ayla
19-09-2010 om 09:07
Welke school nr 2
3 maanden terug hebben we besloten om onze oudste van school te veranderen. Zij is ingestroomd in een montesorrischool aan de andere kant van de stad. De dagen dat ik werk gaat het wel want ik werk 10 minuten rijden ervan af, de andere dagen is het toch wel een heen en weer gerij dat aardig wat benzine kost. Dochter zit nu in groep 4.
Nu moeten we de beslissing nemen wat we met nr 2 doen. Hij wordt in maart 4. Laten we hem naar de buurtschool gaan of naar de montesorri school aan de andere kant van de stad.
Buurtschool heeft als voordelen dat hij contacten in de buurt opbouwt, als oudste van school af is hoef ik niet meer heen en weer te rijden en hij kan eerder alleen naar school gaan. Nadeel van deze school is dat hij drie keer zo groot is, onze ervaringen niet super zijn maar ja jongste is oudste niet dus misschien doet hij het prima. Of hij Hb is weten we niet. Ik heb bij hem niet hetzelfde gevoel als ik bij oudste had.
De andere school is klein, leerkrachten zijn ervaren met HB leerlingen en de contacten met leerkrachten is open en vriendelijk. Nadeel is de buurt waar hij ligt, een achterstandwijk. Dat merk je wel aan de kinderen, veel trainingspakken bij zowel de kinderen als de ouders. Er wordt nauwelijks afgesproken.
als ik hem naar deze school laat gaan kan ik hem de eerste jaren gewoon meenemen maar moet ik de laatste jaren speciaal voor hem rijden.
Laat ik hem naar de buurtschool gaan dan wordt het de eerste jaren logistiek lastig.
oudste haar school begint om 8.20, die van de jongste om 8.40. Die van de oudste eindigt om 3 uur die van de jongste om half 4. Als alles precies zo gaat als gepland kan ik het precies redden.
wie weet raad
rodebeuk
19-09-2010 om 10:42
No brainer
zelfde school.
Als je nu zo begint weet ie niet beter. Had je al gedacht aan studiedagen, sportdag enzovoort? Moet er niet aan denken om dat vijf jaar lang in de spagaat te moeten doen. Het lot heeft je die school aan de andere kant bezorgd, ik zou het maar gewoon aanvaarden.
Mijn advies is een beetje gekleurd doordat wij nu bij 2de tegen hetzelfde aanlopen. Zijn voorsprong is nog groter.. ik moet er niet aan denken dat je dan met je 2de nog een keer dezelfde overstap zou moeten maken.
Nasha 1st
19-09-2010 om 10:50
Eens
zelfde school, ik zie het in mijn omgeving, 1 kind op de reguliere basisschool, andere op speciaal basisonderwijs, ook verschillende begin en eindtijden, maar wat een gerace tegen de klok! En het probleem van stuiedagen op andere dagen, vrij nemen indien je geen oppas daarvoor hebt enz enz....
ijsvogeltje
19-09-2010 om 10:51
Zelfde school
Want het blijft niet bij de reguliere schooldagen. Je hebt ook nog de studiedagen, kerst- en sintfeesten, paaslunches, voorstellingen etc. die op verschillende tijden vallen. En als je pech hebt, vallen zelfs schoolvakanties anders. Hier zelfs twee basisscholen naast elkaar, en de vakanties lopen NIET altijd gelijk.
ayla
19-09-2010 om 10:55
Klopt
maar waar ik eigenlijk bang voor ben is dat hij geen vriendjes in onze buurt krijgt zo. Omdat wij zelf ook nog niet zo heel lang hier wonen ken ik ook weer niet heel veel mensen. de mensen die ik ken ken ik van het brengen en halen van de oudste tot 3 maanden terug.
verpest ik niet zo zijn hele sociale leven aan onze kant van de stad?
ayla
19-09-2010 om 10:58
Voorsprong
kon ik maar nu al zeggen dat hij hetzelfde was als oudste dan was de beslissing snel gemaakt ![]()
mensen om ons heen zeggen dat we hem in de gaten moeten houden. Hij herkent de cijfers tot en met 30, herkent diverse letters. Maar daar tegen over, praat niet geweldig, is geen puzzelaar, niet bezig met de levensvragen waar dochter mee bezig was. Ik herken dus niet de verschijnselen die ik bij dochter zag
zomaar een naam
19-09-2010 om 11:22
Vriendjes
Hier ook een kind op een montessori school die niet in de wijk is.
Omdat heel veel kinderen op deze school buiten de wijk wonen worden er bij mijn dochter gewoon heel veel speelafspraken gemaakt.
Ook in het weekend belt ze gewoon naar een vriendinnetje als ze wil spelen.
Is er in de buurt geen speeltuintje waar de kinderen vriendjes of vriendinnetjes tegen kunnen komen?
Nasha 1st
19-09-2010 om 11:48
Mijn jongsten
zitten ook niet op de gebruikelijke wijkschool, alle kinderen hier uit de buurt zitten of op de openbare of op de christelijke hier in de wijk.... Mijn ervaring met de openbare was ook niet geweldig, net als bij jou...Het heeft er toe geleid dat zoon naar het speciaal onderwijs moest....mijn tweeling, 5 jaar jonger dan hij, moest ik toen bijna gaan inschrijven op een school...ik heb dat even afgewacht, omdat de speciale school waar oudste heen ging tijdelijk was en hij misschien nog terugkon naar regulier onderwijs. Als dat het geval was, zou hij niet meer naar zijn oude school terugkeren, dat leek hen niet verstandig. Daarop ben ik pas gaan zoeken naar andere scholen. Mijn zus werkt in het Daltononderwijs en wat ik daarover hoorde sprak me wel aan, en kort daarvoor was er een school hier overgegaan op Daltononderwijs. Samen met zus ben ik daar gaan kijken (omdat ik totaal geen verstand van Dalton had....) en zij vond dat ze erg goed bezig waren voor de korte tijd dat ze waren overgegaan. Mij sprak de school ook erg aan, kleinschalig en overzichtelijk en vooral, veel structuur! Ik heb ze daar dus ingeschreven en heb er tot nu toe ook geen spijt van....eerder spijt dat ik niet eerder naar anderssoortig onderwijs heb gekeken (vond het rare fratsen, was toch zelf ook groot geworden met klassikaal onderwijs?).
Overigens, ik denk dat 40% van de kinderen op onze school van buiten die wijk komen, er zijn zelfs kinderen die niet in onze gemeente wonen op deze school...Vriendjes en vriendinnetjes hebben mijn kinderen gewoon hier in de wijk. Dat gaat gewoon vanzelf omdat ze ook buitenspelen, ook al voor ze naar school gingen....
Picasso
19-09-2010 om 13:43
Inderdaad
Zou ook voor de zelfde school kiezen. Dat is ook de reden dat wij vlak voor de jongste vier werd van school zijn veranderd. Samen op dezelfde school vanaf dag 1 (voor de jongste dan). Wel zo makkelijk en ook erg handig/gezellig etc.
Maar voor ons is de school niet zo heel ver weg, maar wel net te ver om zelf naar vriendinnetjes uit de klas te gaan. Maar toch gaat dat in de praktijk goed. Ook het buiten spelen in de eigen buurt gaat prima.
Bij ons op school zitten ook kinderen uit andere wijken en zelfs uit andere woonplaatsen. En dat vergt wat meer moeite maar ook die kinderen hebben een prima sociaal leven met afspraakjes (maar dan wel altijd op woensdag bijvoorbeeld) en contact in de eigen buurt door buiten spelen en sport in de eigen buurt.
Picasso
19-09-2010 om 13:46
Nasha
Lees nu pas je enthousiaste verhaal over Dalton onderwijs. Mijn kids zitten nu dus ook op een Dalton school en ik vind het een verademing na de vorige gewone openbare school.
T&T
19-09-2010 om 13:57
Zelfde school!
Je hebt voor je oudste heel bewust gezocht naar een goede school, waarom zou die school voor de jongste dan niet goed zijn? (tenzij er echt meer aan de hand is met een van de kinderen) Dan heb ik het nog niet eens over alle logistieke problemen, maar met twee scholen zit je echt in een spagaat, ik heb ook een jaar gependeld met een kind in het speciaal onderwijs en eentje op de vrije school. De scholen verschilden ook qua aanpak heel erg, dus kinderen voelden zich wel eens "benadeeld" zo van "hij heeft eerder vrij dan ik- zij heeft een leuker schoolreisje- ik wil ook leren wat hij leert maar dat doen ze bij ons op school niet..."
Twee kinderen op een school was een verademing! ik ben er nog steeds blij mee, ook al kost het nogal wat reistijd.
Het sociale deel vind ik zo'n kul argument, wordt hier in het dorp ook vaak genoemd om kinderen maar op een school te laten waar ze eigenlijk helemaal niet lekker op hun plek zitten, maar ja, de vriendjes wonen dan dichtbij...daar zakt mij echt de broek van af! vriendjes doe je nl overal op; de buurkinderen, sportclubjes, scouting, EN op school. En de afspraakjes met kinderen uit de klas zijn hier eigenlijk nog nooit een probleem geweest, daar valt altijd wel wat mee te regelen. 8 jaar op de "verkeerde" school zitten vind ik veel erger.
groetjes, Tess
Sera
19-09-2010 om 14:46
Moeilijke keuze
Ik heb mijn kinderen op twee verschillende scholen zitten. Het is soms heel onhandig. Zo zit er woensdag een tijdsverschil van bijna 45 minuten tussen de tijd dat school 1 uit is en school 2. De scholen liggen vlak bij elkaar dus ik moet altijd bijna drie kwartier wachten samen met de twee jongsten. Bij mooi weer niet zo'n probleem maar bij regen zitten we dus in de auto te wachten. Niet heel erg maar wel saai.
Met ophalen en brengen ben ik altijd gehaast omdat we dus nog naar de andere school moeten. Het is niet zo heel erg omdat het meestal mijn twee oudsten zijn die moeten wachten en die vermaken zich wel even op het schoolplein.
Verder heb je inderdaad te maken met verschillende studiedagen. Dat vind ik niet zo'n probleem omdat ik heel flexibel werk heb.
Logistiek is het niet altijd handig maar ik sta nog steeds achter de keuze om onze derde naar een andere school te laten gaan dan de oudste twee omdat deze school beter bij haar past.
Zelf wonen we buiten het dorp dus betreffende vriendjes maakt het niet zoveel uit waar ze op school zitten omdat we toch geen school vlak in de buurt hebben. Speelafspraakjes worden wel gemaakt. De meeste kinderen wonen verspreid door het dorp en omgeving. Afspreken is soms wel moeilijk omdat veel kinderen naar de BSO gaan en/of veel activiteiten hebben. Het is dus vaak wel een heel gecoördineer maar dat heeft ook te maken met de populatie van de school met veel werkende ouders. Ik vind soms speelafspraakjes maken over lange afstand wel vermoeiend. Altijd moeten halen en brengen, weinig spontaan spelen en alles van te voren plannen. Ik zou willen dat mijn kinderen vaker en spontaner af konden spreken. Daarnaast vind ik het ook niet fijn om na een speelmiddag altijd weer in de auto te moeten (met de andere kinderen) om kinderen op te halen.
In ons vorige dorp was het zo dat als je niet op de dorpsschool zat kinderen eigenlijk geen aansluiting in de buurt hadden. Mijn kinderen zaten net als de meeste kinderen op de dorpsschool. Enkele kinderen zaten verder weg op school (vrije school, montessori, gereformeerd) en voor die kinderen was het echt lastig aansluiting te vinden bij de kinderen in het dorp. Die gingen naar school allemaal altijd met elkaar mee of bij elkaar spelen. De kinderen op andere scholen waren pas later thuis meestal. Bovendien werden in dat dorp nauwelijks formele afspraken gemaakt; Afspraken werden vooral op de dag zelf gemaakt en dat ging allemaal heel ad hoc. Ook merkte ik dat de kinderen op andere scholen minder aansluiting hadden omdat ze heel veel misten. De kinderen die op de dorpsschool zaten speelden in de pauzes met elkaar en maakten dan ook van alles mee en na school ging hun spel gewoon verder waardoor de kindjes van andere scholen vaak moeilijker aansluiting vonden. Daar speelde het dus wel degelijk mee. Er was bovendien ook wel een gevoel van veel dorpelingen dat hun school blijkbaar niet goed genoeg was voor die ouders en dus stonden ze sowieso al niet positief tegenover de keuze voor een andere school en hielpen ook niet mee met speelafspraakjes te faciliteren. Ik generaliseer nu natuurlijk wel. Voor ons toen een reden om te kiezen voor de dorpsschool.
rodebeuk
19-09-2010 om 15:59
Ayla
Angst is een slechte raadgever.
Ga eens na bij jezelf hoe vaak je hier een vraag voorlegt waarbij je twijfels betrekking hebben op een onzekere toekomst. Oftewel "ik ben bang dat..."
Dat werkt niet. Je kunt namelijk bij alles dingen bedenken die in de toekomst liggen en die dan mis kunnen gaan. Daar kan je een dagtaak hebben.
Mijn tip, beperk je tot wat je nu weet. Je bent met dochter vastgelopen op school 1. Je lijkt tevreden over school 2. School 1 en 2 combineren is een logistieke nachtmerrie.
Er zijn zoveel kinderen die opgroeien in een wijk terwijl ze ergens anders op school gaan! Daar is echt wel een mouw aan te passen. Ieder keus die je doet heeft voor- en nadelen, je kan overal wel een probleem bij bedenken. Dat probleem mag niet je keus bepalen.
Overigens kunnen erg slimme kinderen heel verschillend gedrag vertonen. Sowieso is het erg bedrieglijk om je kinderen te vergelijken en daarbij de oudste als uitgangspunt te nemen. Er is een enorme spreiding bij heel veel zaken.. en ook bij de ontwikkeling. Dus ook als je kinderen zich heel verschillend ontwikkelen kunnen ze nog best wel allebei slim zijn.
En verder zou het ook weer kunnen zijn dat je je zoon wat meer vertrouwen moet geven: die redt zich wel, of je nou voor school 1 of voor school 2 kiest. En als hij het niet redt kun je altijd nog ingrijpen.
Asa Torell
19-09-2010 om 19:41
Ayla
Op het tv-kijken na misschien, vind ik de nieuwe school echt zo ontzettend veel fijner klinken dan de oude! Dat ze zo veel aandacht voor je dochter hebben moet toch ook wel iets zeggen over hoe ze omgaan met alle kinderen daar, hb of niet. Dus ik sluit me aan bij het koor...
Asa Torell
19-09-2010 om 19:44
Wel vreemd trouwens
dat er op die school blijkbaar niet wordt afgesproken. Komt dat meer voor? Ik dacht dat het echt een ontzettend algemeen verschijnsel was.
Chippie
19-09-2010 om 22:20
Zelfde school
Het lijkt mij logistiek een ramp (zie hierboven). Als je dochter zich goed voelt tussen de trainingspakken, waarom je zoontje dan niet? Hier gaan de buurkinderen naar een andere school. Dat belet onze kinderen niet om met ze te spelen.
Wat mij ook heel vervelend lijkt is dat je de twee scholen altijd gaat vergelijken. Bij de ene school is dit leuker, bij de andere school is dat slecht, bij de eerste school is dat belabberd maar doen ze wel dat en dat. Vreselijk om zo altijd onbewust te letten op de verschillen.
Emmawee
19-09-2010 om 22:27
Ik snap het wel
Toen Stoffer nog maar een maand op school zat, merkte ik al dat ik me steeds meer thuis ging voelen in de buurt waar ik woonde. Overal zag ik kinderen en ouders, die ik van school kende. Er wordt gezwaaid op straat en je ziet elkaar bij de supermarkt, ik vind dat gewoon een erg prettige bijkomstigheid van een school in de buurt. Helemaal een kul-argument vind ik het dus niet!
Maar het zou voor mij geen reden zijn om in jouw geval opnieuw voor deze school te kiezen. Ik vond de manier waarop ze met je dochter omgingen nou niet een toonbeeld van pedagogische handigheid. En dat kun je helemaal bij haar leggen ("zij is hb en daarom te moeilijk voor deze school"), maar ik vind dat het ook heel wat zegt over de kwaliteit van een school.
Voor mij zou overblijven: een andere school in de buurt, of samen op één school. En dat laatste lijkt me veruit het makkelijkst en prettigst, vooral op bijzondere dagen, maar ook gewoon door de weeks. Bovendien, mijn kinderen vinden het echt geweldig om nu samen op school te zitten, zoeken elkaar op in de pauze, komen voor elkaar op als het nodig is, zij ontlenen daar echt iets aan.
Probeer eens uit te vissen of er een leuke club in de buurt is, een sportvereniging, een buurthuis, zoiets. Ik heb destijds ook aardig wat mensen leren kennen via de speel-o-theek en in de speeltuin.
Groeten, Maw.
albana
20-09-2010 om 08:38
Zo gaat het toch al niet werken
"merkte ik al dat ik me steeds meer thuis ging voelen in de buurt waar ik woonde. Overal zag ik kinderen en ouders, die ik van school kende. Er wordt gezwaaid op straat en je ziet elkaar bij de supermarkt, ik vind dat gewoon een erg prettige bijkomstigheid van een school in de buurt. " schrijft Emmawee.....
Maar zo gaat het tóch al niet werken.
Ayla heeft namelijk geen tijd om bij de school van jongste te blijven....ze moet dan meteen door om oudste te brengen! Dus de kans dat ze zo mensen leert kennen lijkt me niet zo erg groot.
groeten albana
Sasvangent
20-09-2010 om 09:35
Ook dezelfde school
wij zijn voor dochter met voorsprong vorig jaar naar een andere school gaan kijken maar dan had zoon ook mee moeten gaan. Die school had grotere klassen, lag verder van ons huis, en kon voor zoon niets meer of beter bieden (voor dochter misschien wel). Wij zijn tot slotsom gekomen dat ze beiden dan maar evengoed konden blijven waar ze al waren. Want echt, 2 verschillende scholen op verschillende afstand, met verschillende vakantiedagen, nee, dat lijkt mij ondoenbaar (toch als je werkt en je voor het brengen en halen alleen instaat).
En die sociale contacten? Die kunnen ook elders worden opgebouwd. Bovendien is 'aan de andere kant van de stad' nu ook geen onmogelijke opdracht toch als er eens een feestje van een klasgenootje is?
ayla
20-09-2010 om 09:47
Reactie (lang)
stel dat ik hem naar de buurtschool zou laten gaan dan zou ik op de dagen dat ik vrij heb eerst oudste moeten brengen naar haar school, di moet ik eerder afzetten dus die moet zich 5 minuten alleen amuseren anders red ik het brengen van de jongste niet. Die breng ik dan naar onze buurt school. Halen idem, eerst oudste halen, meteen door want jongste is te klein om te laten wachten. De dagen dat ik werk moet ik dan vso gaan regelen voor jongste, hem brengen, door naar school oudste en dan door naar mijn werk. ophalen, eerst oudste meteen door naar jongste. hmmm wordt al moe als ik eraan denk
.
Voordeel is dat als oudste over 4 jaar eenmaal van die school af is, ik het gedoe niet meer heb, zoonlief kan dan compleet zelf naar de buurtschool lopen. Zelfstandig naar de andere school fietsen is echt iets pas voor groep 8 ofzo, ze fietsen er ruim 20 tot 30 minuten over en moeten diverse drukke kruispunten oversteken.
Het is echter wel zo dat onze ervaringen met de oude school niet goed waren. te groot, weinig persoonlijke aandacht en geen ervaring met uitzonderingsgevallen. Prima voor het gemiddelde slimme kind die lekker mee kan met de routine van een normale school.
Er zijn hier drie scholen in de buurt, ayladochter haar oude school, 1 daltonschool en 1 openbare school. De openbare school staat onder visie van de overheid dus die valt af, de dalton hoor ik gemengde verhalen over dus die valt ook af.
Laat ik hem naar de montesorri gaan da wordt het de komende 4 jaar gemakkelijker. hoef niet 2 scholen af te rijden, geen gedoe met diverse dagen vrij, 2 plekken carnavalsviering, kerstviering etc. Betekent wel dat ik vier jaar langer naar de andere kant van de stad moet rijden. Over de school zelf ben ik echter wel echt te spreken, veel persoonlijke aandacht, klein en het montesorri systeem spreekt me ook steeds meer aan. Alleen hij zal waarschijnlijk op een andere manier vriendjes moeten gaan maken hier in de buurt. Uiteraard zal ook hij op clubjes gaan, voetballen ofzo en er wonen best veel kinderen in onze buurt en er wordt veel op straat gespeeld.
Waarom op de montesorri geen afspraakjescultuur heerst geen idee. Ik heb andee ouders er ook al over gehoord en die snapten het ook niet.
Het HB beleid op deze school blijft toch ook voor aylazoon van belang. merkte gisteren dat hij zo ongeveer het hele alfabet al kent en dat hij nu probeert woordjes te gaan lezen. Mischien toch maar het zekere voor het onzekere nemen
Het helpt wel om het eens allemaal op te schrijven, manlief beaamt gewoon alles wat ik zeg, zeg ik school A is hij het ermee eens zeg ik school B vindt hij het ook prima.
Aylazoon redt zich trouwens prima hoor, dat weet ik wel, zag hem vanochtend al een 7 jarige meppen omdat die niet voor hem wilde schuiven op het klimtoestel
En ayladochter erachter, he pest mijn broertje niet zo ja......
Maar ik denk dat de montesorri de verstandigste beslissing is en tijd zal moeten uitwijzen of dat ook zo is, maar dat is bij alles
Tango
20-09-2010 om 11:47
Montessori
Hier zitten de kinderen ook op een Montessorischool en hebben we de keuze destijds ook vooral voor de oudste gemaakt. Ook een kind dat echt niet binnen het klassikaal onderwijs zou passen. Op sommige gebieden voor, op andere gebieden weer niet en heel creatief. Zij zit helemaal op haar plek daar. Tangozoon is een ander verhaal, ik weet nog steeds niet of hij binnen het Montessori-onderwijs past omdat hij veel minder initiatief toont om zelfstandig werkjes te pakken. Aan de andere kant zijn we nu wel weer blij dat nu hij groep 2 over doet, hij wel op zijn eigen niveau kan blijven werken. Dat had op een klassikale school weer niet gekund.
Het blijft altijd lastig, maar op dezelfde school heeft zoveel voordelen. Inderdaad met brengen en halen, maar daarnaast vinden ze het hier ook erg leuk dat ze op dezelfde school zitten. Vanmorgen ook weer gezien: Tangozoon is jarig, Tangodochter helpt mee de traktatie te dragen en wordt dan ook uitgebreid gefeliciteerd door haar voormalige (onderbouw)juf. Heerlijk om te zien.
Verder help ik vaak mee op school met lezen, bibliotheek e.d. Moet er niet aan denken dit op 2 scholen te moeten doen.
Mijn keuze zou dus echt dezelfde school zijn. En ook je Aylazoon zou op die andere school volgens mij weer met dezelfde problemen te maken krijgen. Hij kent alle letters al en gaat al lezen en is nog niet eens 4. En jij denkt dat hij niet hoogbegaafd is? Begaafd is hij zeker.
O ja, en wat betreft de afspraakjescultuur. Hier wordt op school wel afgesproken. Het is vaak wel wat lastiger omdat kinderen van verder weg komen, de school heeft hier een regiofunctie. Maar als je meer ouders erover hoort is het misschien een idee om onderling wat te organiseren met jullie kinderen.
Vera*
20-09-2010 om 12:13
Jongere kinderen
Het twee scholen probleem speelt vooral bij jongere kinderen. Zij kunnen niet zelfstandig naar en van school en moeten gehaald en gebracht worden. Oudere kinderen kunnen als ze gehaald worden gemakkelijker even wachten.
Mijn jongste is van school veranderde toen de oudste naar groep 7 ging. Oudste ging zelf naar school en naar huis, daar had ik geen omkijken naar.
Emmawee
20-09-2010 om 13:01
Albana
"Ayla heeft namelijk geen tijd om bij de school van jongste te blijven....ze moet dan meteen door om oudste te brengen! Dus de kans dat ze zo mensen leert kennen lijkt me niet zo erg groot."
Het zou bij Ayla anders gaan, zoals ze al schrijft, maar daarbij ben het ook niet met je eens. Ik merkte het nl. al na een maand school. Die periode bleef ik ook niet op school, had ik nog niet geholpen of kennis gemaakt met andere ouders. Maar ik herkende ze wel. En sterker: Stoffer werd herkend en nageroepen door zijn klasgenoten. Of hij zei zelf: "kijk daar loopt dingetje met zijn moeder!" En dus zwaai je en herken je mensen. Ik heb het dus over "leren kennen" in de meest basale vorm. Ik noemde het vooral omdat het een kul-argument werd genoemd. Maar als je zoals Ayla ergens nieuw woont, kun je je daardoor toch echt een st
uk prettigr gaan voelen in je eigen buurt. Voor mij werkte dat ieg wel zo.
Groeten, Maw.
Emmawee
20-09-2010 om 13:18
Ayla
"Het is echter wel zo dat onze ervaringen met de oude school niet goed waren. te groot, weinig persoonlijke aandacht en geen ervaring met uitzonderingsgevallen. Prima voor het gemiddelde slimme kind die lekker mee kan met de routine van een normale school."
Ik blijf me erover verbazen dat je zo weinig kritisch tegenover de oude school staat. Nu ken ik de school niet, alleen uit jouw verhalen, maar het doet me erg denken aan een grote school hier in de buurt. En de redenatie lijkt daar: als de school groot is en veel mensen hun kind er naar toe sturen, dan zal het dus wel een goede school zijn. Ik heb er mijn bedenkingen bij.
Weinig persoonlijke aandacht lijkt me voor geen enkel kind 'prima', ook niet voor het gemiddelde slimme kind. Ik geloof wel in no-nonsense, maar er moet wel oog blijven voor individuele verschillen. Er is heel veel gedrag dat 'normaal' is, maar niet 'gemiddeld'. Een gewone dromerige kleuter zou wat mij betreft anders behandeld moeten worden dan jouw dochter destijds. Daar doet haar intelligentie niets aan af.
Groeten, Maw.
ayla
20-09-2010 om 13:43
Emmawee
Ik ben voorzichtig in mijn oordeel omdat ik ook goede verhalen hoor. Nichtjes van ons zitten op die school, kinderen van vrienden van ons en behalve dan de normale schoolperikelen gedijen die kinderen prima op school. Maar met die kinderen is dus ook niets raars,geen ADHD, geen dyslexie geen HB. Gewoon lekkere slimme kinderen die uitstromen richting havo VWO.
Maar ook die ouders zeggen duidelijk, prima school voor het gemiddelde kind, Verwacht dus vooral niet te veel
Emmawee
20-09-2010 om 21:16
Robot
Goede nick!
"Als je het precies goed hebt gepland waarom heb je dan nog raad nodig?"
Misschien omdat het leven uit meer bestaat dan een goede planning?
Groeten, Maw.
Emmawee
20-09-2010 om 21:29
Ayla
Ik geloof niet zo in gemiddeldde kinderen. Er zijn kinderen die gemiddeld intelligent zijn, maar zijn die ook gemiddeld geïnteresseerd? Gemiddeld gezond? Gemiddeld gelukkig? Ik vind dat je van een school moet kunnen verwachten dat er oog is voor individuele verschillen. Dat vind ik niet 'te veel' verwachten.
Het siert je dat je voorzichtig bent met je oordeel naar buiten toe. Maar je tweede kind naar die school sturen? Ik zou het gewoon niet doen.
Groeten! Maw.
ijsvogeltje
20-09-2010 om 21:47
Afspraakjescultuur
"Waarom op de montesorri geen afspraakjescultuur heerst geen idee. Ik heb andee ouders er ook al over gehoord en die snapten het ook niet."
Tja, het zijn de mensen die de cultuur maken. Dus als jullie graag afspraakjes willen maken: gewoon doen. Daar heb je toch geen 'cultuur' voor nodig?
Chippie
21-09-2010 om 15:22
Gemiddelde kinderen bestaan niet!
Even een opsomming uit deklas van mijn zoon:
drie kinderen met dyslexie, twee kinderen hoogbegaafd, 2 zittenblijvers, 2 adhd'tjes, 2 kinderen waaran de ouders minder dan een jaar geleden gescheiden zijn, 1 kind waarvan de vader onlangs is overleden, 1 kind dat van een vorige school komt waar het werd gepest, 1 kind dat vorig jaar 2,5 maand op het ziekenhuis heeft gelegen etc.
Daarbij nog tig kinderen die net iets minder goed of juist veel beter zijn in rekenen, taal, etc.
En dan heb je het nog niet eens over taalachterstanden, kinderen die zonder ontbijt op school komen, etc en andere problematiek die ik op scholen in de stad dichtbij tegenkom.