judith70
26-09-2010 om 12:37
Zendingsgeld
Binnenkort gaan wij verhuizen en gaat onze zoon naar een school met protestants-christelijke wortels. (speciaal onderwijs). Dit is voor ons nieuw. Een van de zaken is dat er iedere maandag vrijwillig zendingsgeld kan worden meegenomen en dat de school daarvan een paar Plan-kinderen heeft. Dit vind ik een heel mooi idee. Mijn vraag is alleen, aan wat voor bedrag moet ik dan denken per week? En als we het een keer vergeten, word je dan daar op "aangekeken"?
wil40
26-09-2010 om 13:40
Hier ook
Ook basisschool van zoon heeft connecties met een school in ontwikkelingsland. Ze houden enkele keren per jaar projecten waarbij de opbrengst voor die school is, voor de aankoop van b.v. lesmateriaal.
Iedere week wat in een potje zou ik een beetje lastig vinden. Dat deden ze voorheen misschien in de kerk, iedere zondag "met de pet rond?"
Ik zou zelf ernaar neigen 1x per maand wat mee te geven voor in de pot. Welk bedrag? Zoals voor ieder goed doel is alles meegenomen toch? En het zou wel hèèl raar zijn als je erop aangekeken werd als je (een keer) niets geeft.
joos
26-09-2010 om 15:16
Hier ook
hier wordt ook iedere maandag zendingsgeld opgehaald en ik geef meestal een euro per kind mee. Als er speciale acties zijn (Haiti of Pakistan of zo), dan geef ik meer mee. Als je niet meeneemt word je zeker niet vreemd aangekeken. Het is zeer vrijwillig.
Mach
26-09-2010 om 17:12
Hier ook
soms vergeten we het weken, maar ik heb niet de indruk dat iemand dat deert. En ik geef mee wat ik toevallig in de portemonnee heb. Soms 20 cent, soms 50 , soms een keer 2 euro. Maar eigenlijk de laatste tijd niets.
Er zijn best veel kinderen die nooit iets meenemen. Maar dat geeft ook niets bij ons.
Wilgenkatje-
26-09-2010 om 22:07
Meer ontwikkelingsgeld dus
niet zozeer 'zendingsgeld oude stijl'.
Op onze school mag iedereen zelf weten of-ie al dan niet wat geeft. Daar wordt niet op gelet.
Pennetje
26-09-2010 om 22:45
Brrrr
Op dochters oude school ging het zendingsgeld wel naar bijbels voor arme, ongelovige kindertjes in donker Afrika. Terwijl die kindertjes naar mijn mening meer gebaat zijn bij schoon drinkwater. Maar dat was absoluut niet bespreekbaar. Er stond nog net niet zo'n ijzeren spaarpot in de vorm van een bedelend Afrikaans jongetje, die ik zelf uit mijn jeugd nog ken. Juf hield wel degelijk bij wie er gaf en wie niet en daar werd je dus ook op aangesproken. Eerst als ouder (maar dan komen ze bij mij meteen in een discussie terecht over de piramide van Maslow en die win je niet met je bijbelcentjes) en later via het kind. Of ze niet wilde dat die arme kindertjes de blijde boodschap van de here Jezus hoorden? Helaas, dochter was geïndoctrineerd door haar moeder en antwoordde rustig dat haar moeder wel geld gaf aan inzamelingsacties voor vaccinaties, drinkwater en scholing, maar niet aan bijbels voor kinderen die dat allemaal nog niet hadden.
Het werd ook niet wat tussen ons en die school. Ze hebben me mooi van mijn geloof afgeholpen daar. Ik kwam uit zo'n blij jaren '70 God is liefde gezin, maar wat ze er daar van maakten...
Moraal van het verhaal: informeer even bij een paar andere moeders. Bij dochter was 50 cent per week toch wel minimaal. Bijbels zijn duur ![]()
Pennetje
26-09-2010 om 22:48
Sorry
Ik zie nu dat de school Plan-kinderen heeft. Dat lijkt me een verstandiger besteding van het geld. In dat geval had ik zelf ook wel meegedaan.
Tirza G.
27-09-2010 om 00:19
Memories
Mijn vader vocht verbeten strijden uit met school (wat een bak, hij was zelfs nog een tijdje lpa - zou ik dan toch erfelijk belast zijn?) en deed dat bij voorkeur via het zendingsgeld. Wij moesten een kwartje meenemen op maandag - daar was niets vrijblijvends aan. En dan wel een vást kwartje (muntje). Al naar gelang de fase in de strijd aarzelde mijn vader niet om 25 losse centen mee te geven. Of 5 stuivers. Het kleine verzet, ha! Wat een principieel mens, ik wou dat ik hem er nog voor kon bedanken.
Ik heb zelfs nog zilverpapier gespaard voor de arme negertjes. Dat heb ik helemaal nooit begrepen.
Tirza
Pennetje
27-09-2010 om 07:46
Haha tirza
In zilverpapier zat platgewalst tin en dat bracht nog geld op bij recycling. Wij moesten daarom ook de folie doppen van flessen melk sparen. Die werden afgespoeld en platgewreven en dan in een bakje gedaan tot het er genoeg waren om trots mee naar school te gaan. Maar dat afspoelen gebeurde nooit goed, zodat er uit dat bakje altijd een geur van bedorven melk opsteeg. Kan maar zo mijn moeders stille protest zijn geweest voor alle dingen die ze van de dominee moest laten, waar ze juist zo dol op was (dansen, korte rokjes).
Wij spaarden ook papier voor de arme kindertjes. Nu ben je blij als het wordt opgehaald, maar toen leverde het nog wat op. Toch waren het voor mij als kind vooral dat soort inzamelingen die me het gevoel gaven dat we echt iets deden voor die kindertjes. Zo'n obligaat kwartje dat je van je moeder meekreeg zei mij persoonlijk niks. Ik weet nog wel dat de Oud Papier Aktie bij ons OPA werd genoemd. Mijn vader was ontwerper en hij had van oude kranten een levensgrote oude man (tweedimensionaal) gemaakt, compleet met wandelstok en hoed, die bij ons op school aan de muur hing om de kinderen te herinneren aan de aktie. Ik had het gevoel dat mijn vader in zijn eentje een hele stam arme kindertjes redde!
De arme startster van dit draadje moet zich wel afvragen waar ze aan begonnen is!
Puck
27-09-2010 om 09:33
Maar het inwerpen van het kwartje was een feest
Ook hier op de lagere school een zendingspotje. Maar dat was geen potje maar een heuse kerk! En als je er geld in stopte dan klingelde het belletje. In in de 6e klas was ik uitverkoren om samen met mijn vriendinnetje iedere maandagmiddag het zendingsgeld naar de bank te brengen.
En hoe het bij onze kinderen op school gaat: er staat in iedere klas een spaarpot voor wereldkinderen en naar believen stop je daar af en toe wat in. Met de verjaardagen van de juffen/meesters wordt er altijd op het maandrooster gemeld dat ze liever geen cadeaus hebben (behalve zelfgemaakte knutsels) en dat ze graag geld voor de wereldkinderen willen. Verder niet iets van verplicht iedere maandag geld mee.
Overigens kreeg ik vroeger ook altijd op maandag een dubbeltje mee zodat ik uit school bij de bakker iets te snoepen kon kopen. Nostalgie.
koentje
27-09-2010 om 10:25
Judith 70
je zegt speciaal onderw
ijs, je bedoelt waarschijnlijk bijzonder onderwijs. Of heeft je zoon een indicatie nodig voor deze school...
judith70
27-09-2010 om 11:32
Reacties
Koentje, het is inderdaad speciaal onderwijs, ZMLK. Het is de enige in de wijde omgeving in een prot-christelijke omgeving, maar ik verwacht er dus ook kinderen van andere (christelijke) gezindtes. Dus ik ben niet echt bang te voor een hoog "domineegehalte". Omdat judithzoon dus bijna altijd met de taxi naar school zal gaan, kun je ook niet even op het schoolplein de ouders polsen. Maar de bedragen die jullie noemden klonken redelijk, en een keertje overslaan lijkt mij niet zo erg.
Zelf kom ik uit het katholieke brabant van de jaren 70/80. Wij hadden geen missiepotje o.i.d. maar wel regelmatig acties voor concrete projecten van paters waarvan familie in het dorp woonden.
Bedankt, en nog een maandje en dan verhuizen!
Jessica O
27-09-2010 om 11:35
Hier
ook een paar 'adoptie' kinderen via school. En vaak komt er meer in het zendingspotje dan eruit gaat en daar wordt wel eens wat van overgemaakt een juf die er dingen mee doet in een AZC.
Spaarpot staat in de klas, kinderen kunnen het erzelf in doen. Geen geld mee is geen probleem hoor.
Vaak geef ik mijn zoon 50 cent mee, die sparen we toch al voor de zondag (voor in de kerk).
Jessica
vlinder72
28-09-2010 om 18:01
Zendingsspaarpot
Bij ons op school wordt er wekelijks ongeveer 20 euro opgehaald. En dat bij een school met ongeveer 200 leerlingen. Gemiddeld 10 cent dus. Ach, het gaat om het idee dus ik geef mijn dochter af en toe een wat geld om in de zendingsspaarpot in haar klas te doen (op maandag).