Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emilie

Emilie

03-09-2009 om 19:28

Welke typecursus?

Mijn zoon, groep 7, kreeg vandaag informatie mee van school over een LOI type cursus. Lijkt me wel wat zo'n typecursus, ziet er zo op het eerte gezicht leuk uit. Heeft iemand ervaringen met deze of andere typecursussen voor kinderen en welke zouden jullie me aanraden of absoluut afraden?

Valt me op dat zo'n cursus erg lang duurt (maanden .... ), houdt een kind van 10 dat vol? Wat zijn jullie ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, type expert

is een absolute aanrader! (ik heb mijn kinderen 50 euro bonus beloofd als ze het intermediate level beheersen,. want een beetje stimulans hebben ze wel nodig. Maar dat is volgens mij minder dan de helft van wat zo'n pica cursus kost. Ik heb tot nu toe 1 kind uit\betaald 8die is nu 12), maar de CD rom ligt te wachten tot kind 2 en 3 er klaar voor zijn (nu 9 en 7)

Ingrid

Manus

Manus

03-09-2009 om 21:51

Wel wat duurder...

Mijn zoon is nu bijna klaar met de typecursus van Typetopia. Leuke, speelse cursus, waardoor alles vrij eenvoudig vol te houden was. Geheel via computer. Je kunt je zoon een proefles laten doen via www.typetypio.com.

Manus

Pelle

Is deze typecursus ook nog leuk voor een 12 jarige (brugpieper) of is het dan te kinderachtig? De prijs staat me wel aan namelijk, een leuke beloning er tegenover en je bent nog veel goedkoper uit. En het uiteindelijke kunstje moeten ze toch overal doen, oefenen, oefenen, oefenen.

Annet

Annet

04-09-2009 om 10:20

Ik ben wel niet pelle

maar ik weet wel het antwoord.
Type expert is prima voor alle leeftijden. Er zitten grappige animaties bij maar die kun je ook uitzetten. Mijn dochter deed dat sosieso toen ze wat verder was met het programma. De animaties vond ze teveel afleiden.
Hier dus ook een positieve ervaring. Dochter (11) kan nu blind typen op een heel aardig tempo.

Type expert vs kaz

Wij hebben Type Expert en KAZ (Alphasmart) gebruikt om te leren typen maar KAZ sloeg hier beter aan.

Alle toetsaanslagen worden met het herhaald typen van korte zinnen als "timmer je duf" en "extra quiz" geautomatiseerd. De nadruk van de cursus ligt op accuratesse en niet op snelheid.

Als je elke dag 10-20 minuten met dit programma oefent, kan je binnen 14 weken alle letters en basistoetsen blind typen.

Daarna kan je aan snelheid werken maar je typt meteen bestaande woorden en zinnen. Het grote voordeel hiervan is dat je niet nodeloos allerlei lettercombinaties die niet in het Nederlands voorkomen moet oefenen. Bij Type Expert moet je wel die onzinnige lettercombinaties typen om "een level hoger" te komen.

Ik weet niet of er een Windows of onlinecursus volgens deze principes bestaat, maar ik vind het de snelste en meest adequate methode om te leren typen.

bibi63

bibi63

04-09-2009 om 14:54

Tip

Onze dochter heeft ook de LOI curcus gedaan en die is prima. Maar...... zij is begonnen ergens vroeg in het voorjaar en is een enorm buitenspeel kind. Dus het was wel problematisch dat ze 5 dagen in de week een halfuurtje moest typen. Voor het eten? Na het eten? Neeeee, buiten spelen! Dus mijn tip: start nu, dan zijn ze er in het voorjaar vanaf. Aankomende maanden zijn ze toch veel meer binnen, zeker als het dadelijk vroeg donker is.
Groetjes,
Bibi

Pelle

Ja, de cursus begint met "timmer je duf" dus eerst een regel -t, daarna een regel -i, dan -ti enz. Mijn zoon is niet de handigste maar pikte dit vlotter op dan de cursus van Type Expert.

Combinaties als "jfgh" oefenen draagt weinig bij aan het uiteindelijke doel: vlot blind typen. Het is veel efficiënter om meteen met combinaties als -er , -ij, -schr enz. te beginnen.

Annet

Annet

04-09-2009 om 20:40

Niet mee eens joio

Waarom denk je dat de meeste typecursussen onzinwoorden en verschillende lettercombinaties aanbieden? De kunst van het blind typen is juist om niet het woord te zien maar de letters achter elkaar. Dat leer je sneller door onzinwoorden te typen. Zo wordt blind typen ook blind. Je wordt niet gehinderd door je eigen interpretatie van de woorden. En bovendien kun je zo makkelijker combinaties oefenen die jouw vingers moeilijk vinden (het programma houdt bij waar je nog niet zo goed in bent)
Natuurlijk ga je uiteindelijk wel echte woorden typen. Dat is uiteindelijk het doel. Maar de onzincombinaties dragen dus juist bij aan het doel: snel blind leren typen.

Het kan voor jouw kind anders werken. Motivatie helpt ook veel. Maar ik denk dat je te kort door de bocht gaat als je beweert dat echte woorden effectiever zijn.

Suzanne

Suzanne

05-09-2009 om 18:00

Pica van marktplaats

Wij hebben voor zoon toen hij 11 was een gebruikte Pica-cursus op Marktplaats gekocht. Hij is er zelfstandig mee aan de slag gegaan, ging prima.
Natuurlijk kun je de lessen niet meer insturen als het een gebruikte cursus is, maar die mailde hij naar mij ter controle. Binnen de kortste keren kon hij prima blind typen terwijl er toch niet een erge druk achter zat, als hij een week niet wilde typen, ook prima.
De cursus heb ik later voor hetzelfde geld weer doorverkocht, dus ook al was het niets geworden, was er nog geen man overboord geweest. Misschien een idee?

Marco

Marco

08-09-2009 om 08:59

Ook leuk

Ook leuk is de gratis site:
http://proto5.thinkquest.nl/~kle0061/index.php

evy

evy

09-09-2009 om 08:14

Pica

Wij hebben eerst een gratis internet cursus gedaan maar hebbben daar te weinig zelfdicipline voor.
Dochterlief aan de Pica gezet, toen groep 6, en zoon, groep8, en ik hebben met haar meegedaan. Dat ging prima.
Officiel heeft alleen dochter een diploma.

Groet Evy

Ilva

Ilva

11-09-2009 om 21:28

Typeles online

Mijn zoon heeft een tijdje typeles online gedaan (www.typelesonline.nl). Hij kan nu nog niet echt geweldig typen maar hij weet inmiddels wel beter waar de letter zitten. Kijk eerst eens naar de gratis cursussen voordat je iets betaald gaat doen. Je kan er altijd nog voor betalen.

margje van dijk

margje van dijk

11-09-2009 om 22:56

Tja

Ik heb zoon 2 opgegeven voor een lokale typcursus hier in de bibliotheek. Elke week een uur, tot de kerst, 120 euro.

Ik heb het met zoon 1 ook zo gedaan, en ik heb domweg de discipline niet (en zoons ook niet) om hen er dageljks toe te bewegen te gaan oefenen. Vreemde ogen dwingen, denk ik dan maar. Het spaart mij een hoop gedoe uit denk ik, en ik vind het ook niet duur.

Zoon 1 heeft het twee jaar geleden gehaald en kan nu dus typen, wat een genot toch eigenlijk. Zoon 2 heeft er trouwens veel zin in (maar dat moet hij na week 5 ook nog hebben - vandaar mijn keuze voor het 'onderwijsmodel').

Groep 7 vind ik ook een ideaal moment voor typles.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

11-09-2009 om 22:57

Verwarrend, ik schreef dat ik niet de discipline heb hen dagelijks te laten oefenen. Maar wat ik bedoel is: ik vind het makkelijker hen aan te sporen dagelijks te oefenen als er een keer in de week een les is.

Want oefenen moeten ze natuurlijk wel, of je het nou zelf online of met CD doet, of dat je ze op cursus stuurt.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.