Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel of geen Wisc-V en geen vertrouwen meer in school


Als ik jouw verhaal lees dan passen haar huidige prestaties helemaal niet meer bij het IQ dat destijds in de eerste keer groep 3 is gemeten. Inmiddels is dat al drie jaar geleden. Dus als ik jou was zou ik juist die IQ test willen zodat niet telkens teruggegrepen kan worden op die test die toen gedaan is.
Mijn kinderen hebben een IQ-test die 1 op 1 wordt afgenomen nooit als echt belastend ervaren.

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar reageer even op de laatste berichten.
Waarom zou testen belastend zijn voor je dochter, waarom zou ze daar minder zelfvertrouwen van krijgen? Wat is er (in haar ogen) anders aan een IQ-test of andere test dan aan een Cito-test? Ik denk dat als je er zelf wat meer ontspannen en nieuwsgierig in gaat staan, dat het voor je dochter echt niet belastend hoeft te zijn. Op school is ze toch ook wel eens 2 uur aan een stuk aan het werk? En als ze dat niet haalt is dat zeker een aanwijzing voor de onderzoeker. Juist dan kun je aandacht meten. Iedereen kan wel 5 minuten aan een opdracht werken, dus dan filter je er geen AD(H)D uit.
Ik weet niet hoe jij communiceert met de school, maar je vijandigheid en wantrouwen spat van het scherm. Ik heb als ouder altijd de insteek gehad dat school en ik allebei het beste willen voor mijn kind. En natuurlijk heeft school andere belangen, maar in de basis zijn ze er niet op uit om het je kind moeilijk te maken. Wellicht helpt het als je zelf je toon een beetje aanpast?
En je verwachtingen bijstelt. Want inderdaad, een leerkracht gaat niet je kind wijzen op niet-ingevulde vragen. Als er een hele bladzijde mist (de achterkant niet gezien bijvoorbeeld) is het wat anders. Maar een normaal begaafd kind moet in staat zijn om het eigen werk nog even na te kijken en te controleren voor het ingeleverd wordt. In mijn optiek is ook open gelaten = niet begrepen/weet het antwoord niet.
Overigens hebben wij destijds nogal moeite gehad om zoon duidelijk te maken dat ook als hij het antwoord niet zeker weet, hij wel gewoon wat op moet schrijven zodat de leerkracht ziet hoe hij aan zijn antwoord is gekomen. Zeker bij rekenen is dat belangrijk omdat je dan de foute redenering eruit kunt halen. En soms heb je geluk en is het wel goed, of gedeeltelijk goed wat ook punten oplevert. Hij liep ook vast bij vragen die hij niet wist, dan stopte hij gewoon met de toets. Terwijl hij natuurlijk gewoon door zou moeten met de volgende vraag en dan eventueel later nog eens naar die open gelaten vraag kijken. Het is in mijn ogen vooral belangrijk om te kijken waar het door komt dat ze vragen overslaat. En structureel meer tijd geven, tja, dat kan alleen met een goede reden, dus onderzoek en diagnose. Het zou toch wat zijn als leerkrachten willekeurig (of omdat de ouders dat willen) kinderen extra tijd gaan geven...

En als je volledig zelf zeggenschap wilt over wat er met de resultaten gebeurd kun je er ook nog voor kiezen om die test zelf te betalen. Dat heb ik destijds ook wel eens gedaan.

Maar als de prestaties gewoon goed zijn, snap ik niet zo wat het probleem is.
Ik zou haar wel leren om toch dingen te vragen als ze iets niet snapt. School is er om te leren en de juf kan niet ruiken dat ze het niet begrijpt. 

Steenbokje28

Steenbokje28

29-03-2022 om 14:30 Topicstarter

bedankt. Ja mijn wantrouwen is niet uit de lucht gegrepen. Vorige school is hier debet aan. In het kader van passend onderwijs kan je echt niet kinderen afrekenfen omdat ze 6 of meer vragen mist op een toets. Je kan het ook niet goed rekenen maar wat je wel kan doen is het opnieuw aanbieden om te zien of het aan bijv. de rekenvaardigheid ligt of dat het door de executieve functies komt. Was ze afgedwaaetaoffgedwaalof heeft ze faalangst etc. Als we geen rekening houden met dat soort zaken dan kunnen dat soort kinderen nooit verder komen. Soms zijn aanpassingen nodig zoals een aangepaste toets, extra tijd etc.

 Ik ben niet vijandig, ik wil enkel een onderbouwing en veranwoording. Als een school zegt we willen dat je een iq test doet en we willen extra ondersteuning aanbieden dan wil ik alleen weten watvoor extra ondersteuning en waarvoor. Nog een iq test of überhaupt een diagnose wacht ik liever mee totdat ze 12 is. Ik zei we weten nu inmiddels toch wel dat ze zwakker is in executieve vaardigheden. Een wisc-v toen ze 6 was liet dat zien en ook een psycho didactisch onderzoek toen ze 8 jr was. Je ziet t gewoon daar hoef je echt niet weer opnieuw voor te testen. Zo blijf je maar testen. De juf zegt ook ze is af en toe afgeleid en wat trager. Nou daar heb je je antwoord. Dat hoeven we dan toch niet weer opnieuw te onderzoeken waar dat aan ligt. Dat is dus waarom ik twijfel. Wat m.i. belangrijker is is wat ondersteuning wanneer dat nodig is. En in de klas sowieso wat aandacht en aansporing wanneer dat nodig is. Dat hoort toch ook gewoon bij lesgeven of is dat extra ondersteuning. Mijn begrip van extra ondersteuning op de gang bijv. is voor echte leerproblemen bijv. Taal/rekenproblemen. Maar een kind dat enkel af en toe extra uitleg behoeft dat zou toch gewoon in de klas moeten kunnen. Dat zou gewoon basisondersteuning moeten zijn.  Is dit nu waarom de school in ene zegt, ze heeft geen extra ondersteuning nodig. Ik had enkel gevraagd om uitleg. Als jullie een iq test willen goed maar waarom, wat voegt t voor jullie toe en watvoor extra ondersteuning willen jullie geven. Zonder test weten ze dat blijkbaar niet?!. Dat is toch vaag. Ik heb ook gezegd van mij mogen jullie echt extra ondersteuning bieden maar ik wel weten wat jullie gaan doen en ik wil dan graag leerdoelen en geboden ondersteuning bijhouden en evalueren via een OPP. Mijn kind is wat onzeker geworden en al die onderzoeken en extra ondersteuning heeft haar echt geen goed gedaan. Ze zegt ook mam ik wil alleen uitleg bij rekenen als ik iets niet snap. Ik heb ook tegen haar gezegd dat ze echt wat assertiever daarin moet worden en dan moet leren vragen. Net zoals ze dat thuis ook doet. Dan kan je weer verder. Ze heeft het idee dat als ze iets niet weet dat ze dan meteen in het aandachtsgroepje of 1-1 ondersteuning nodig heeft. Ze is dus erg onzeker geworden. Als ze een vraag heeft durft ze het dus niet te vragen. Ze zei ik schaam me. Ze is dan wel een type die dan stopt of haar taken dan niet afmaakt. Daar zou een juf in een klas wel op moeten kunnen inspelen. Een kind dat niet durft te vragen. Je ziet vaak vrij snel als een kind stopt met werken. Ik heb mijn dochter ook verteld dat ze echt op E4 en M5 toets supergoed gedaan heeft en dat ze zelfs bovengemiddeld scoort en dat ze dus kan rekenen. Ze heeft een mooi rapport. Dat ze wat meer vetrouwen mag hebben in haar kunnen. Dat ze wat trager is is een feit. 10 min gesprek bijv. zegt de juf tegen mijn dochter ik zie dat je regelmatig je werkjes niet afmaakt en vervolgens zegt ze tegen mij voor haar, misschien is nader onderzoek een idee. Ik heb de juf verzocht niet meer dat soort dingen te zeggen voor mijn kind. Er is geen een positief iets gezegd in die 10 minuten. Dit maakt mijn kind alleen maar onzekerder. 

Ik ga nog eens heel goed nadenken wat nou echt nodig is. Volgens mij is dat nu aan haar zelfvertrouwen werken en haar duidelijk maken dat ze vragen moet stellen als ze iets niet meteen snapt. De juf doet anders niks extra's in de klas. Ze krijgt enkel wat extra tijd bij toetsen. Ik kan ook een add onderzoek doen maar de school heeft voorkeur voor IQ. Ik twijfel. 

Een toets later teruggeven om niet ingevulde antwoorden alsnog in te vullen is geen realistische verwachting. Op geen enkele school gebeurt dat en het heeft ook niks met passend onderwijs te maken. Ze krijgt al extra tijd omdat jij dat wil. Dat vind ik al heel wat. Leer je kind om haar toetsen nog eens na te kijken en altijd iets in te vullen. En om eerst een taak af te maken alvorens aan een volgende te beginnen.
Verder ben ik het wel met je eens dat incidenteel extra uitleg als je kind iets niet snapt in de klas kan. Maar dan moet ze dat wel zelf aangeven. De juf kan niet bij alle kinderen gaan checken of ze alles begrepen hebben. Die schaamte voor iets niet snappen is nergens voor nodig. Of wordt daar soms om gelachen in de klas? 

 Je doet je kind tekort. School ziet nu een kind met een iq dat normaal gesproken leidt tot instroom op het praktijkonderwijs. Je wilt toch niet dat je kind die oude test tot groep 8 met zich mee sleept?

Dus je dochter zit bij het 10-minutengesprek? Dat ken ik niet van de basisschool, alleen van het VO. Vind het inderdaad niet handig van de juf dat ze alleen maar negatieve dingen bespreekt dan. Maar als ouder wil je toch wel weten hoe je kind het echt doet, dus daarom zou ik kind er niet bij willen hebben. Tip dus voor de volgende keer.
Inderdaad zou ik gaan werken aan het zelfvertrouwen van je dochter. Maar dat is geen taak voor school. Dat geldt ook voor faalangst. Bovendien is faalangst (ook) niet een diagnose die je zelf zomaar kunt stellen. 
Het is maar de vraag waar die traagheid en afgeleid zijn vandaan komen. Ik zou dat willen weten.

Maar goed, laten we uitgaan van (voorlopig) niet testen. Wat is dan je idee? Juf kan niet naast je dochter gaan staan, toetsen teruggeven om vragen alsnog in te vullen kan ook niet. Extra instructie kun je wel afspraken over maken. Hier was er altijd de ‘instructietafel’ vooraan in de klas, waar kinderen konden gaan zitten die moeite hadden met de stof of wat extra tijd nodig hebben om nieuwe info te verwerken. Daar had de juf dan wat extra aandacht voor terwijl de rest al aan het werk ging. Zoiets zou je kunnen opperen.
Verder inderdaad je dochter leren dat ze vragen moet stellen, dat dat niet dom is, maar juist dat GEEN vragen stellen dom is, want dan leer je niks bij.

Je wil ook van school weten wat voor extra ondersteuning ze willen geven, en dat meteen vastleggen in leerdoelen en een plan, maar ik denk dat school eerst wil onderzoeken wat het probleem precies is voor ze gaan kijken naar een eventuele oplossing. Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook de juiste volgorde. Is ze traag/stopt ze met werken omdat ze is afgeleid, of omdat ze de vraag niet snapt en blokkeert ze dan (zoals mijn zoon)? Dat vraagt om twee heel verschillende oplossingen.

Elke school en elke juf/meester is ook nog eens anders. Misschien heb je volgend jaar een heel ander gesprek met de leerkracht van dat jaar. En is de IB-er betrokken? Is ze al eens geobserveerd in de klas? Komt vaak ook al heel wat uit, en daar hoeft je dochter niets van te merken. Sterker nog, daar hoort ze niets van te merken, want anders is de observatie nutteloos. Dus dat is misschien ook nog iets wat je kunt voorstellen.

Ik heb de laatste reacties beetje gescand maar ik snap wel dat je een motivatie wilt. Verder denk ik echt dat je het wel moet laten testen opnieuw. Dat is niet schadelijk hoor, het is juist om te kijken waar ze nu staat en een oude test is en blijft een momentopname.
verder denk ik, is een assertiviteitstraining misschien iets? Ik herken ook het faalangstige en niet durven vragen. Het is een beeld dat kinderen hebben dat ze alles in één keer goed moeten kunnen en dat is niet zo. Ze moet proberen wel iets in te vullen al is het fout. Mijn zoon reageert elke x gefrustreerd als hij is fout heeft ingevuld, al is het een spelfout. Ik ben al maanden bezig met leren, joh dat geeft niet Maartje schrijft het met een v ipv F. En nog een x fout doen geeft niet. Maar hij moet zelf leren dat fouten maken erbij hoort. Het gaat erom dat hij het maakt en dat je vragen mag stellen. Dus ik lees hierbij enig vorm van ‘doe ik het wel goed?’ En dat is echt bang zijn/angst om zaken niet goed te doen. 
En ja ik zou blij zijn met extra ondersteuning vanuit de school zelf, ook buiten de klas. Je kind krijgt meer aandacht en het vertrouwen in zichzelf kan groeien. Wat daarna weer helpt in de klas.
Maarja ik zit dan ook met mijn eigen kroost met een school die werkelijk overal de kantjes vanaf heeft geschuurd en zich speciaal onderwijs mag noemen maar  de manschap niet heeft om genoeg aandacht te bieden vanuit school zelf. Dus ben jaloers! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.