Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2010 om 10:21

Wisselen van school?

Met dochter in groep 5 gaat het niet helemaal lekker. Kan goed (a-cito's), maar wil niet zo. Dus onnodige onvoldoendes. School is niet zo goed in communicatie, gesprekken vraag ik altijd zelf aan om dan te horen dat het dus niet naar behoren gaat. We zijn eigenlijk al minstens een jaar aan het pappen en nathouden. Na een gesprek beloven ze iets te gaan doen, maar dochter valt steeds buiten de boot als het gaat om extra aandacht. Wij zijn niet echt tevreden over school.
Op het sociale vlak gaat het wel goed. Vriendinnetjes en vriendjes genoeg. Veel uitnodigingen voor feestjes en veel spontane speelafspraken, wat ook kan omdat school om de hoek staat.
Nou is er een school 20 minuten fietsen hiervandaan die wij fantastisch vinden. Voor dochter ook een goede omgeving denken wij. Dochter ziet dat ook wel zitten, die vindt iets nieuws wel spannend, maar die ziet de problemen niet zo. Want de afstand is niet practisch. Ik heb geen auto, moet dus fietsen. Wat wel kan, maar dan moet ik peuterzoon iedere dag meeslepen. Dochter loopt nu zelf naar school. En als het glad is of gewoon bar slecht weer is het waardeloos natuurlijk. Maar dan valt er vast wel weer iets te regelen.
Moeten we dochter uit haar omgeving halen, naar een betere school doen en ons een hoop last op de hals halen? Of blijven pappen en nathouden, dochter in haar omgeving laten, me op school enorm met de zaken gaan bemoeien en maar hopen dat dochter enigzins redelijk het eind van groep 8 bereikt? Wat zouden jullie doen?

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

06-10-2010 om 10:36

Dendy

wij zijn zelfs verhuisd naar een andere plaats voor een betere school. Maar vorige school was wel dramatisch slecht (daar zijn later ook directeur en ib-er 'verwijderd')
Ik zou het doen.
Vriendinnetjes om de hoek blijven ook vast wel vriendinnetjes. Peuterzoon wordt vanzelf ouder en gaat dan vast ook daar naar school (want wil je die anders ook op deze school, waar je nu al geen goed gevoel bij hebt?)

Wij hebben het gedaan

Afgelopen januari hebben we oudste dochter uit haar veilige omgeving geplukt en verder weg op een andere school gedaan. En oh wat ben ik er blij mee!

In het kort: dochter liep al jaren voor maar kreeg geen uitdaging aangeboden, ze had veel buikpijn, sliep slecht, kwam elke dag sip uit school, werd gepest en qua communicatie met school....tja laat ik het daar maar niet eens over hebben. Maar ze had dus wel veel vriendinnen, kon zelf lopend naar school (hier ook een jonger zusje die nu inmiddels ook op school zit) en zat niet te springen om naar een andere school te gaan.

Nu op de nieuwe school is de logistiek even anders, maar het is voor ons maar 2 km die met fiets en soms met de auto goed te doen is.

Ik snap je twijfels dus maar al te goed maar als je gevoel zegt dat je er voor moet gaan dan komt het echt wel goed En een kind wat goed in zijn/haar vel zit op school: dat is heel wat waard.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2010 om 10:50

Peuterzoon

Maar om peuterzoon gaat het nu ook. Want als hij dan ook naar die andere school gaat, krijgt hij niet vanzelfsprekend vriendjes in de buurt. Wat wel het geval is als hij gewoon naar de buurtschool gaat. Want dan gaat dat vanzelf over het algemeen. Bij die andere school wordt dat toch lastiger met spontane afspraken.
Dus gaat het sociale aspect voor de leerprestaties? We weten het echt niet.

Dendy

Aanvulling

Dochter zat trouwens ook in groep 5 toen we overstapte van school. En wij hebben het bewust na een (kerst)vakantie gedaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2010 om 10:52

Picasso

Da's nou net het probleem, mijn gevoel zegt iedere dag iets anders Daar kan ik nu even niet op vertrouwen blijkbaar.

Dendy

Lijstje maken

Als je gevoel niet duidelijk is kun je misschien een lijstje maken met voors en tegens.
Ikzelf vind het sociale gebeuren in de buurt onbelangrijker dan het welbevinden van mijn kinderen op school. Hier spelen de kinderen toch wel buiten en ze spelen dan met de kinderen die hier in de buurt buiten spelen.

ishtar

ishtar

06-10-2010 om 11:24

Ik ook

eens met picasso: buiten spelen doen ze toch wel, juist als er veel kinderen van peuterzoons leeftijd in de buurt wonen komt dat wel goed.
Sta je er alleen voor? Of kan je man ook na werktijd je kind(eren) na een speelafspraakje ergens ophalen? Onze middelste zit nu ook ergens anders op school en heeft ook daar genoeg spontane speelafspraakjes, alleen moeten we daar wel 20 minuten voor met de auto.

makakos

makakos

06-10-2010 om 11:38

Ook wij hebben het gedaan

Wij zijn na de zomervakantie ook van school gewisseld voor zoon (groep 5) Hij liep cognitief nogal voor en kwam zo gefrustreerd thuis dat hij psychosomatische klachten kreeg. De school pakte het niet op en achteraf zeg ik dat we al veel eerder van school hadden moeten wisselen. Blijven pappen en nathouden hou je niet vol en had bij ons een zeer negatieve impact op het hele gezin.

Wat ons nog zolang heeft tegengehouden is het sociale aspect wat jij beschrijft. De oude school is op loopafstand met dus vriendjes in de buurt, op de nieuwe school komen kinderen uit allerlei wijken en zijn speelafspraakjes wat moeilijker te realiseren.

Toch zeg ik (achteraf)dat wij dit sociale aspect overschat hebben. Helaas heeft de ervaring t mij geleerd dat als het cognitief gezien niet lekker loopt op school dit ontzettend veel problemen op kan leveren. Wij zitten nog steeds met de brokken en daar kunnen geen honderd vriendjes tegenop.

Ik zou een schoolwissel dus serieus gaan overwegen want met het door blijven modderen op deze school haal je je minstens net zoveel last op de hals. En die oude vriendjes kan je dochter toch wel blijven zien.

Niet doen

Ik zou het niet doen. die fantastische school zou in de praktijk weleens heel erg tegen kunnen vallen. Daarnaast haal je je kind wel uit een vertrouwde omgeving, wat nog wel eens heel erg tegen zou kunnen vallen. (Afspreken wordt heel moeilijk, niet alleen met vriendinnetjes van de "oude" school (die zullen tijdens schooltijd al afspraken maken) maar ook die van de "nieuwe" school. Hoe ga je dat doen? Nogmaal die 20 minuten fietsen met je jongste achterop om je kind weer op te halen?
Ik zou bij school blijven hameren op verbetering. Daarnaast schrijf je dat dochter wel kan, maar niet wil. Waarom wil ze niet? Op welke manier kan school/wil jij dat school daar wat aan doet? Kun je niet voor iedere week (voorlopig) een gesprekje aanvragen om te overleggen hoe het op dat moment gaat? Kortom: ik zou de druk naar school toe heel erg verhogen. Blijkbaar is er toch niet goed overgekomen wat jij graag wil.

Gr. Poezie.

Hoe fantastisch is die nieuwe school?

Vervelend Dendy dat het niet lekker loopt met je dochter op school! Wat ik me goed zou afvragen (maar dat is meer een professionele mening) is wat die andere school nu zo fantastisch maakt. Voor mijn werk kom ik op verschillende scholen en naar mijn ervaring is er altijd wel wat. De ene school is goed met versnellen, maar waardeloos in communicatie, andere school biedt leuke extra activiteiten, maar komt te weinig toe aan de basisvakken, etc. Iets wat een school 'fantastisch' maakt, heeft mogelijk ook een keerzijde? Ik zou me dus echt goed verdiepen in die andere school, bijvoorbeeld Inspectierapport lezen, een uitgebreide afspraak maken voor rondleiding en uitleg om te voorkomen dat er niet opnieuw problemen ontstaan. Verder ben ik het wel eens met Poezie, dat de huidige school er nu ook wel makkelijk van afkomt. Wat verwacht je nog van hen en wat kunnen zij nog bieden? In elk geval ter overbrugging omdat overplaatsing mogelijk ook niet 1,2, 3 geregeld is.
Maanve

Chippie

Chippie

06-10-2010 om 13:12

Dendy

Wie zegt jou (en je dochter) dat je dochter zich - na een half jaar nieuwigheid - zich op die school anders gaat voelen. En dat er geen 'onnodige' voldoendes meer worden gehaald.

Ik zou uitzoeken waarom jouw dochter 'onnodige' voldoendes haalt. Hoezo 'onnodig', misschien zit er wel iets achter dat school en jullie nog niet hebben gezien.

Die "fantastische school" bezorgt mij een beetje de kriebels. Ik ben er één keer in getrapt. Een fantastisch verhaal. Drama, vakleerkrachten, RT, etc. Maar de praktijk? Wij zijn geswitched vanwege een verhuizing maar nog steeds zie ik dat ze inderdaad een fantastisch verhaal houden.

Jij geeft nu al aan dat het een "betere" school is. Waarin? Wie zegt dat? Of heb je een paar goede verhalen gehoord en zet je dat af tegen je wat mindere ervaringen op deze school? Ik ben er van overtuigd dat er op iedere school wel wat is.

Twee jaar geleden kwamen er twee kinderen bij mijn zoontje in de groep uit een andere stad. Aangetrokken door het vernieuwende concept en ook doordat alle leermaterialen up-to-date zijn. Twintig minuten rijden. Ik vond het nogal overdone. Er zijn twintig basisscholen in die stad, zou er nu niet één school goed genoeg zijn voor die kinderen? Na twee jaar op deze school viel het toch allemaal wat tegen en ze verkassen nu naar de derde school. Een school die sinds dit jaar in een prachtig monumentaal pand is gevestigd.
De ouders gaven aan dat de kinderen weinig aansluiting hadden. Dan denk ik; als je om de twee jaar van school wisselt, wat wil je dan?

Ik zeg niet dat je niet moet wisselen. Ik zeg wel: Kijk ook naar de positieve dingen die je op deze school hebt (je ziet nu alleen de negatieve, lees je bericht maar terug) en kijk hoe je die kunt uitbouwen, schakel eventueel een extern deskundige in. Ik zeg ook: Verkijk je niet teveel op die fantastische andere school. En de praktische kant is niet onbelangrijk. Als het iedere dag een gevecht wordt om op tijd op school te komen en je opziet tegen het ophalen van een vriendinnetje; dan worden het lange jaren.

Fraz

Fraz

06-10-2010 om 13:13

Niet zo snel doen

Ze heeft het sociaal gezien naar haar zin op school, ze scoort A's op haar cito (en maakt fouten dus zit ze misschien te laag) Heb je met haar oude school gehad over verdiepen/verrijken of een groep overslaan ? Heb je het met die nieuwe school al over deze dingen gehad ? Wat biedt die nieuwe school dan meer dan de oude ? Op elke school is wel wat aan te merken en wat men zegt is niet ook wat men altijd doet. Meeste dingen vallen of staan toch bij de juffen/meesters. Eerst dus nog maals concreet gaan praten met oude school, en pas als daar echt niets uit komt concreet gaan praten met nieuwe school en ook gespreken aan gaan met ouders van die nieuwe school.

ayla

ayla

06-10-2010 om 13:24

Hier ook gedaan

wij hebben oudste 3 weken voor de schoolvakantie van de buurtschool afgehaald en haar op ene montesorrischool gezet aan de andere kant van de stad. En hoe blij ik ook met deze school ben en ik weet dat dochter daar veel beter kan zitten, soms wringt het nog wel. Want ook hier een peuterzoon die maar mee moet. Daar heb ik laatst trouwens nog een draadje over gehad. Ik haal hem (en mezelf) uit het sociale leven in deze buurt. Ik voel me daar vaak heel rot over. Ik ben echt bang dat hij geen vriendjes aan deze kant van de stad krijgt en dat ik zijn leven verpest, om het wat cru te zeggen. Helaas is het ondoenlijk om 2 kinderen op 2 scholen te hebben en het belang van de oudste gaat even voor. Peuterzoon zal dus ook naar de school aan de andere kant van de stad gaan en de toekomst zal leren hoe het zal gaan

Maylise

Maylise

06-10-2010 om 14:39

Heel goed nadenken

Ik zou over deze beslissing zeker nog even nadenken. Uit je berichtje krijg ik niet de indruk dat de eerste school heel vreselijk is. Hoogstens wat laks. je dochter heeft het naar haar zin en haalt goede scores op de cito. Binnen de les gaat er dus wat mis. Wat zou jij graag anders zien voor haar? Plus werk bijvoorbeeld? Of juist iets anders? Wat heb je precies afgesproken met de school? Alleen dat ze extra zouden letten op je dochter of ook concrete dingen? Mijn ervaring leert mij dat vage afspraken vaak niet werken. Echt concreet dingen afspreken met de juf/meester helpt vaak beter. Bijvoorbeeld dochter krijgt vanaf nu tijdens rekenen plus werk en over een maand komen we bij elkaar om te evalueren. Dan heb je echt iets om de school op aan te spreken. Vage goedbedoelde afspraken werken op de meeste scholen gewoon niet.

Verder zou ik ook redelijk sceptisch zijn tegenover die andere fantastische school. De meeste scholen zijn niet fantastisch en ook niet slecht. Elke school heeft goede en slechte kanten en beleid of visie kan nog zo geweldig zijn alles staat en valt met de individuele leraar en dat kan weer zo wisselen per jaar. In elk geval zou ik me zeker niet blindstaren op een fantastische pedagogische visie of enthousiaste verhalen van andere ouders.

20 minuten fietsen elke dag is ook best een afstand inderdaad. ik zou het daar niet vanaf laten hangen maar het is wel iets waardoor ik zelf het nog wel wat langer zou willen proberen op de oudste school. Logistiek gaat het inderdaad een enorm gedoe zijn met speelafspraakjes, kinderen halen en brengen. 'S winters in de kou 2x per dag met een peuter erbij dat eind fietsen en weer terug (= in totaal 80 minuten per dag voor jou en peuterzoon) zou mij ook niet aanspreken. En het kan inderdaad voor het sociale gedeelte een groot nadeel zijn. Zoals Poezie al schrijft, vriendinnetjes van de oude school spreken met elkaar af en vriendinnetjes van de nieuwe school wonen ver weg dus logistiek ook veel gedoe.

Ik zou de logistieke en sociale argumenten niet de belangrijkste rol laten spelen en als de huidige school echt niet goed is en kind het er echt niet naar de zin heeft zou ik wel wisselen. Echter als ik het idee zou hebben dat ik met de oude school de tijd ook wel doorkom al is het dan niet ideaal dan zou ik het toch nog even blijven proberen met de oude school. Zeker gezien je nog een jongere zoon hebt en anders dus de komende 10 jaar elke dag dat eind mag fietsen.

Maylise

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2010 om 15:14

Directeur

Ik loop me de hele ochtend al op te vreten over deze kwestie. Waarom moeten wij de hele boel overhoop halen omdat school niets doet. Dus ben ik om 12 uur plompverloren de kamer van de schooldirecteur binnengewandelt en heb hem dit gevraagt Hij wist zo snel even geen antwoord, maar ik heb via hem nu wel morgenochtend voor schooltijd een gesprek met de ibér. Dit was via de leerkracht nog niet gelukt. En van haar verwacht ik te horen dat ze mijn dochter op korte termijn gaat testen op onderpresteren, dat schijnt ze te kunnen en anders wil ik een goed adres van haar hebben.
Ik ben nu heel strijdvaardig, ik pak ze morgen bij de oren.

Dendy

Moek

Moek

06-10-2010 om 16:13

Stennis schoppen

Goed idee! Hier heb ik ook lang geaarzeld om stennis te schoppen bij de schoolleiding. Het zit niet zo in me en ik was bang de belangen van mijn kinderen te schaden. Uiteindelijk heeft zoon er wel enorm baat bij gehad.

Eerst vertrouwde ik de school niet. Nu denk ik: het zijn ook maar mensen, waar aan alle kanten aan getrokken wordt. Dus niet zo raar dat ze wel eens iets laten liggen. Als ze er maar wel wat aan doen als je ze er op wijst.

Goed van je!

Als je op deze school dingen kunt veranderen zou dat ideaal zijn!

In mijn geval reageerde de directrice met "oh, okee" toen we met de mededeling kwamen dat we naar een andere school gingen.....Dus dat ging hem toch niet worden

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2010 om 21:08

Nou ja

Even pittig in gesprek met de directeur en ineens draaien alle radertjes op school ineens ook voor dochter. Ik heb een pittig gesprek gehad met de ibér, zij heeft een paar uren later een goed gesprek gehad met dochter en dochter mag ook naar een kei-training. De juffen zijn ineens betrokken. Heel bijzonder. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Er stond al een afspraak in november met de nieuwe school, die laat ik voorlopig staan. Eerst even afwachten.
Dendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.