Laurien Witteman
22-09-2010 om 09:40
Zelf bijles geven?
Kunnen wij onze zoon (10 jaar, groep 7) zelf bijles geven?
Volgens ons en de juffen is hij slim genoeg, maar zoon brengt er niet voldoende van terecht op school. Zijn concentratie is een zwak punt en hij noemt zichzelf "gewoon lui". Als hij niet flink vooruitgaat dit jaar, zal het advies waarschijnlijk VMBO-t worden. In dat schooltype kan ik geen prettige school vinden in de buurt en ik meen te weten dat zijn hersenen op zich goed genoeg zijn voor minstens HAVO.
Juf adviseert bijles, want zij denkt er net zo over. We zijn nu op zoek gegaan naar individuen of instituten die dit kunnen bieden, maar zien door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat we ons nu afvragen of we niet zelf bijles kunnen geven. We hebben de wil, het vermogen en de tijd om dat te doen. Maar lukt zoiets bij je eigen kind? Lukt het een kind bij zijn eigen ouders? en hoe pak je het dan aan?
Groetjes,
Laurien

M Lavell
22-09-2010 om 09:57
Dat kan en dat gaat heel goed. Je hebt 'm ook leren lopen, praten, eten, potjepiesen, etc.
En het werkt op dezelfde manier. Je gaat samen aan de slag, let heel goed op wat je kind wel en niet oppakt en waar het zich door laat stimuleren. Zo kom je op niet schoolse maniertjes: zingend rekenen, klappend lezen of juist koekebakkend.
Probeer het met geld, met knikkers, met galgje, met kruiswoordpuzzels, met computerspelletjes. Thuis, bij oma, in de draaimolen, in de supermarkt, etc.
Er zijn in het archief diverse draadjes met tips en links voor lesvoorbeelden. Niet verlegen zijn. Niet de juf uit gaan hangen. Jullie zijn zijn ouders en daarmee de belangrijkste leermeesters voor hem. Juist omdat jullie niet juffig doen, maar heel precies op zijn interesse en stemming in kunnen spelen.
Groet,
Miriam Lavell

Puck
22-09-2010 om 09:59
Hoe zie je dat voor je
Laurien, hoe zie je dat dan voor je. Je zoon is uitgerust met een prima stel hersenen, maar hij wil zelf niet leren. Wat zal bijles daaraan veranderen denk je? Het gaat niet om het bijbrengen van kennis, maar om het bijbrengen van een andere attitude. Je kan straks ook op de HAVO niet 5 jaar je kind achter zijn vodden zitten om hem te laten werken. Dat gaat je echt niet lukken en zal een drama worden. Om diezelfde reden hebben wij ervoor gekozen om ons kind (met VWO-hersens) toch de HAVO te laten doen en nu, na 1 maand school kan ik al zeggen dat ik daar verschrikkelijk blij om ben. Als ik zie hoe ik hem nu al moet stimuleren om zijn werk te maken dan was dat voor het VWO echt niet goed gegaan.

M Lavell
22-09-2010 om 10:07
Slechte motivatie
Puck, je had het op zijn minst kunnen proberen. Je vergist je trouwens. Die attitude (ik ben gewoon lui) is naar alle waarschijnlijkheid een rationalisatie van wat er met kind gebeurt en wat hij zelf ook niet begrijpt 'ik zou het moeten kunnen maar het lukt me niet'.
Als dat waar is, dan is een gebrek aan strategie het probleem. Daar kom je met 1:1 instructie achter. Ouders kunnen dagelijks in die situatie met hun kind zijn, juffen bijna nooit.
Overigens ontstaat er door gebrek aan strategie wel degelijk een leerachterstand. Die moet bijgewerkt worden.
Puck:"de HAVO te laten doen en nu, na 1 maand school kan ik al zeggen dat ik daar verschrikkelijk blij om ben. Als ik zie hoe ik hem nu al moet stimuleren om zijn werk te maken dan was dat voor het VWO echt niet goed gegaan."
En ook dat is een misverstand. Op het havo of vmbo is er niet minder maak en doe en leerwerk. Vaak juist meer. Een kind dat wel de hersens heeft maar zichzelf moeilijk kan motiveren om al dat werk te doen, is het beste af op het vwo/gymnasium. Dat is minder doen, meer weten.
Groet,
Miriam Lavell

Laurien Witteman
22-09-2010 om 10:13
Juist nu stimuleren
Puck,
We willen juist graag dat hij NU leert werken en dat hij er NU al achter komt dat dat resultaten geeft. Straks, op de middelbare school, gaat hij heel wat meer aan zijn hoofd krijgen dan spelen met vriendjes en pianoles.
Het gaat dus inderdaad om het bijbrengen van een andere werkhouding, maar wel degelijk ook om kennis. Door wat hij luiheid noemt, en ik concentratieproblemen, en juf spreekt van erg veel lawaai op school door verbouwing bij de buren, maar hoe dan ook loopt hij gewoon vier tot zes maanden achter op de lesstof. Dat moet bij te spijkeren zijn.
Bovendien vind ik dat het verschil VMBO/Havo niet te vergelijken is met Havo/VWO. Ik wil dat hij op een goede middelbare school komt met leerlingen waar hij het mee kan vinden en docenten die niet alleen maar orde hoeven te houden.
Groetjes,
Laurien

Yta Chalne
22-09-2010 om 10:48
Nou laurien..
"Bovendien vind ik dat het verschil VMBO/Havo niet te vergelijken is met Havo/VWO. Ik wil dat hij op een goede middelbare school komt met leerlingen waar hij het mee kan vinden en docenten die niet alleen maar orde hoeven te houden."
Tja. Dat is echt een opsteker van je, voor alle docenten aan een VMBO (t)- school, en alle (aardige, hardwerkende) leerlingen daar. Sympathiek zeg.
En dan on topic: zelf doen is voor veel kinderen erg lastig. Vreemde ogen dwingen, voor buitenstaanders hoef je je niet groot te houden, etc. Sommige kinderen kunnen prima functioneren als ze bijles krijgen van hun ouders, maar heel veel ook niet. Heb je je netwerk van vrienden en kennissen doorzocht op mensen die dit goed zouden kunnen? Is een mooie tussenweg tussen instituten en zelf doen.

Puck
22-09-2010 om 11:02
Mirjam
"Puck, je had het op zijn minst kunnen proberen. Je vergist je trouwens. Die attitude (ik ben gewoon lui) is naar alle waarschijnlijkheid een rationalisatie van wat er met kind gebeurt en wat hij zelf ook niet begrijpt \'ik zou het moeten kunnen maar het lukt me niet\'."
De middelbare school wilde hem niet toelaten voor VWO (op het laatste moment citoscore voor VWO 3 punten verhoogd naar 546) en ook de basisschool wilde er niet aan meewerken om hem "VWO in te praten". Komt bij dat kind zelf liever HAVO wilde. Aangezien ik vroeger gedwongen ben om een school te doen die ik niet wilde weet ik wat een impact dat kan hebben en dat wil ik mijn kind niet aandoen. Vandaar dat we niet eens VWO geprobeerd hebben.
"Die attitude (ik ben gewoon lui) is naar alle waarschijnlijkheid een rationalisatie van wat er met kind gebeurt en wat hij zelf ook niet begrijpt \'ik zou het moeten kunnen maar het lukt me niet\'.
Als dat waar is, dan is een gebrek aan strategie het probleem. Daar kom je met 1:1 instructie achter. Ouders kunnen dagelijks in die situatie met hun kind zijn, juffen bijna nooit. "
Dat vind ik een hele goede! En dat is nu precies waar ik nu mee bezig ben. Dat heb ik gevoelsmatig opgepakt en werkt idd goed.
"Op het havo of vmbo is er niet minder maak en doe en leerwerk. Vaak juist meer. Een kind dat wel de hersens heeft maar zichzelf moeilijk kan motiveren om al dat werk te doen, is het beste af op het vwo/gymnasium. Dat is minder doen, meer weten. "
En die weet-kennis zullen ze zich toch ook eigen moeten maken met leren lijkt mij? Overigens zie ik dat nu in ieder geval nog niet, als ik zie wat zijn vriendje op het VWO nu aan huiswerk krijgt: dat is echt veel en veel meer. Maar dat zegt uiteraard nog niets over hoe het over een jaar is.

M Lavell
22-09-2010 om 11:17
Punt
Yta heeft een punt, maar dat is eigenlijk toch weer niet anders dan leren praten en leren lopen. Ook daarvoor is invloed van buiten (neefjes, familie, de oppas of oma) van belang.
Intergreer het werk in het gewone bestaan en laat direct los als kind het met oom of tante veel beter lijkt te doen. Varieer, hoe meer zielen, hoe meer inspiratie. Als ouder schep je voorwaarden. Je kiest die die het beste lijken te passen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
22-09-2010 om 11:19
Oke
"Komt bij dat kind zelf liever HAVO wilde. "
Prima. Maar dat is een ander argument.
"En die weet-kennis zullen ze zich toch ook eigen moeten maken met leren lijkt mij?"
Ja. Maar een kind dat wel de hersens heeft gaat dat makkelijker af dan veel schrijfwerk maken.
Op het vwo zijn de leeropdrachten vaak groter (het hele hoofdstuk ipv driekwart), maar de schrijf en maakopdrachten vaak kleiner.
Groet,
Miriam Lavell

Puck
22-09-2010 om 11:35
Miriam (sorry voor de vaute naam in mijn vorige posting)
"Maar een kind dat wel de hersens heeft gaat dat makkelijker af dan veel schrijfwerk maken. "
Het gaat hem allebei zo ontzettend makkelijk af, maar schrijfwerk is hij vaak wel langer mee bezig.
"Op het vwo zijn de leeropdrachten vaak groter (het hele hoofdstuk ipv driekwart), maar de schrijf en maakopdrachten vaak kleiner. "
dat zou heel goed bij mijn kind kunnen passen, maar dat argument hebben ze nooit genoemd bij de informatiedagen. Jammer, daar had ik wel op in willen steken om hem gemotiveerder te krijgen.
Maar hij zit volgens mij prima nu op de Havo alleen zijn we nu nog bezig om hem gemotiveerd te krijgen om zijn werk te maken (had een 1 voor duits want duits was stom en dus had hij het niet geleerd, tja zo wordt 't m niet) en om hem te leren leren en plannen. Omdat het hem allemaal zo makkelijk afging op het BO heeft hij dat eigenlijk nooit geleerd.

rodebeuk
22-09-2010 om 11:59
Ik zou de bijles uitbesteden
Even terug naar je vraag. Het feit dat er veel aanbod is en dat dat lastig te ontwarren valt zou voor mij eerder een reden zijn om door te zoeken dan om het zelf te gaan doen.
Ik geef mijn kinderen dolgraag waarden en deugden mee, levenslessen, ervaringen, maar ook praktische vaardigheden, echt, ik ben nergens te beroerd voor. Maar de schoolse dingen (voorzover dat onderscheid van de andere dingen mogelijk is) houd ik graag apart. Zit geen diepe overtuiging achter, alleen de herinnering aan een aantal kinderen die ik heb meegemaakt die door hun ouders op bijlesachtige manier achter de vodden werden gezeten. In die gevallen gaf dat heel veel ergernis en naar verhouding weinig resultaat. De wanhoop bij die ouders ook dat dat kind het maar niet snapte. Terwijl het toch zo goed uitgelegd was, en als dat kind nou maar één keer goed zou opletten, in plaats van de hele tijd enzenz.... mopperdemopper... Of puur ongeloof dat hun eigen kind zo dom kon zijn. (Dat woord 'dom' slaat natuurlijk nergens op, ik bedoel ermee dat we niet allemaal pedagogisch onderlegd zijn, en dan kom je dus met dit soort kwalificaties op de proppen).
Dus ik zou het gescheiden houden. Dit zijn nu eens dingen waar ik dolgraag voor betaal. Het is toch fantastisch dat dit soort zaken te koop is? Gewoon zo'n vijftiger, of dertiger, of veertiger, die er even goed voor gaat zitten met je kind. Die veel meer los staat van het hele gebeuren dan zijn eigen ouders. Die al tig kinderen op verschillende manieren heeft leren leren, die er zin in heeft om te kijken hoe zij/hij bij dit kind het kwartje kan laten vallen. Kopje thee erbij, herfstzon door de ruiten. Helemaal goed. Liefst onder schooltijd, voelt dat kind zich ook eens vorstelijk behandeld. Vrijdagmiddag bijvoorbeeld, kan het lekker al die saaie spreekbeurten missen.
Sowieso vind ik het belangrijk voor mijn kinderen om vertrouwensrelaties met mensen buiten het gezin op te bouwen. Ook een RT-er die je maar 20x in je leven meemaakt kan een heel positieve invloed hebben!

Bastet
22-09-2010 om 12:38
Laurien
Ik vind,als moeder van een havozoon en een vmbo-t zoon,dat je niet weet waar je over praat.Mijn zoon moet heel veel leren en maken op het vmbo-t,en hoewel van deze leerlingen net iets minder inzicht verwacht wordt dan van havoleerlingen,is het beslist niet zo dat de kinderen op het vmbo-t alleen maar bezig gehouden worden.Het is echt stuitend als je het vmbo-t zo beziet.
Vergis je niet,het niveau van een goede vmbo-t ligt tussen de mavo en havo van vroeger in,en is beslist pittiger dan de mavostof die ik vroeger kreeg.
Mijn jongste zoon heeft veel werk en opdrachten,en ik ben op hem net zo trots als op mijn oudste,die havo doet.
Bastet

Massi Nissa
22-09-2010 om 12:43
Yta en bastet
Fijn dat jullie hebben gereageerd op het beeld van VMBO-leerlingen wat hier zo achteloos wordt neergezet. Laurien, je weet niet waar je het over hebt.
Groetjes
Massi (hoeft weinig orde te houden en dat op een zorgschool)

Laurien Witteman
22-09-2010 om 12:59
Bastet, yta, massi
Bastet: "......is het beslist niet zo dat de kinderen op het vmbo-t alleen maar bezig gehouden worden." Dat heb ik helemaal niet gezegd?
Wat ik zei was: "Ik wil dat hij op een goede middelbare school komt met leerlingen waar hij het mee kan vinden en docenten die niet alleen maar orde hoeven te houden."
En ik schreef: "In dat schooltype kan ik geen prettige school vinden in de buurt."
Ik begrijp niet wat ik fout heb gezegd. Ik mag toch wel willen dat mijn zoon naar een goede middelbare school gaat? We hebben nu de kans om zijn mogelijkheden te vergroten. Die kans willen we grijpen. En mijn zoon ook.
Groetjes,
Laurien

Laurien Witteman
22-09-2010 om 13:09
Zelf of hulp
Tja, ik weet ook niet of zelf bijles geven gaat lukken. Ik ben al wild om me heen aan het vragen naar ervaringen van andere ouders en kinderen. Intussen vraag ik hier aan jullie naar ervaring met zelf bijles geven. Hoe ik dat aan zou kunnen pakken en waar ik mee moet beginnen. Dagelijks of wekelijks. Schoolmethode aanhouden of zelf de weg zoeken.
We zijn wel al begonnen met een fijne beloning in het vooruitzicht stellen als hij voor de herfstvakantie op school een bepaalde hoeveelheid werk af krijgt.
Maar alle juffen die ik spreek vertellen wel dat bijles een enorm verschil kan uitmaken.
In de tussentijd zat zoon zichzelf lui, dom en minderwaardig te voelen. En vooral dat laatste vind ik echt te sneu. Ik hoop dat hij snel merkt dat hij het Wel kan en zich dan ook wat zelfverzekerder toont in zijn schoolwerk. Daarbij willen we alle hulp bieden die we kunnen.
Groetjes,
Laurien

Laurien Witteman
22-09-2010 om 13:12
Cobi
Cobi,
Ik ben het met je eens. Verzachtende omstandigheid: hij krijgt al extra hulp op school, maar dat is dus te weinig. En de bijles werd niet ongevraagd geadviseerd, maar mijn suggestie werd ook verre van ontmoedigd. Het is niet anders.
Groetjes,
Laurien

Maylise
22-09-2010 om 13:18
Ja hoor dat kan
Natuurlijk kan je zelf je kind bijles geven. Ik doe dat eigenlijk al sinds mijn oudste met school is begonnen. Of eigenlijk daarvoor al. Ik ben eerder verbaasd dat er ouders zijn die dat niet doen. Althans dat hangt er van af van wat je onder bijles verstaat. Voor mij is het normaal dat ik als ouder thuis in de gaten houdt wat ze op school zouden moeten leren en dat ik eventuele hiaten aanvul of op bepaalde onderdelen extra inzet. Sterker nog ik ben zelfs zo eigenwijs dat als ik vind dat ze iets zouden moeten weten en ze leren het niet op school dat ik het ze vervolgens zelf aanbiedt.
Niet dat mijn kinderen mijn bemoeienis altijd nodig hebben en altijd op prijs stellen. Op een gegeven moment hadden ze er meestal geen zin meer in en dan maak ik een afspraak dat zolang hun cijfers goed zijn ik me er niet meer mee bemoei. Dan hebben we het trouwens over de middelbare school al. Op de basisschool vinden ze bemoeienis/extra aandacht juist vaak fijn.
Een van mijn zoons had ook een beroerde werkhouding en liep het gevaar een vmbo advies te krijgen. Uiteindelijk heb ik door bijles hem vanuit de gemengde brugklas naar het vwo gekregen en heeft hij het vwo ook gehaald. Het was echter een lange weg. Zo eind lagere school hadden we een paar vaste momenten per week dat ik samen met hem schoolwerk doornam. Ik liet hem extra opdrachten maken die in het verlengde lagen van het schoolwerk. Als materiaal gebruikte ik gewoon dezelfde boeken/methode als op school behalve als ik het idee had dat hij het via een andere methode beter kon begrijpen. Dat waren overigens net de jaren dat ik geen baan had en dus ook alle tijd had voor dit soort dingen. Toen mijn zoon op de middelbare school zat hebben we ook wel met een huiswerk instituut en bijles gewerkt.
Ik vind trouwens bijles van een ander ook geen slecht idee. Voor bijles heb ik altijd studenten gehad. Ik plaatste een advertentie op de universiteit en genoeg studenten die voor bijvoorbeeld 10 euro per uur bijles willen geven. Soms werkt het beter als het juist een vreemde is die deze bijlessen geeft. Bovendien bespaart dat ook veel tijd. Ik heb net een studente ingehuurd om mijn dochter die net van school is veranderd wat extra hulp te geven. Ik betaal nu 15 euro per uur maar dat is niet in Nederland dus ik weet niet of de prijzen relevant zijn. Studente komt 2x 2 uur per week.
Waar je de voorkeur aangeeft zal afhangen van budget/tijd en ook van het soort kind. Ik had het geluk bij mijn zoon dat hij het dure huiswerk instituut verschrikkelijk vond en bij de keuze tussen huiswerk instituut of mijn hulp hij voor het laatste koos. Huiswerk instituut vormde een goede stok achter de deur wat dat betreft. Hij was toen al wel ouder, 15 of zo. Bij een basisschool scholier zou ik het zeker nog gewoon zelf doen.
Maylise

Maylise
22-09-2010 om 13:20
Bastet
Weet je zeker dat het niveau van vmbo t hoger ligt dan mavo? Ik las namelijk in de volkskrant dat havo tegenwoordig meer te vergelijken is met mavo vroeger wat niveau betreft maar ik weet niet meer of het om een serieus artikel ging.
Ik vond dat namelijk best vreemd om te lezen.
Maylise

Puck
22-09-2010 om 14:34
Maylise
vorig jaar toen wij met de schoolkeuze bezig waren is zowel op het VO als in de gesprekken met zijn basisschooljuf diverse malen gezegd dat het huidige VMBOt ergens tussen de vroegere MAVO en HAVO in ligt en dat de huidige HAVO een stuk pittiger is dan de HAVO vroeger. En als ik zie bij mijn buurkinderen die al verder gevorderd zijn in het VO kan dat wel eens kloppen.

Puck
22-09-2010 om 14:38
Laurien
"Wat ik zei was: "Ik wil dat hij op een goede middelbare school komt met leerlingen waar hij het mee kan vinden en docenten die niet alleen maar orde hoeven te houden."
"In dat schooltype kan ik geen prettige school vinden in de buurt."
Dat vind ik nou wel een kromme gedachte. Je zoon moet zich qua werkniveau aanpassen aan de school die in zijn buurt is. Als nu gebleken was dat je zoon in de buurt alleen maar een geweldig goede VMBO-school en een flut HAVO/VWO-school heeft en hij VWO-niveau aankan. Stuur je hem dat toch naar die goede school in de buurt of kijk je dan in een wijdere omtrek om een goede school te vinden. In mijn beleving zoek je een school die bij het niveau van je kind past en niet andersom.
En met de opmerking die je maakte over dat je wil dat je kind op een goede school komt met docenten die niet alleen orde hoeven te houden impliceer je wel heel makkelijk dat dat op een VMBO-school altijd het geval zou zijn.

Bastet
22-09-2010 om 15:03
Laurien
Je suggereert wel degelijk dat een leraar op het vmbo-t kennelijk bezig is met louter orde houden.Waar baseer je die opmerking op?Van horen zeggen?Het imago van vmbo scholen is bedroevend,en zulke opmerkingen maken het er niet beter op.De leerkrachten van mijn zoon kunnen beide,orde houden en les geven.Het een sluit het ander niet uit.
Bastet

Vic
22-09-2010 om 15:28
Prem
Dit doet me een beetje denken aan dat programma van Prem waar hij kinderen met een lage cito/NIO ging bijspijkeren en bij 80% een hogere score wist te halen dan de oorspronkelijke test. Ik vraag me nog steeds af hoeveel van die kinderen het uiteindelijk op het v.o. hebben gered zonder die intensieve begeleiding.

Gerry
22-09-2010 om 16:15
Remedial teaching
Laurien, het is te overwegen om niet voor bijles te gaan, maar voor remedial teaching. Een remedial teacher is iets anders dan een bijlesjuf, een remedial teachter kijkt WAAROM iets niet lukt, wat voor strategieën een kind hanteert en helpt het daarmee. Daarvoor hebben ze een speciale post hbo opleiding gevolgd. Een vriendin van me is remedial teachter en heeft me dit allemaal uitgelegd toen ik dacht dat ze gewoon bijles gaf. Ja, het is duurder dan een student of het zelf doen, maar het is wel structurele hulp want een kind krijgt strategieën aangerijkt die bij hem of haar passen en er wordt specifiek naar de problemen van jouw kind gekeken.

AdHombre
22-09-2010 om 18:19
Rodebeuk
Helemaal mee eens. De relatie tussen ouders en kind lijkt me minder geschikt voor onderwijs, dan gaan de gezinsverhoudingen meespelen. Misschien is een ouder meisje uit de buurt een goede optie, die zijn vaak wat serieuzer en verdienen graag wat extra zakgeld. Kind kijkt tegen ouder meisje op.

Speurneus
23-09-2010 om 09:48
Schandalig?
Enerzijds is het misschien schandalig dat een school particuliere bijles aanraadt. Anderzijds vind ik het ook schandalig dat scholen vaak de indruk wekken de wijsheid in pacht te hebben en jou voorschotelen dat het allemaal goed komt en dat ze in werkelijkheid niks doen. Hoeveel kinderen doubleren er niet en krijgen niet eens een behandelingsplan of het staat op papier en er wordt niks mee gedaan. Een stukje eerlijkheid is dan wel te waarderen, dan weet je tenminste als ouder waar je aantoe bent.
Mijn zoon heeft vorig jaar in groep 8 ook bijles gehad. HIj is naar een particuliere RT'er gegaan, die hem ook getest heeft om te kijken hoeveel hij achter liep op het gebied van spelling en begrijpend lezen. Dat laatste viel gelukkig mee, had gewoon een keer een citotoets slecht gemaakt, maar met spelling had hij 1 a 2 jaar achterstand. Waarom hoorde ik dat nou via school niet? Ging op een gegeven moment inzage vragen in zijn cito-scores (van het leerlingvolgsysteem), want die geven ze niet automatisch en het rapport geeft weer hoe hij de methodetoetsen doet en dat zeg niks. Spelling bleek niet al te best en toen ik aan zijn meester vroeg, waar hem dat met name in zat kreeg ik als antwoord: "dat weet ik niet, want mijn collega heeft de toets afgenomen", ik was daar dus wel op afspraak he, dus niet onverwacht. Ja dan had gewoon liever gehad, dat hij had gezegd: "nou dat interesseert me geen reet, u kunt beter een particuliere RT'er zoeken, want aan mij hebt u ook niks" Maar goed die conclusie heb ik dus zelf maar getrokken. Overigens bleek de dame waar ik terecht kwam een flinke wachtlijst te hebben en gaf ze ook aan dat particulieren steeds meer de gaten moeten dichten die het onderwijs laat vallen. Gister las ik toevallig een artikel van deze strekking in het AD. Op de middelbare school van mijn zoon gaan ze de kinderen in het begin van de brugklas een hele ochtend toetsen om te kijken of de basisschool nog wat steken heeft laten vallen of of er misschien vermoeden bestaat van dyslexie (want dat zijn er elk jaar nog zo'n ca 2 per klas waar de basisschool er niks van heeft gemerkt), als er achterstanden bestaan bij bijvoorbeeld spelling biedt de school bijlessen aan. Deze procedure zal niet uit de lucht zijn komen vallen lijkt mij.

Speurneus
23-09-2010 om 12:14
Helemaal mee eens
"In principe zou onderwijs gelijke kansen moeten creeren voor iedereen. Nu lijkt het er op dat goed onderwijs steeds meer een voorrecht gaat worden voor degenen die het kunnen betalen om uit te wijken naar particulier onderwijs." Daar ben ik het helemaal mee eens. Vind het ook heel triest om te constateren. Inderdaad hadden wij geld om die bijlessen te betalen. Maar behalve dat had ik ook het geluk om in de familie niet de eerste met schoolgaande kinderen te zijn (op verschillende scholen). Met je eerste kind ben je nog geneigd te geloven in de kennis en kunde van de scholen en grijp je te laat in. Na een aantal slechte voorbeelden in mijn nabije omgeving was ik al behoorlijk alert geworden en heb niet gewacht op de school, maar zelf actie ondernomen die ik ook nog kon betalen. Had het er laatst met mijn buitenlandse (hoogopgeleide uit een Europees land) buurvrouw over en die zit er ook best wel bovenop, maar die gaf aan dat zij dat nooit zelf zou hebben kunnen constateren dat de spelling slecht is omdat haar Nederlands daarvoor niet toereikend is. Op vele manieren krijg je dus een tweedeling.

m@
23-09-2010 om 23:42
Hier ook
Onze zoon heeft destijds groep 5 overgeslagen en zit nu in groep 8. Hij is nog steeds een A-leerling, maar liep met woordenschat en taal iets achter (B niveau), nadat hij een klas had geskipped en daaraan te weinig aandacht was besteed. Hij leest gelukkig veel en we hebben hem ook geabonneerd op de jeugdkrant (7-days) voor zijn woordenschat. Ik maak ook zelf vaak uit stukken NRC (waarvan het onderwerp hem wel aanspreekt en wat hij ook begrijpt) leestoetsen voor hem, heb alle cito´s groep 8 vanaf 2000, etc. Bij het maken van die dingen zie je dan precies waar de zwakke plekken zitten en daar zoom je dan op in. Hij is al een heel stuk bijgetrokken nu. Ben benieuwd hoe hij het drempelonderzoek volgende week gaat maken.
Heb mijn jongere zoon ook ooit met spelling geholpen. En veel met allemaal gelezen om ze snel door de AVI´s te loodsen (zo handig om goed te kunnen lezen...). Dus mijn ervaring is dat zelf bijles geven prima gaat. Mijn jongere zoon had niet altijd zin, maar ik kon hem wel motiveren door daarna wat leuks te doen (mocht hij wii´en, of een waterijsje oid). En natuurlijk goed uitleggen waarom het nodig is.