Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Arawen

Arawen

11-02-2011 om 14:46

Zelf stage regelen (3e klas vmbo)

Mijn zoon zit in de 3e klas op het VMBO, theoretische leerweg. Nu hebben we begin dit jaar, op de ouder-info-avond, al gehoord dat hij ergens dit jaar een stage geregeld moet hebben. Arbeidservaringsstage (= mooi Scrabble-woord) noemen ze dat. 20 a 24 uur, en de huidige bijbaan in de supermarkt telt niet..

Klinkt op zich logisch, maar het verbaast me zo dat er zo weinig begeleiding is vanuit school.. die 14/15/16-jarigen moeten zelf hun stage-plek maar regelen... bedrijven aanschrijven (die niet echt zitten te wachten op zo'n puber voor een paar uur).. dus zij die geen geschikt bedrijf in hun 'netwerk' (ouders e.d.) hebben, hebben dus een probleem... En dan moet het liefst ook nog een bedrijf zijn dat in de lijn van hun toekomstidee ligt... Zoon wil machinist worden.. de NS ziet 'm aankomen.. haha!

Iemand nog leuke ideeen hoe je aan een stage-adres komt? En is het normaal dat de school daar zo weinig aan mee helpt maar het die kinders helemaal zelf laat uitzoeken?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

11-02-2011 om 22:20

Hier hetzelfde!

Jongste moet begin april al op stage en ik heb er een informatieblaadje van liggen, maar jongste heeft er nog weinig mee gedaan. Hij wil na het vmbo naar De Rooi Pannen dus hij zal vast wel ergens in de horeca aan de slag kunnen. Maar dan zal hij er wel iets voor moeten doen....

Petr@

Petr@

11-02-2011 om 22:23

O ja

Ze mogen dus niet via hun ouders aan een stageplek komen. (Anders was het voor jongste makkelijk en had ik hem misschien in het restaurant waar ik werk aan een stageplek kunnen helpen.)
Maar hier dus ook weinig begeleiding en dat vind ik erg jammer. Onze jongste is erg verlegen dus de drempel is enorm.
Ik zal hem deze week eens herinneren aan de stage.

Petr@

Petr@

11-02-2011 om 22:27

Zucht...

Even ter verduidelijking... ik werk niet in een restaurant. Er moest staan: in het restaurant van het bedrijf waar ik werk.
Tijd om naar bed te gaan!

Hier niet

De school van mijn kinderen helpt je het te 'regelen'. Even zien.....kind schrijft zich in bij een stagecoördinator die de gehele school bestiert wat stages betreft (dus ook maatschappelijke stage etc.etc.) en geeft aan wat ze ongeveer wil. Docent stage inventariseert al die inschrijvingen (dit is wel je eigen verantwoordelijkheid,maar ik neem aan dat er wel achteraangezeten word als je op het laatste moment nog niet ingeschreven hebt) en gaat ermee aan de slag. Heeft contacten met werkgevers,over het aantal studenten dat mág komen en in welke functies en wanneer. Stagecoördinator geeft aan student 2 opties door, student moet zelfs solliciteren +eerste afspraak met het bedrijf maken.
groeten albana

Bedrijven

Veel bedrijven weten het wel en bieden ook mogelijkheden voor dit soort stages. Het bedrijf waar ik werk ook. Voorbeeld brieven zijn wel van internet te vissen. Succes ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.