Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel of geen Wisc-V en geen vertrouwen meer in school

Ik heb heel erg behoefte aan advies. Vanaf grp 3 zegt de reguliere school waar ze op zat dat ze zich zorgen maken over haar ontwikkeling. Voornamelijk mbt concentratie en leer niveau. Ik vond het allemaal wel meevallen maar ging akkoord met hun voorstel om een orthopedagoog/psycholoog in te schakelen en een Wisc-V af te nemen. Ze was toen 6 jr. De school vond de ortho/psycholoog en de test werd gedaan. Daar uit kwam een IQ van 76 laag begaafd/moeilijk lerend. Ik zag een kind dat speels was, wat trager was en allicht wat milde concentratie issues maar zeker niet moeilijk lerend. Ik was ook leesmoeder dus was regelmatig in de klas aanwezig. 

Eind grp 3 zegt de school het lijkt ons goed als ze groep 3 over doet omdat ze nog niet toe is aan grp 4. Ik ging akkoord en vind het niet zo een probleem op een hele schoolcarrière. Ik vond haar zelf ook nog wat speels. Op een gegeven moment begonnen de OT gesprekken en werd er gezegd dat ze een heel jaar qua leerdoelen achterliep. Pas in midden groep 4 (januari M4) werd mij na haar citotoetsen meegedeeld dat ze nu op E3 niveau zat. Kortom 2 jaar doublure grp 3 en 5 mnd grp 4 dus totaal 25 maanden heeft ze er over gedaan om grp E3 niveau te bereiken. 

De school bood halverwege grp 3 elke week 30 minuten RT aan via een interne onderwijsassistent.

Nu het volgende. Mijn dochter liep helemaal geen 1,5 jaar achter op klasgenoten. Ook in grp 4 werkte ze met dezelfde werkboeken als klasgenoten. Bij rekenen, taal en spelling had ze vaak gemiddeld 80% goed. Begrijpend lezen was ze iets zwakker maar zeker niet ondergemiddeld. Echter op haar rapport en Cito scores zijn meestal IV of V. Kortom IV – 20% – onder het gemiddelde
V – 20% – ver onder het gemiddelde! Altijd niveau E. 

Ik weet dat dit niet klopt. Mijn dochter heb ik thuis cito toetsen laten doen en ze zit op Squla etc en daar doet ze t gewoon prima op. Zeker ca 80% goed. 

Ik heb de school in kwestie gevraagd of ik de citotoetsen en lvs methodetoetsen mag inzien en kreeg een deel van rekenen lvs in te zien en 1 cito toets rekenen. Taal en begrijpend lezen hebben ze me niet laten inkijken. Wat blijkt ze had ook daar veel goed ca. 80% zwarte en blauwe opgaven Getal & Ruimte Junior. Conform informatie Noordhoff uitgeverij  zit ze dan tussen 1F and 2F cq gewoon gemiddeld nivo. Maar de school heeft haar op de lvs-toetsen de T en V opgaven laten doen. Deze opgaven had ze allemaal fout. Deze opgaven zijn ook bedoeld voor de sterke/gevorderde rekenaar. Hierdoor kreeg ze dus vaak onvoldoendes voor haar toetsen. School's reactie is "soms toetsen we ook kinderen op toekomstige zaken". Maar ook zorgleerlingen!? Ze zeggen zelf dat ze moeilijk lerend is en wekelijks RT nodig heeft. Ik dacht als ze dit bij de rekenstof doen hoe zat het dan met taal, begrijpend lezen etc. 

Door vertrouwensbreuk heb ik mijn dochter nog voor de meivakantie v school gehaald en na deze vakantie begon ze op een andere school i dezelfde woonplaats. Ze ging van grp 4 naar 5 en de E4 toetsen had ze heel goed gedaan gemiddeld III en II. Begrijpend lezen zat ze net onder de III en kreeg ze een IV. Ik blij natuurlijk.

In november in het 10 minutengesprek met de juf nog voor de kerstvakantie. Zegt deze juf dat ze ook zien dat mijn dochter regelmatig haar werkjes niet afmaakt. Ze vraagt voor mijn dochter of ik nader onderzoek kan laten doen op verwijzing huisarts. Mijn dochter zegt dat ze vaak gestoord wordt door andere kinderen aan haar tafel (Jenaplan school dus ze zit met grp 3 en 4 kinderen aan tafel zelf zit ze in het 5). Maar geen reactie naar haar of feedback dat ze eerst taakgericht moet werken dus eerst eigen taken en daarna andere kinderen helpen- dat ze best nee mag zeggen etc. Nee het was meteen onderzoek. Ik vroeg misschien is het dan een beter idee dat dochter naar SBO gaat omdat dat kleinere klassen zijn etc. Ze zegt nee dat hoeft niet wij hebben ook ervaring met dit soort kinderen. Ze willen mijn dochter extra ondersteuning geven en ze stelt een WISQ-V voor.

Na het gesprek heb ik de juf en IB'er per mail nog eens gevraagd waarom ze extra ondersteuning willen geven en waarvoor en wat zijn dan de doelstellingen. Wat hopen ze hiermee te bereiken etc. Waarom hebven ze een IQ test nodig etc.

Ik kreeg geen schriftelijk antwoord maar ze nodigden mij uit voor een gesprek op school. Dit combineren we met het rapport en M5 citogesprek. Mijn dochter heeft de M5 cito's nu bijna allemaal gedaan en zegt letterlijk tegen me "mam" ze waren erg makkelijk. Begrijpend lezen is wat lastiger maar ook dat doet ze gemiddeld. Ik ben dus heel benieuwd wat de resultaten nu zijn op de gedane M5 toetsen en waar school nu mee komt. Ze willen extra ondersteuning geven dus ha er moet dan wel iets zijn.

Ik zie op Squla en bepaalde citotoetsen die ze thuis heeft gedaan dat ze t gewoon goed doet en ook netjes en niet overdreven langzaam cq ruim binnen de tijd. 

Het zit me niet helemaal lekker en ik heb het idee dat deze school nu ook zaken overdrijft om maar extra ondersteuning te kunnen bieden. Er zit bovendien een praktijkschool in mijn plaats en 't valt me op dat daar regelmatig kinderen naartoe worden verwezen die eigenlijk vmbo b-k advies hadden en zeer zeker niet op PRO niveau zitten.  Ouders in de clinch met school etc etc.

Als ik zeg ja maar dochter leert gewoon goed en thuis zien we dat ook en wat jullie schetsen komt niet overeen met wat wij zien. Worden er dingen gezegd als dat is thuis of je hebt waarschijnlijk de antwoorden ingeoefend etc. Ik heb mijn dochter zelfs gefilmd terwijl ze rekent en hardop sommen doet etc en naar ze toe gestuurd.

Ik ben van mening dat mijn dochter prima leert en een gemiddelde leerling is. Iets trager en met lichte concentratie issues maar niet zo ernstig dat t echt het leren leren in de weg staat. Kleine interventies als tussentijds aansporen, misschien rustige plek als ze toetsen doet zou voldoende moe te zijn.

Ik merk dat veel psychologen op verwijzing huisarts in de buurt etc toch al vaak samenwerken met de scholen en ze zijn dus wat gekleurd in hun mening en onderzoeken.

Wat zou jij doen in mijn situatie en is er ergens een objectieve psycholoog die bijv. onderzoek doet zonder observaties en gesprekken met school etc. Gewoon obv wat testen. 

Ik ben ontzettend verdrietig. Mijn dochter op papier is moeilijk lerend en heeft een DLE va grp 3 van 25 mnd. Dus ze heeft een grove achterstand en ze kunnen haat als dit verder oploopt in grp 7/8 zo verwijzen naar praktijk - uiteraard in onze woonplaats.

Ik denk dat dit marginalisatie en bewust achterstellen is. Reden o.a. belangenverstrengeling.

Wat adviseert u mij. Ik vertrouw geen WISC-V door geen enkele met de school samenwerkende psycholoog. En twijfel of WISC-V ubethaubt geschikt en nodig is. 

Graag advies. 

Groet,

M


Je zou je kind kunnen laten testen door een onafhankelijk bureau voor psychologische begeleiding en onderzoek, gespecialiseerd in onderzoek en begeleiding van kinderen. Meestal wordt dit gewoon vergoed door de gemeente.  Misschien kan je eens googlen naar de mogelijkheden bij jou in de regio.

Op school binnen een klas met andere leerlingen (afleiding) hebben kinderen een heleboel vaardigheden extra nodig om dezelfde potentie als thuis te kunnen laten zien/volledig te benutten. Wellicht maakt dat het/een groot verschil met thuis.

En idd zelf een praktijk kiezen die haar opnieuw onderzoekt. Zowel testen als observaties binnen de klas

Het is een erg lang en gecompliceerd verhaal dat ik globaal heb doorgelezen dus misschien mis ik ergens de afslag. Maar ik zou zeggen: neem de regie. Je ziet zelf ook dat je kind niet doorsnee is. Op twee scholen past ze nu al niet in de ‘plaatjes’. Jouw observaties wijken af van wat gezien wordt en dat zou ik zeker serieus nemen en als uitgangspunt nemen. 
Ik zou dus zelf een vrijgevestigde psycholoog zoeken om haar te testen. Ik zou dan iemand kiezen die ook kijkt naar hoe je kind zo’n IQ-test maakt. Als voorbeeld: als een kind ADD heeft, een trage verwerkingssnelheid en moeite de aandacht vast te houden, kan dat grote gevolgen hebben voor het resultaat. Je moet iemand vinden die tijdens de test goed oplet wat je kind doet en dat uit elkaar gaat proberen te rafelen. Als je zelf met zo’n psycholoog spreekt, dit verhaal vertelt, zou ik daar doorspreken: doen we nu eerst alleen IQ of doen we meteen breder onderzoek op basis van de bevindingen van de leerkracht en van jou? Je lijkt er een beetje vanuit te gaan dat onderzoeken en extra begeleiding negatief zijn. Waarom? Ik kan me goed voorstellen dat ze het IQ getest willen hebben met deze voorgeschiedenis. Misschien willen ze juist wel een bevestiging dat ze normaal begaafd is. Ik zou dus uitkijken met dit soort wantrouwen “Ik denk dat dit marginalisatie en bewust achterstellen is. Reden o.a. belangenverstrengeling.” Natuurlijk kunnen scholen/leerkrachten hun blik verkeerd richten door verkeerde vooronderstellingen en te snelle conclusies. Maar in verreweg de meeste gevallen zullen de intenties goed zijn. Zullen ze op zoek zijn naar aangrijpingspunten om je kind te helpen. Probeer daar dus bij aan te sluiten en observeer wat er gebeurt als jij de scope probeert te verbreden. Als ouder ben je altijd ‘maar’ een leek, is mijn ervaring. Je hebt dus deskundigen nodig. Daarbij is het belangrijk om een deskundige te zoeken die jouw visie snapt, die snapt en serieus neemt en dan of jou uitlegt waarom jouw visie geen hout snijdt of het tot de bodem uit gaat zoeken. En het is belangrijk dat jij je open opstelt en bereid en in staat bent, je beeld bij te stellen op basis van de bevindingen van een professional. Dit is best een lastig proces maar probeer toch een sfeer van samenwerking in het belang van je kind uit te stralen. Als je je vooral tegenover de school opstelt, wordt dit heel vervelend. Dus: ja onderzoek, maar wel onder jouw regie en geef jouw onderzoeksopdracht mee. En dan hopelijk van beide kanten openheid voor de resultaten. 

In onze situatie: mijn beide kinderen gedijden steeds slechter op de Jenaplanschool. Ze bleken ADD te hebben. Ze bleken beide ook hoogbegaafd en vooral van de oudste werd dat door school helemaal niet (h)erkend. Onderschatting van de begaafdheid kan dus gewoon gebeuren als een kind om een andere reden niet tot prestaties komt. Ik heb veel gehad aan het IQ-onderzoek. Die vrouw observeerde tijdens de test het gedrag en daar kwam veel uit. Ze liet de kinderen bijvoorbeeld ook tussen de onderdelen pauzes nemen en even naar buiten gaan. 

Mijn kinderen zijn allebei na dat onderzoek van school veranderd. De relatieve onrust van Jenaplan en de passiviteit van de school bracht mij tot dat besluit. Op die school was overigens wel meer aan de hand. Een paar jaar later werd hij opgeheven. Dat ze ADD hebben, is er later pas uitgekomen, omdat ze ook op de nieuwe scholen nog tegen dingen aan bleven lopen. Bij de een is het IQ-oz herhaald (die scoorde toen nog hoger). Bij de ander niet. 

Geen idee waarom ik nou mijn eigen bericht nog eens geciteerd heb 😳

Dag miss C

Ik herken een hoop uit je verhaal. Als ervaringsdeskundige met twee kinderen die allebei rond groep 3/4 het lastig hebben (gehad) snap ik waar je mee zit. Geen kind is hetzelfde, ook die twee van mij niet dus puur uit die ervaring kan ik je tips geven.
Ik weet niet hoe het zit als kind laag begaafd is. Ten eerste is zo’n test is ook maar een momentopname. Bij mijn jongste werd de test afgenomen bij een jeugd ggz en toen was hij ook rond de zes. Hij heeft zaken toen niet serieus gemaakt (clownesk gedrag) dus dat gaf een disharmonisch profiel en ook minder betrouwbaarheid. Er is kortgeleden een tweede keer de rest afgenomen (is nu bijna 9). Ik zou zeker weten opnieuw die intelligentie laten onderzoeken. Eventueel bij een andere specialist. 
Wat ik ook kan meegeven is dat thuis en op school en groot verschil kan maken. Een gewone school /regulier onderwijs en een sbo ook. Mijn oudste liep vast in groep 4. Haar hebben ze van groep 3 wel over laten gaan naar 4 met een achterstand. Ze had groep 1-2 al gedoubleerd. Vergelijkbaar met wat je zegt, nog speels/jong in gedrag maar ook korte concentratieboog. Een grote klas is echt nadelig. Ze is uiteindelijk in het tweede deel van schooljaar 4 naar sbo gegaan. 
Daar kwam ze in een warm bad. Ze leek einde van deze school een pro leerling. En toch ondanks Corona en haar laatste schooljaar waar weinig nog werd verwacht, zit ze nu op een pro/vmbo stroom. Ze doet het zo goed en ik verwacht eigenlijk dat ze volgend jaar in jaar twee volledig vmbo doet. 
Ook zijn er genoeg leerlingen op die sbo waar ze zat, naar vmbo gegaan. De een naar een huiswerkvrije en de ander niet. Het is maar net wat goed bij je kind past.

Omdat je zelf aan sbo hebt gedacht zou ik dat zeker in overweging nemen. Je bent nu al een keer van school gewisseld, misschien te snel? Dat weet ik natuurlijk niet, wellicht was toen naar sbo al beter geweest. Je eigen gevoel en afweging is in elk geval wel belangrijk. Ik zou sbo wel zeker in overweging nemen. De afweging is of je deze school met extra ondersteuning nog vertrouwt of dat je zelf inschat dat kleinere klassen voor jouw kind een betere basis zijn. Bovendien hebben sbo scholen van alles in huis om extra te steunen gericht op de individuele leerling. Dat  verschilt wel per school. Je kunt altijd vrijblijvend informeren. Wil je er heen dan heb je wel een toelaatbaarheidsverklaring nodig. 

Met mijn jongste is het nu dikke drama. Zit op speciaal onderwijs en loopt ook achter door thuiszitten en geen goede ondersteuning. Heeft ook twee keer groep 3 gedaan op sbo. Weer groep 3 op speciaal onderwijs. En als ik niets doe heb ik t idee dat onderwijsland het wel prima vind. Hij zit nu thuis en ik ben ook de nodige tijd ermee aan kwijt om de juiste vragen te stellen. Dus ik snap de vragen die je stelt heel goed. Ik lees heel veel thuis met hem omdat anders praktisch alles stil staat. 
Ik heb ook vermoeden van dyslexie. Dat is misschien ook nog iets waar een kind mogelijk mee kampt. Maar voor iemand je vraag hoort ben je minstens een schooljaar verder. Dus tell me! 
Weet er alles van

Je kan de pedagoog of psycholoog die onderzoek doet gewoon aangeven dat je niet wil dat er met school wordt gecommuniceerd. Je bent niet verplicht om daarvoor toestemming te geven. Uitgaande van een externe instantie die het onderzoek uitvoert.
Als het de school pedagoog is, dan zou je zelf onderzoek kunnen aanvragen via het cjg. 

Steenbokje28

Steenbokje28

29-01-2022 om 23:58 Topicstarter

Omnik schreef op 29-01-2022 om 13:32:

Het is een erg lang en gecompliceerd verhaal dat ik globaal heb doorgelezen dus misschien mis ik ergens de afslag. Maar ik zou zeggen: neem de regie. Je ziet zelf ook dat je kind niet doorsnee is. Op twee scholen past ze nu al niet in de ‘plaatjes’. Jouw observaties wijken af van wat gezien wordt en dat zou ik zeker serieus nemen en als uitgangspunt nemen.
Ik zou dus zelf een vrijgevestigde psycholoog zoeken om haar te testen. Ik zou dan iemand kiezen die ook kijkt naar hoe je kind zo’n IQ-test maakt. Als voorbeeld: als een kind ADD heeft, een trage verwerkingssnelheid en moeite de aandacht vast te houden, kan dat grote gevolgen hebben voor het resultaat. Je moet iemand vinden die tijdens de test goed oplet wat je kind doet en dat uit elkaar gaat proberen te rafelen. Als je zelf met zo’n psycholoog spreekt, dit verhaal vertelt, zou ik daar doorspreken: doen we nu eerst alleen IQ of doen we meteen breder onderzoek op basis van de bevindingen van de leerkracht en van jou? Je lijkt er een beetje vanuit te gaan dat onderzoeken en extra begeleiding negatief zijn. Waarom? Ik kan me goed voorstellen dat ze het IQ getest willen hebben met deze voorgeschiedenis. Misschien willen ze juist wel een bevestiging dat ze normaal begaafd is. Ik zou dus uitkijken met dit soort wantrouwen “Ik denk dat dit marginalisatie en bewust achterstellen is. Reden o.a. belangenverstrengeling.” Natuurlijk kunnen scholen/leerkrachten hun blik verkeerd richten door verkeerde vooronderstellingen en te snelle conclusies. Maar in verreweg de meeste gevallen zullen de intenties goed zijn. Zullen ze op zoek zijn naar aangrijpingspunten om je kind te helpen. Probeer daar dus bij aan te sluiten en observeer wat er gebeurt als jij de scope probeert te verbreden. Als ouder ben je altijd ‘maar’ een leek, is mijn ervaring. Je hebt dus deskundigen nodig. Daarbij is het belangrijk om een deskundige te zoeken die jouw visie snapt, die snapt en serieus neemt en dan of jou uitlegt waarom jouw visie geen hout snijdt of het tot de bodem uit gaat zoeken. En het is belangrijk dat jij je open opstelt en bereid en in staat bent, je beeld bij te stellen op basis van de bevindingen van een professional. Dit is best een lastig proces maar probeer toch een sfeer van samenwerking in het belang van je kind uit te stralen. Als je je vooral tegenover de school opstelt, wordt dit heel vervelend. Dus: ja onderzoek, maar wel onder jouw regie en geef jouw onderzoeksopdracht mee. En dan hopelijk van beide kanten openheid voor de resultaten.

In onze situatie: mijn beide kinderen gedijden steeds slechter op de Jenaplanschool. Ze bleken ADD te hebben. Ze bleken beide ook hoogbegaafd en vooral van de oudste werd dat door school helemaal niet (h)erkend. Onderschatting van de begaafdheid kan dus gewoon gebeuren als een kind om een andere reden niet tot prestaties komt. Ik heb veel gehad aan het IQ-onderzoek. Die vrouw observeerde tijdens de test het gedrag en daar kwam veel uit. Ze liet de kinderen bijvoorbeeld ook tussen de onderdelen pauzes nemen en even naar buiten gaan.

Mijn kinderen zijn allebei na dat onderzoek van school veranderd. De relatieve onrust van Jenaplan en de passiviteit van de school bracht mij tot dat besluit. Op die school was overigens wel meer aan de hand. Een paar jaar later werd hij opgeheven. Dat ze ADD hebben, is er later pas uitgekomen, omdat ze ook op de nieuwe scholen nog tegen dingen aan bleven lopen. Bij de een is het IQ-oz herhaald (die scoorde toen nog hoger). Bij de ander niet.

Bedankt voor advies. Het wantrouwen komt door de vorige school. Als een kind vaak ruim 80% goed heeft op toetsen en cito's dan is t vreemd dat de school zegt dat ze RT nodig heeft voor rekenen en daar bij in OT gesprekken doet alsof een hele slechte rekenvaardigheid heeft. Ze heeft hooguit iets van milde ADD en daardoor een iets kortere concentratieboog en ze is ook iets trager. Dit kwam ook uit de IQ wisc-v die we hadden gedaan toen ze 6 jr bijna 7 was. De zwakte zit bij de executieve functies maar duidelijk niet bij het leervermogen. Bijv. Cito test bestaat uit 30 vragen. Ze doet ruim 80% goed maar heeft per abuis door even weg te kijken of te dromen een paar vragen niet ingevuld. Ze krijgt van school een IV of V score want ze rekenen de niet ingevulde antwoorden gewoon als een fout antwoord. Ze weten dat dat kan komen door een trage verwerkingssnelheid en moeite met aandacht vasthouden,

want dat kwam immers uit de wisc-v. 

Ik vind het dus ontzettend flauw om het dan fout te rekenen terwijl ze een zeer goede rekenvaardigheid heeft. Ze hadden ook haar erop attent kunnen maken dat ze een aantal vragen heeft gemist en evt wat extra tijd kunnen geven. Een kind kan niet de executieve functies verbeteren als ze niet hierbij helpen of laten zien wat er fout ging en waar ze bijv. attenter op moet zijjn. Wat ik écht erg vindt is dat deze school deed alsof ze een hele slechte rekenvaardigheid had. En zo zijn er heel wat andere dingen. Het wantrouwen is echt ergens op gebaseerd.

Ik wil ook niet t/o de school staan maar als ik om inzage van toetsen vraag en enkel een paar toetsen krijg te zien, dat schept niet veel vertrouwen. Als Ik vraag waarom willen jullie IQ test of waarvoor willen jullie extra ondersteuning bieden, watvoor arrangement etc dan moet ik daar gewoon een duidelijk antwoord op kunnen krijgen. Als ik zeg misschien is dochter beter af op een SBO zegt ook de nieuwe school. Nee we hebben heel veel ervaring met dit soort kinderen. Maar ondertussen geen aanpassingen willen maken en dingen zeggen als je dochter maakt regelmatig werkjes niet af. Dan is het dus een omgevingsfactor of tijdfactor. Dochter is dan gebaat bij bijv. extra tijd of rustigere omgeving. Eventueel RT om executieve functies wat te verbeteren. Er kan een groot verschil zitten tussen thuis en school maar nooit zo groot dat je thuis een kind ziet dat prima met niveau mee kan - soms met wat verlengde instructie voor dingen die ze niet goed snapt - maar op school zien ze een kind dat enorm achterloopt met alles van taal tot rekenen, behalve spelling. Maar ondertussen komt mijn kind vrolijk thuis, loopt niet op haar tegen en geeft dingen aan als de toets was heel makkelijk vandaag en ik kreeg al mijn taken af etc. Het strookt totaal niet. 

Ik wacht nu even de M5 cito toetsresultaten af en waarmee ze komen. Waar willen ze nu extra ondersteuning voor bieden en waarom willen ze opnieuw IQ test. Ik ben heel benieuwd naar hun onderbouwing en wat hun doelstellingen zijn.


Dan pas kijk ik of weer onderzoek danwel via een onafhankelijk psycholoog loont en benodigt is. Lichte interventies/preventieve interventies/hulpmiddelen en zelfs begeleiding voor kinderen met dyslexie en dyscalculie kan allemaal uit de basisondersteuning. Extra ondersteuning o.a. 1-1 RT op de gang of  buiten klaslokaal om is echt meer bedoeld voor zwaardere gedrags/leerproblemen. 

Ik weet dat ze allicht iets van milde ADD heeft maar het is écht niet zo erg dat ze daardoor vast komt te lopen of nauwelijks vooruit komt. Haar welbevinden vind ik nu veel belangrijker. Elke week RT en belastende onderzoeken hebben haar op de vorige school zeker geen goed gedaan. Ze had geen zelfvertrouwen en raakte in de war. 


Anyway bedankt voor het advies en trouwens ook voor alle andere adviezen hier.

 
 

Je weet zelf precies hoe het in elkaar zit en verwacht van school dat ze in dat verhaal meedraaien. Zo werkt dat niet. Zij hebben ook een eigen verhaal en zij zijn de professionals. De eerste stap is hun verhaal te gaan begrijpen en dan in gesprek te gaan, uitgaand van goede bedoelingen. Het heeft geen zin je eigen verhaal steeds te herhalen en school duidelijk te maken dat je van ze verwacht dat ze het op die manier aanpakken. Dat wekt vooral irritatie op. Ik denk dat het verstandig zou zijn wat meer belangstelling te tonen, nieuwsgierig te zijn, open vragen te stellen: Wat zien jullie bij kind? Hoe denken jullie dat het komt dat het verschil tussen thuis en school zo groot is/lijkt? Waarom pakken jullie dit zo aan? Wat verwachten jullie van die aanpak? Waarop is die verwachting gebaseerd? Etc Jij lijkt nu heel vooringenomen: het klopt gewoon niet wat school beweert. Maar wij kunnen dat niet beoordelen. Er worden tips gegeven en jij herhaalt je OP in andere woorden. Daar kom je niet verder mee. Ik denk dat het belangrijk is je open te stellen voor het verhaal van school. Ook als dat niet klopt, is gesprek daarover gemakkelijker te voeren als je in verbinding bent. Nu lijk je uit verbinding te zijn. 

Is het geen optie om haar onafhankelijk van de school te laten testen?
Dan zit je sowieso niet met belangenverstrengeling/vooringenomenheid.
Het is wel zo dat er al twee verschillende scholen enige problematiek bemerken. Jij merkt dat thuis niet. De vraag is hoe dat komt. Afleiding? Concentratie? Thuis een ander soort opgaven dan op school?
Dat niet ingevulde vragen fout geteld worden is heel normaal, wat zou de school anders moeten doen, automatisch goed rekenen? Dan vult niemand meer een antwoord in en heeft iedereen een tien. Je kunt beter tegen je dochter zeggen dat ze voordat ze een toets inlevert even checkt of ze alle vragen ingevuld heeft.

Tja ik herken de frustratie als ouder zeker wel. En het lijkt alsof je je keuze al hebt gemaakt, je wilt geen nieuwe test doen.

Die trage verwerkingssnelheid dat zegt echt wel iets. Dat heeft mijn kind ook. En daarnaast AdHD en ass en slechte concentratie. En in een groep is t al helemaal lastig. Hij is verder boven gemiddeld intelligent. Maar een trage verwerking telt wel mee. Dus in een klas en met toetsen gaan ze daar geen rekening mee houden. Dat kun je flauw vinden maar dat is eerder een meningsverschil. Ik zou wel zorgen dat je in goed gesprek blijft. Desnoods uitlegt dat je door hoe het op school 1 is gegaan erg wantrouwend bent in hoe zaken worden geïnterpreteerd. Maar zij blijven wel de deskundigen en jij de leek. Tenzij je ook onderwijzer bent. Dan nog ben je er niet bij in de klas.

Er zit echt wel verschil in school of thuis.

Bovendien kan hoe weinig ook, ADD meespelen. Ik zou daar ook niet te licht over denken.
Kan het zijn dat je misschien moeilijk accepteert dat ze deze ondersteuning aangeboden krijgt? (Ik zou jaloers kunnen worden want kreeg mijn jongste dit maar en was hij nooit thuis komen te zitten) 
Bovendien misschien doen ze dit nu om erger te voorkomen. Die onderzoeken die ze eerder heeft gehad dat is wat anders dan ondersteuning zoals RT.

Als het denkt dat het hem op deze school niet wordt zou ik voor SBO gaan. En niet te lang blijven hangen in wat jij wilt en de school niet gaat doen. Waarschijnlijk zijn dan wel weer onderzoeken nodig voor de toelaatbaarheid. 
Enigzins meegeven is wel verstandig om er met deze school uit te komen. Probeer de antwoorden op je vragen te krijgen maar luister ook naar hoe hun het zien. 

Thy

Thy

30-01-2022 om 17:34

Het zou best kunnen dat je kind lager scoort op de citotoetsen in vergelijking met de methodegebonden toetsen. 
Bij de methodegebonden toetsen toets je wat je de afgelopen weken hebt geleerd en geoefend. 
Bij de citotoetsen zie of een leerling het geleerde binnen een andere context toe kan passen, maar ook of je kind in staat is om het geleerde niet alleen voor de korte termijn, maar juist voor de lange termijn op te slaan. Het kan juist wel een indicatie zijn voor leerproblemen, ik zou niet zonder meer concluderen dat school het niet juist ziet. 
Maakt je dochter de oefeningen thuis helemaal zelfstandig, of zit jij er naast? Als je dochter jou nodig heeft om zichzelf aan te sturen, te controleren en te verbeteren, dan is het niet vreemd dat het haar in de klas niet lukt. Ook dat zegt iets.
Verder verbaast het me dat je zegt dat je je kind thuis citotoetsen hebt laten doen. Citotoetsen mogen niet mee naar huis, ik ken ook geen school die dat wel doet om eerlijk te zijn.

Maar ze is niet getest op ADD? Pas op dat je je daar niet op blind staart! 
Ik zou een verwijzing vragen bij de huisarts voor een onderzoek naar haar gedrag. Is het ADD? Is het iets anders? Je kunt je er ook op verkijken.
En bij zo’n onderzoeksbureau kunnen ze ook haar IQ testen. Lijkt me een goeie.

Steenbokje28

Steenbokje28

31-01-2022 om 12:57 Topicstarter

Omnik schreef op 30-01-2022 om 13:18:

Je weet zelf precies hoe het in elkaar zit en verwacht van school dat ze in dat verhaal meedraaien. Zo werkt dat niet. Zij hebben ook een eigen verhaal en zij zijn de professionals. De eerste stap is hun verhaal te gaan begrijpen en dan in gesprek te gaan, uitgaand van goede bedoelingen. Het heeft geen zin je eigen verhaal steeds te herhalen en school duidelijk te maken dat je van ze verwacht dat ze het op die manier aanpakken. Dat wekt vooral irritatie op. Ik denk dat het verstandig zou zijn wat meer belangstelling te tonen, nieuwsgierig te zijn, open vragen te stellen: Wat zien jullie bij kind? Hoe denken jullie dat het komt dat het verschil tussen thuis en school zo groot is/lijkt? Waarom pakken jullie dit zo aan? Wat verwachten jullie van die aanpak? Waarop is die verwachting gebaseerd? Etc Jij lijkt nu heel vooringenomen: het klopt gewoon niet wat school beweert. Maar wij kunnen dat niet beoordelen. Er worden tips gegeven en jij herhaalt je OP in andere woorden. Daar kom je niet verder mee. Ik denk dat het belangrijk is je open te stellen voor het verhaal van school. Ook als dat niet klopt, is gesprek daarover gemakkelijker te voeren als je in verbinding bent. Nu lijk je uit verbinding te zijn.

Omnik geloof me. Ik stel alleen maar open vragen. Ik ga nu ook in gesprek met school. Het is de school zelf dat verzaakt heeft goed te communiceren of duidelijk, open en transparant te zijn over bijv. basis- en extra ondersteuning, leerdoelen, OPP en evalueren. Mijn standpunten of vragen doen er ook toe en school heeft ook een zorgplicht om mening van ouders bij extra ondersteuning mee te nemen en grote discrepanties te onderzoeken etc.

Ik blijf in gesprek maar bij dit soort zaken is een goede dossiervorming met schriftelijke onderbouwing van bijv.  wat de leerdoelen zijn, een OPP, evalueren van geboden ondersteuning en leerdoelen, vragen/opmerking en gespreksnotities/notulen van groot belang. 

Nogmaals de vraag die er nu staat is heel simpel. Waarom vinden jullie nader onderzoek nodig en waarvoor willen jullie extra ondersteuning bieden en welk arrangement. Wat hebben ze tot nu toe gedaan. En volstaat basisondersteuning niet. Daarbij heb ik gevraagd of men dit ook schriftelijk kan motiveren zodat we het in het lvs dossier kunnen hangen. 

Wordt vervolgd




 

Steenbokje28

Steenbokje28

31-01-2022 om 13:15 Topicstarter

Thy schreef op 30-01-2022 om 17:34:

Het zou best kunnen dat je kind lager scoort op de citotoetsen in vergelijking met de methodegebonden toetsen.
Bij de methodegebonden toetsen toets je wat je de afgelopen weken hebt geleerd en geoefend.
Bij de citotoetsen zie of een leerling het geleerde binnen een andere context toe kan passen, maar ook of je kind in staat is om het geleerde niet alleen voor de korte termijn, maar juist voor de lange termijn op te slaan. Het kan juist wel een indicatie zijn voor leerproblemen, ik zou niet zonder meer concluderen dat school het niet juist ziet.
Maakt je dochter de oefeningen thuis helemaal zelfstandig, of zit jij er naast? Als je dochter jou nodig heeft om zichzelf aan te sturen, te controleren en te verbeteren, dan is het niet vreemd dat het haar in de klas niet lukt. Ook dat zegt iets.
Verder verbaast het me dat je zegt dat je je kind thuis citotoetsen hebt laten doen. Citotoetsen mogen niet mee naar huis, ik ken ook geen school die dat wel doet om eerlijk te zijn.

Helemaal zelfstandig. Gisteren ee oefen cito toets M5 laten doen en ze had 1 fout! Er zijn momenten hooguit 1 x in de week ca 20 minuten dat ik haar Squla of iets anders laat oefenen qua rekenen of taal of meten ofzo. We spreken af dat ze mij wat vraagt als ze er niet uitkomt. Net zoals in de klas lijkt mij geef je dan instructie. De toets heb ik haar zelfstandig laten doen. Op squla heb je toetsen die gebaseerd zijn op cito. Zo te zien doen heel veel kinderen die. 

Moet je je voorstellen dat je een kind ziet dat goed is in taal, rekenen, spelling etc maar school zegt dat ze extra ondersteuning nodig heeft en vorige school zegt dat ze E3 geindigd is na 25 mnd onderwijs + extra ondersteuning. Ik hoorde ze nog zeggen "ze gaat met hele kleine stapjes vooruit" maar ondertussen werkte ze wel gewoon met de M4 werkboeken en gaven ze haar Top en Verdiepende opgavenAnyway wordt vervolgd. Ik wacht nu gewoon op een reactie op mijn vragen Waarom willen ze onderzoek, wat zijn hun zorgen etc en waar willen ze ze extra ondersteuning voor bieden, kan her niet gewoon uit de basisondersteuning etc etc. 

Volgende week gesprek en ik ben heel benieuwd naar de cito uitslagen M5, haar rapport en de antwoorden op mijn vragen.


Steenbokje28

Steenbokje28

31-01-2022 om 13:23 Topicstarter

Miss C schreef op 31-01-2022 om 13:15:

[..]

Helemaal zelfstandig. Gisteren ee oefen cito toets M5 laten doen en ze had 1 fout! Er zijn momenten hooguit 1 x in de week ca 20 minuten dat ik haar Squla of iets anders laat oefenen qua rekenen of taal of meten ofzo. We spreken af dat ze mij wat vraagt als ze er niet uitkomt. Net zoals in de klas lijkt mij geef je dan instructie. De toets heb ik haar zelfstandig laten doen. Op squla heb je toetsen die gebaseerd zijn op cito. Zo te zien doen heel veel kinderen die.

Moet je je voorstellen dat je een kind ziet dat goed is in taal, rekenen, spelling etc maar school zegt dat ze extra ondersteuning nodig heeft en vorige school zegt dat ze E3 geindigd is na 25 mnd onderwijs + extra ondersteuning. Ik hoorde ze nog zeggen "ze gaat met hele kleine stapjes vooruit" maar ondertussen werkte ze wel gewoon met de M4 werkboeken en gaven ze haar Top en Verdiepende opgavenAnyway wordt vervolgd. Ik wacht nu gewoon op een reactie op mijn vragen Waarom willen ze onderzoek, wat zijn hun zorgen etc en waar willen ze ze extra ondersteuning voor bieden, kan her niet gewoon uit de basisondersteuning etc etc.

Volgende week gesprek en ik ben heel benieuwd naar de cito uitslagen M5, haar rapport en de antwoorden op mijn vragen.


Even voor iedereen want t is allicht  wat verwarrend. Mijn dochter zat tot voor de meivakantie 2021 op een andere school waar ze na 25 mnd DLE in jan 22 toen ze in groep 4 zat / M4 volgens deze school geindigd op E3 niveau. Na de meivakantie startte ze bij een nieuwe school in se regio en daar deed ze de E4 cito s en die waren voldoende en met bepaalde dingen zat ze op M5 niveau. Voor meivakantie (cito werden door lockdown in maart 2021 afgenomen) was t dus nog E3 niveau en na meivakantie in juni was t E4/M5 niveau. Dus een verschil van een heel didactisch jaar binnen minder dan 3 mnd en met een meivakantie er tussen en wisselen van school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.