Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken


Vrijevlinder schreef op 05-12-2023 om 17:08:

[..]

Wat verdrietig dat je zo gepest bent.

Als je zo gepest bent maakt het misschien niet veel uit wie de groepjes kiest. Ellendig zal je je in beide gevallen hebben gevoeld.

Je bericht raakt mij. Het is ontzettend verdrietig wat mensen elkaar aandoen.

Ik had deze gemist. Dankjewel voor je lieve bericht en de virtuele knuffel.  

Ook bij mij heeft pesten sporen nagelaten die ik nooit meer kwijtraak, maar ik wil wel zeggen dat ik nu echt heel veel sterker in mijn schoenen sta en dat ik ook veel heb kunnen verwerken en achter me heb kunnen laten. Mijn diagnose heeft daarbij geholpen, maar ook het proberen te begrijpen van pestgedrag en waar het vandaan komt is voor mij ontzettend belangrijk geweest om het een plekje te kunnen geven. Met een van mijn pesters heb ik later zelfs nog een aantal goede gesprekken kunnen voeren en is er wederzijds begrip ontstaan. Wat dat betreft heb ik dus juist geluk gehad.

Facy66 schreef op 06-12-2023 om 09:37:

[..]

Het is wat dat betreft de omgekeerde wereld. Het is de pester die keihard aangepakt moet worden en niet andersom. No tolerance beleid en van school afschoppen als de pester door blijft gaan. En wanneer er bij het pesten fysiek geweld aan te pas komt, dan moet de politie daar ook wat tegen doen want mishandeling is strafbaar. Behalve bij kinderen blijkbaar. Er zijn ook gepeste kinderen die afgeslagen worden en waar niets aan wordt gedaan. Triest vind ik dat.

Onder de 12 kunnen kinderen niet vervolgd worden. Ook niet naar HALT. En als je een kind van school wil sturen, dan moet de school een andere passende school zoeken. Andere scholen zitten vaak niet te wachten op pesters. Dus wachten tot het slachtoffer een andere school zoekt is makkelijker.

Verder is pesten voor een groot deel ook een groepsproces. Als een klas het als groep niet accepteert, dan durven pesters niet meer. Juist door het zwijgend toe te staan, houden ze het in stand. 

BritgetJones007

BritgetJones007

06-12-2023 om 13:12 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 06-12-2023 om 10:03:

[..]

Britget hoe heb jij hier zelf als ouder mee te maken (gehad).

Hoe oud zijn jouw kinderen. Om jouw posts beter te kunnen plaatsen vind ik het handig om te weten of je ervaring hebt met kinderen op de basis en middelbare school.

Mijn zoon gaf op de basisschool aan dat met gym altijd de twee beste voetbaljongers decgroepjes mochten kiezen. Ik hoorde dat toen aan en gaf aan dat ik snapte dat dat niet eerlijk is naar de rest van de klas en dat hij maar bij de gymleraar moest aangeven dat hij de kies momenten moest rouleren, omdat andere kinderen ook graag kiezen. Eigenlijk nooit meer op teruggekomen, maar ik vond dat toen wel opmerkelijk, dan een volwassen persoon juist de twee populairste de groepjes liet samenstellen.

Verder niet echt meegemaakt zelf vroeger.

Maar als ik dit soort verhalen hoor, van andere die dus nooit, dag in dag uit, gekozen worden, dan kan ik mij goed indenken hoe intens verdrietig en afgewezen je moet voelen, dat is gewoon schadelijk en heel erg eenzaam

BritgetJones007

BritgetJones007

06-12-2023 om 13:27 Topicstarter

EmmaT schreef op 04-12-2023 om 09:54:

Vroeger werden er teams gekozen bij gym en ik bleef altijd als laatste op de bank zitten. Ik had zelf het briljante voorstel aan de leerkracht om mij dan te laten kiezen, maar dat vond hij een slecht idee. Btw: het is nooit meer goed gekomen met mij in de teamsport.

Heeft de leerkracht jou ook verteld waarom hij dat een slecht idee vond? Wisten jou ouders ervan af dat jij altijd als laatste werd gekozen en hoe deze leraar daar mee om ging? Want het voelt voor mij als meepesten, te erg voor woorden...

BritgetJones007 schreef op 06-12-2023 om 13:27:

[..]

Heeft de leerkracht jou ook verteld waarom hij dat een slecht idee vond? Wisten jou ouders ervan af dat jij altijd als laatste werd gekozen en hoe deze leraar daar mee om ging? Want het voelt voor mij als meepesten, te erg voor woorden...

Ik zou niet meteen uitgaan van meepesten eigenlijk.

BritgetJones007

BritgetJones007

06-12-2023 om 14:23 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 06-12-2023 om 13:31:

[..]

Ik zou niet meteen uitgaan van meepesten eigenlijk.

Nee, dat is misschien te voorbarig, maar het komt wel heel raar over. Dat anderen dat wel mogen, maar dat kind niet. Voelt toch ook als ' er niet toe doen'? Dat voelt een kind ook natuurlijk.

ik werd niet gepest, was niet populair. Werd soms als laatste gekozen en soms niet. Kan me niet heugen dat ik ooit een team heb gekozen. Maar geloof ook niet dat dat alleen weggelegd was voor populaire jongens.

BritgetJones007 schreef op 06-12-2023 om 14:23:

[..]

Nee, dat is misschien te voorbarig, maar het komt wel heel raar over. Dat anderen dat wel mogen, maar dat kind niet. Voelt toch ook als ' er niet toe doen'? Dat voelt een kind ook natuurlijk.

bv: 

niemand mag op verzoek om welke reden dan ook,

de meester haalt sowieso de 2 haantjes uit elkaar want samen in 1 groep gaat hartstikke verkeerd.

Ik noem maar wat hoor.

Lieveheersbeest schreef op 06-12-2023 om 15:00:

ik werd niet gepest, was niet populair. Werd soms als laatste gekozen en soms niet. Kan me niet heugen dat ik ooit een team heb gekozen. Maar geloof ook niet dat dat alleen weggelegd was voor populaire jongens.

Ik had sowieso in een kramp geschoten als ik zo voor de klas steeds iemand had moeten kiezen.

BritgetJones007 schreef op 06-12-2023 om 13:27:

[..]

Heeft de leerkracht jou ook verteld waarom hij dat een slecht idee vond? Wisten jou ouders ervan af dat jij altijd als laatste werd gekozen en hoe deze leraar daar mee om ging? Want het voelt voor mij als meepesten, te erg voor woorden...

Nee, dat heeft hij nooit verteld. En het kwam niet in me op er werk van te maken. Mijn ouders wisten van niks, maar waren ook geen sporters. Gym was niet erg belangrijk bij ons thuis. We praten hier over midden jaren '70 in een uithoek van het land. We hadden toen ook nog echt 'meisjesgym', met je armen zwaaien en de juf gaf het ritme aan met een trommel 😱 Pas in de 3e klas werd gymmen gemengd.

Ik werd verder niet gepest of buitengesloten en ik lag best wel goed in de groep geloof ik, maar er was ook geen groepswerk toen (behalve gym), niet dat ik me herinner. Later in de jaren '80 in het hbo moest ik wel eens een groepje vormen, en dat ging goed. Maar teamsport heb ik altijd belachelijke tijdverspilling gevonden. Ik excelleerde met dans, dat compenseerde voor mij wel wat denk ik.

BritgetJones007 schreef op 06-12-2023 om 13:12:

[..]

Mijn zoon gaf op de basisschool aan dat met gym altijd de twee beste voetbaljongers decgroepjes mochten kiezen. Ik hoorde dat toen aan en gaf aan dat ik snapte dat dat niet eerlijk is naar de rest van de klas en dat hij maar bij de gymleraar moest aangeven dat hij de kies momenten moest rouleren, omdat andere kinderen ook graag kiezen. Eigenlijk nooit meer op teruggekomen, maar ik vond dat toen wel opmerkelijk, dan een volwassen persoon juist de twee populairste de groepjes liet samenstellen.

Verder niet echt meegemaakt zelf vroeger.

Maar als ik dit soort verhalen hoor, van andere die dus nooit, dag in dag uit, gekozen worden, dan kan ik mij goed indenken hoe intens verdrietig en afgewezen je moet voelen, dat is gewoon schadelijk en heel erg eenzaam

Bij groepjes waarbij het werk op school gemaakt wordt maakt het mij niet uit en als het beter voor sommige leerlingen is prima als de leerkracht dat doet.

Maar op de middelbare school bij thuiswerk opdrachten  heeft mijn zoon daar de wrange vruchten van mogen plukken terwijl hij niets met een ruzie in een ander vriendengroepje en het daar uit volgende pesten te maken had.

Opdracht 1 moest bij ons thuis ivm beschikbaarheid pc half uur fietsen van school. De jongen die slachtoffer was van het pesten zat in dat groepje woonde zelf 5 min van school en vond een half uur fietsen wel erg veel ging niet mee en vond dat mijn zoon het maar even alleen moest doen.

Opdracht 2 samen met hard werkend meisje prachtige poster de mooiste ooit. Bij haar thuis zij woonde in het buitengebied drie kwartier de andere kant op.  Om vijf uur bleek de smalle weg langs haar huis een drukke sluip route levens gevaarlijk met achterlaten van zijn fiets heb ik hem toen maar opgehaald.

Daarna gesprek met de mentor over praktische kanten gevoerd.

Begrijpelijk dat je wat aan pesten wilt doen maar mijn zoon voelde zich daar weer het slachtoffer van. Ik heb dus bepaald geen fijne herinnering aan de door docenten gemaakte groepjes.

BritgetJones007

BritgetJones007

07-12-2023 om 08:48 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 07-12-2023 om 08:24:

[..]

Bij groepjes waarbij het werk op school gemaakt wordt maakt het mij niet uit en als het beter voor sommige leerlingen is prima als de leerkracht dat doet.

Maar op de middelbare school bij thuiswerk opdrachten heeft mijn zoon daar de wrange vruchten van mogen plukken terwijl hij niets met een ruzie in een ander vriendengroepje en het daar uit volgende pesten te maken had.

Opdracht 1 moest bij ons thuis ivm beschikbaarheid pc half uur fietsen van school. De jongen die slachtoffer was van het pesten zat in dat groepje woonde zelf 5 min van school en vond een half uur fietsen wel erg veel ging niet mee en vond dat mijn zoon het maar even alleen moest doen.

Opdracht 2 samen met hard werkend meisje prachtige poster de mooiste ooit. Bij haar thuis zij woonde in het buitengebied drie kwartier de andere kant op. Om vijf uur bleek de smalle weg langs haar huis een drukke sluip route levens gevaarlijk met achterlaten van zijn fiets heb ik hem toen maar opgehaald.

Daarna gesprek met de mentor over praktische kanten gevoerd.

Begrijpelijk dat je wat aan pesten wilt doen maar mijn zoon voelde zich daar weer het slachtoffer van. Ik heb dus bepaald geen fijne herinnering aan de door docenten gemaakte groepjes.

Daar heb je gelijk in. Dan liever het groepje op school een uur langer laten werken aan de opdracht 2x per week. Want inderdaad, het moet wel praktisch ook kunnen

Vaak kunnen die opdrachten ook prima op school, hoewel ik op het HBO ook vaak thuis aan opdrachten heb gewerkt (en ja 23 jaar geleden betekende dat gewoon elkaar tussendoor even bellen en ieder achter een pc en elkaar mailen.) dan werk je samen met zit je niet naast elkaar, en die afstand was inderdaad ook verder van elkaar. Op de middelbare scholen zijn doorgaans op die locatie wel pc's beschikbaar en anders hebben de kids hun laptop wel mee.

BritgetJones007 schreef op 07-12-2023 om 08:48:

[..]

Daar heb je gelijk in. Dan liever het groepje op school een uur langer laten werken aan de opdracht 2x per week. Want inderdaad, het moet wel praktisch ook kunnen

Dat was mijn zoons voorstel bij opdracht 1 de onderbouw leerlingen mochten zelf geen pc reserveren omdat er te weinig waren, eindexamenleerlingen gingen altijd voor, en de leraar wilde dat niet voor ze doen, mijn zoon had immers zelf een goede pc.

Er waren ook te weinig werkplekken maar met wat moeite was dat wel gelukt. Maar een vriendje woonde op 5 min lopen en dat was voor de kinderen heel wat praktischer en dan konden ze ook in het weekend een opdracht doen. 

Decembermamma schreef op 07-12-2023 om 09:08:

Vaak kunnen die opdrachten ook prima op school, hoewel ik op het HBO ook vaak thuis aan opdrachten heb gewerkt (en ja 23 jaar geleden betekende dat gewoon elkaar tussendoor even bellen en ieder achter een pc en elkaar mailen.) dan werk je samen met zit je niet naast elkaar, en die afstand was inderdaad ook verder van elkaar. Op de middelbare scholen zijn doorgaans op die locatie wel pc's beschikbaar en anders hebben de kids hun laptop wel mee.

Dit speelden zo'n 18 jaar geleden en niet elke tweede klasser had toen een eigen pc deze moest vaak gedeelt worden met andere gezinsleden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.