Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zonnetje

Zonnetje

12-03-2010 om 17:02

Ziekteverzuim en lpa

Onze dochter is de laatste tijd regelmatig een dag ziek of gaat in de loop van de schooldag ziek naar huis. Het ziet er naar uit dat dat psychosomatisch is en we zoeken er iom de school en de huisarts hulp bij. Maar nu heeft de zorgcoordinator van (middelbare) school aangekondigd dat bij verzuim de leerplicht ambtenaar wordt ingeschakeld. Is dat iets waar ik we ons zorgen over moeten maken? Of iets waar we baat bij kunnen hebben? (en dan denk ik aan steun bij het volgend jaar op andere school geplaatst krijgen van dochter, wat wij en zij graag willen maar er is eigenlijk nergens plaats).
Of moet ik zelf contact opnemen met de lpa?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja...

Als de school het verzuim doorgeeft aan de lpa, dan is het meteen verdacht verzuim waarnaar onderzoek moet worden ingesteld. De lpa zal dat doen. Die zal contact opnemen, misschien verlangen dat kind zich laat onderzoeken door de jeugdarts en nog zo wat van die dingen.
De lpa is niet de aangewezen instantie om hulp te bieden bij overplaatsing op een andere school. Dat is de zorgcoordinator wel. Die zou dat met het samenwerkingsverband kunnen regelen.
De vraag is eigenlijk waarom die ZC het verzuim wil doorgeven. Scholen zijn verplicht ongeoorloofd verzuim door te geven. Geoorloofd verzuim (ziek) hoeft niet en mag zelfs niet zonder toestemming van de ouders.
Ik zou op de man af aan de ZC vragen of hij meent dat het om ongeoorloofd verzuim gaat. Want in dat geval is er toch sprake van wantrouwen. Ook naar jou. Die lucht zal toch geklaard moeten worden.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2010 om 13:03

Repressie

Zonnetje:
Onze dochter is de laatste tijd regelmatig een dag ziek of gaat in de loop van de schooldag ziek naar huis. Het ziet er naar uit dat dat psychosomatisch is en we zoeken er iom de school en de huisarts hulp bij. Maar nu heeft de zorgcoordinator van (middelbare) school aangekondigd dat bij verzuim de leerplicht ambtenaar wordt ingeschakeld."
Ik zou idd met de zorgcoordinator gaan praten waarom hij dit doet en wat hij verwacht dat dit gaat opleveren.
Maar lpa's zijn van de repressieve aanpak, en je moet er dus rekening mee houden dat de zorgcoordinator ook zo'n aanpak wil.
Dat past ook bij wat je zelf noemt 'psychosomatisch'; dan ligt het voor de hand om te zeggen dat hij 'schoolziek' is en dat hij dus gedwongen moet worden om wel naar school te gaan. Als je een andere aanpak wil, dan is het verstandig om die NU in te zetten, voordat de lpa met harde dwang aan komt zetten. Nu ben jij nog in controle, straks niet meer.

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2010 om 13:04

Oepsie

dochter ipv zoon, vervang dus zelf hij door zij...

Lampje

Lampje

13-03-2010 om 13:32

Hier

Wij hebben ook een kind dat door vage klachten (chronische buikpijn), langdurig schoolverzuim heeft gehad. Het was toen in groep 6. In overleg met de leerplichtambtenaar heeft de school toen de schoolarts op ons afgestuurd. Wij hebben dit geweigerd. Zoon liep al bij verschillende artsen de deur plat, het leek ons niet in zijn belang om zo'n oelewapster als die schoolarts haar tactloze gang te laten gaan met hem. Dat werd na een vinnig emailtje geaccepteerd.
Verder heeft de lpa geadviseerd dat de school ervoor ging zorgen dat zoon thuis schoolwerk ging doen. Dit was mosterd na de maaltijd, want dat hadden wij als ouders ook al bedacht, maar aangezien school niet op dat idee was gekomen, vond ik het wel een zinnige suggestie.
Zoon zijn buikpijn is behandeld door een kinderarts en psychologe.
De onderdelen van de behandeling waren:
Ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen aanleren.
Een stappenplan maken: Wat ga je doen als je pijn hebt? (Het minst favoriete onderdeel van dit plan was: doorgaan met wat je normaal ook zou doen. Dat vond zoon erg moeilijk.)
Een terug naar school plan maken. De schooldag op gedeeld in dagdelen. Elke keer kwamen er een paar dagdelen bij.
Het belangrijkste was, dat zoon de controle kreeg. Hij was degene die bepaalde dat hij weer naar school ging. En dat wij de ernst van zijn buikpijn NOOIT onderschatten. Want hij had echt veel pijn. Een psychosomatische pijn, doet net zoveel zeer als een niet-psychosomatische pijn. Hij moest zijn pijn voor de psycholoog beoordelen op een schaal van 1 tot 10, het was dan een 8. Toen hij zijn teen brak (in dezelfde periode), gaf hij die pijn een 6. Je zag hem echt wit wegtrekken, hij kreeg zweet op zijn bovenlip. Hij at niet meer, sliep niet meer, viel af en deed op een gegeven moment helemaal niets meer.
Waarom schrijf ik dit allemaal op? In de hoop dat je er iets aan hebt. Ik weet hoe ontzettend frustrerend het is, die psychosomatisch klachten. Bijna niemand neemt het serieus, terwijl ze zo reeel zijn. Als ouder werden wij weggezet als: meegaand, overbezorgd, watjes, vertroetelend enzovoort. Terwijl wij zo graag wilden dat zoon weer gezond werd, dat school weer naar school ging.
En nog een ding: Is er duidelijkheid over de oorzaak van de psychosomatische klachten? Als er een probleem aan ten grondslag ligt, moet daar natuurlijk ook aan gewerkt worden. Anders gaat de ene klacht weg, en komt er een ander voor in de plaats. (Zoon heeft nu regelmatig hoofdpijn...)
Maar zo ver als het met die buikpijn gekomen is, laat hij het nu zelf ook niet meer komen. Het is nu af en toe een middagje thuis.

Even zo...

Even zo...

14-03-2010 om 14:00

Zonnetje

Ik zou de lpa niet altijd als een 'boeman' zien. Ik werk bij een gemeente met een grote leerplichtafdeling. De leerplichtambtenaren doen hun taak met als belangrijskte drijfveer dat verzuim een belangrijk en vroeg signaal is dat er iets aan de hand is. Bovendien kan een leerplichtambtenaar veel sneller zaken regelen/opstarten dan andere hulpverlening (die ouders vaak niet willen). En dat doen ze in het belang van het kind en niet om ouders te treiteren.
Bij verzuim door gezondheidsklachten kan een lpa kijken of 1) gezondheidsklachten te relateren zijn aan de omgeving en of daar actie benodigd is of 2) of school het onderwijs aan zijn/haar zieke leerling goed vorm geeft. Hier zitten lpa dus ook in de ZAT-teams van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

esta

esta

14-03-2010 om 15:30

Trekken aan een dood paard.

Als een school zo ver is dat ze als reactie van het ziek worden op school alleen maar kan bedenken dat ze de leerplichtambtenaar inschakelen, dan is er eigenlijk nog maar 1 oplossing, veranderen van school. Is er geen HB-profielschool in de buurt? Of een Leonardo-college?

Wij hadden vorige jaar dezelfde problemen, alleen in ons geval schakelde school de schoolverpleegkundige in zonder onze toestemming. Ik was woest, vooral omdat school op geen enkele manier wilde inzien dat ze hiermee hun boekje te buiten gingen. Bovendien veranderde er inhoudelijk helemaal niets voor dochter. Het is een opluchting dat dochter nu gaat naar een school waar ze wel verstand hebben van hoogbegaafdheid (dat haalt de verveling bij de lessen niet onmiddelijk weg, maar er is een wereld van verschil wat betreft onderling begrip).

Leg uit

Evenzo:"Bovendien kan een leerplichtambtenaar veel sneller zaken regelen/opstarten dan andere hulpverlening (die ouders vaak niet willen)."
Hoe dan? (graag een uitgeschreven procedure met bevoegdheden).
Waarom in dit geval (er is al hulpverlening)?
Vanwaar die toevoeging tussen haakjes (die ouders vaak niet willen)? Meen je dat daar hier ook sprake van is?
"En dat doen ze in het belang van het kind en niet om ouders te treiteren. "
Is dat in dit geval nodig dan? Kan zonnetje het niet zelf af?
"Bij verzuim door gezondheidsklachten kan een lpa kijken of 1) gezondheidsklachten te relateren zijn aan de omgeving en of daar actie benodigd is"
Hoe kom je daar nu bij? Een lpa heeft een puur administratieve functie en (soms, niet eens altijd) een opsporingsbevoerdheid. Dat gaat niet over gezondheid of omgevingsfactoren. Het is geen dokter.
"of school het onderwijs aan zijn/haar zieke leerling goed vorm geeft. "
Maar de lpa is niet bevoegd om de school de les te lezen.
"Hier zitten lpa dus ook in de ZAT-teams van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. "
Ja, dat is vaak zo. Maar in de praktijk betekent dat vooral dat een luie zorgcoördinator niks zelf hoeft te doen. Gewoon op het bordje van de lpa schuiven. Dan volgt vervolging en in dat kader intimderende dwang vanzelf.
Waar was dat nou ook alweer goed voor?
Groet,
Miriam Lavell

Zat-team

Zonnetje, ZAT(-teams) zijn zorg-advies-teams. Kijk maar hier:
https://www.zpunt.nl/web/spo/stocmt.nsf/wwwVwContent/l2zatzorgadviesteam.htm

Zonnetje

Ik weet er verder niet zoveel van. Gelukkig heb ik er nog niet mee te maken gehad
Overigens is het wellicht handig om erop te googlen, want dit gaat over het voortgezet onderwijs. Ik weet niet hoe oud jouw kind is, misschien is het op het basisonderwijs wel anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.