Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken

Ik lees vaak in dit forum, maar ook op andere forums, dat op scholen de leerkrachten kinderen zelf groepjes laten maken.
Bijvoorbeeld tijdens gym, werkopdrachten die in groepjes uitgevoerd moeten worden.
En dat veel ouders aangeven, dat dit ook gelijk een situatie is waarin kinderen worden buitengesloten. En dat dus leerkrachten die deze verantwoordelijkheid bij de kinderen leggen, dus eigenlijk indirect zorgen dat ze situaties veroorzaken, waarin een  gelegenheid van buitensluiten en pestgedrag onderling wordt veroorzaakt.

Ik was benieuwd naar ervaringen rondom het zelf laten kiezen van groepjes vanuit ouders.

Ook was ik benieuwd of er hier ook leerkrachten schrijven die dit (h)erkennen en waarom hiervoor gekozen wordt, als in de praktijk blijkt dat je als leerkracht dus zorgt voor situaties waarin kinderen elkaar buitensluiten.

Of wordt juist om bovenstaande reden door de leerkracht steeds groepjes gemaakt voor gym of samenwerkgroepjes?

Hoe denken jullie hierover?


Ik weet dat ik vroeger inderdaad altijd overbleef als er zelf groepjes gemaakt moesten worden, keer op keer die terleurstelling en het verdriet dat was heel zwaar. Hoewel mijn zoon nog steeds gepest wordt door een deel van de klas(dat is afgelopen week mij weer bevestigd door een van de 2 vriendjes van hem) moeten ze daar soms ook zelf groepjes maken en daar blijft hij eigenlijk nooit alleen over. Ik vermoed toch wel dat het onderwijs om de een of andere reden daarin toch beter is geworden als vroeger. Dat de empatische kinderen toch meer meekrijgen anderen te betrekken dan dat dat in het verleden werd gedaan.

Ik vind het beter als de leerkracht groepjes maakt. Vooral ook omdat bij zelfgemaakte groepjes je vaak dezelfde groepjes krijgt en dezelfde persoon die zichzelf moet gaan leuren om ergens bij te 'mogen'. Mijn geluk was dat ik slim was en hard werkte, dan denken mensen bij werkstukken of zo sneller 'kom er maar bij'.
Maar ik vind het ook niet zo leerzaam om telkens met je vrienden samen te werken. Je bent al vrienden, dat lukt vaak wel. Maar later op je werk kun je je collega's ook niet uitkiezen en dan moet je er ook mee samenwerken. 

Vroeger werden er teams gekozen bij gym en ik bleef altijd als laatste op de bank zitten. Ik had zelf het briljante voorstel aan de leerkracht om mij dan te laten kiezen, maar dat vond hij een slecht idee. Btw: het is nooit meer goed gekomen met mij in de teamsport.

Ik zie nu in het onderwijs dat groepjes vaker door de leerkracht worden samengesteld om leerlingen te leren samenwerken met iedereen. Soms kiezen leerlingen zelf, dat is ook soms juist goed.

EmmaT schreef op 04-12-2023 om 09:54:

Vroeger werden er teams gekozen bij gym en ik bleef altijd als laatste op de bank zitten. Ik had zelf het briljante voorstel aan de leerkracht om mij dan te laten kiezen, maar dat vond hij een slecht idee. Btw: het is nooit meer goed gekomen met mij in de teamsport.

Ik zie nu in het onderwijs dat groepjes vaker door de leerkracht worden samengesteld om leerlingen te leren samenwerken met iedereen. Soms kiezen leerlingen zelf, dat is ook soms juist goed.

Ik kreeg hierdoor zo'n hekel aan gym dat ik op het voortgezet onderwijs in mijn examenklas de gymlessen ging skippen(werd niet meer gecontroleerd in de laatste maanden voor het eindexamen). En ik heb een blijvende hekel overgehouden aan teamsport. 


O, vreselijk! 
Ik was helemaal niet slecht in gym of andere schoolzaken maar bleef altijd als laatste over. Ik heb er toen ik al ver in de 30 was een keer goed om gehuild.

Even aan dochter gevraagd en zij maken vaak zelf tweetallen die de leraar dan weer indeelt in diverse groepen. Maar dus meestal wel eerst zelf een tweetal maken en dat is nooit gedoe volgens haar. Ik heb haar er ook nog nooit over gehoord verder, dus het zal wel prima gaan

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 10:09 Topicstarter

MamaE schreef op 04-12-2023 om 09:50:

Ik vind het beter als de leerkracht groepjes maakt. Vooral ook omdat bij zelfgemaakte groepjes je vaak dezelfde groepjes krijgt en dezelfde persoon die zichzelf moet gaan leuren om ergens bij te 'mogen'. Mijn geluk was dat ik slim was en hard werkte, dan denken mensen bij werkstukken of zo sneller 'kom er maar bij'.
Maar ik vind het ook niet zo leerzaam om telkens met je vrienden samen te werken. Je bent al vrienden, dat lukt vaak wel. Maar later op je werk kun je je collega's ook niet uitkiezen en dan moet je er ook mee samenwerken.

Precies, op je werk kan je je collega's ook niet uitkiezen, dus ik snap zelf de logica niet om kinderen zelf groepjes te laten maken.

Vroeger werd ik altijd een beetje 'in het midden' gekozen en gelukkig nooit als laatste. Maar als ik zovaak lees wat een verdriet en leed hierachter schuilgaat voor sommige kinderen, dan breekt mijn hart...dat vind ik zo zielig en verdrietig om te lezen. Ik realiseer mij ook gelijk, dat leerkrachten (want die zijn getrainom te observeren en signaleren) dit ook moeten zien.

En met dat besef, omdat ik het dus vaak teruglees, vind ik het eigenlijk schadelijk voor bepaalde kinderen, want laten we eerlijk zijn, dat zijn altijd dezelfde kinderen die erbuiten vallen.

Samenwerken in het echte leven gaat eigenlijk alleen goed als er een urgentie gevoeld wordt. En dan kun je je mensen ook niet kiezen.

Bij ons deden ze vroeger met gym vaak een soort tussenweg. Eerst teams kiezen (afwisselend een jongen en een meisje als het gemengd was) en als er nog 8 of 10 mensen over waren werden die ingedeeld. Ik zat vaak bij die laatste 8-10 em dit was wat mij betreft wel prima!

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 10:57 Topicstarter

EmmaT schreef op 04-12-2023 om 09:54:

Vroeger werden er teams gekozen bij gym en ik bleef altijd als laatste op de bank zitten. Ik had zelf het briljante voorstel aan de leerkracht om mij dan te laten kiezen, maar dat vond hij een slecht idee. Btw: het is nooit meer goed gekomen met mij in de teamsport.

Ik zie nu in het onderwijs dat groepjes vaker door de leerkracht worden samengesteld om leerlingen te leren samenwerken met iedereen. Soms kiezen leerlingen zelf, dat is ook soms juist goed.

En juist dat je dan zelf met het voorstel komt om dan zelf te mogen kiezen en die gymleraar dat een slecht idee vindt??? Echt waarom dan? Dat komt op mij over als machtsmisbruik, want hij wist dus dat je als kind die altijd als laatste werd gekozen in een kwetsbare positie zat. Waarom dit door laten gaan en nog toekijken ook...vreemd toch 

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 11:19 Topicstarter

Gelsomina schreef op 04-12-2023 om 10:02:

[..]

Ik kreeg hierdoor zo'n hekel aan gym dat ik op het voortgezet onderwijs in mijn examenklas de gymlessen ging skippen(werd niet meer gecontroleerd in de laatste maanden voor het eindexamen). En ik heb een blijvende hekel overgehouden aan teamsport.


Wat verdrietig voor je deze ervaringen.

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 11:22 Topicstarter

Poezie schreef op 04-12-2023 om 10:04:

O, vreselijk!
Ik was helemaal niet slecht in gym of andere schoolzaken maar bleef altijd als laatste over. Ik heb er toen ik al ver in de 30 was een keer goed om gehuild.

Deze reactie van jou, daar wordt ik gewoon verdrietig van. Je pijn spat van het scherm.

Als je er nu op terugkijkt en dat dit nog steeds aan de orde van de dag is, welke oplossing hiervoor zou jij graag zien?

ach ja gym…ik was altijd de laatste.  Maar eerlijk is eerlijk, ik was er ook echt heel slecht in en enorm bang voor de bal.  Ik bracht ook geen enkel team naar de overwinning

ik herken het helaas, altijd als laatste gekozen worden op basisschool en middelbare school. Overigens heb ik er nu geen last meer van, ben nu veel spraakzamer en kan met veel mensen goed opschieten. Ik was een einzelgänger als kind..

BritgetJones007 schreef op 04-12-2023 om 11:22:

[..]

Deze reactie van jou, daar wordt ik gewoon verdrietig van. Je pijn spat van het scherm.

Als je er nu op terugkijkt en dat dit nog steeds aan de orde van de dag is, welke oplossing hiervoor zou jij graag zien?

Het was ook heel pijnlijk, maar na die huilbui toen ik 30er was heb ik het nooit meer zo diep gevoeld. Wel grappig is dat een collega 10 jaar later aangaf dat ik op school vroeger "vast heel populair" was want ik kwam zo leuk en communicatief over.

De oplossing voor het indelen van groepjes zou kunnen zijn dat de leerkracht iedereen op een rijtje zet en het aantal groepjes die gevormd moeten worden een naam of nummer geeft en dan op volgorde wisselend toewijst. (1,2,3,4,1,2,3,4 enz)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.