Sassie
26-05-2009 om 14:42
Wendagen....wel of niet doen?
We hebben sinds kort een uitnodiging gekregen voor onze zoon om te komen wennen in groep 1 (begin sept. gaat hij dan naar groep 1). Nu heb ik van een lerares van diezelfde school gehoord (zij geeft in groep 6 les), dat zij het wennen zo vlak voor de vakantie zelf niet erg handig vindt. Vlak voor de zomervakantie is het dan vaak wat "rommelig" en zijn de kindjes niet echt gemotiveerd meer. Onze zoon komt in een bestaande groep om te wennen.
Ik zit nu een beetje in dubio. Onze zoon gaat al twee ochtenden in de week naar een PSZ. Om hem dan ook nog eens te laten wennen in een voor hem vreemde groep...Ik zie het nut er eigenlijk niet zo van in.
Op 24 aug. wordt hij weer verwacht en dan zal hij kindjes van zijn eigen groep leren kennen. Dat lijkt me veel handiger en logischer voor hem. De PSZ heeft hij dan afgesloten en gaat hij naar de basisschool.
Wat denken jullie?

LindadR
26-05-2009 om 15:04
Ik heb het niet gedaan..
Onze oudste is vorig jaar op 15 augustus 4 jaar geworden en is op 18 augustus op school gestart. Wij hebben hem ook niet laten wennen. Inderdaad is het erg druk en rommelig, vlak voor de vakantie en kan de juf niet veel aandacht aan "nieuwelingen" besteden. Tussen het wennen en de daadwerkelijke start zat dus ruim twee maanden.
Het starten was even wennen, voor ons allemaal, maar al gauw had hij het prima naar zijn zin. Nu is onze oudste een enorme katuitdeboomkijker en heeft veel moeite met wennen. Maar wennen moet hij toch, of we het nu zacht doen of cold turkey.
Linda

maggietel
26-05-2009 om 15:27
Hier ook niet
Hier hebben we onze dochter ook niet laten wennen net voor de zomervakantie. Ze zou dan hebben moeten wennen in een drukke combiklas bij een andere juf dan dat ze zou krijgen na de vakantie. Vonden wij niet handig. Dus na de vakantie gestart en direct volledig meegedraaid in de klas. Ze hebben hier op school een continurooster van half 9 tot half 3. Ging goed, uiteraard was ze de eerste tijd wel moe, maar daar bewogen wij 's middags dan wel even om heen. Lekker op tijd naar bed en de volgende morgen weer met veel enthousiastme naar school.

sassie
26-05-2009 om 19:13
Pelle
Mijn zoontje wordt in de zomervakantie 4 jaar.
Als ik de argumenten zo lees en de meningen van andere moeders hoor, vind ik het wennen voor de zomervakantie ook een beetje onzinnig worden nu.
Er gaan immers zeker een x-aantal weken voorbij voordat hij echt in groep 1 begint. Dan heeft dat wennen ook niet zoveel zin.
Ik heb er ook een beetje moeite mee dat hij dan moet wennen in een bestaande groep waar hij verder toch niets mee heeft (die kindjes kennen elkaar allemaal). Inderdaad zoals iemand al zei: de laatste dagen zijn vaak wat rommelig en de kinderen zijn ook niet echt meer gemotiveerd (waren ook de woorden van een lerares van diezelfde school).
Ik vind dat hele "wennen-verhaal" ook een beetje apart hoor. Toen ik 4 werd, ging ik gewoon naar de kleuterschool en daar was toch echt geen sprake van zgn. "wendagen". Is zeker weer iets van de laatste tijd ofzo.

liora
26-05-2009 om 19:16
Ook niet gedaan
Hoi,
Mijn zoon werd twee jaar geleden begin juni vier jaar, en zou dan nog zes weken school hebben gehad. Ik heb hem toen ook niet naar school gedaan, maar pas na de zomervakantie. Wennen is een investering voor een kleutertje, en dan ben je net gewend en is het weer vakantie. Na de vakantie kom je in een veel legere klas, veel beter vind ik dat!
Liora

Asa Torell
26-05-2009 om 19:57
Een keertje kijken
Ik kan me toch wel een heel klein beetje iets bij dit idee van voor de vakantie al 'wennen' voorstellen. Omdat het kind natuurlijk wel al weet dat het na de zomer maar school zal gaan en zich misschien afvraagt hoe het daar zal zijn. Echt wennen volgens zo'n schema met een aantal dagen lijkt mij ook onzin want natuurlijk moet het na de zomer helemaal opnieuw. Maar een keertje alvast een ochtend meedraaien om eens op school geweest te zijn, ik denk wel dat ik dat zou doen.

Tango
26-05-2009 om 20:11
Wat ze bij ons doen
Is naast het gebruikelijke wennen (bij ons maar 2 dagdelen overigens) een peutermiddag op een woensdag vlak voor de zomervakantie. Inderdaad zodat de kinderen al een keertje op school geweest zijn. Dit is dan voor alle peuters die het komende schooljaar als kleuter binnenstromen. Ze zien dan in ieder geval alle kinderen die ook gaan starten in hun klas en maken kennis met de juffen. Ouders mogen er gewoon bij zijn.
De meeste kinderen gaan daarnaast dus ook nog 2 dagdelen wennen, ook als ze net na de zomer starten.
Wennen bij een andere juf dan dat je daadwerkelijk krijgt vind ik wel heel weinig nut hebben. Dat zou ik inderdaad overslaan en ook als het in een heel andere klas is. Bij ons is dat nooit het geval omdat de kleuters in een combinatieklas van 1 en 2 zitten, dus altijd wel kinderen zien die er het volgend schooljaar ook zitten.

Guinevere
26-05-2009 om 20:19
Alleen gekeken
Dat wennen hebben wij indertijd ook niet gedaan met onze juni-zoon. We hebben hem een maand langer op het KDV gehouden. Wel zijn we een keer op school in zijn a.s. klas gaan kijken zodat hij na de zomervakantie wist waar hij terecht zou komen, dat gaf hem wel wat rust. Toen moest ik er nog bij blijven maar na de vakantie was het in 1 keer goed dat ik wegging. Niet gewend daarna, gewoon gelijk de hele week HOPPA! Wat hem het meest geholpen heeft waren zijn 2 vrienden die tegelijk met hem begonnen in die klas.

Jesse_1
27-05-2009 om 08:48
En hier
Op school hebben alle kinderen voor de vakantie 1 moment (een dagdeel, of misschien is het maar een uur) dat ze in de klas van volgend jaar gaan kijken. Dus in het lokaal en in de samenstelling (+ leerkracht) van het volgende schooljaar. Verder wordt er over het algemeen niet gewend voor de vakantie (tegenwoordig tenminste volgend mij niet meer, een aantal jaar geleden is het wel zo geweest dat er een aantal ochtenden voor de vakantie wat nieuwe kleuters even meedraaiden).
Jesse

Yaron
27-05-2009 om 10:11
Hier wel
Hier hebben we zoon wel laten wennen, ook de meeste andere kinderen die na de zomer in zijn klas kwamen hebben dit gedaan. Maar het is een kleine school met 1 combinatieklas groep 1 en 2 en de kinderen die gingen wennen hadden allemaal een broertje of zusje op school zitten. Ze wisten wel waar ze terecht kwamen, dezelfde juf, zelfde lokaal en gedeeltelijk dezelfde kinderen. Op zich was het niet nodig, maar zoon vond het wel leuk om ook nog vijf keer bij zijn broer in de klas te zitten.

Rafelkap
27-05-2009 om 10:26
Ik zou gewoon na de zomervakantie gaan, evt. eerste week of weken halve dagen. Een kleutertje heeft nog niet zo'n benul van zo'n lange vakantie, ik denk dat voor de vakantie wennen eerder verwarrend werkt.

egberdien
27-05-2009 om 11:52
Net zoiets als jesse_1
Voor de zomervakantie is er 1 woensdag dat alle kinderen van de school in hun "nieuwe" klas gaan. De nieuwe kleuters mogen dan ook komen. De combi-groepen 1/2 zijn na de zomervakantie nog vrij klein omdat ze in de loop van het jaar voller worden met nieuwe kinderen. Dus op de wen-dag zijn ze ook klein, juf heeft dan alle aandacht voor de nieuwe kinderen. Verder wennen hebben we niet gedaan, na de zomervakantie meteen volledig meegedraaid.

Vera*
27-05-2009 om 19:49
Klas
Zoon werd ook 4 jaar in de vakantie. Voor de vakantie is er altijd een middagje doordraaien naar de nieuwe groepen. Zoon is daar wel naar toe geweest zodat hij de juf en de klas kon zien en ook de andere kinderen. Maar verder is hij gewoon na de vakantie gestart.

Rosanne
28-05-2009 om 20:58
Hier wel
Dochter werd een paar weken na de zomervakantie 4. Ze is voor de zomervakantie een ochtend op school geweest op de dag dat de hele school in de nieuwe groepen gaat kijken.
Wel bij haar juf, niet met haar eigen groep. Maar weer wel samen met een ander meisje dat bij haar in de klas kwam.
Direct na de vakantie is ze gewoon gestart in groep 1, we hebben niet gewacht tot ze 4 was. Dan zou ze net de eerste weken van het schooljaar gemist hebben

SuzanneB
28-05-2009 om 22:40
Hoe het ook kan
Bij ons op school gaan de kinderen die net voor of na de vakantie 4 worden wel wennen, maar dan niet in de bestaande groepen. Ze komen twee keer een vrijdagmiddag, in een groepje met alle nieuwe kinderen, begeleid door één van de kleuterleerkrachten. Ze gaan dan gewoon kijken in de school, in de speelzaal, buiten spelen etc. Dan hebben ze alvast een beeld van waar ze na de vakantie terecht komen. De dag dat alle kinderen in hun nieuwe groep gaan kijken (dat is ook de dag dat groep 8 gaat kijken in het VO) dan mogen de nieuwe kleuters ook komen en zien ze vast hun nieuwe juf en weten ze in welk lokaal ze komen.
Deze methode wordt iha goed ontvangen door ouders en kinderen.
groet
Suus

Avalon
30-05-2009 om 16:11
Waarom niet?
Je zegt dat je zoontje pas op 24 augustus voor het eerst naar school gaat, dat zal dan toch betekenen dat de kinderen nu nog 6 weken naar school moeten. In die 6 weken is vast nog wel een ochtend of middag te vinden waarop de klas nog gewoon rustig aan het werk is. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de laatste week, want dan is het druk, maar misschien de week ervoor?
Je zoon kan dan toch even kijken in de klas, waar hang je je jas op, waar zijn de toiletten, hoe gaat het met je beker en het fruit. In de vakantie kun je dan nog even samen praten over wat je gezien hebt.
Bedenk ook dat die maandag 24 augustus helemaal druk is voor kleuters. Waarschijnlijk zijn er meerdere nieuwe kinderen. Misschien krijgen alle kinderen wel een nieuw lokaal en een nieuwe juf. Heeft je kindje voor de vakantie al even gekeken, dan heeft hij ook even aparte "wen"aandacht van de juf gehad.

Tirza G.
30-05-2009 om 23:21
En dat is-tie
Na die ellenlange zomervakantie weer allemaal vergeten. Wennen is zo'n onzin. Hij moet tóch. Hij heeft straks acht jaar lang de tijd om te wennen. Als-tie nou níet went, hoeft-ie dan ook niet naar school? Ik dacht het niet
Tirza