ayla
24-01-2012 om 20:49
Ziek, school , cito's
Hoe krijgt dochter het gepland, citoweek en ze is ziek
S' ochtends is ze redelijk fit gedurende de middag komt de koorts opzetten en zakt ze helemaal in, sinds zaterdag heeft ze dit. Ernaast klaagt ze over hoofdpijn en keelpijn, al vind ik het moeilijk inschatten hoe serieus dat is. Nu zit ik me te bedenken of ik haar morgen toch naar school moet sturen, maar ja die cito's. Of fatsoenlijk uitzieken ( in december heeft ze dit ook gehad maar toen heeft het een week geduurd voordat het helemaal wegwas) en volgende week de cito's namaken.
Wat is wijsheid, als het een gewone week was had ik het morgen geprobeerd maar nu...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liedewij
24-01-2012 om 21:14
Niks aan de hand
Als het geen eindcito (en dat is het niet)is is er toch helemaal niets aan de hand? Doet ze het een weekje later. Wat maakt het uit...
beterschap.

ayla
24-01-2012 om 21:20
Geen eindcito nee
Ze kan hem dus prima een week later maken, als het een gewone week was had ik haar morgen naar school gestuurd, korte dag en in de middag weer thuis. Maar als ze gaat moet ze de toets maken, en daar twijfel ik over. Nouja dan nog maar een dagje thuis

Irene
24-01-2012 om 21:57
Naar school
Als het een gewone week was zou je haar wel naar school sturen? Dan zou ik dat nu ook doen. Die cito's stellen toch niet zoveel voor? En moeilijk zal het ook niet zijn voor haar, dus het is niet dat het nou zo'n een extra belasting. Lekker rustig juist, zo'n ochtendje toetsen maken in een stille klas!

IngridT
25-01-2012 om 08:43
Goh.
Eerlijk gezegd WEET ik niet eens wanneer mijn basisschool kroost 'normale' cito's heeft. Van methodetoetsen weet ik het ook aleen als ze er huiswerk voor mee naar huis hadden, (zoals bij geschiedenis of topo) maar anders heb ik ook geen idee. ja' als ze het achteraf melden. Maar vorige week kreeg ik pas tegen de woensdag of donderdag in de gaten dat mijn groep 6 dochter al de hele week CITO's aan het maken was. Omdat ze er iets over zei.
Dus ik zou er fijn geen rekening mee houden & dochter gewoon naar school sturen danwel thuishouden op basis van jouw inschatting van haar mate van ziekigheid. Zonder rekening te houden met die Cito's.
Wat hangt daar trouwens idd van af? Ik neem toch niet aan dat ze haar met zoveel moeite gecomponeerde plusprogramma gaan schrappen als er eens een CITO tegenvalt?
Ingrid

ayla
25-01-2012 om 08:53
Thuis
Ze had vanochtend toch weer koorts, dus maar thuis gehouden.
Ingridt bij ons wordt het in de nieuwsbrief vermeld wanneer er cito's zijn. Alle ouders weten er dus van.

ayla
25-01-2012 om 09:10
Geen idee
het is iets wat ze gewoon doen, was het van de oude school ook niet gewend.
maar in de mate waarin dochter nu ziek is zou ik haar normaal ook thuishouden.

ayla
25-01-2012 om 09:37
Nee hoor
ook niet, die versnelling hangt echt niet af van de cito
de reden is dat dochter van zichzelf al niet heel geconcentreerd is, een cito uitzitten is best moeilijk voor haar. als ze ziekjes is met lichte hoofdpijn erbij en een duf hoofd maakt dat het er niet beter op. ze is gewoon hangerig.
zo raar vind ik mijn overweging nou ook weer niet, hara juf gaf maandag zelf aan dat ze beter thuis kon blijven en dan later de cito fit maken dan ziekjes een toets te moeten maken.
Ze is alleen wat langer ziek dan ik had gedacht

gabbertje
25-01-2012 om 09:50
Cito mogen ze later inhalen
Jouw dochter is ziek en laat ze anders eerst lekker uitzieken. Mijn dochter lag in het ziekenhuis toen de cito werd gedaan. (ze baalde wel, maar ja het was overmacht). Ze heeft hem alsnog een weekje later gedaan, rustig alleen. Soms zijn er nu eenmaal situaties die anders lopen. Ik zou kiezen voor de gezondheid van je dochter hoor!!
Vele beterschap!!

wil40
25-01-2012 om 14:31
Toch
Als we eerlijk zijn houden veel ouders wel rekening met de Cito`s. Ik heb intussen geen kind meer op de basisschool maar onder de kinderen zelf leefde het ook. Kinderen die eerder naar bed moesten, nog eens extra wat oefenen qua lastige stof, zelfs kinderen die niet naar sporttrainingen gingen die toetsweek(ze zouden eens oververmoeid raken!)
En wat deed ik zelf om zoon optimaal uit de bus te laten komen? Rust, Reinheid en Regelmaat. Ik zou ook stiekem balen als zoon nèt bij de Cito`s naar school zou vertrekken met hoofdpijn of zere keel.
Nee, je leven hangt niet af van een stomme Cito, ik weet het is "maar een momentopname, zijn toekomst hangt er niet van af...pfff." Maar ondertussen vond ik een A/B toch leuker op het rapport staan als een D/E.
Juist die druk die je stiekem probeert te camoufleren voelt een kind feilloos aan.

*bella*
25-01-2012 om 14:35
Snap je vraag niet
Ik snap niet waarom je die cito's zo belangrijk vindt. Hier weet ik het ook pas als mijn kinderen dat vertellen. Zoon was ook ziek thuis, tsja, krijgt het dus ook voor elkaar. 'Wat is wijsheid'; nou, volgens mij heb je in deze kwestie geen wijsheid nodig. Het is mi een non probleem.

*bella*
25-01-2012 om 14:38
Oke wil
Weer iets geleerd dan. Ik wist niet dat cito's voor meer mensen zo belangrijk waren.

Toke
25-01-2012 om 14:48
Rekening houden met
ik hield ook geen rekening met citotoetsen, wist ook niet wanneer ze waren. Tot zoon citotoets lezen had in week waarin ze ook 4daagse liepen. Na de zomervakantie bleek hij oneens uit zijn zelfstandiglezengroepje te zijn gehaald omdat die citoscore uit vorige groep daar 'te laag' voor was. Tja, dat lezen lijkt me er nou net wel onder te lijden hebben als kind ineens 4 dgen achter elkaar om half 11 op bed ligt na 10 km wandelen. Pas na volgende cito mocht hij weer in dat groepje en dat heeft hij heel erg gevonden. Dus nu hou ik er wel rekening mee. Net iets alerter op de rust, op tijd naar bed, minder tv kijken. School houdt er trouwens ook rekening mee; geen activiteiten meer in die citoweken.

ayla
25-01-2012 om 14:59
Je moest eens weten
Dochter heeft nog al eens de neiging uit te vallen bij cito's bij rekenen c en d waar ze de methodetoetsen met gemak haalt. School geeft aan dat dit een bekend hb probleem is. Maar de mensen om ons heen: goh je zou niet denken dat dst kind zo slim is, je had haar toch beter niet kunnen versnellen of mijn marietje doet het veel beter misschien is die ook wel hb. Dan kun je zelf dus wel weibig belang hechten aan de cito, je omgeving doet dat wel. En wat met de vo scholen, die kijken ook naar de cito's

IngridT
25-01-2012 om 15:10
Ayla...
En dan ben ik weer benieuwd hoe al die 'mensen om jou heen' weten wat jouw dochter op haar CITO's haalt. En waarom je je er wat van aantrekt als ze daar iets over denken.
Ik vraag me eigenlijk af , als als het voor HB kinderen zo niet abnormaal is om laag te scoren op CITO's, waarom nemen ze ze dan nog af? En als ze ze nog afnemen bij je dochter dan neem ik toch aan dat ze geen enkel belang hechten aan de uitkomst? En VO scholen? ik neem aan dat jouw dochter met een paar versnellingen, een riedel IQ rapportages, een volledig individueel basisschoolprogramma vol plusactiviteiten en een dik VWO+ advies vast wel terecht kan waar ze op haar plek is. Ongeacht haar reken-CITO scores uit groep 5.
Ingrid

ayla
25-01-2012 om 15:14
Ingrid
Citoscores staan gewoon op het rapport en mijn dochter wil net als ieder ander kind haar rapport showen aan ooms en tantes. Al moet ik zeggen dat ze daar steeds minder zin in geeft en wij ook. Het is toch nooit goed.

Meike
25-01-2012 om 15:27
Maar ayla
Ik ken je verhaal niet helemaal maar heb af en toe iets zien staan over je dochter, en ik vraag me wel een beetje af waarom je je zo druk maakt over die cito's. Je dochter is nog zo jong begrijp ik, dat komt allemaal later toch wel? Kijk, als je kind ongelukkig is of problemen heeft, dan snap ik dat je daar wat aan wil doen. Maar dat is al aangepakt begrijp ik. Laat die cito's lekker voor wat ze zijn, als je kind ziek is hou je haar thuis en er komen nog jaren genoeg om je daar druk over te maken. Enne, dat rapport gewoon niet meer laten showen! Het moet wel leuk zijn, en dat is het blijkbaar niet meer. Straks krijgt je dochter die opmerkingen nog mee, en krijgt ze de indruk dat ze goed MOET presteren. Dat idee krijgt ze waarschijnlijk snel genoeg, laat haar nog even.

margje van dijk
25-01-2012 om 15:52
Waarom hou je er niet gewoon mee op
Je dochter is HB getest. Dat heb jij overal van de daken geroepen. Dus verwacht je omgeving nu dat jouw dochter uitsluitend nog maximale scores haalt op alles. En om aan die verwachting te kunnen voldoen ben jij bereid alles te doen. Kind wordt door jou gemonitord, besproken, krijgt apart plusplan, wordt versneld, nog een keer versneld. Als het niet genoeg is ga je zelf maar oefenen, totdat kind het niet meer pikt.
Het lijkt me heel ongezond voor je dochter dat jij haar altijd zit te monitoren. Ze heeft helemaal geen vrijheid meer om zichzelf te ontwikkelen, en ook zelf de verwantwoordelijkheid te nemen voor die ontwikkeling. Ze kan alleen maar het pad aflopen dat jij voor haar uitstippelt.
Waarom hou je niet gewoon op er zo bovenop te zitten? Als je nou eens gewoon alles loslaat en alles laat gebeuren zoals het komt? Laat het eens aan de leerkracht en je dochter over en kom er verder niet tussen. Cito's interesseren je niet meer. Geef je dochter het gevoel dat het goed is zoals het is, of ze nou hoog of laag scoort. Thuis creeer je een ontspannen sfeer, en je gaat een eigen hobby zoeken die niets met je dochter te maken heeft. Maak daar maar het middelpunt voor je aandacht van.
Want waar maak je je in vredesnaam druk om? Zoals IngridT terecht opmerkt komt jouw dochter toch wel op de school van jouw keuze. En als ze daar zonder jouw hulp niet komt, hoort ze er ook niet thuis. want je kunt haar daar als puber op een middelbare school ook niet meer bij de hand houden.
Margje

ayla
25-01-2012 om 15:59
Mensen
De vraag was of ik haar gezien de omstandigheden naar school zou sturen, dat is niet gebeurt, andere mensen zijn begonnen over het belang van cito's ik niet , die discussie meng ik me ook verder niet in. Dochter blijft morgen ook nog een dage thuis aangezien ze weer met dik39 op de bank ligt, voor mij is de discussie verder klaar

Irene
25-01-2012 om 16:10
Niet mee eens
Dat het slecht maken van cito's een bekend probleem is bij HB-ers, daar geloof ik dus helemaal niets van. Ik herken het ook totaal niet van de HB-ers die ik ken (en dat zijn er best een hoop). Als het slecht maken van cito's al meer voorkomt bij HB-ers, dan is dit toch alleen het geval als er andere problematiek speelt. En dan komt het dus door die andere problematiek en niet door het HB zijn!

Terpi
25-01-2012 om 16:16
Ayla
wat maakt dat jij iets op een forum gooit, en wanneer de reacties je niet bevallen sluit je het onderwerp af? Je bent nu simpelweg niet eerlijk, je vroeg specifiek of jij je kind niet beter thuis kan houden omdat ze anders wellicht een beetje zwakjes zou zijn tijdens de cito. Ik hoor je niet een algemene vraag stellen, 'sturen jullie je kinderen naar school als ze nog niet helemaal genezen zijn' maar SPECIFIEK omdat er een cito wordt afgenomen. Daarmee zet je een beeld neer van jezelf als iemand die alles doet om de scores zo hoog mogelijk te maken en helaas, daar krijg je ook bij mij de handen niet op elkaar. Ik zei gisteren op de chat ook al dat ik geen flauw idee heb wanneer de kinderen citotoetsen hebben, mijn kinderen doen die dingen gewoon op school en pas bij problemen op school kom ik in beeld. En daarnaast lijkt me niets gezonder dan EERLIJK zijn in het toetsen. Als je kind om welke reden dan ook onverwachts lager scoort is het interessant om uit te zoeken waarom, maar als jij altijd de omstandigheden perfect wil hebben kom je er ook niet achter hoe het gaat als ze gewoon net als iedereen wel eens ergens last van heeft.
En dan nog iets, heb jij je wel eens verdiept in de relatie tussen jouw houding tov scoren, cijfers en presteren ten maximale van je kunnen en de zelfverzekerdheid waarmee je kind begint aan toetsen? Dergelijke nadruk op presteren brengt een verhoogd risico op faalangst met zich mee... dan is ze straks Heel Slim maar durft de toetsen niet aan want oh wee, straks scoort ze maar 85% perfect. Zou jammer zijn wel... vooral voor je kind omdat zij dan niet op de plek komt waar ze thuishoort maar misschien nog wel meer voor jou omdat ze dan niet meer aan jouw droombeeld voldoet.

anna van noniemen
25-01-2012 om 16:56
Inderdaad p
ik zag toch duidelijk hele andere postings van ayla in deze draad. Ik denk dat Ayla er verstandig aan doet ook eens van nick te wisselen.
Ayla, ik zag dat je op de goede weg was met je dochter. Het zal altijd anders blijven dan met "normale" kinderen....als moeder van zorgenkinderen weet ik daar ook alles van....

margje van dijk
25-01-2012 om 18:22
Nou, ik weet niet hoor.
Als Ayla haar beslissing om een ziek kind thuis te houden laat afhangen van een oefencito (!) en daarbij als motivatie aangeeft dat de ooms en tantes anders weer gaan vragen of kind nog wel HB is, dan heb ik alweer genoeg gelezen.
Kan best zijn dat Ayla zich anders is gaan opstellen - ik hoop het van harte voor het kind - maar deze vraag getuigt toch wel weer van bijzonder kromme redeneringen, neem me niet kwalijk.
Margje

Mina Bakgraag
25-01-2012 om 18:45
Jammer
Inderdaad, uit het antwoord op mijn vraag in een ander draadje maakte ik op dat er wat meer afstand was gekomen. Heel goed, dacht ik. Maar uit dit draadje blijkt een terugval op dat gebied om het mooi te zeggen. Jammer. Nu ligt er de nadruk op cito en ziek zijn ipv ziek zijn, net niet beter, wel naar school?
Aan de andere kant wordt er op de middelbare scholen veel haarde gehecht aan de citoscores uit het leerlingvolgsysteem met name uit groep 6 en 7. Een van de scholen waar ik ben geweest had het zelfs over "triple a" Je wordt er als ouder ook wel erg nerveus van en het schooladvies en het LVS en de cito en de NIO.... Vrijblijvend is het allemaal niet in de bovenbouw van de basisschool.

Sahara
25-01-2012 om 19:01
Rapport
Misschien handig om nu mee te beginnen. Een rapport is voor de ouders. Dus niet om kinderen mee te laten showen.
Bij ons is een rapport voor ons. Wij zeggen daarna tegen al onze kinderen dat ze het goed gedaan hebben. Rapport blijft daarna in de kast. Dus geen geshow aan oma/opa/oom/tante.
Op de vraag hoe gaat het op school is onze reactie altijd: goed.
Ik wil absoluut niet dat familie commentaar levert op de rapporten van onze kinderen. Onze kinderen zijn alledrie anders. De een haalt A's op cito's, de ander ook af en toe een E. En onze dochter is een kwebbelde groep 3 er. Ik moet er niet aan denken dat iemand in het bij zijn van de kinderen hier op- of aanmerkingen over maakt. Gewoon mee stoppen.
En verder is mijn groep 6 zoon vorige week ook een dagje thuis gebleven. Hij had de hele nacht overgegeven en was zo moe. Als het een gewone vrijdag was geweest had ik hem naar school laten gaan. Hij wou zelf wel. Hij vindt school leuk. Slaperig knutselen kan best. Slaperig een cito maken niet. Tenminste mijn zoon niet.

MoederVan3
25-01-2012 om 19:38
In drieën knippen
Je kan deze discussie in drieën knippen.
De eerste vraag: hou je een kind ziek thuis als het misschien (met een paracetamol) ook wel naar school kan.
De tweede vraag: en doe je dat bij een belangrijke toets. Hoe je het kind dan juist eerder thuis, of zeg je juist: effe doorzetten, nu juist wel naar school.
De derde vraag die in de discussie is ontstaan: hoe belangrijk is de CITO voor een groep 5 leerling?
Mijn antwoorden zouden zijn.
Voor vraag 1: hangt van het kind af. Mijn jongste kon je rustig grieperig naar school sturen. Middelste absoluut niet. Dus je moet als ouder naar het kind kijken.
Voor vraag 2: Hangt van het geval af. Als het een belangrijke toets is voor een vak waar het kind zwak voor staat, dan zou ik zeggen blijf lekker thuis, want door die watten in je hoofd doe je het waarschijnlijk net wat slechter. Heeft het kind het goed voorbereid, dan zou ik adviseren om als het even kan, toch te gaan.
In geval van een CITO zou ik een ziek kind niet geforceerd naar school laten gaan, zelfs niet bij een eindCITO.
Over vraag 3 doe ik verder geen uitspraak.

Rosase
25-01-2012 om 19:46
Mee eens
En op de derde vraag durf ik best antwoord te geven: ik denk dat de cito van groep 5 best belangrijk is. Maar niet allesbepalend. Een keertje een wat mindere score zal vermoedelijk niet een kinds hele schoolcarriere naar de filistijnen helpen.

Annet
25-01-2012 om 20:27
Niet eens met irene
Irene "Als het slecht maken van cito\'s al meer voorkomt bij HB-ers, dan is dit toch alleen het geval als er andere problematiek speelt. En dan komt het dus door die andere problematiek en niet door het HB zijn! "
Jongste zit in een Leonardeklas (alleen hoogbegaafden). Daar zitten veel leerlingen bij die op hun vorige school echt geen A's haalden bij de Cito's.
Het mooie is dat bij passend onderwijs deze kinderen vaak alsnog hogere scores gaan halen. Als je andere problematiek ziet als dat de school onvoldoende presteert in het begeleiden van deze kinderen, dan ben ik het alsnog met je eens.
Wat ik ook vaak zie en hoor is dat HB-ers in de kleuterklas niet goed scoren op de citotoetsen. Reden is dat ze de vragen veel te moeilijk opvatten en daardoor de simpele antwoorden missen. Dat kan ook gelden voor niet-hb-ers die in groep 2 al kunnen lezen en rekenen. Toetsen die gaan over voorbereidend lezen en rekenen kunnen dan plotseling heel moeilijk zijn.

Annet
25-01-2012 om 20:36
Cito kan best belangrijk zijn (in elk schooljaar)
Op vorige school van jongste mocht hij in groep 5 niet naar de plusklas omdat daar alleen kinderen met A-scores heenmochten. Of je HB was, telde niet mee. Zoon was versneld en had overal een A voor behalve voor spelling. Tja, ook voor een hb-er is het lastig om 1,5 jaar spelling in te halen in een half jaar.
Er zijn ook scholen die kinderen wel/niet pluswerk geven of toestaan te compacten, gebaseerd op de citoscores. Nou, dan stuur je je kind echt niet halfziek naar school.
School van oudste wilde pas geloven dat kind echt wel meer kon, toen ze de hoogste score voor de entreetoets had in groep 6. Plotseling was er meer mogelijk in groep 7. (en kind haalde altijd keurig A-scores maar dat was blijkbaar niet indrukwekkend genoeg).

ayla
26-01-2012 om 09:40
Nog steeds ziek
Nog steeds ziek, vanochtend weer bijna 39 koorts en dat als sinds zaterdagmiddag. Het wordt ook vrij vervelend, te ziek om naar school te gaan maar thuis verveelt ze zich. Iemand nog leuke ideeën om een 7 jarige bezig te houden??
Ik heb al chocomelk gemaakt, cakejes gebakken, tv gekeken, spelletjes gedaan, geknutseld.