Marij
23-01-2012 om 08:53
Zelf zorgen voor test, gr 8?
Wat zouden jullie doen? Zoon scoorde op twee testen hb, de laatste zo'n twee jaar geleden. Nu met nio op school flink minder, zo veel minder dat er een advies havo/vwo is vanuit die test.
Voor zoon lijkt vwo veel beter, daar is iedereen het wel over eens, ook school dus vanuit school krijgt hij wel een vwo advies. We weten nog niet wat zoon wil gaan doen, maar het kan zijn dat vwo+ een dubbel vwo advies eist. Als hij scoort op de cito dan is er uiteraard niets aan de hand. Maar de druk op cito is wat mij betreft nu wel heel hoog geworden. Hoewel hij altijd goed scoorde met cito's kan het natuurlijk best zijn dat dat nu eens niet zo is.
Het is niet alleen zo dat zoon vwo prima moet kunnen doen en er ook hoort. In dat geval zou ik het alleen een beetje jammer vinden mocht het gemengd worden. Maar zoon is in meerdere opzichten ook een kwetsbaar kind dat erg gebaat lijkt bij het juiste type onderwijs.
Wat zouden jullie doen, toch maar afwachten, of zelf voor een objectieve uitslag zorgen, hem een iq test laten doen? Zoon is versneld en leerkracht gaf wel aan dat nio leeftijdsgerelateerd is en daardoor minder betrouwbaar voor versnelde kinderen, maar de uitslag staat er toch. Bovendien lijkt zoon sowieso flink ondergepresteerd te hebben met deze toets.
Ik ben ook een beetje huiverig voor de cito omdat zoon nooit zo met uitslagen etc bezig is geweest, nu voor de komende cito is het hele circus uiteraard niet geheel aan hem voorbij gegaan en hij beseft goed wat er op het spel staat. (hoewel ik eea afzwak naar hem toe) Ik weet niet hoe hij daarmee omgaat en hoe hij in die omstandigheden scoort.

M Lavell
23-01-2012 om 09:03
Dat zou ik niet doen
"nu voor de komende cito is het hele circus uiteraard niet geheel aan hem voorbij gegaan en hij beseft goed wat er op het spel staat. (hoewel ik eea afzwak naar hem toe) "
Waarom zou je? Als het werkelijk zo belangrijk is dat hij op vwo ++ belandt, dan zou ik hem gewoon maar helder zeggen wat er op het spel staat. Met klein houden bereik je niet zoveel.
Verder zou ik die NIO toets gewoon uit het leerlingendossier laten halen en de Cito afwachten.
Waarom is er eigenlijk een NIO gedaan als de school ook Cito doet?
Ja, wisselend presteren is werkelijk een probleem bij sommige leerlingen. En dat is razend spannend. Maar ook in het vo zal hij daar mee om moeten gaan.
Groet,
Miriam Lavell

mar
23-01-2012 om 09:50
Klein houden
>>Waarom zou je? Als het werkelijk zo belangrijk is dat hij op vwo ++ belandt, dan zou ik hem gewoon maar helder zeggen wat er op het spel staat. Met klein houden bereik je niet zoveel.
Tja, lang leven onze prestatiemaatschappij. Voer de druk maar op en dan presteer je het best.
Misschien een beetje cynisch, maar zo zie ik het wel. Dat er ook kinderen zijn die door die druk slechter presteren en dus niet laten zien wat ze kunnen telt blijkbaar niet mee. "Want later moet je er ook tegen kunnen."
Ik had indertijd geen benul van de uitslag van de CITO en de consequenties. Bij mijn dochter op school zijn er wel discussies in de trant van je moet minstens 5xx halen om daar en daar heen te mogen. Wat ben ik blij dat ik daar indertijd geen last van had.
Met betrekking tot de zoon van Marij zou ik als moeder tegen hem zeggen dat hij gewoon zijn best moet doen en we het wel zien. Stel dat die CITO slecht gemaakt wordt, dan zou je altijd nog in conclaaf kunnen met de betreffende VO-school, zeker als de basisschool ook achter VWO(+) staat. Bij ons in de stad is overigens het advies van de basisschool leidend en niet de CITO-toets. Het zou de moeite waard kunnen zijn om ook bij jullie uit te zoeken hoe dit zit.

M Lavell
23-01-2012 om 09:56
Tegenstelling
Mar, je kunt niet én willen dat het kind volgend jaar om deze tijd op een vwo ++ school zit, én willen dat hij 'ongemerkt' prestaties levert en zich er niet zo druk om maakt. Op een vwo ++ school gaat het vanaf dag 1 om de prestaties. Het is niet schadelijk om dat gewoon maar te zeggen.
Groet,
Miriam Lavell

Marij
23-01-2012 om 10:19
Dank
Nuja, zoon heeft tot nu toe altijd wel gepresteerd en presteren is voor hem ook belangrijk. Voor ons juist niet zo, en misschien heb ik dat teveel laten doorschemeren. Maar wat van eindcito gemaakt wordt momenteel vind ik echt vd zotte. (heilig doel ipv middel) Wilde zoon meegeven dat je niveau niet bepaald wordt door cito, dat het slechts een meetinstrument is. Nu hij (voor zijn doen) slecht scoorde op nio (standaard gedaan hier op school naast cito) ben ik me toch gaan afvragen of ik de impact en mogelijke gevolgen niet onderschat. Nio gaat prullebak in als cito goed blijkt. Tot nu toe was ik niet bezig met cito, maar nu kriebelt het toch. Ik zou het absurd vinden als hij naar een ander niveau moet dan waar hij hoort puur omdat hij een cito slecht zou maken, vandaar mijn overweging hem nog apart te laten testen. Dat zoon op vo moet gaan scoren weet hij misschien wel veel beter dan goed voor hem is. Hij heeft het iig nodig dat er een milieu is waarin het ook oke is om te willen presteren.

Irene
23-01-2012 om 10:29
Dit snap ik niet
"...dat nio leeftijdsgerelateerd is en daardoor minder betrouwbaar voor versnelde kinderen"
Als het leeftijdsgerelateerd is, waarom zou het dan minder betrouwbaar zijn? Ik zou juist denken dat als het niet leeftijdsgerelateerd is dat het minder betrouwbaar is?
En een kind is niet voor niks versneld, dus het zou sowieso niet zo veel uit moeten maken lijkt mij. Het is heel vervelend als een kind zo'n toets slechter dan verwacht maakt, maar je hebt de cito ook nog. Als hij ook daar minder op presteert dan kun je je ook afvragen of het door jou gewenste middelbare school niveau wel echt passend is. Ook daar moet steeds gepresteerd worden namelijk.

Irene
23-01-2012 om 10:32
Tegelijk marij
We posten tegelijk. Nou als je zoon geen moeite heeft met presteren dan zal de cito wel goedkomen lijkt mij. Je kunt er natuurlijk nog meer testen tegenaan gooien als het tegenvalt, maar dan wordt de druk nog veel groter. En wat als die dan ook weer tegenvallen??

Marij
23-01-2012 om 10:56
P, irene,
P, een probleem is er niet, nog niet. Ik vraag me alleen af of dat er misschien komt. Bij zoon is goede niveau echt heel belangrijk, en dan nog heb ik twijfels of het wel goed zal gaan. Bij een niveau lager schat ik de kans op misgaan alleen maar groter in.
Wat precies de regels zijn weet ik nog niet, maar het zal ook wel een kwestie van vraag en aanbod zijn hoe hard regels gesteld worden. (cito speelt iig mee maar in hoeverre vo zich door bs om laat praten..) Voor de school die ik in gedachten heb (maar we zijn nog niet naar open dagen geweest) is iig vraag genoeg.
Het zou kunnen dat zoon steeds meer onder gaat presteren, nu scoorde hij bij de laatste oefencito ook een c voor spelling. Vooralsnog had hij steeds a's voor alles.
Irene, als ik voor nog een test zou gaan dan zou dat een iq test zijn. De kans is klein dat dat tegen kan gaan vallen, of zijn iq moet daadwerkelijk gedaald zijn. (en ik zou het laten doen bij iemand die rekening houdt met hb etc) Niets wijst daar echter op. Zoon heeft wel een enorm motivatie probleem op school en we hopen gewoon dat dat minder kan worden op een gepaster niveau. We moeten alleen dit jaar nog door en dus ook die cito nog.
Of zoon hiaten opgelopen heeft weet ik niet. Het blijft allemaal vrij vaag wat ik te horen krijg over school. Volgens leerkracht zijn hiaten bijgewerkt.

Evanlyn
24-01-2012 om 10:28
Nio
Zo'n NIO is toch niet verplicht? Dan hoeft de middelbare school er toch helemaal niet van te weten? Je hebt het recht het leerlingdossier in te zien, al blijkt dat hier in de praktijk nogal wat moeite te kosten. Maar bij jou klinkt het alsof de school op jouw hand is, dus wat let ze om die NIO gewoon uit het dossier te houden?
Jij hebt tenminste het juiste schooladvies binnen (wij niet...). Nu alleen nog de juiste CITO en je hebt je dubbele VWO score.

Evanlyn
24-01-2012 om 10:35
Cito
Ik zou me niet te druk maken over die CITO. Je zoon heeft een goede oefen-CITO gedaan, dan zal de echte minstens zo goed zijn. Tenzij hij die dag ongesteld wordt natuurlijk

Marij
24-01-2012 om 12:53
Klopt
wel hoor. En bij een goede cito telt de nio wat mij betreft zeker niet meer mee. Kreeg het gewoon eventjes benauwd, zeker ook door reactie leekracht op nio, die nam het nogal zwaar allemaal. Ze zien het op school ook echt als een iq test, iets dat volgens mij niet helemaal klopt, maar goed.
Blijf me wat zorgen maken om de cito, (en dat stoort me misschien nog wel het meest, zo belangrijk wil ik cito helemaal niet laten zijn) omdat de druk nu groter is voor zoon (en alle andere kinderen uiteraard) dan bij andere toetsen, en ik dus niet weet hoe hij daarop reageert. (maar ik kan me helaas een beetje een voorstelling maken) En omdat ik een beetje bang ben dat hij langsaam aan steeds meer onderpresteert.

Primavera
24-01-2012 om 13:11
Waarom oefen je die cito niet?
Het is belangrijk dat je zoon op die cito goed scoort om hem op een voor hem geschikte school te krijgen. Hij heeft er makkelijk de capaciteiten voor. Je bent bang dat hij de cito wel eens slechter zou kunnen maken door onderpresteren, enz. Ik zou in dat geval gewoon de cito gaan oefenen, dan went hij aan de vraagstelling en streep je tenminste één mogelijkheid van onderpresteren weg.
Tijdens het oefenen merk je ook concreet of hij nog hiaten heeft en als hij ze goed maakt krijgt hij tenminste zelfvertrouwen dat hij het best kan. Doen alsof het niet zo belangrijk is lijkt me niet zo gemakkelijk. Er zullen vast leerlingen in zijn klas zitten die wel weten hoe belangrijk het is en dat slaat dan vanzelf over.
Groeten Primavera

mar
24-01-2012 om 15:50
Miriam
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Je mag best zeggen dat er bepaalde dingen nodig zijn, net zoals je zegt dat een 5 onvoldoende is, 5 fout erg veel is etc. Maar in het kader van de CITO vind ik niet dat een kind de last moet hebben dat hij minstens 5xx moet halen om naar het gewenste niveau te gaan. Je best doen is naar mijn idee meer dan genoeg.

M Lavell
24-01-2012 om 17:20
Je uiterste best doen
Mar, het is nooit leuk om ergens last van te hebben. Maar het is ook niet leuk om achteraf pas iets te horen wat je vooruit graag had willen weten: "had ik geweten dat ik mijn uiterste best had moeten doen voor toelating tot...., dan had ik dat wel gedaan" bijvoorbeeld.
De meeste achtste groepers worden binnen de komende drie maanden keihard afgerekend/gesorteerd op hun Cito-score. Het is onzinnig om dat te verzwijgen of in zachte termen te verhullen.
Werkelijk, daar zijn ze te oud voor.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama
25-01-2012 om 12:49
Cito
Ja, ik oefen met mijn groep7-dochter.
Nu gaat er hier in de stad een kleine revolutie plaatsvinden. Jarenlang was het beleid dat het schooladvies leidend was. De inschrijving moest ook plaatsvinden vóór de uitslag van de eindcito bekend was. Daarmee was Almere een flinke uitzondering in het land.
Anderhalf jaar geleden is dat beleid geevalueerd. Daaruit bleek dat het schooladvies in 38% van de gevallen hoger was dan de CITO. In 5% lager en in de rest gelijk.
Alle VO-scholen plaatsten kinderen op grond van het schooladvies. 30% van de kinderen af te stromen, waarbij een onevenredig deel van degenen met een lagere CITO. Die eindigen dan alsnog op het niveau waar ze op grond van de CITO geplaatst zouden zijn.
Uit deze getallen komt als uiteindelijke conclusie naar voren dat het schooladvies wel de beste voorspeller is van het eindniveau. Maar het VO klaagt over de kinderen die het niet halen, terwijl het PO en de ouders wel blij zijn met de kans die gegeven wordt. Per slot van rekening blijkt toch een flink deel van de kinderen met een lagere CITO het te redden op het hogere niveau.
Komend jaar is de keuze echter om de CITO-score een veel zwaardere stem te geven in de beslissing. Onze school waarschuwt nu dus al de ouders van de kinderen in groep 7. Ik neem die waarschuwing serieus. Of ik het er nu mee eens ben of niet. En of ik het nu eerlijk vind of niet. Onze school gebruikt overigens de CITO's al jarenlang als volgsysteem, dus ik heb al een rapportmap vol met uitslagen. We hebben ook Squla aangeschaft, want ik wil geschikt oefenmateriaal hebben.
Tihama

Marij
25-01-2012 om 14:20
Tsja
Ik geloof dat ik maar met hem ga oefenen, in ieder geval. Wilde dat juist niet doen, ook weer vanwege dat opvoeren van spanningsniveau. Het zou bij zoon ook niet nodig moeten zijn omdat hij altijd bij cito's goed scoorde. Als ik teveel ga oefenen ben ik bang dat hij zo tabak van de cito's krijgt dat hij bij de cito zelf weg gaat dromen. En dus niet presteert. (op school nu ook net weer cito's gehad en hij baalt al stevig)
Ik ben niet echt tegen cito. En juist bij twijfelgevallen lijkt het me mooie aanvullende info. Dat alles aan cito opgehangen wordt, ook bij kinderen waarvan niveau al lang en breed duidelijk is, vind ik absurd.
Primavera, ja, je hebt gelijk. Zoon heeft inmiddels natuurlijk opgepikt dat cito erg BELANGRIJK is. Omdat we thuis nooit met prestaties bezig waren (want zoon was vooral ongelukkig op school en die prestaties waren er toch wel) komt dat dus misschien wel rauw op z'n dak nu.

Tihama
25-01-2012 om 15:03
Ja, ik zie het.
Er blijkt 30% af te stromen. Van die 30% zijn er meer kinderen met een lagere CITO, dan kinderen waarvan CITO matchte met het schooladvies.
Tihama

Tihama
25-01-2012 om 17:30
Onderzoek
Okay, begin ik bij het begin
Ik kende de systematiek in Almere. Nu las ik gisteren in de nieuwsbrief van de school de opmerking: De cito is vanaf volgend jaar bindend, dus ouders van groep 7, weest gewaarschuwd. Ik dacht: he?
Dus ik ging googlen en ik vond dit rapport:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=almere%20cito%20digidoor&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CDMQFjAB&url=http%3A%2F%2Flea.almere.nl%2Fmmbase%2Fattachments%2F2176260%2FEindrapport_Oberon.pdf&ei=QCkgT977Js2YOsjVtacO&usg=AFQjCNGPiRgqhSEqVD_od419ehMfsM19Rw&cad=rjt
Opdrachtgevers: de Almeerse schoolbesturen en de gemeente
Almere kent sinds een aantal jaren een geautomatiseerd overdrachtssysteem: Digidoor. Vanuit privacy is daar al een hoop over te doen geweest. Nu hebben ze dit systeem gebruikt om een gedetailleerde analyse te doen over 3 jaar. De leerlingen die in 2005 een advies kregen, konden in 2009 teruggezien worden op het VO. Hoewel ik flinke bezwaren heb en had tegen Digidoor, snap ik wel dat voor een dergelijke analyse dit systeem flink helpt.
Ik heb dat uitgebreide rapport gisteren avond gescreend en geprobeerd om net een simpele samenvatting te maken. Mislukt dus.
Conclusies:
1. Het schooladvies ligt in veel gevallen hoger dan de CITO
2. Het schooladvies is een betere voorspeller van het te halen niveau dan de CITO
3. Een derde van de kinderen stroomt af
4. Een derde van de kinderen stroomt op
5. Tov het landelijke zijn er minder zittenblijvers op het VMBO en meer op de HAVO
Vanwege dat laatste feit willen VO-scholen dat de kinderen liever niet meer boven hun CITO-score geplaatst worden. Echter (mijn kritiek): er stromen veel minder kinderen af dan het aantal kinderen dat boven hun CITO-score geplaatst worden. Door de CITO als criterium te nemen, zal een aantal kinderen dus ten onrechte lager geplaatst worden.
De andere kant is overigens dat er OOK een groot aantal kinderen opstroomt. Een lagere plaatsing hoeft dus niet te leiden tot permanent lagere plaatsing.
Ik ben dus heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Tihama

M Lavell
25-01-2012 om 21:09
Maakt niet uit
P. ik ben Tihama niet. De kwestie is dat je het met de redenatie niet eens hoeft te zijn. Het is als het is.
Zelfs een onderzoek was niet nodig geweest. Er komt een verplichte eindtoets voor het basisonderwijs (wet) die verplicht mee gaat tellen voor de niveaubepaling.
Een soort examen dus, al blijf je niet zitten als je zakt.
Tegelijkertijd doen de samenwerkingsverbanden er alles aan om met elkaar onderling dwingende afspraken te maken zodat da toelaatbaarheid overal op dezelfde manier wordt toegepast.
Een punt te weinig is pech.
"Dat kan 1 vraag verschillen maar komt wel zo in de boeken."
Ja. Net als bij je rij-examen.
Het is niet anders.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
25-01-2012 om 21:19
Leuke site om te oefenen
www.kids4cito.nl
Het zijn oefenopgaven in de stijl van CITO, dan wen je aan de manier van vragen. Het gaat zowel om oefenen voor entreetoets groep 7 als voor eindcito groep 8.

Tihama
25-01-2012 om 22:17
"Ok, dat begreep ik maar ik las iets van 38% krijgt een hoger schooladvies dan de citotoets en 30% stroomt af. Waarom vind jij dat 'veel minder kinderen'?"
Omdat die 30% niet louter bestaat uit te hoog ingeschaalde kinderen. Van die 30% is een groot deel kinderen die zowel qua CITO als qua schooladvies op de juiste plek terecht kwamen. Dus je kunt niet die 30% aftrekken van die 38%.
Tihama

Evanlyn
26-01-2012 om 10:42
Waar is het schooladvies op gebaseerd?
Bij ons puur op oude CITO's. Ik vond daarom dat er bij het schooladvies te weinig gekeken was naar wat mijn dochter echt kan en naar hoe ze het afgelopen jaar is veranderd. Daarom verwacht ik nu wel een goede score voor de CITO, maar die telt dan nauwelijks meer. Dan denk ik: waarom doen ze die eind-CITO eigenlijk nog?