
Aagje Helderder
19-11-2013 om 21:31
Woordjes op snelheid lezen
Kan iemand mij vertellen wat daar de functie van is?
Achtergrond: jongste zit in groep drie, volgens de leerkracht gaat het proces van leren lezen goed, maar was kind iets minder succesvol in de tweede toets waarbij er in een minuut zo veel mogelijk woorden gelezen moeten worden. Heb ik bij onze oudere kinderen nooit iets over gehoord. Bij alle drie werd gestimuleerd thuis te lezen, bij nummer twee nog wat meer dan bij nummer een (vanwege vermeende dyslexie). Maar gewoon lezen was nu niet genoeg volgens de leerkracht, het moest nu speciaal gericht op die eenvoudige woordjes, die snel moeten. Ze moeten goed ingeslepen zijn, vermeldde de leerkracht. Zelf vind ik in dit stadium vooral belangrijk dat kind lezen leuk vindt en de snelheid lijkt mij ondergeschikt daaraan. Gelukkig vindt kind het wel leuk om ook nog even uit dat boekje van school te lezen voordat we verder gaan met het verhaal.
Maar goed, ik vraag het me dus af.
Aagje

Katniss
19-11-2013 om 21:41
DMT
Je hebt het over de DMT-toets. Die krijgen alle kinderen. Ik heb begrepen dat hij er tegenwoordig wat anders uitziet, met zinnen waar woorden moeten worden ingevuld. In groep 3 tot de Kerst is het allemaal nog niet zo spannend qua lezen, dus als de leerkracht zegt dat het goed gaat, is dat helemaal prima. Natuurlijk kun je thuis gewoon blijven lezen wat je leuk vindt.

Aagje Helderder
19-11-2013 om 21:59
Katniss
Dank je voor de info, ondanks dat dit kind 3 is in groep 3 had ik nog nooit gehoord hoe die toets heet. Dat ze 'm allemaal krijgen was me duidelijk. Maar niet wat de functie ervan is.
Het verbaasde me verder dat er nu al werk mee naar huis gaat, terwijl ze net 2,5 maanden bezig zijn en de leerkracht verder zegt dat het goed gaat. En dat geloof ik ook wel als ik kind zie lezen. Snel gaat het idd niet, maar in verhouding tot de tijd dat kind leesonderwijs heeft wel goed.
Aagje

mama 5
19-11-2013 om 23:47
hier ook
Hier werken ze op school met 'veilig en vlot' dat zijn woordenlijsten, waarmee het lezen geautomatiseerd moet worden. Vorig jaar viel mijn dochter in groep 3 ook uit met lezen in de herfst. We hebben die ellendige woordenlijsten geoefend. En het heeft toch echt geholpen. Ze zit nu in groep 4 en leest op niveau. Terwijl ze echt een achterstand had. Ze ging het lezen ook vermijden, omdat het niet snel genoeg ging. Nu leest ze wel 'spontaan'. (ik bedoel, reclames, ondertiteling, teksten bij internet spelletjes en zo). Dat vermeed ze echt vorig jaar, ook al waren het woorden die ze had moeten kunnen, zoals 'boom' en 'teen' e.d.
Ze herkende de woorden niet snel genoeg, met die lijsten heeft ze dat wel geleerd.
Snap je wat ik je met veel woorden probeer uit te leggen? (laat, moet eigenlijk naar bed)

Jasam
20-11-2013 om 08:14
Deze lees controle
Is ervoor om het automatiseren van het lezen te testen.
Of er directe woordherkenning is, of dat er nog gespeld moet worden op sommige letters.

gonniegans
20-11-2013 om 09:13
hier afgeschaft
De DMT toets is hier afgeschaft, omdat de onderwijsinspectie het ook niet meer als verplicht ziet. De juf zei letterlijk: wie leest er alleen maar losse woordjes? Het gaat erom dat kinderen vlot zinnen leren lezen en zij was dan ook blij dat de toets werd afgeschaft.

Ilva
20-11-2013 om 09:21
DMT
Mijn (derde) kind heeft dyslexie en ook pas bij hem hoorde ik over de DMT toetsen. Bij navraag bij de andere twee bleek dat zij het ook hadden gehad. Maar daar nooit (echte) problemen bij gehad en nu met de dyslexie dus wel. Losse woordjes vindt hij ook moeilijker dan zinnen omdat ze dan nog wat uit de context kan halen. Bij dictee gaan de losse woorden weer veel beter dan zinnen.

Dalarna
20-11-2013 om 10:15
Gonniegans
Jouw argument ken ik en dat vind ik vooral van toepassing vanaf groep 5 ofzo. De dyslexiecoach van mijn jongste vond de DMT ook niet meer belangrijk in groep 7 want dan lees je alleen maar in context.
Ik vind het wel belangrijk dat je de eerste jaren de DMT afneemt omdat het je inderdaad inzicht geeft in hoe vlot een kind woordjes zonder context herkent en kan lezen. Juist de snelheid krijgen in groep 3 is de basis voor het vervolg want als die snelheid er niet is zul je uitval krijgen als de letters die geleerd zijn niet goed geautomatiseerd zijn.

Hanne.
20-11-2013 om 10:42
DMT toets en tafels stampen
De DMT toets valt wat mij betreft in het zelfde genre als tafels stampen. Zoals er in het dagelijks leven niemand losse woordjes leest gaat er ook niemand zomaar tafels opdreunen.
Maar het helpt wel om te automatiseren. Als ik 6x7 zie dan denk ik meteen 42, als ik 'boom' zie staan dan hoef ik niet eerst B-OO-M te doen voordat ik weet dat het over zo'n ding met een stam en blaadjes gaat.
Als je ieder woordje nog moet spellen dan gaat lezen heel langzaam en is het dus niet leuk. Het automatiseren helpt om het leuker te maken. Toen mijn kind halverwege groep 3 nog op avi start bleek te zitten hebben we 2 maanden iedere avond woordjes geoefend. En dat hielp. Aan het einde van het jaar zat ze weer keurig op niveau.

Aagje Helderder
21-11-2013 om 22:41
Ondertussen
Oefent kind keurig iedere avond een paar bladzijden uit 'veilig en vlot', vindt dat nog wel leuk ook, dus het levert geen problemen op.
Dank voor alle reacties, er is me weer eea duidelijk geworden.
Aagje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.