calien
17-02-2011 om 21:07
Wel of niet op oude school vertellen dat ze er naast zaten qua niveau?
Dochter heeft vorig jaar in groep 8 een advies gekregen voor het voortgezet onderwijs. De leerkracht en Ib-er gaven haar VMBO-t. Wij hebben dit advies niet voor akkoord ondertekend, omdat wij het er niet mee eens waren. Wij zagen er toch zeker HAVO in. Haar rapporten waren altijd prima, maar ze had haar entreetoets in groep 7 erg slecht gemaakt. Haar cito eindtoets daarentegen weer prima. Nu zit ze alweer een tijdje in de brugklas. Ze zit in een VMBO-t-Havo brugklas. Vandaag heeft ze een advies gekregen naar welke afdeling ze kan gaan na de zomer als ze het cijferniveau van nu vasthoudt. Ze heeft Atheneum advies gekregen. Wij zijn supertrots op haar natuurlijk. Toch zit het me nog steeds niet lekker dat de basisschool haar zo'n laag advies heeft gekregen. Ik twijfel of ik ze dit nog moet laten weten......ik kom er nog geregeld i.v.m. andere kind.
Wat zouden jullie doen?
josephine*
17-02-2011 om 21:59
Ach, geen energie in steken
Hartstikke leuk dat je dochter het zo goed doet. Vooral van genieten en niet laten verpesten door desinteresse van anderen.
Mijn oudste heeft een VMBO advies gekregen, terwijl in week 1 in de brugklas eruit kwam dat hij ernstig dyslectisch was.
Dochter kreeg een HAVO advies, ruim voor de cito. De juf was namelijk zo ervaren dat die cito eigenlijk alleen maar ter ondersteuning van haar advies was. Toen de cito uitslag 550 was heeft zij haar advies bijgesteld naar VWO, zonder daar een woord aan vuil te maken. Mijn dochter heeft 3 jaar bij deze juf in de klas gezeten en werd steeds geprezen omdat zij zo'n makkelijk kind was.
Het treurige is dat school graag gelooft dat zij het allemaal zelf goed zien en niet openstaan voor bewijzen van het tegendeel.
NaShA
17-02-2011 om 22:19
Ook weleens gedacht
en dan met name de juf die in groep 3 mijn zoon tot een dieptepunt heeft weten te brengen....maar het is zo zinloos, ze is zo overtuigd van haar gelijk (op zwemles bij de tweeling zit nu een jongen, ook zo'n lekkere spring in het veld, en raad eens, bij die juf in de klas en hoppa, een probleemkind is geboren, volgens juf)...Het ligt aan haar...
Zo ook in dit geval, wees blij dat je dochter nu laat zien wat ze waard is!
Kobalt
18-02-2011 om 00:05
Interesse
Wat lekker dat het zo goed gaat met je dochter. Gefeliciteerd. Wat mooi ook dat ze kan 'opstromen'. Goed joh!
Ik ben cynisch geworden over de interesse die basisschool leerkrachten hebben in 'hun' kinderen. Bij het afscheid van groep 8 wordt hier altijd gezegd: 'We willen graag weten hoe het met je gaat, kom nog eens terug.' Mijn dochter is regelmatig bij haar broer en zus 'terug gekomen', maar echt niemand vraagt aan haar, of ons, hoe het met haar is.
Het is toch werk voor die mensen, dus vaak 'uit het oog, uit het hart.' Misschien maar goed ook. Laten ze hun energie maar in de kinderen steken die ze nu in de klas hebben.
Kijk, ze zijn al die jaren, niet werkelijk geinteresseerd geweest in jouw kind. Anders hadden ze wel geweten, wat ze in huis had. Het is niet te verwachten dat ze nu ineens wel interesse zullen hebben.
Als het goed is, krijgt de school terugkoppeling van de middelbare over hoe het met de kinderen gaat bij hen. Tenminste, dat is hier wel gebruikelijk. Dus dan komen ze er toch wel achter.
ueberhilde
18-02-2011 om 00:21
Wat erg, die leerkracht
Ik geef zelf les aan volwassenen, en ik ben erg betrokken bij mijn "studenten." ik vind het heel erg als ik het idee heb dat leerkrachten zich niet (genoeg) in kinderen verdiepen om hun niveau in te schatten... Hoe is 't mogelijk dat je een kind vijf dagen in de week ziet en 't zo mis kunt hebben? (Ik neem zelf taaltoetsen af, en kan na een half uur al aardig inschatten wat iemand wel en niet kan...) Het enige wat ik kan bedenken is dat juf misschien overspannen is? Het lijkt mij wel erg pittig, zo'n grote groep kinderen...
Overigens is uit onderzoek gebleken dat leerkrachten hun niveauinschatting (onbewust) baseren op het opleidingsniveau van de ouders. Als ze dat al vroeg in het schooljaar weten, verwachten ze van het kind precies hetzelfde niveau - en kinderen maken nu eenmaal waar wat hun omgeving voor de waarheid aanneemt. Als juf je nooit een leuk extra taakje geeft, zul je dat wel niet aankunnen, is dan de (onbewuste) gedachte. Zo erg als er niet wordt uitgehaald wat erin zit!
Ben heel erg blij voor jou dat men in de brugklas heeft opgemerkt dat je dochter wel degelijk goed kan leren! Hoera!
Fraz
18-02-2011 om 09:14
Anna
volgens mij krijgt dan de VO school een minpuntje op doorstroming in de onderbouw.
Dus is het eerder zo dat een VO school voorzichtig is. Ik weet dat ze hier een stoplichtmodel gebruiken waarbij naar vier punten wordt gekeken. Zijn er twee oranje of een rood dan gaat het feest niet door.
gewoon-ik
18-02-2011 om 11:43
Bij mijn dochter
hadden ze advies vmbo basis met extra hulp in rekenen opgegeven. Dit terwijl dochter vwo+ had gescoord op de nio toets in talen alleen rekenen was vmbo niveau. In het eerste jaar vmbo b kwam de school er al achter dat dochter zeker havo aan kan. Echter in onze gemeente (zaanstad) kan die stap niet gemaakt worden dus werd het vmbo-t Nu zit ze in het examenjaar en hierna gaat ze nog 2 jaar havo doen. Ik heb het op school verteld, heb nog 2 kinderen op deze basisschool, Maar ze keken alleen maar zo van ja en..... en haalde hun schouders op. Zodra het kind de school heeft verlaten zijn ze dieze kinderen alweer vergeten hoor dus bespaar je de moeite!
Yta Chalne
18-02-2011 om 12:17
Haha
Nou, als je er echt blij van wordt: doen. Hier heeft dochtertwee ooit op de Vrije School het advies 'speciaal onderwijs want kan niet leren' gekregen, die is wel even langs gegaan in het tweede jaar van de VWO plusklas bij die betreffende docent. Samen met nog twee klasgenoten uit die tijd die ook dat advies hadden gekregen en die ook jeweetwel bleken, en allebei gymnasium deden. Dat heeft ze alledrie veel goed gedaan (maar ik zou op zo'n school absoluut geen kind meer willen hebben!)
Voor mezelf zou het weinig doen, ik wist het wel, dat dochter kon leren. Maar haar zelfvertrouwen is erdoor geschaad, dus zij had wat mij betreft wel recht op deze kleine genoegdoening.
Nikus
18-02-2011 om 12:52
Calien
Ik zou wachten tot ze haar 1e atheneum rapport zou hebben en als deze goed is en haar dan trots naar de basis school gaan om het haar oude docent te laten zien.
Poezie
18-02-2011 om 13:45
Ja hoor
Briefje sturen met: "we dachten dat jullie het wel leuk zouden vinden om te weten dat......"
Klinkt positief, en jij bent het lekker kwijt aan school
.
Gr. Poezie.
Latino
18-02-2011 om 14:59
Calien
Gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Ik ben wel benieuwd wat voor soort cijfers ze heeft dat ze vanuit een VMBO-TL/HAvo brugklas naar het VWO kan. En heeft ze dan straks geen achterstand omdat ze nu op een lager niveau leskrijgt?
Pennetje
18-02-2011 om 16:39
Wel doen, maar een stapje hoger
Mijn dochter had op haar eerste basisschool in groep 6een meester die haar een 'sloom, weerloos schaapje, een typisch VMBO-ertje' noemde. Deze meester zou ze in groep 8 weer krijgen. Kind is, mede doordat er op die school ontzettend werd gepest, naar een andere school gegaan. Daar zag de juf wel wat in haar, ze spijkerde de hiaten van de oude school bij (vooral grammatica en verhaalsommen) en nam het kind een drempeltoets af. Advies was gymnasium en dochter staat nu in 1 gymnasium voor alle vakken ruim boven de 7 gemiddeld. Ik heb haar advies toen wel naar de bovenschools directeur gemaild (die ik meerdere malen had gesproken over de 1e school), met de mededeling dat het gat tussen 'typisch VMBO-ertje' en dit advies misschien toch reden was voor zorg. Natuurlijk was het ook een beetje inwrijven, maar aan de andere kant was mijn dochter echt niet de enige met een stempel dat nergens op sloeg. Die meester zou echt niet voor groep 8 moeten staan met zijn rare adviezen. Ik spreek nog wel eens een moeder waarvan de zoon 'hooguit VMBO-t' advies had gekregen. Ze heeft een NIO test laten doen en het kind doet het nu uitstekend in een Havo/VWO brugklas. Zelfde meester.
Overigens, als dochter van de tweede basisschool een ander advies had gekregen, had ik dat blindelings gevolgd, ik had een rotsvast vertrouwen in die juf en alle kinderen uit dochters klas zitten uitstekend op hun plek op het niveau dat juf had ingeschat. Gymnasium was voor ons een verrassing, ik had zelf op Havo/VWO brugklas gegokt.
prulleke
20-02-2011 om 08:30
Gelukkig ook nog een fijne basisschool
Mijn oudste dochter is dit jaar begonnen op het VO en zover ik weet heeft elk kind het advies gekregen dat bij hem/haar paste.
2 ouders hebben zich verzet tegen het advies en hun kind op een hoger niveau laten instromen. 1 daarvan is na de kerst terug geplaatst en de ander gaat na de zomer naar een andere school.
Dus het is dus ook vaak andersom.
Verder hebben de juf en meester (ze hadden er twee) ook gevraagd of ze nog eens langs willen komen.
Dat doen de kinderen graag, er is altijd een luisterend oor voor hun verhalen. Zeker niet uit het zicht uit het hart.
De oude meester en juf zitten ook op hyves en er wordt heel wat af gekrabbeld door bijna alle oud leerlingen. Ze krijgen ook altijd antwoord.
Ik wilde dus alleen maar even kwijt dat het ook anders kan.
Lidewei
21-02-2011 om 18:52
Hier ook al zo, en dat ging vroeger niet anders...
Hier onze oudste die in eerste instantie een VMBO-advies kreeg en na een extern afgenomen NIO en WISC test 120-130 bleek te scoren. Gelukkig wel HAVO advies van school gekregen omdat we al duidelijk hadden gemaakt wat wij zagen. (en vader ook leerkracht is)
Zo'n 25 jaar geleden ging het al net zo met ondergetekende, Mavo moest het worden en ik bleek later een IQ boven de 135 te hebben.
Inderdaad, wat ik hier zo lees, de meester/juf wenst niet aangesproken te worden op zijn/haar misstappen. Als je twijfelt over het niveau van je kind; laten testen.
Lidwei