elsje78
20-08-2010 om 09:44
Wie heeft dit ook gehad: kind huilt telkens bij afscheid, groep 1
Hoi
Ik zoek eigenlijk mensen die dit herkennen en de verhalen hoe het ging...
Dochter is maandag begonnen in groep 1. Voor de vakantie 2 keer een wenmiddag, 1 met ouders, 1 zonder. Dat ging prima, niks aan de hand, ze had er zin in!
Maandagochtend ging wel, beetje onwennig en sip kijken maar kwam blij uit school. Maar 's middags terug daar snapte ze niks van en was het huilen.
Dinsdagochtend ook huilen, tussen de middag gebeld, alles prima, overgebleven en ook dat ging prima.
Wo ochtend sip kijken maar niet huilen, do ochtend hetzelfde en de middag weer huilen. Nu vanmorgen ook weer huilen...
Als ik op de gang ben en ik kijk door het raam droogt ze haar tranen alweer en gaat ze spelen. De juf doet het heel goed, ze neemt haar echt over, houdt haar even vast en ze mag dicht bij haar zitten. Ik ben al blij dat ze het wel leuk heeft, komt ook vrolijk uit school en gaat redelijk makkelijk mee naar school.
ze is altijd een kat uit de boom dame geweest en is in het begin nooit erg vrij in nieuwe situaties. Verstandelijk weet ik dat ze moet wennen en dat het wel beter zal worden, maar gevoelsmatig merk ik dat ik het zelf moeilijk vind. Ik neem duidelijk en dapper afscheid, hou het kort en ben duidelijk dat ze naar school moet. (ze is niet te moe)
Maar het andere nieuwe meisje zie ik al gewoon zelf naar binnen lopen (ouders gaan na de eerste maand niet meer mee naar binnen maar nemen buiten afscheid) en alleen die van mij "doet zo moeilijk". Daarom zoek ik wat herkenning dat dit wel vaker voorkomt, en dat het na een tijdje beter werd...
groetjes Elske

amk
20-08-2010 om 10:04
Uitzondering
dat kind dat alleen naar binnenloopt dan. Niet joud dochter.
Hier gaat eigenlijk geen enkel groep 1/2 kind alleen naar binnen.
Je dochter gaat pas een week naar school, dat is echt heel kort, kinderen hebben gewoon tijd nodig om te wennen.
Ik zorgde er voor dat ik bijna als eerste binnen was, dat ging voor mijn dochter het beste. Ze had dan niet het idee in een groep gedumpt te worden. Ze houdt graag overzicht. En ook nu huilt ze nog wel eens, net als haar vriendinnetjes. Vaak zijn ze dan wat vermoeid of hangerig. Het is nogal wat als je net 4 bent.

Guinevere
20-08-2010 om 10:07
Ha, volgens mij zit je dochter in een uitzonderlijke klas als zij de enige is die moet huilen 's morgens!
Mijn oudste heeft dat toevallig niet gedaan, maar als jongste later dit jaar naar school mag, zie ik de (huil)bui met drama's al hangen.
En ik heb ze deze 1e week legio gezien hoor, huilende 1e jaars. En weet je? Ze stoppen er allemaal na een tijdje mee, en dan word jij met een nonchalant gebaar weggebonjourd bij de deur.
Gelukkig duurt het huilen bij je dochter niet lang. 2 keer per dag is wel pittig, krijgen wij binnenkort geen last van omdat we zoon altijd zullen laten overblijven.

Maxime.M
20-08-2010 om 10:21
Herkenbaar
Hoi,
Mijn zoontje heeft de hele peuterspeelzaaltijd, 2 jaar lang, 2 ochtenden per week gehuild als ik wegging. En het bleek dat hij echt ophield zodra ik de hoek om was (andere moeder heeft het eens in de gaten gehouden, omdat ik de juffen er van verdacht dat ze dat maar zeiden om mij gerust te stellen en in groep een ging dat gewoon door, weer huilen iedere ochtend. Ik zette hem meestal meteen op schoot bij juf, want anders kon ik niet eens weg komen. Gelukkig ging het daar na een paar weken al beter en is het dus in groep 1 na ongeveer een maand of 2 opgehouden. Maar voor mij wende het nooit hoor, ik had mezelf al wel aangeleerd het afscheid zo kort en bondig mogelijk te houden, en dan heel vrolijk tot straks te roepen. (maar leuk was het niet)
Dus sterkte... het gaat echt over.
Maxime

elsje78
20-08-2010 om 11:06
Oh wat ben ik blij met jullie reacties
Bedankt! Ik heb deze week nog vrij maar zit al de hele week met buikpijn thuis. Ik dacht echt dat ik iets vreselijk fout had gedaan in de opvoeding haha
op de creche deed ze het ook maar dat stopte toen ze ruim 2 was, en ergens vond ik dat niet zo erg omdat het maar 1 dag per week was en ik ook echt zag dat het snel over was.
uitzitten dus en rustig blijven!
Bedankt ik voel me echt beter!
groetjes

egberdien
20-08-2010 om 11:38
Ja hoor,
hier ook wel zo'n periode gehad (gelukkig nooit langer dan een paar dagen) maar ik zie ook geregeld kindjes huilen als vader of moeder weggaat. Ik merk dat het dan het beste is om het kind gewoon op het stoeltje te laten zitten, of bij de juf, knuffel en kus geven (aan het kind, niet aan de juf) en snel weg te gaan. Niet te lang rekken met troosten en nog een kus en zwaaien en weer even terugkomen.

Wilgenkatje-
20-08-2010 om 14:40
Ja hoor
Ook hier een huilende kleuter, het overviel me omdat haar oudere zus nooit huilde en vanaf dag 1 vrolijk binnenstapte.
Het heeft een week of drie geduurd, maar daarna kwam het goed.

MvrKoekepeer
20-08-2010 om 19:13
Mijn jongste...
..doet dat ook. En hij zit in groep 6! Elke overgang naar een nieuwe bouw (zijn er drie van) moet hij enorm wennen, dat duurt weken. Alle andere jaren heeft hij ongeveer 'n week nodig om vol zelfvertrouwen naar school te gaan en niet meer te sippen.

angel
21-08-2010 om 18:42
Hier ook
bij dochter heeft het weken geduurd en na elke vakantie heeft ze een korte terugval. Ze is bijna 5.
Wat hier helpt is inderdaad duidelijk zijn. Niet rekken. Ik ga zeker weg dus huilen dat mama moet blijven gaat niet werken. JIJ mag bepalen HOE het afscheid is. 3 kussen? een high five? een extra knuffel? zwaaien bij het raam? Dat helpt haar enige grip te houden.

elsje78
21-08-2010 om 23:03
Dank
Ik voel me stukken beter, ook wel omdat ze blij uit school komt en nu in het weekend ook gewoon blij over school praat...
Maandag weer met frisse moed, en inderdaad duidelijk blijven en kort afscheid nemen. Hoop dat het langzaam beter zal gaan
bedankt!
groetjes Elske

soepstengel
22-08-2010 om 12:50
Fijn dat het goed gaat
Maandag kan het weer even minder gaan, na een weekend thuis maar zo gaat het wel steeds een stapje beter.
Hou wel de afscheidsritueel steeds hetzelfde, dus niet ; oke nog een kus en nog een. Maar zo van;" nee we hebben 3 kusjes afgesproken en nu ga ik,tot straks, veel plezier!
Succes!!

reina
22-08-2010 om 16:33
Gaat over
Het is al jaren geleden , maar ik zie het nog precies voor me, het duurde meer dan een jaar, 2 x per dag, een zoontje wat begon te brullen zodra ik wegging en achter me aan rende, zijn juf wist het al en ving hem automatisch al op door haar arm uit te steken. Ik reageerde er ook niet op, ging weg alsof er niks aan de hand was. Het is lanzamerhand gestopt. Het is achteraf nog steeds zijn lievelingsjuf

rodebeuk
22-08-2010 om 21:25
Niet om vervelend te doen...
maar het kan ook komen en gaan. Dan denk je dat je eraf bent en begint het weer. Heb ik een paar keer gezien, ergens in groep 2. Oorzaak niet te vinden, gaat vanzelf weer over.
Maak het hierboven advies nog belangrijker: ritueel kort houden.
En mijn toevoeging zou nog zijn: heb het vertrouwen dat het tijdelijk is en ga niet te veel naar oorzaken of oplossingen zoeken. Echt hoor, dat helpt het beste.

Picasso
23-08-2010 om 13:18
Inderdaad
Ik sluit me aan bij rodebeuk. Jongste dochter is in januari gestart in groep 1 en het wennen ging eigenlijk best goed. Nu na de zomervakantie en na twee keer goed ziek te zijn geweest is het afscheid af en toe een ramp. Maar goed, gaat wel weer over.....Kwestie van niet te veel aandacht aan schenken.
Mijn oudste heeft heeeeeeeel lang problemen gehad met het afscheid en nu ze in groep 6 zit merk ik daar helemaal niks meer van

Puck
23-08-2010 om 14:20
Heeft hier een jaar geduurd
Oudste heeft ook zo'n periode gehad en dat duurde ook meer dan een jaar. Op de PSZ en het eerste deel van groep 1 ging het prima en ineens, na de herfstvakantie ging de knop om. Drama's als ik wegging. Gelukkig hier ook een goede juf die hem van mij overnam (ze moest hem soms letterlijk van mij afplukken/loswrikken) en een moeder die duidelijk was: dag, ik kom je om 12 uur halen, veel plezier. En dan ook weg, niet door het raam nog 5x zwaaien en zelf al helemaal niet meegaan in het hele drama. Soms uiteraard wel stiekem door het raam gekeken en dan bleek dat ik me nog niet had omgedraaid of hij zat alweer lekker te lachen of te spelen. In zo'n geval heb ik er dan ook geen enkele moeite mee om duidelijk en kort afscheid te nemen. Uiteindelijk is het pas ergens eind groep 2 minder geworden.

Hanne.
23-08-2010 om 14:24
Schrale troost
Het is misschien schrale troost, maar het is ook niet prettig als je kind zo heel makkelijk bij je weg gaat.
Mijn jongste duwde mij op haar 2e 'wendag' al de klas uit. Voelt net alsof ze je niet aardig vinden. Voelt ook niet prettig.

kaatje1972
23-08-2010 om 14:48
Idd hanne
Het andere uiterste is inderdaad ook niet altijd even leuk Mijn dochter huilde nooit als ik haar naar de creche bracht maar wél als ik haar weer kwam halen! Ze wilde helemaal nog niet mee naar huis want ze was nog zo leuk aan het spelen. Tuurlijk begreep ik dat best maar stiekem voelde het helemaal niet fijn! Alsof ze liever niet mee naar huis ging met mamma

elsje78
23-08-2010 om 20:55
Klopt want...
vanmorgen deed ze het bij mij wel, maar vanmiddag met de vaste oppas: madam ging alleen naar binnen met de andere kinderen en de juf...
Dat is voor mij misschien niet zo leuk, maar stelt me wel in zoverre gerust dat het niet de school is, maar het scheiden van mij. En dat is niet zo gek, heb net 7 weken vakantie gehad dus dat is wel een enorme overgang...
"lastig" is wel dat ik nu moet racen naar mijn werk, dus ik moet het heel kort houden en meteen weggaan...
bedankt nogmaals het is fijn te weten dat je geen uitzondering bent
groetjes elske

Temet
24-08-2010 om 09:31
Elsje
"Dat is voor mij misschien niet zo leuk, maar stelt me wel in zoverre gerust dat het niet de school is, maar het scheiden van mij."
Dat kan heel goed, maar het zou ook kunnen dat je kind gewoon ander gedrag laat zien bij jou dan bij de oppas. Dat hebben mijn beide kinderen tenminste wel. Soms vraag ik wel eens bij kdv of BSO "doet zij/hij bij jullie ook...." waarop dan soms een verbaasd "nee, hoezo?" volgt.
Groeten,
Temet

elsje78
26-08-2010 om 19:06
Gaat beter
Hoi
Temet wat jij zegt herken ik ook helemaal, dat andere gedrag bij anderen.
Het gaat vandaag wat beter, ik wat duidelijker en sneller met het afscheid, zij begint er in te komen en neemt goed afscheid, kijkt even sip en gaat spelen.
Het gaat erg goed verder op school, ze geniet ervan en doet met alles goed mee.
Gelukkig maar!
groetjes

elsje78
27-08-2010 om 11:01
En voor het eerst fluitend naar binnen!
Joehoe!! Daag mama tot straks en weg was ze...
YES!

Guinevere
27-08-2010 om 11:24
Ha, nu is het nog wachten tot ze je wegbonjourt! Fijn dat het nu al zo goed gaat in elk geval.

Ilva
27-08-2010 om 22:11
Haha hanne
Stuurde je jongste je pas op de tweede dag weg? Mijn tweede zei op de eerste dag na een half uur voor de derde keer: "Mam, moet je nu niet naar huis?" Nou, dan voel je je ook triest hoor. Haha!
Gelukkig hangt nr. 3 nog regelmatig aan m'n jas als ik weg wil. Hoewel ik weet dat dit slechts spel is.

elsje78
30-08-2010 om 21:34
En voor het eerst alleen naar binnen
Driewerf hoera, buiten een kus en met de rest naar binnen, net als iedereen en mams was ruim op tijd op haar werk!
jippie!

Maxime.M
30-08-2010 om 23:22
Goed om te horen
Relaxed he, als je kind eindelijk blij naar binnen huppelt. Hoef je niet met een knoop in je maag weg. Fijn dat het zo snel al goed gaat!
Maxime

Chris35
04-09-2010 om 15:44
huilend kind? huilende mama!
a.s. Maandag gaat mijn dochter voor het eerst wennen ( in oktober zal ze echt starten), maar ik maak me meer zorgen om mijn emoties dan die van mijn dochter Ik was al nooit een held met wegbrengen naar het kdv ( door werktijden deed papa dat 99 van de 100 keer) maar nu zal ik er toch echt aan moeten geloven.
Natuurlijk kan t best zijn dat ze de eerste dagen verdrietig is met afscheid nemen, maar ik kan niet beloven dat ik het droog houd. Das toch ook best lastig.
Maar goed, maandag is maar een ochtendje wennen....ook voor mij dus

elsje78
05-09-2010 om 22:37
Succes morgen!
Ik zeg ook niet dat ik het zelf droog heb gehouden haha, maar dat bewaarde ik wel voor thuis...Op school was ik de zelfverzekerheid zelf om het voor haar niet moeilijker te maken
Hoop dat het goed gaat met jullie!
groetjes

Chris35
06-09-2010 om 21:42
Elsje
dank voor je bemoedigende reactie. Het ging vanmorgen wonderwel heel erg goed. Dochterlief ging heel enthousiast haar klas in, mocht naast de juf zitten in de kring en ik ben na een dikke knuffel weggegaan en heb buiten nog gezwaaid. Op de fiets naar huis heb ik wel even wat traantjes gelaten (he, waarom is dat toch). Thuis voor de afleiding wat schoongemaakt en wat gaan winkelen. Bij het ophalen vloog ze op me af en de juf vertelde dat het erg goed was gegaan en lekker had meegedaan. He, ik ben trots op m'n meisje!! En donderdag mag ze weer.

elsje78
07-09-2010 om 21:42
Fijn!
Ja wat worden ze toch groot he, ik snif er ook wat af haha, vorige week tijdens info avond zag ik een tekening van haar hangen, ze moesten zichzelf tekenen: dikke brok in keel!
Fijn dat het goed ging, dat maakt het voor jou ook wat makkelijker!!
groetjes Elske