jopi
05-11-2008 om 17:55
Wennen groep 1 vlak voor zomervakantie
Hi, mijn zoontje gaat volgend jaar half mei naar groep 1. 6 weken later is het zomervakantie. Na 6 wkn komt ie weer terug in groep 1, die dan een andere samenstelling heeft want veel kindjes over naar groep 3.
Als mijn zoontje zich niet te pletter verveeld op de creche, overweeg ik om hem wat langer op de creche te houden en lekker veel tijd met hem thuis door te brengen en hem dan pas na de zomervakantie te laten wennen aan school. Dit kan wel, maar de creche wil dat dan wel graag zo snel mogelijk weten ivm planning.
Wie heeft hier ervaring mee? Mijn zoontje is over het algemeen geen makkelijke als het om veranderingen gaat, dus vandaar dat ik hem het liefst maar 1 keer wil laten wennen. Maar wellicht zie ik onnodige beren op de weg?
maggietel
05-11-2008 om 19:28
Lekker rustig aan doen
Lekker starten na de zomervakantie lijkt me een goed plan. De laatste weken voor de vakantie is het vaak toch wat rommeliger, tenminste wel bij ons op school. Meestal bijv. meester/juffendag, eindfeest, musical kijken van groep 8 etc. Als hij snel last heeft van veranderingen zou ik er zeker voor kiezen na de zomervakantie te starten.
Nor@
05-11-2008 om 19:31
Wel voor de vakantie
aangezien kinderen vaak er heel erg aan toe zijn om naar de basisschool te gaan...ja er gaan wel kinderen naar groep 3 natuurlijk, maar weet dan wel waar hij terecht gaat komen en de juf leert hij kennen, en weet waar hij na de zomervakantie naartoe gaat...
ik zou het wel doen! ik zou dan wel halve dagen beginnen.
ayla
05-11-2008 om 19:58
Dochter hier
is afgelopen juni in groep 0 begonnen, is toen 2 weken gegaan, toen 2 weken vakantie en toen nog een week school. Geen succes, dochter was de laatste die erbij kwam, werd dus als het kleintje gezien, toen gingen we ook nog eens op vakantie en kampte ze in de eerste weken met een blaasontsteking. Kortom drama. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik even goed informeren of ze de laatste in de groep is, niet meer tussendoor op vakantie gaan en haar niet meer halve dagen laten wennen, want zolang ze wennen horen ze niet echt erbij.
gabbertje
05-11-2008 om 20:24
Afgelopen mei gestart
Mijn dochter is net na de meivakantie gestart en was de jongste in haar klas. Zij verveelde zicht echt op de creche en we hebben haar hier eerder vanaf gehaald.
Op school was het wennen, moest haar plekje echt vinden (huilend uit school de eerste tijd, want mevrouw haar willetje was niet langer wet, ze moest de concurentiestrijd aan.).
Na de zomervakantie ging ze zingend naar school, want zij was niet langer de jongste en zij wist al hoe de dagindeling ging en de nieuwe kindjes niet, dus ze voelde zich super!
Wij hebben er in ieder geval geen spijt van gehad, maar ieder kind is natuurlijk anders.
Sjillie
05-11-2008 om 20:44
Hier
heeft de oudste (nu 6) langer op het kdv gezeten. Hij is ook van mei. Ben nog steeds blij dat we dat gedaan hebben. Vanaf zijn 4e verjaardag heeft is hij wel meerdere keren op school gaan wennen en liet hem vaak dan ook op de dagen wennen dat ik thuis was. Zo leerde hij langzaam toch dat hij meerdere dagen moest.
Met zoon ging dat prima.
Dochter is ook van mei, is vorig jaar 4 geworden en voor haar was het geen issue om langer op het kdv te blijven!
Zij was zo ontzettend aan school toe dat het waarschijnlijk op het kdv een ramp geworden was!
rodebeuk
05-11-2008 om 21:10
Zelfde situatie - andere school
Hier mogen kinderen die na 1 juni 4 worden niet eens naar school voordat de zomervakantie begint! Die moeten allemaal wachten tot augustus.
Ik vond het wel jammer, want bij ons is het de jongste die zit te popelen om te gaan en nu moet hij nog 2,5 maand wachten.
Grappig dat ik het dus wil omdat het niet kan, terwijl jij aarzelt terwijl het wel kan...
wiggie
05-11-2008 om 22:21
Weet t niet
Ik weet niet goed wat ik zou doen als ik de keus had. Mijn dochter werd in juni 4 en ging vanaf augustus naar school. Op de creche had ze het nog wel naar haar zin. Ze is echter nadat ze 4 werd niet meer geweest, omdat men mij had verteld dat het dan niet meer vergoed werd. (ik heb dat niet nagezocht). Ik was zelf vrij ivm zwangerschapsverlof en ze was dus thuis. Dat was geen feest: ik wilde ivm kleine baby veel thuis zijn en zij verveelde zich.
Anyway: naar school was de eerste weken best spannend. En ik vond de tijd tot de herfstvakantie (11 weken) heel erg lang. Ze was toen ook echt moe en zat er best doorheen.
Over de andere samenstelling van de klas: mijn ervaring is dat ze toch (bijna) niet met de grotere kindjes speelt. Ze kent zelfs nu de namen nog niet van allemaal, de "kleintjes" trekken toch naar elkaar toe.
Ik denk dat ik zou vragen of er meer zijn die in mei beginnen. ALs dat zo is zou ik m'n kind toch wel in mei naar school doen denk ik.
Succes.
pind@
06-11-2008 om 08:01
Mijn oudste
Nu al ruim 8, werd half juni 4 en zou nog drie weken naar school gaan voordat de zomervakantie zou beginnen. Omdat de peuterspeelzaal elke keer drama was (altijd huilen bij het afscheid) en het op de basisschool errug druk was (niet alleen het einde van het jaar maar ook een verbouwing waardoor de jongste kleutertjes geen eigen klasje hadden) heb ik ervoor gekozen om mijn dochter 9 weken zomervakantie te laten hebben.
Na de zomervakantie direct hele dagen naar school laten gaan (waar ze begon in een klasje van 6 kinderen. Allemaal net 4.). Geen moment spijt van gehad.
Ik was bang dat ze eenmaal gewend zou zijn en dat het teveel zou zijn om haar dan weer 6 weken te laten wachten. Maar goed ieder kind is anders natuurlijk.
Succes met je beslissing.
pind@
06-11-2008 om 08:03
Oh ja
Één en ander heb ik in overleg gedaan met de onderdirecteur van de school. En die vond, nadat ik mijn verhaal had gedaan (vooral over het afscheid nemen op de psz) dat het misschien wel beter zou zijn om haar pas na de zomervakantie te laten beginnen.
Dus ik zou zo zeggen: overleg eens met de basisschool zelf, wat zij ervan vinden.
Puck2
06-11-2008 om 09:11
Niet gedaan
Het ligt denk ik wel aan de situatie. Hier worden na de zomervakantie alle 4 de combi 1/2 groepen helemaal door elkaar gegooid. Toen oudste mocht wennen was de nieuwe groepsindeling nog niet bekend en was ook niet bekend welke juf hij zou krijgen. Verder mocht hij wennen voor de vakantie maar pas na de vakantie naar school. Wij hebben dat toen niet gedaan. Leek me weinig zinvol in dit geval.
Maar ook als wel bekend is welke juf en klasgenootjes je krijgt dan vraag ik me af of ik het zou doen. De laatste maand is hier toch vaak vol met niet reguliere activiteiten zoals eindfeest, sport/spel-dag, etc. Voor een kind dat net op school komt kan dat heel onrustig zijn. Als ik van mijn kind weet dat het daar moeite mee zou hebben dan zou ik geloof ik gewoon pas na de zomervakantie beginnen.
liora
06-11-2008 om 12:42
Ook gewacht
Hoi,
Ik heb destijds ook gewacht, zoon werd 4 ook een week of 6 voor ze zomervakantie. Wat ik ook nog belangrijk vond is dat de kleuterklassen aan het einde van het schooljaar heel vol zijn, en aan het begin van het nieuwe jaar juist heel klein.
Zoon is dus langer naar de creche geweest en dat vond hij heel leuk. Hij was al vier en de rest niet, en hij kreeg allemaal leuke hulp-taken van de leidsters.
Liora
desiree
06-11-2008 om 13:17
Ligt ook aan kind
Mijn dochter wordt ook 4 halverwege mei 2009. En ik krijg grote ruzie met haar als ze niet vanaf de dag dat ze 4 is naar school mag! Ze zit nu al tijden te vragen hoe lang ze nog naar de crèche moet ('nog een half jaar kind'). Maar als je zoon het wil, en jullie het zo kunnen regelen met de crèche en school lijkt me wachten tot na de vakantie geen probleem.
Overigens hoor ik vaker dat oudste kinderen het beter uithouden op de crèche dan tweede of volgenden: die komen al vaker op school bij het wegbrengen of ophalen van oudere broer of zus, en willen dan ook zo graag groot zijn. Dus als je zoon de oudste is, maakt dat het wachten misschien iets makkelijker.
desiree
Woutje
06-11-2008 om 13:41
Hier
werd tweede zoon op 1 juni 4 en pas eind juli zou de zomervakantie beginnen. Hij is die 6 weken wel gewoon naar school gegaan. Hij was de creche al een jaar spuugzat en vond toen hij 3 werd eigenlijk wel dat hij naar school mocht (ging altijd met broer mee).
Bovendien geldt op de creche de regel dat je nog geen dag langer na je 4e verjaardag op de creche mag blijven.
Het wennen ging prima, hij vond het leuk en hield het goed vol, maar was na 6 weken school wel erg aan vakantie toe. Eigenlijk kwam de vakantie dus goed uit.
jopi
06-11-2008 om 15:03
Bedankt!
voor alle reakties. Ik heb veel voors- en tegens kunnen lezen dus dat is fijn om een goede afweging te maken.
Ik weet- zoals in 1 posting gezegd- uiteraard nu nog niet of mijn zoontje volgend voorjaar overduidelijk toe is aan school, of dat hij nog wel wat langer op de creche wil blijven (we gaan sowieso lang op vakantie in de zomer, dus het was niet de bedoeling om hem de volle 3 maanden langer op de creche te houden).
Wat ik ook ga afwachten, is de groepsindeling, omdat net als bij Puck 2, sommige kinderen in de instroomgroepen na de zomervakantie weer bij een andere juf, in een andere klas en zelfs in een ander gebouw terrecht kunnen komen dan waar ze voor de zomervakantie zaten. Als dat voor hem ook opgaat, dan is er geen spraken van echt wennen aan iets.
Ook niet geheel onbelangrijk: de vergoeding van de belastingdienst voor de creche na zn 4e. Helemaal niet aangedacht....
Kortom, dank voor alle info, ik ga me er nog eens even op beraden en en knoop doorhakken als we weten waar ie heen gaat en hoe graag hij naar school wilt tegen die tijd.
gr jopi