Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tijgeroog

Tijgeroog

04-09-2017 om 19:02

Woordjes leren?

In het kader van help de brugger: woordjes leren, wat is een handige app om daarbij te gebruiken? De wrts-app die we hadden op de basisschool werkt niet meer en moet vervangen worden door een nieuwe app, met maandelijks te betalen abonnement. Daar krijgen we dan een hoop mogelijkheden bij die nooit gebruikt zullen gaan worden.
Dus... is er een andere app oid, waarbij we lijsten op kunnen slaan, vanaf een ander apparaat kunnen openen en kunnen overhoren? Of is wrts zo veel beter dan de alternatieven dat we gewoon maar moeten betalen?

Quizlet

Ik vond Quizlet heel prettig. Verschillende manieren om je te laten overhoren. En de uitspraak vond ik beter dan WRTS. Twee jaar geleden in elk geval wel.

Hier

Geen app wel een website: Quandle. Heeft mijn oudste ooit ontdekt toen Wrts voor de zoveelste keer niet werkte. Jongste heeft afgelopen week ook voor het eerst Quandle gebruikt en ook d'r eerste lijst opgeslagen. Overhoren kan ook hier op meerdere manieren.

Sas

Sas

04-09-2017 om 19:45

Hier ook Quizlet

Werkt op pc, tablet en telefoon

Inderdaad goede uitspraak.

Half a twin

Half a twin

04-09-2017 om 21:51

Memrise

Verschillende manieren om te overhoren. Sommige lijsten van bekende boeken kan je zo vinden en gebruiken.

lisbeth

lisbeth

05-09-2017 om 18:41

Ouderwets

Schrijven schrijven schrijven. Werkt hier tien keer beter en sneller dan wrts en quizlet. Woorden blijven beter en sneller hangen

lieverdje

lieverdje

07-09-2017 om 10:11

dat wou ik ook zeggen

het is bewezen dat schrijven met de hand het beste werkt.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2017 om 10:22

Met de hand schrijven

Met de hand schrijven is niet echt een optie, want daar schrijft hij veel te langzaam voor, en is te snel afgeleid. Wrts werkt bij hem wel goed, waarbij hij overigens de lijst wel zelf invoert (die ik dan nog een keer controleer, niet overbodig...)

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2017 om 10:22

Te snel

En dank voor de tips. Ik ga ze allemaal eens uitproberen en kijken wat ik denk dat voor hem prettig werkt.

Mijntje

Mijntje

07-09-2017 om 10:30

kaartjes

Met de hand schrijven, op kaartjes. Op de achterkant de vertaling. Ook gehoord dat dit de beste methode is, door het met de hand op te schrijven beklijft het beter.

Amen Mijntje

Werkt meestal heel goed inderdaad
Zei de taaldocente
Sini

Triva

Triva

07-09-2017 om 23:54

als

de taaldocente meteen adviseert om alle vrouwelijke woorden op roze papiertjes te schrijven en op 1 stapel te bewaren en alle mannelijke op blauw papier etc gaat het nog beter. Niet door elkaar leren anders heeft het geen zin. Wel door elkaar overhoren.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2017 om 01:02

Kansloos...

Sorry, maar ik weet al wat er dan gebeurt:
- spelfouten op de kaartjes
- teksten niet leesbaar
- voorkant en achterkant matcht niet (zelfde taal, of verkeerde combi)
- kaartjes kwijt
- kaartjes door de war
- 5 minuten productietijd per kaartje
- tijdens het leren bouwwerken van kaartjes ipv leren
- alle kaartjes over de grond tijdens het leren

Tijgeroog

- binnen twee dagen koffie over alle kaartjes
- kaartjes gebruikt als onderzetter/notitieblaadje
- opeens héél veel beschreven vliegtuigjes in huis
- verschillende talen door elkaar geraakt - o die had je al

...als ze ooit zouden afkomen idd.

Serieus: zelf opschrijven werkt inderdaad het beste, het is beslist een heel goede tip, ook dat met die kleurtjes. Alles beklijft zo beter. Maar in huize Tijgeroog en Anneque loopt dat dus anders. Ik heb mijn hoop gevestigd op mijn jongste dochter (verse achtstegroeper). Die liep van de week stralend door de Bruna alvast naar de passers en rekenmachientjes te kijken.

lisbeth

lisbeth

08-09-2017 om 07:49

Nou

Mijn oudste is een behoorlijke add'er maar hier gaat het goed met zelf schrijven en kaarten. Ik controleer wel vaker wat ze schrijft omdat ze over haar spelfouten heen leest. Maar na de brugklas moesten we tot de conclusie komen dat het met wrts gewoon niet goed genieg bleef hangen. Dus aan het begin van jaar twee overgestapt op zelf schrijven.
Voor latijn en grieks maken we flitskaarten. We hebben bakken per taal, we schrijven op de kaarten van welke les ze zijn en zo bewaren we ze. We blijven ze ook herhalen

Lijsten overnemen

Kun je met Quizlet ook lijsten overnemen van anderen? Bruggie hier heeft dezelfde methode Frans als zijn oudere broer had, dus die heeft veel lijsten opgeslagen. Oudste heeft abonnement van school, jongste zit op een andere school en moet zelf een abbo nemen dus.

Schrijven met de hand is hier voor beide kinderen zo'n beetje de grootste straf die je kunt bedenken. Ze moeten lekker de methode gebruiken die ze zelf het prettigst vinden. Ik ben al blij als mijn jongste iets meer gaat doen dan 'keertje overlezen'

Drietje

Volgens mij kan dat wel bij Quizlet. Zoon heeft het niet gedaan, maar ik meen dat ik die optie wel gezien heb.
Maak anders gewoon een account en probeer het uit. Het is gratis.
Zoon was mn te spreken over de verschillende manieren van overhoren - voor zover hij tevreden kan zijn over schoolgerelateerde zaken dan

Sas

Sas

08-09-2017 om 09:53

Ja, lijsten kun je delen

Ik neem aan dat je bedoelt dat oudste een Quizlet abonnement heeft via school. Hij kan de lijsten delen met je jongste, die dan wel zelf een abo nodig heeft (gratis).

Als dat niet werkt, kun je een lijst ook exporteren. En dan weer importeren in Quizlet.

Op school van mijn jongste leverde de leraar de woordenlijsten aan per hoofdstuk, in een excel bestand. Die voerde mijn jongste in bij Quizlet.

Zelf invoeren leverde veel te veel fouten op en daarmee ging het effect van zelf invoeren verloren. In de tijd van invoeren en fouten corrigeren kon hij beter de woorden meerdere keren oefenen.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2017 om 10:01

Reactie

@Anneque, wat fijn dat mijn zoon niet de enige is.

@Lisbeth, zoon heeft ook ADD, daarnaast dyslectische trekken, fijne motoriek is nogal beroerd en een behoorlijke vp-kloof. Ohja, en twee ongediagnosticeerde add-ers als ouders, als extra handicap. (Wat blijkt doordat ik dit al een uur geleden geschreven heb, maar vergeten met om te sturen) Bij ons werkt dat simpelwegniet, consequent maken en netjes gestructureerd bewaren.

Saar

Saar

08-09-2017 om 10:05

En hier

Alle methodes door elkaar. Dochter gebruikt veel Quizlet, schrijft zelf woordjes op, gebruikt kaartjes als ze die van docent krijgt en leert ook vaker gewoon woordjes uit het boek, waarbij ze al dan niet afdekt. Soms laat ze zich vooral overhoren en leert ze ze op die manier, en soms gebruiken we hierbij nog een schoolbordje.
Zelf vind ik kaartjes heel fijn, zeker om te overhoren, maar daar zit dan idd wel weer een hele administratie bij.

Vila

Vila

08-09-2017 om 10:07

grandes lignes

Mijn oudste is nu een verse burger, maar bij ons heeft de methode (Frans: grandes lignes) zelf een online woordjes leren mogelijkheid. Hoef je dus geen lijsten te kopiëren of te delen en je weet zeker dat het compleet en juist is. Hebben andere methodes dat niet?

Wij zijn daarmee aan de slag gegaan en het lijkt heel goed te werken.

Triva

Triva

08-09-2017 om 10:26

natuurlijk

moet iedereen zelf de methode vinden die het best past. Mijn jongste leert ook gewoon uit het boek met een papiertje. Enorm veel last van dyslexie maar dat wordt hem niet aangerekend of het beklijft gewoon zo goed dat hij daar hoge cijfers mee haalt. Mijn oudste was tot en met de vierde ook echt een probleemgeval met talen, zeker Engels, maar woordjes leren was een makkie. Hij haalde het hoogste cijfer van vijf klassen met woordjes leren in de vierde omdat hij wist dat dat zijn compensatie moest worden.

Nu zijn we drie jaar verder en is Engels geen enkel probleem meer, gewoon een laatbloeier gelukkig.

Grandes lignes

O, volgens mij heeft jongste dat ook. Maar geloof niet dat de inlog al werkt, op school hebben ze het nog niet gebruikt. Dat zou wel heel makkelijk zijn natuurlijk

Vila

Vila

08-09-2017 om 11:45

burger = brugger damn autocorrect

Bij ons werkt het wel en voor nu gaan we kijken of dat bevalt. Ik was al begonnen met lijsten kopiëren in wtrs maar wat een gedoe en ze zijn bovendien niet allemaal juist en compleet. Moet je ook dat weer checken.

Zelf typen

Als er geen lijsten zijn kan brugger zelf typen. Denk dat dat prima gaat. Oudste verdeelde vaak het intypen onder klasgenoten. Iedereen een deel.

Triva

Triva

08-09-2017 om 13:31

drietje

' Schrijven met de hand is hier voor beide kinderen zo'n beetje de grootste straf die je kunt bedenken. '

'Als er geen lijsten zijn kan brugger zelf typen. Denk dat dat prima gaat. '

Toch wel grappig dat die beide van jou komt. Dus een kind moet wel zelf typen maar zelf schrijven hoeft niet?

Het is gewoon voor elk kind anders maar dat zei jij ook al ergens.

Dat geldt voor de mijne inderdaad, ze vinden typen prima, schrijven een ramp. Dat kan voor anderen heel anders zijn. Maar mijn bruggertje heeft het bepaald niet druk, dus tijd genoeg om woordjes in te tikken. Alleen in noodgevallen wil ik dat bij uitzondering een keertje doen. Bij oudste heb ik het één keer gedaan in het eerste jaar (eerste proefwerkweek) en die zit nu in de vierde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.