Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carlotte

Carlotte

13-03-2009 om 14:02

Zijn er echt zo weinig invalkrachten?

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie op school is:
op onze basisschool, in het midden van het land, verzuimen de leerkrachten dit schooljaar veel. Dit heeft allerlei redenen: ziekte natuurlijk, maar ook een verhuizing, een begrafenis, kinderen van leerkrachten die ziek zijn of naar het ziekenhuis moeten etc.
Dit moet natuurlijk kunnen, leerkrachten zijn ook mensen, en als je ziek bent, kun je niet werken. Ik vind alleen wel dat het dit schooljaar opvallend vaak voorkomt.
Wij hebben vier kinderen op school, in vier verschillende klassen. Voor allevier de kinderen is ons dit jaar (dus sinds januari) al één of meer keren gevraagd of we ons kind thuis wilden houden (soms drie dagen achter elkaar). Als het echt niet anders kan, mag het kind naar school, dan worden de kinderen verdeeld over andere klassen. Ook is het een keer voorgekomen dat één van onze kinderen op één dag 6 verschillende juffen had (allemaal juffen van andere klassen).
Volgens de school is het niet mogelijk om invallers te vinden. Is het inderdaad zo moeilijk? Ik vermoed namelijk dat het budget gewoon op is voor dit schooljaar en dat ze kiezen voor de voor hun makkelijkste oplossing: kinderen naar huis sturen.
Naast het feit dat het voor de, meestal werkende, ouders natuurlijk heel lastig is, vind ik het voor de kinderen ook heel erg onrustig. En voor de hogere groepen ook een beetje raar, ze zitten tenslotte op school om wat te leren. Ik vraag me ook af of ze dit allemaal melden bij de onderwijsinspectie. Ben benieuwd naar jullie ervaringen, en vooral naar die van de juffen onder de moeders.

Carlotte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

13-03-2009 om 14:15

Op de scholen die ik ken is het erg moeilijk invalkrachten te vinden. We hebben een winter achter de rug met veel mensen die ziek waren, hier in de omgeving tenminste wel, dus was het extra lastig. Invalkracht zijn is een rotbaantje, dus is het niet makkelijk iemand te vinden die dat wil doen (als er veel werkloze leerkrachten rondlopen is dat anders). En geloof me, ook voor de werknemers op de scholen is het onrustig, ook zij draaien het liefst gewone roosters, dat is voor de kinderen, dus ook voor de leerkrachten het prettigst!

Jvo

Jvo

13-03-2009 om 14:19

Hier niet

Adv en geplande vrije dagen worden altijd intern opgelost.

En als er een juf ziek is hebben ze een invallersbestand (zitten in een samenwerkingsverband!). Soms is het zo onverwacht, of zijn er zoveel zieken bij de verschillende scholen, dat er geen invaller is, dan wordt gekeken of er binnen de school iemand is die het kan overnemen (bijv een lio, of een juf die die dag eigenlijk andere taken heeft, de directrice heeft een lesbevoegdheid, de IB-er, een stagiaire en dan met de deuren tussen de klassen open, etc). De klas wordt ook wel eens verdeeld over de andere groepen, maar nooit met meer dan 1 klas tegelijk (en de kinderen gaan dan altijd naar dezelfde groep).

Thuishouden is hier de afgelopen 6 jaar nog niet nodig geweest (bij geen enkele klas!).

Jvo

Nivea

Nivea

13-03-2009 om 17:24

Geen idee....

Maar waar ik wel verbaasd over ben is dat leerkrachten vrij krijgen voor een verhuizing, kinderen van leerkrachten die ziek zijn of naar het ziekenhuis moeten etc. Mijn vriendin is ook leerkracht en je weet dat je zulke dingen niet kunt doen of anders moet regelen op je werkdagen. Ja, dat lijkt me een groot nadeel van het leerkracht zijn. Ik zou het verschrikkelijk vinden om mijn zieke kind naar oma te brengen, maar eigenlijk kan het toch niet anders? Mijn vriendin komt niet eerder dan half vier op trouwerijen en begrafenissen die niet eerste graads zijn. Dat weet iedereen en dat waardeer ik ook in haar.
Mijn insteek is niet dat het lastig is voor ouders (dat mag geen uitgangspunt zijn), school is geen opvang.

Hier gebeurt het niet. Ze zijn ook nog nooit naar huis gestuurd of iets dergelijks. Duo-baners wisselen wel eens een dagje (of bv de één draait de ene week, de andere draait de andere hele week voor een weekje vakantie buiten het schoolseizoen).

Manus

Manus

13-03-2009 om 19:16

Nivea

Ik hoop van harte dat jouw posting ironisch bedoeld is of dat ik 'm volslagen verkeerd begrepen heb. "Tuurlijk krijgen leerkrachten vrij voor een verhuizing, afhankelijk van waar je heen verhuisd heeft een docent recht op 1 of 2 vrije dagen. Ook hebben docenten een x-aantal dagen zorgverlof die ze op kunnen nemen- dan hoeven ze zich niet ziek te melden als hun kind of ouder ziek mocht zijn. Inderdaad mogen docenten ook naar begrafenissen en huwelijken van familieleden in de eerste graad, maar soms krijgen ze ook vrij als een goede vriend/vriendin trouwt of begraven wordt. Er bestaan namelijk ook menselijke directeuren. En ja, dat ziekenhuisbezoek - dat noemt men overmacht: een docent kan natuurlijk niet eisen dat hij/zij op een bepaald tijdstip bij gynaecoloog of kno-arts terecht kan. Docenten zijn immers ook maar mensen....
Uitval bij ons wordt onderling opgelost. Als docent denk je daarom ook wel drie keer na voordat je jezelf ziek meldt. Je weet immers dat je collega's met jouw klassen opgezadeld worden (geldt voor zovel b.o. als v.o.)

Manus

Doriootje

Doriootje

13-03-2009 om 20:05

Nivea

Dus als ik het goed begrijp moet je als leerkracht ervoor zorgen dat je naasten in de schoolvakanties overlijden. Of mag je wel naar de begrafenis van je moeder, maar niet naar die van je lievelingstante? Als je kind (of jijzelf) naar het ziekenuis moet voor een operatie, heb je pech als je full time werkt? Verhuizen mag je alleen in de vakantie dus als je huis op de eerste van de maand wordt opgeleverd, moet je wachten tot de eerstvolgende vakantie?

Ook leerkrachten recht op verlof dagen, net als iedere andere werknemer. Het is aan de directeur om daar oplossingen voor te vinden.

Doriootje

Vic

Vic

13-03-2009 om 20:09

Inval

Onze school heeft na lang zoeken eindelijk een vaste invalleerkracht gevonden die tot het eind van het jaar fulltime beschikbaar is. Er is dit jaar nog geen klas naar huis gestuurd, maar in sommige klassen was bijna elke dag een andere invaller omdat veel maar 1 of 2 dagen beschikbaar waren.

Mari

Mari

13-03-2009 om 21:53

Inval

De school van dochter heeft ook tekort aan invalkrachten. Ze hadden een oproep gedaan aan de ouders om te kijken of er iemand in hun omgeving was met lesbevoegdheid die wat uurtjes wou invallen. Toevallig is mijn vader onderwijzer met pensioen, hij zag het wel zitten om incidenteel een dagje in te vallen bij ziekte. Tot hij een berg aan papier werk en eisen kreeg waar aan hij moest voldoen. Bewijs van goed gedrag (of hoe het dan ook heet) zag hij nog wel het nut van in, maar hij moest zelfs persoonlijke details over zijn relatie opnoemen, plus een verplichting tot bijwonen van vergaderingen en administratieve rompslomp. En dat voor af en toe een dagje invallen. Toen wou hij het niet meer.
Als ze nu al die belachelijke eisen voor invallers veranderen, misschien is het niet zo moeilijk om iemand te vinden. Ik kan me voorstellen dat er genoeg gepensioneerde docenten zijn die af en toe wat uren willen draaien, maar zonder al het gedoe er om heen. Die eisen kwamen niet vanuit school, maar vanuit de overkoepelend bestuur van de gehele regio.

duo-tje

duo-tje

14-03-2009 om 18:48

Boekenbonnen

Ik kon me herinneren dat mijn man jaren terug ook eens ingevallen had op een school; kreeg ie boekenbonnen voor! Tja, daar kun je de huur natuurlijk niet van betalen. Geen idee of het nog steeds zo is....
Na die ene keer invallen heeft hij dat nooit meer gedaan natuurlijk.

Duo-tje

bobbit

bobbit

14-03-2009 om 19:18

Postzegels ot

herkenbaar,maar dan invallen bij sociaal -cultureel werk(speeltuin).Ze hadden nog wel een post Postzegels waarmee ik betaald kon worden. Ik had dan de komende tien jaren al mijn post gratis kunnen verzenden. Niet door het hoge bedrag,maar omdat ik weinig post meer verzend. Ik heb voor de eer bedankt en gezegd dat ik meer had aan flessen schoonmaakmiddel (werd ook nog in eerste instantie serieus op gereageerd;het absurde van het aanbod zagen ze blijkbaar echt niet)

Jesse_1

Jesse_1

15-03-2009 om 20:57

Komt...?

Laatst werd er hier in de info-brief aangegeven dat er tot nu toe steeds door flexibiliteit (en het extra inzetten) van leerkrachten en een aantal invalkrachten het eventuele uitvallen ondervangen had kunnen worden, maar dat het in de toekomst misschien toch mogelijk was dat er eens groepen naar huis zouden moeten worden gestuurd. (Er wordt dan wel gezorgd voor noodopvang).
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.