]

En dat is dus precies het probleem. De nieuwe school waar dochter nu zit moet dus inzichtelijk maken waarvoor ze extra ondersteuning willen bieden. De vorige school stelde leerdoelen niet bij - ze bleven hetzelfde over 25 mnd periode! En ik zeg niet dat er niks aan de hand is met dochter. Ik zie hele milde concentratie issues. Ook op ADHD testvragen eerder komt er geen add of adhd uit. De diagnose is sowieso niet belangrijk nu maar wat wel belangrijk is is de ondersteuningsbehoefte. Dus de school wil onderzoek dus dan moeten ze ook inzichtelijk kunnen maken waar ze tegen aan lopen en wat hun doelstellingen zijn. Nogmaals t kind leert goed en is niet dromerig of erg onrustig/afgeleid. Doet ruim 80% goed op toetsen etc etc. Lichte ondersteuning moet gewoon vanuit basisondersteuning kunnen en zelfs voor wat extra ondersteuning is een diagnose niet nodig oa min. van OCW

En nee ze hebben geen inhoudelijk antwoord gegeven op mijn vragen. Daar wacht ik nu op. Vorige school heb ik zaak aangemeld bij GCBO omdat ook die school leerdoelen niet bijstelden of antwoorden gaf op gestelde vragen. Er is een rapport van onderwijsinspectie 2020 op internet te vinden over extra ondersteuning. Lees t eens!. Kortom de aanbevelingen zijn dat scholen hulpvraag, ondersteuning etc inzichtelijk moeten maken en moeten bijhouden en evalueren. Dossiervorming etc. 

Miss C schreef op 01-02-2022 om 19:35:

[..]

Ook in regulier onderwijs kan bijv. wat extra tijd. Dochter heeft gl alles binnen de gestelde tijd af maar laatst juni 2021 had ze bij cito rekenen nog 3 vragen te doen. School gaf 15 minuten. Ze had ze ruim binnen die extra tijd af. Dat soort kleine aanpassingen zijn wel degelijk mogelijk binnen een reguliere PO school setting.

Oké, maar wat is je probleem dan als ze al extra tijd krijgt indien nodig? 
Vraag aan school te onderbouwen waar zij tegenaan lopen en waar ze onderzoeken voor nodig achten.

Volgens mij is jouw issue dat de volgorde gaat; eerst inzichtelijk maken en dus goeie motivatie waarom ze willen wat ze willen. En dat het goed weggezet wordt. Dat snap ik wel. Ik loop zelf ook tegen dit verschijnsel aan. Dat scholen er soms niet zoals het hoort te gaan werken en dus je als ouder daar onbegrip van hebt is logisch. 
Maar waarschijnlijk heeft de school wel iets nodig in dit proces en dat is toch opnieuw onderzoek. 
toevallig kreeg ik gister het verslag eindelijk van recent onderzoek wisc psychologisch onderzoek etc. Er stond niet zoveel nieuws is. Die plakkertjes ook niet. Wat ik er wel interessant aan vond dat ze aangeven in zinnetjes: school moet voorspelbaar zijn. En; extra tijd of verlengde instructie. Mooi dacht ik! Dat is duidelijk.
En ik moest even aan jou denken. 

GCBO? Is dat een geschillencommissie? Ik zou er met de school zelf uit proberen te komen. Toen ik hoorde dat je hier en daar met je klachten heen moet, dacht ik nou die tijd en energie is zonde.
Dan krijg je gelijk en moet de school het alsnog doen. Je kunt beter tegen de school zelf zeggen, dit is niet volgens de regels en los het samen op. Je kunt ook bij de school zelf klagen. Ik ben nu met de baas van de baas van de baas in gesprek. Ze hebben nu behoorlijk veel werk ervan. Dat raakt ze veel meer en ze nemen het veel meer serieus dan een uitspraak van een commissie. Dan is de goede verstandhouding inmiddels wel voorbij, gok ik.

Ik vind wel dat je vreemde verwachtingen hebt van school. 

[Bijv. Cito test bestaat uit 30 vragen. Ze doet ruim 80% goed maar heeft per abuis door even weg te kijken of te dromen een paar vragen niet ingevuld. Ze krijgt van school een IV of V score want ze rekenen de niet ingevulde antwoorden gewoon als een fout antwoord. Ze weten dat dat kan komen door een trage verwerkingssnelheid en moeite met aandacht vasthouden,want dat kwam immers uit de wisc-v.
Ik vind het dus ontzettend flauw om het dan fout te rekenen terwijl ze een zeer goede rekenvaardigheid heeft.]
Als een kind iets niet invult is het antwoord fout. Zo simpel is het. In intelligentie zit ook een deel concentratievermogen. Daar is ze blijkbaar niet goed in, dus maakt ze fouten die ze eigenlijk niet zou hoeven maken. 
zou wat worden als bij testen antwoorden goed gerekend worden als kinderen het antwoord open laten. Het zou de docenten wel heel veel nakijkwerk schelen al die lege blaadjes. 

Vraag of je dochter in de klas een koptelefoon op mag. 

Steenbokje28

Steenbokje28

29-03-2022 om 11:45 Topicstarter

zo nou even een vervolg op mijn vraag. Wel of geen wisc-v. Dochter heeft de citotoetsen m5 op de nieuwe school goed gedaan. Van de nieuwe school heb ik geen onderbouwing gekregen van waarom ze nader onderzoek wensen en watvoor ondersteuning ze willen bieden. De juf ziet wel dat ze wat trager is en dat ze enige afleidbaarheid heeft. Ik vroeg ja dat weten we ook uit de vorige is test van toen ze 6 was. Af en toe extra tijd en wat uitleg of verlengde instructie bij dingen die ze niet meteen begrijpt zou voldoende moeten zijn en ik vroeg of dat niet gewoon in de klas kan. De juf zei dat kan en dat nu geen extra ondersteuning nodig is. Vreemd want eerst wel maar zodra ik vraag waarvoor precies dan krijg ik daar gewoon geen duidelijk antwoord op. Mijn dochter zei gisteren tegen me dat ze een paar rekenopdrachten niet snapte en dus ook niet aan toe kwam. Ik vroeg haar mag en kan je de juf dan niet gewoon een vraag stellen. Dat is toch waarom ze er zit. Dochter schaamde zich blijkbaar. Over het algemeen is ze gewoon gemiddeld in rekenen maar soms heeft ze wel verlengde instructie nodig. Ze zegt ook ik heb alleen extra uitleg nodig bij die dingen die ik niet snap. Dat lijkt mij dat dat ttoch gewoon in de klas moet kunnen. Nee dat schijnt extra ondersteuning te zijn. En het is dan vaak ook voortdurende extra ondersteuning dus in een aandachtsgroepje of 1-1 met remedial teacher op school. Ergens heb ik er niks op tegen maar wat mijn dochter niet begrijpt is dat ze gewoon gemiddeld is in rekenen en dat vragen stellen mag. Op cito zit ze op bovengemiddeld. Maar zodra ze iets niet snapt denkt ze dat ze dom is of in het aandachtsgroepje of 1-1 ondersteuning nodig heeft. Vorige school heeft haar ook laten denken dat ze voortdurend 1-1 extra ondersteuning nodig had terwijl ze vaak 80% goed had op haar toetsen en werkboeken -ze ging gewoon met het niveau mee. Ze is dus onzeker en durft de juf geen vragen te stellen in de klas. Ik probeer haar nu te leren dat als je iets niet snapt vraag het dan gewoon en dat je je niet hoeft te schamen. Ik had de leerkrachten gevraagd of ze dichter bij hun kan zitten omdat ze weten dat ze zwakker werkgeheugen en enige afleidbaarheid heeft. Zodat ze wat op haar kunnen letten. Nee dat gaat niet want is Jenaplan en kinderen zitten in gemengde groepjes aan tafel. Dus enige optie is "extra ondersteuning", buiten de klas! Wat is er met regulier onderwijs of leerkrachten dat men niet eens meer verlengde instructie kunnen geven wanneer dat nodig is aan een enkele leerling in de klas. 

Wisv-v is mijns inziens ook geen goede test voor kinderen met ADD of ADHD. De psycholoog die overigens daar op school ook werkt wil hem in een keer afnemen- 2 uur lang! Bovendien weten we al dat mijn dochter een zwakker werkgeheugen heeft en een wat tragere verwerkingssnelheid. Waarom zou dat nu opnieuw bevestigd moeten worden. Test is maar een jaar geldig zegt de school. Dus moet ze dan elk jaar testen!? Ik wil niet moeilijk doen maar hoe kan dit nou goed zijn voor het zelfvertrouwen en welbevinden van mijn dochter. School weet best dat ze af en toe verlengde instructie nodig heeft maar dat ze het dan snel oppakt. Het zou prima in de klas moeten kunnen en niet daar buiten. Zodra ik wisc-v laat doen weet ik dat school dit zal aangrijpen om de ondersteuningsbehoefte groter te laten lijken. Ik kan nu dus vragen of mijn dochter mee mag met het aandachtsgroepje rekenen maar dan mist ze ook een deel vd reguliere les en bovendien is ze redelijk goed in rekenen (cito was B score (havo uitstroomniveau) en heeft ze dus eigenlijk meer baat bij uitleg wanneer dat nodig is in de klas. Wat betreft vorige school heb ik de zaak voorgelegd aan de geschillencommissie - zeer benieuwd wat de uitkomst is. 

Anyway mbt de situatie hierboven geschetst- wat zou jij doen? Ik hen al gesproken met de juf en IB'er en ze zeggen mijn dochter wat mee te zullen nemen in de klas en extra uitleg te geven wanneer t nodig is maar ik hoor dat dat dus niet zo is. Maar mijn dochter durft ook niet altijd iets te vragen. Ze is zwakker in executieve functies. Advies is welkom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.