anna van noniemen
20-06-2010 om 20:57
Woordenboek, maakt het echt uit?
Net met zoon de bestellijst voor de boeken voor het voortgezet onderwijs ingevuld. Naast de "gratis" boeken zijn er nog een aantal andere zaken verplicht, zoals een bijbel (christelijke school, en die moeten we dus ook nog...), woordenboeken en een rekenmachine. Nou bij Iddink weten ze de hoofdprijs te vragen, de bijbel was 29,95, woordenboek 10 euro en de rekenmachine 15,95. De bijbel kunnen we vast nog wel ergens vinden, de rekenmachine heb ik ook al goedkoper gevonden (nieuw) en dan nog de woordenboeken. School stelt een prisma pocket als verplicht en in de folder van Trekpleister zie ik een van Dale woordenboek....
Maakt dat nu echt verschil? Moet ik me houden aan wat school voorschrijft?

M Lavell
20-06-2010 om 21:13
Nee
Woordenboeken en andere naslagwerken horen niet tot het door school te verstrekken pakket omdat de stelling is dat huishoudens dit soort werken sowieso in huis hebben.
Papa's en mama's of brussen hebben er ook wel eens een nodig.
Het wordt ook geacht langer mee te gaan.
Vanuit die gedachte kan het niet uitmaken met welk woordenboek je werkt.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
20-06-2010 om 21:20
Niet doen!
Dochter is een brugklasser (gymnasium). Wij hebben op advies van een medeleerling van een jaar verder geen woordenboeken gekocht.
Ze heeft het afgelopen jaar echt geen woordenboek nodig gehad. Ze zoekt wel eens een woord op , dat kan gewoon op internet.
Zelf vind ik het prettig om eenvoudige woordenboeken in huis te hebben, maar dan koop ik gewoon de goedkope versies. Wij hadden die al staan dus we hebben niets gekocht.
Een bijbel, ja dat is andere koek
Een bijbel is voor eeuwig dus die zou ik maar kopen.
(en nooit updates kopen want die zijn er toch niet......

Pippin
20-06-2010 om 21:27
Alleen
Het kan natuurlijk dat ze op school les gaan krijgen in: hoe zoek ik iets op in mijn woordenboek. In dat geval lijkt het me voor jouw zoon wel lekker om er zelf een te hebben. De uitgever moet dan alleen niet veel uitmaken, het alfabet is toch in alle uitgave van a tot z, niet waar?

anna van noniemen
20-06-2010 om 21:29
Lol...
ja, dat zou ik wel denken Pippin maar manlief dacht, ze zeggen dat toch niet voor niks?? Tja, ik weet het niet.....In mijn tijd was de Koenen verplicht (wat een onhandig groot ding was dat!!)...Ikzelf had zoiets van, ik koop die vanDale (prima ding toch?)...
Annet, de bijbel zal echt puur voor school aangeschaft worden, omdat het nu eenmaal een christelijke school is....

poemojn
20-06-2010 om 22:27
Wat voor bijbel?
Als je de bijbel alleen op school gebruikt en liever een goedkopere wilt is het eerst belangrijk om te weten of de school wil dat jullie er eentje aanschaffen met/zonder psalmen en gezangen, want dan is dezelfde berijming ed wel handig.
Mag 't er ook eentje zonder liederen zijn dan moet je wel dezelfde bijbelvertaling hebben natuurlijk. Als je kind goed thuis is in de index/bijbelboeken en dus niet af hoeft te gaan op de blz die de leraar noemt kun je best een andere uitvoering kopen dan de school vraagt.

Pennetje
20-06-2010 om 22:29
Let wel op
Er is een paar jaar geleden een nieuwe vertaling van de bijbel uitgekomen, dus die zal je wel moeten hebben.
Ik heb dochter van een christelijke school afgehaald, mooi dat ze de bijbel die ze na groep 8 mee zou krijgen niet kreeg, omdat ze de school voortijdig verliet. Was wel betaald uit de ouderbijdrage, maar ik heb er maar geen drama van gemaakt. Anders had je 'm zo mogen hebben, wij zijn enorm op de mentaliteit van Gristelijke scholen (ik schrijf het expres even zo omdat dit niks met het echte geloof te maken heeft) afgeknapt.
Maar goed, ik dwaal weer af. Nieuwe vertaling dus

Pennetje
20-06-2010 om 22:31
Poemojon
Als Anna nog geen bijbel in huis heeft zal het met het thuis zijn in de bijbelboeken wel tegenvallen, ben ik bang...

anna van noniemen
20-06-2010 om 22:40
Klopt
ik ben niet thuis in de bijbelboeken....En ja, we moeten de nieuwe vertaling hebben inderdaad, althans, die werd dus geadviseerd bij Iddink, maar 30 euro ging me toch iets te ver, voor een boek die echt alleen maar voor school gebruikt gaat worden...Ik ga gewoon nog even verder zoeken.
Ik snap je gevoel Stoepkrijt, maar deze betreffende school staat erg goed bekend, met name voor de zogenaamde zorgenkinderen. Zoon komt van het speciaal onderwijs en gaat nu eerst in een speciale zorggroep van 10 leerlingen... Ik heb er wel vertrouwen in en ach, die godsdienst is nu ook weer niet zo'n drama, zoon moet het maar een beetje als geschiedenis zien, hij leert er vast wel iets van )

anna van noniemen
20-06-2010 om 22:57
Overigens
er stond bij, als je al een bijbel hebt, hoeft het niet, elke bijbel was goed...dus kennelijk hoeft het niet perse de nieuwe vertaling te zijn...dat maakt het wel makkelijker denk ik om er een te zoeken, misschien in een 2e hands winkel?

Maylise
21-06-2010 om 01:03
Anna
Als je kind helemaal geen bijbel ervaring heeft dan zou ik zeker geen al te ingewikkelde vertaling kopen. Statenbijbels kan je vaak heel goedkoop tweedehands krijgen maar de statenvertaling is echt heel lastig leesbaar en moeilijk te begrijpen vanwege het taalgebruik. Zeker als je kind de bijbel helemaal niet kent zou ik dat niet doen. Ik zou dan toch liever de nieuwe bijbelvertaling aanschaffen of bijvoorbeeld de Willibrord vertaling.
Verder heb je nog Het Boek en de Groot Nieuws bijbel. Die zijn het makkelijkst te lezen maar misschien mogen die niet van de school omdat ze niet letterlijk genoeg vertaald zijn. Mocht de Groot Nieuws bijbel wel mogen is dat wel een aanrader aangezien het echt makkelijk leesbaar is.
Als jullie van het zomer nog op vakantie gaan in een hotel kan je kijken of ze daar niet een bijbel in de nachtkastjes hebben Of doen ze dat niet meer. Ik zie het de laatste jaren eigenlijk zelden meer.
Maylise

Pennetje
21-06-2010 om 08:42
Tja
Ik snap het. Als het een goede school is met zorg voor je kind, dan moet je die extra's maar op de koop toenemen.
De meeste kinderen die van een christelijke basisschool afkomen krijgen een bijbel mee. Als je groep achters kent die op zo'n school zitten, kun je misschien een bijbel een tijdje lenen? Hoewel die kinderen vaak weer naar een christelijke middelbare school gaan en 'm zelf nodig hebben.
Ik kom zelf uit een gereformeerde familie en ik heb me van jongs af aan al verbaasd over de regels die de mensen zelf bedenken. Heeft niks met God te maken! Ik ben het helemaal met Annie M.G. Schmidt eens: lachen MAG van God. Nou, hier dus niet...

Temet
21-06-2010 om 09:44
Neem alleen geen rk uitgave
Het maakt kennelijk niet uit welke bijbel precies, maar als je dan toch op zoek gaat zou ik in elk geval zorgen dat je geen RK uitgave hebt. Die zijn er namelijk ook (hoewel Roomsen de naam hebben zich niet met de Bijbel bezig te houden ) en sommige namen worden vziw anders geschreven in de RK versie dan in de Prot-Chr versies.
Verder is het verhaal wel hetzelfde: de hoofdpersoon gaat dood, maar uiteindelijk is er toch een Happy End
Groeten,
Temet

Maylise
21-06-2010 om 13:20
Temet
Het grootste verschil tussen een katholieke bijbelvertaling en een protestantse is de opname van de deuterkanonieke boeken die alleen in de RK kerk erkend worden. In oecumenische bijbelvertalingen worden die boeken vaak wel weer opgenomen en dan tussen het OT en NT in. Verder zijn er geen theologische verschillen in de bijel. Dat sommige dingen anders vertaald zijn heeft meer met de vertaler te maken. Dat zie je ook in de verschillen tussen de verschillende uitgaven van de protestantse bijbels waarin bepaalde zinnen soms ook heel anders zijn vertaald.
Bovendien zijn er van elke vertaling ook weer verschillende uitgaven. Zo heb je van de Willibrord Bijbel een versie uit 1978 en een uit 1995.
Maylise

Temet
21-06-2010 om 13:28
Gratis bijbel (tegen verzendkosten)
Omdat mij er iets van bijstond dat er mensen zijn die gratis bijbels verspreiden (de Gideons oid, ik heb ooit eens gratis een tweetalige NL-EN editie in de handen gedrukt gekregen), googlede ik even op 'gratis bijbel'.
En jawel, die zijn er. www.bijbelindebus.nu . Slechts tegen verzendkosten.
Ik zou dat geloof ik doen en dan verder afwachten, zoals Cobi al voorstelt.
Groeten,
Temet

Pennetje
21-06-2010 om 14:51
Lol
Ik moest erg lachen om Temets treffende samenvatting van de bijbel. Nu je dat weet hoef je eigenlijk geen bijbel meer te kopen!
Naar aanleiding van dat verschil protestant/katholiek: op begrafenissen mompel ik altijd braaf de protestantse versie van het Onze Vader mee. Er zit altijd wel één katholiek tussen die net een andere versie heeft. Op katholieke begrafenissen mime ik altijd maar een beetje.

Wilgenkatje-
21-06-2010 om 16:57
Uitgebreide versie
Nounou, wat doen sommigen van jullie badinerend over zo'n oud boek met zo'n lange geschiedenis.
Temets samenvatting is wel héél magertjes.
De meeste pubers zullen niet zitten te springen om ene bijbel, of hij nu is meegegeven vanaf de christelijke school of moet worden aangeschaft omdat ze nu alsnog op een christelijke school belanden. Zo simpel is dat. Het leeft voor hen niet zo.
Maar om daarmee de bijbel tot een overbodige aanschaf te bestempelen, nou nee. Je kunt voor drie tientjes (zoiets was het toch?) zinlozer dingen aanschaffen in mijn optiek.
Koop een Nieuwe Bijbelvertaling, da's leesbaar. En neem de uigebreide versie, dus mét de deuterokanonieke boeken. Als er ooit kunstgeschiedenis op het programma staat, heb je tenminste ook die verhalen onder handbereik.
Succes ermee.
(oh ja, en bijbelsmokkelbijbels zijn het uiteraard niet he Cobi. Of dacht je dat ze overal in Ver Europa en elders eerst een uitgebreide cursus Nederlands gaan volgen?
De hotelbijbels zijn ook al geen alternatief, want die bevatten meestal alleen het Nieuwe Testament en de Psalmen. Een rare uitgedunde bijbel dus.)
Bromvlieg

anna van noniemen
21-06-2010 om 20:36
Wil uiteraard niemand beledigen
maar ik moest toch wel een beetje grinniken om die samenvatting, kort maar krachtig in ieder geval...
Die gratis bijbel....ja, ziet er wel goed uit, maar ik krijg een beetje een gevoel, niks voor niks, snappie? Zij hebben vervolgens mijn gegevens en wat ik op wiki lees is deze bijbel speciaal gemaakt om mensen te bekeren...En ik hoef niet bekeerd te worden hoor....Dus voor ik mijn gegevens daar laat en constant bestookt wordt met allerlei dingen, liever niet....
De rekenmachine hebben we inmiddels voor 10 euro, woordenboek dus via MP (alleen weet ik niet of het nieuwe spelling is, dus misschien is ie niet goed....) enige is die bijbel nog. We zijn ook een beetje in de buurt aan het informeren, veel geslaagden hier, ook van een christelijke school ) Wie weet wat dat nog oplevert....

Karin*
21-06-2010 om 20:53
Bijbel wel
De bijbel is hier wel regelmatig gebruikt in de brugklas, bij de godsdienstles. De woordenboeken bjna niet.
De rekenmachine heel vaak.
Naar welke school gaat hij?
Hier worden nl ook boeken via Iddink besteld, misschien is het wel dezelfde school?

anna van noniemen
21-06-2010 om 21:12
Karin
DLW in P. Maar ik vermoed dat er heel veel scholen bij Iddink bestellen....ze zijn heel vlot met alles in ieder geval, snel bevestigingsmail, wanneer de incasso plaatsvindt enz...
Wat ik heb begrepen is, dat in het 1e leerjaar de bijbel veelvuldig geraadpleegd gaat worden, wellicht omdat er ook veel kinderen van niet-christelijke scholen op deze school komen en ze een "achterstand" willen inlopen. In ieder geval is het dan toch wel handig om er een te hebben in ieder geval....maar 30 euro....vind het nogal wat....zeker omdat het voor mij persoonlijk dus niet hoeft (nogmaals, ik wil niemand beledigen, respecteer het geloof van anderen, maar geloof dus zelf niet)

Karin*
21-06-2010 om 21:43
Andere
Nee, dat is een andere school. Ik heb zelf ook niet zoveel met het geloof, maar zoonlief heeft voor godsdienst een 9 op zijn rapport, wonderlijk he, zijn hoogste cijfer.

anna van noniemen
21-06-2010 om 21:56
Karin
ja....hihi....doet me wel denken aan het buurmeisje vroeger, kwam ook altijd huppelend met haar rapport, van de christelijke school dus....mijn moeder, helemáál anti-geloof (iets uit haar jeugd, veel frustratie) nam dat dan in ontvangst om te kijken....daarop jubelde buurmeisje altijd, ja, ik heb een 9 op mijn rapport buurvrouw.....en dan merkte mijn moeder altijd wat schamper op, ja, voor psalmen en verzen....wat heb je voor rekenen???
Ze kreeg altijd wel een centje hoor, het wicht
Maar goed, we hebben inmiddels in buurt wat kontakt gezocht, we wonen in een nette buurt met veel christelijke gezinnen, en 1 gezin gaat op zoektocht in de 2e hands winkels voor ons )

Pennetje
21-06-2010 om 22:27
Dochter (o.t.)
Toen dochter (toen 4) net op een christelijke school zat, haalde ik haar op een mooie dag op met de fiets. Achterop de fiets, in haar zitje, galmde ze over straat: "Er woont een lichtje in mijn hart en dat is Jee-hee-zus." Helaas gevolgd door: "Jeeheezus en daarom komen we overal! Overal, overal, waahaar Jezus is, daar is het knal." Ik had meteen moeten weten dat het niks voor haar was, die school...

Wilgenkatje-
21-06-2010 om 23:12
Aha
die school is me bekend.
Je mag gerust een bijbel van ons, ik heb nog een zo goed als nieuwe NBV die niet in gebruik is.
Wel zonder deuterokanonieke boeken, maar die lezen ze daar toch niet denk ik.
Mail maar even waar ik hem zal afgeven.

Wilgenkatje-
21-06-2010 om 23:13
Eigenaardig liedje
ik ben best bekend met christelijke scholen en dito liedjes, maar dit nummer lijkt me een eigen compositie

Pennetje
22-06-2010 om 14:12
Ja, eigen compositie
Dochter is erg creatief op dat gebied, helaas. Juf op de oude school was ook not amused toen dochter uit volle borst zong: Jozef is een ouwehoer, hij heeft ruzie met zijn broer. In plaats van: Jozef zoekt zijn grote broers, alle tien zijn zij jaloers. Beetje klok en klepel verhaal, ze doet het niet uit oneerbiedigheid. 'Tijd van scheiden is gekomen' werd natuurlijk... juist.

cqcq
22-06-2010 om 14:35
Alleen thuis
Als de bijbel alleen voor het huiswerk gebruikt moet worden, dan is deze link wellicht zinvol:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Een groot aantal Nederlandse Bijbelvertalingen is hier toegankelijk gemaakt.

anna van noniemen
22-06-2010 om 22:05
Cqcq
nee, vooral het 1e jaar zal hij veelvuldig gebruikt worden heb ik begrepen, maar dan op school...

anna van noniemen
27-06-2010 om 16:45
Deze week bij de bas van der heijden
Veel schoolspullen, oa het rekenmachine dat op veel scholen gebruikt wordt Casio fx82ms voor nog geen 7 euro (die is bij iddink dus 15,95!!!!). Ook de woordenboeken zijn er in de aanbieding. En nog veel meer!

Maxime.M
28-06-2010 om 14:28
Hier ook niet gebruikt
Hoi,
Hier liggen de woordenboeken ook nog nieuw in de kast. ik geloof dat ik er nog het meeste in kijk .
Zoon gaat volgend jaar naar de brugklas, dus mocht hij ze toch eens een keer nodig hebben, dan is het handig.
Bosatlas is ook maar een keer gebruikt, maar omdat we helemaal geen atlas in huis hadden vind ik dat nog wel leuk om te hebben. Zoon krijgt uiteraard geen nieuwe versie (als die al uit zou zijn)
Rekenmachine ga ik voor zoon denk ik ook even bij Dirk halen (je weet wel, de broer van Bas van der Heijden
Maxime