monique
15-03-2012 om 12:26
Wie weet het...ben je afhankelijk van leerkracht gr 8 welk vo je kind gaat?
Is er nou werkelijk geen andere optie dan maar gewoon je erbij neerleggen en hopen dat je kind zich nog zo sterk kan maken op school om op te stromen naar een hoger niveau. Is er dan geen commissie die er nog een keer overheen kijkt en een onbevooroordeeld advies uit kan brengen? Dan is het in Nederland erg slecht geregeld.
groet, Monique

M Lavell
15-03-2012 om 13:06
Toelatingsprotocol
Toelating tot de vo school is afhankelijk van de vo school. Wat het advies van het bo ook is. Je kunt dus altijd proberen om je kind op een andere school/hogere afdeling aan te melden.
Veel regio's hebben een eigen toelatingsprotocol. Een convenant waarin de vo scholen met elkaar hebben afgesproken wat globaal de toelatingsnormen zijn.
In Amsterdam heet dat de Kernprocedure, in andere regio's hebben ze het over de Po-Vo of povo of bovo procedure. Via de gemeentesite of googelend op doorstroom po vo + gemeentenaam, kun je vinden of jouw regio ook zo'n procedure heeft.
Aan de procedure kun je geen rechten ontlenen. Dat betekent: als je kind aan alle eisen voldoet, betekent dat niet dat de vo school van jouw keuze je kind moet toelaten.
Tegelijkertijd: het is vo scholen niet verboden om af te wijken van de procedure. Als de procedure meldt dat voor toelating een bepaalde score + advies nodig is, dan mogen individuele scholen toch besluiten daarvan af te wijken.
"Is er dan geen commissie die er nog een keer overheen kijkt en een onbevooroordeeld advies uit kan brengen? "
Nee.
Je blijft afhankelijk van de vraag of de vo school van jouw kind, je kind wel wil.
Groet,
Miriam Lavell

Monique
16-03-2012 om 00:46
Miriam lavell
Miriam,
Hartelijk dank voor je antwoord, Je hebt me al vaak goed geholpen. We gaan nu op zoek naar een goede VO school voor onze zoon. Het is lastig omdat na 7,5 jaar onderwijs zo'n concentratiestoornis is geconstateerd dat er medicatie voor nodig is (School heeft hier nooit wat mee gedaan) Daarom gaat hij nu met sprongen omhoog, maar helaas iets te laat. We hebben twee capaciteitsrapporten van de orthopedagoog, rapport van de remedial teacher, kinderarts: noem maar op, dat onze zoon minstens havo kan doen, maar de leerkracht wil niet hoger gaan dan kader. Hij zei vandaag nog dat het een geldkwestie betreft. Als hij te hoog inzet en onze zoon moet afstromen krijgt de school geen geld meer voor hem(??) ik heb hier nog nooit van gehoord....
Nou ja....Hopelijk ziet het VO wél wat in hem
Hartelijke groet, Monique

M Lavell
16-03-2012 om 08:10
Slecht onderwijs = lager plaatsen
Monique:"Hij zei vandaag nog dat het een geldkwestie betreft. Als hij te hoog inzet en onze zoon moet afstromen krijgt de school geen geld meer voor hem(??) ik heb hier nog nooit van gehoord.... "
Dat was de basisschoolleerkracht die dat zei? Bizar.
Van uitwisselen van geld met de basisschool nadat de lln het bo heeft verlaten, heb ik nog nooit gehoord. Al kan ik het niet uitsluiten, want samenwerkingsverbanden kunnen daar onderling wel afspraken over maken.
Er is iets vervelends aan de hand in onderwijsland. De overheid schroeft de eisen op. De examens worden daar al wel op aangepast, maar de lessen nog niet. Het gevolg: steeds meer leerlingen zakken voor hun examen.
Scholen kiezen daarvoor de luie oplossing: leerlingen lager plaatsen in de brugklas.
De pro-actieve oplossing zou zijn om het onderwijs te verbeteren, maar dat zit er voorlopig niet in vrees ik.
Groet,
Miriam Lavell

Sunja
21-03-2012 om 20:46
Enige nuance
op scholen wordt wel degelijk heel hard gewerkt om het niveau op te schroeven en dit is grotendeels ook gebeurd. Nu worden de eisen weer strenger, alleen worden door de bezuinigingen tegelijkertijd de klassen groter. Die twee gaan zelden goed samen, maar er zijn genoeg scholen die het wel weten te bolwerken.
Door de steeds veranderende eisen zijn scholen wel voorzichtiger geworden met leerlingen plaatsen inderdaad, dit heeft alles te maken met uitval. Hoofddoel van een school is tenslotte een leerling een diploma te laten halen, en opstromen is hierbij voor alle kanten gunstiger dan afstromen

M Lavell
22-03-2012 om 11:30
Kan niet waar zijn
Sunja:"op scholen wordt wel degelijk heel hard gewerkt om het niveau op te schroeven en dit is grotendeels ook gebeurd. "
Dat kan niet waar zijn. Alle leerlingen die dit jaar examen doen, zijn over gegaan op basis van hun cijfers en de indruk van de leerkrachten dat ze over voldoende onderwijs hebben gekregen en over voldoende vaardigheden beschikken om examen te kunnen doen.
Toch wordt er van die groep nu verwacht dat 20% dat examen niet zal halen. En dat komt door de aanscherping van eisen: een voldoende moeten halen op het CE voor bepaalde vakken.
Die leerlingen zijn vorig jaar en de jaren daar voor, niet op dat niveau geinstrueerd, noch op dat niveau beoordeeld. Het CE wordt het eerste moment waarop dat voor deze leerlingen wel gebeurt.
Zo zal dit jaar ook het eerste jaar zijn waarop de doorstroom én de instroom van leerlingen wel op dat niveau wordt beoordeeld, terwijl er geen zicht is op de vraag of scholen/leerkrachten het instructieniveau zullen aanpassen.
Strengere selectie aan de poort en bij doorstroom, wijst niet op het voornemen om het instructieniveau aan te passen.
Groet,
Miriam Lavell

Sunja
22-03-2012 om 19:23
Kan wel hoor
Miriam,
Tuurlijk doet een docent er alles aan om zijn/haar leerlingen het CE te laten halen en tuurlijk heeft hij/zij het niveau aangepast. Elke school is sinds de eisen bekend zijn aan de slag gegaan, niet alleen met leerlingen - ook met het docententeam zelf. Het is wel degelijk genuanceerder dan wat je hier beweert.
Sunja

M Lavell
22-03-2012 om 20:35
Juist daarom
"Tuurlijk doet een docent er alles aan om zijn/haar leerlingen het CE te laten halen en tuurlijk heeft hij/zij het niveau aangepast."
Docenten doen zoveel ze weten en kunnen. Dat hebben ze zeker ook gedaan, precies tussen de hen bekende lijntjes.
Maar dat blijkt niet genoeg te zijn. Niet omdat docenten expres uit hun neus zitten te vreten, maar omdat de nieuwe eisen nog niet in de lesstof verwerkt zijn.
"Elke school is sinds de eisen bekend zijn aan de slag gegaan, niet alleen met leerlingen - ook met het docententeam zelf."
Nee. In de praktijk daalt de laatste jaren elk jaar het aantal geslaagden. Daaruit blijkt dat het aan het doorvoeren van die eisen schort.
Dit jaar zal het een fikse daling worden door de nog verder aangescherpte examen-eisen.
Het is niet waar dat leerkrachten willens en wetens leerlingen een examenjaar in sturen dat ze niet zullen halen. Heus, die leerkrachten hebben allemaal net zoveel vertrouwen in het aanbod en hun leerlingen als 10 jaar geleden. Uit de cijfers blijkt dat dat vertrouwen steeds vaker onterecht is.
Dat kan alleen maar betekenen dat leerkrachten in hun dagelijkse praktijk nog niet het niveau aanbieden dat nodig is en dat leerlingen daardoor onvoldoende aan dat niveau getoetst wroden.
Zouden ze dat wel doen, dan zouden ze weten welke lln het examen niet zullen halen. Deze lln zouden dan niet tot het examenjaar worden toegelaten. Het aantal zakkers zou niet toenemen.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
22-03-2012 om 21:02
Hier op het vo zijn de eisen aangepast
Oftewel, waar je tijdens het eindexamen voldoende voor moet staan, moet je ook voor de overgang voldoende staan. Dit is voor zover ik weet vorig schooljaar ingevoerd. Misschien al een jaar eerder, dat weet ik niet meer.
Overigens is het slagingspercentage op school van oudste helemaal niet gedaald de afgelopen jaren, zoals de landelijke trend blijkt e zijn..

M Lavell
22-03-2012 om 21:07
Samenhang
Zo zie je maar hoe het een met het ander samenhangt. Past de school het aanbod (en daarmee dus ook de tussentijdse toetsing) wel aan, dan neemt het aantal zakkers niet toe.
Landelijk is dat kennelijk geen gewoonte, zie de trend.
Ik ben er van overtuigd dat er geen leerkracht is die het er willens en wetens bij laat zitten. Die leerkrachten weten niet beter. Het programma is niet aangepast.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
22-03-2012 om 21:58
Iets te enthousiast miriam
De daling van slagingspercentages speelt veel langer.
School heeft 1 jaar (misschien 2 jaar) geleden de overgangsnormen aangepast. Landelijk zijn de slagingspercentages al veel eerder gedaald.
School heeft al langer geen last van daling van slagingspercentages. Dat was dus niet de aanleiding.
Hetgaat hier om een categoraal gymnasium waar de norm sowieso hoog ligt (m.u.v. de toelatingscriteria, die zijn best soepel vergeleken met andere gymnasia)

M Lavell
23-03-2012 om 10:19
Veranderingen ook
"De daling van slagingspercentages speelt veel langer. "
Ja, sinds 2006. Maar dat is wel de aanvang van de aanscherping van de exameneisen. Wat dit jaar komen gaat is niet de eerste.
Kennelijk houdt jouw school goed vinger aan de pols.
Groet,
Miriam Lavell

Sunja
23-03-2012 om 21:26
Programma?
raar om te zeggen hoor dat docenten hun programma niet aanpassen op strengere eisen - dat is gewoon niet waar. Docenten zitten op verplichte bijscholing en programma's worden gecontroleerd door inspectie etc. Het duurt even voordat een hele lesmethode (ik bedoel de boeken) wordt aangepast inderdaad, maar daar is tegenwoordig een uitgebreide digitale ruimte voor om in te zetten - en dit gebeurt ook ruimschoots. Ik ken een heleboel middelbare scholen en niet 1 ervan gebruikt de nieuwe referentiekaders niet.

M Lavell
24-03-2012 om 09:49
Of het een of het ander
Sunja, je bewering dat de eisen volledig geimplementeerd zijn, impliceert dat leerkrachten leerlingen willens en wetens door laten stromen in de wetenschap dat ze het examen niet zullen halen.
Daarvan kun je zeker weten dat dat niet waar is. Teveel zakken slaat terug op het imago van de school en binnen de school zelfs op dat van de leerkracht.
Heus, er is geen school die doelbewust met die bedoeling werkt.
Ja, de scholen werken met de referentieniveaus, maar wat er precies in de klas moet om die doelen ook te halen, is onvoldoende bekend. Het is ook niet zo makkelijk als het lijkt. De voorheen 'typische vwo leerling' zou zo maar kunnen stranden. Mijn eigen zoon haalde geen voldoende voor Nederlands op het CE, maar had wel een dubbelprofiel met latijn en een gemiddeld eindcijfer 8. Hij heeft voor zijn eigen eer wel herexamen Nederlands gedaan. Dat leverde een voldoende op: het laagste cijfer op zijn lijst.
Hij was het type leerling dat van zichzelf niet wist wat hij moest doen om een voldoende voor Nederlands te halen. Hij kreeg er zijn vinger niet op. Elke toets was meer een gok dan zeker weten. Zijn docenten hebben hem daarin ook niet kunnen begeleiden. Dat was ook niet nodig, want voor het overige was en bleef hij een 'typische vwo leerling' en zou hij toch wel slagen.
"Het duurt even voordat een hele lesmethode (ik bedoel de boeken) wordt aangepast inderdaad"
Dat niet alleen. Het duurt vooral ook even voordat de intuitie van leerkrachten weer klopt met de te behalen doelen.
Je kunt ervan uitgaan dat niemand, geen leerkracht en geen school, een leerling naar het examenjaar laat gaan in de wetenschap dat die leerling het examen niet zal halen. Dat dat toch steeds vaker het geval is, betekent dat de indicatoren in de les onvoldoende werken: Het aanbod en de toetsing.
Concrete vertaling: Een leerling als mijn zoon (typisch horend bij het niveau) wél kunnen instrueren wat te doen om een voldoende te halen.
Groet,
Miriam Lavell

Sunja
24-03-2012 om 15:02
ach, ik zei helemaal niet dat alle eisen volledig geimplementeerd zijn. Ik zeg alleen dat docenten echt wel gewend zijn aan veranderende eisen, en voldoende bagage/kennis/intellect hebben om een abstract schema met referentieniveaus om te zetten in vaardigheden/kennis die ze kunnen doceren aan hun leerlingen. Je zou ook kunnen concluderen dat bij lagere slagingspercentages meer speelt dan alleen die docenten die niets kunnen bijleren, te dom zijn om op veranderingen in te spelen en hun hele opleiding vergeten zijn als ze zelf lesmateriaal moeten aanpassen (zoals veranderende klassensamenstellingen, veranderend aanbod buiten school, veranderende rol ouders etc)

M Lavell
25-03-2012 om 09:02
Andersom is nog erger
Sunja, ik begrijp even niet waarom je met allerlei kwalificaties smijt. Ik heb nergens beweringen gedaan over domme leerkrachten. Kennelijk meen je dat impliciet te lezen in de constateringen die ik doe. Dat zit tussen je oren, ik kan dat niet helpen.
Wat je beweert is wel ernstig trouwens. "Ik zeg alleen dat docenten echt wel gewend zijn aan veranderende eisen, en voldoende bagage/kennis/intellect hebben om een abstract schema met referentieniveaus om te zetten in vaardigheden/kennis die ze kunnen doceren aan hun leerlingen. "
Feitelijk zeg je hiermee dat dit soort veranderingen voor leerkrachten appeltje eitje zijn. Alsof ze niks beters te doen hebben. Alsof het er allemaal met gemak bij kan. Dat is tamelijk respectloos naar het werk dat leerkrachten doen, de effecten ervan, de complexiteit ervan en vooral de hoeveelheid werk die het al is.
Het is sowieso voor niemand eenvoudig om veranderingen door te voeren. Dat heeft niks met intelligentie te maken, maar met het feit dat je werk gaandeweg steeds meer op ervaring rust.
Leerkrachten zijn daar geen uitzondering in.
Misschien vind je jezelf heel aardig voor leerkrachten, maar feitelijk vraag je van ze dingen te doen die gewone mensen (met welke capaciteit ook) niet zomaar kunnen.
Dat is helemaal niet aardig.
Groet,
Miriam Lavell