Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
houthakster

houthakster

05-02-2012 om 20:04

Zoon geen laptop leraar niet aanspreekbaar

Onze zoon zit op een middelbare school waar ze werken met een laptop voor elke leerling. Veel leerstof staat online, huiswerk maken gaat via de laptop enz. enz. Nu waren van het toetsenbord van zoon in december enkele toetsen stuk. De laptop is begin december ingeleverd voor reparatie, conform de regels. Wij leven nu dik in februari en nog geen uitzicht op een gerepareerde laptop.
In deze gevallen krijgen de leerlingen een leenlaptop, de leerling moet daar elke ochtend om vragen. Maar daar zijn er te weinig van. Hij moet dus regelmatig helemaal zonder doen, want dan zijn de leenlaptops op. Thuis werkt hij op onze eigen computer, maar dan kan hij van bijvoorbeeld wiskunde niet alles doen, want de wiskundesectie zet niet alles correct online. Sommige opdrachten in andere lessen heeft hij ook niet kunnen maken, omdat hij dan helemaal zonder laptop zat.
De leraar die alles rond de laptops moet regelen, heb ik gebeld. Die meldde dat de laptop pas in de loop van januari ter reparatie was aangeboden, want vanaf een onbekend aantal dagen voor de kerstvakantie leveren ze niet in. De laptop is nu wel bij de reparatie-afdeling zegt hij, maar hij wilde mij niet vertellen of hij enig idee heeft wanneer het ding gemaakt zal zijn. En wij zullen de reparatie moeten betalen zei hij er nog bij. Hij wilde ook niet bespreken of en zo ja welke, concrete acties hij gaat ondernemen om reparatie te bespoedigen (eens informeren bij de reparateur waar het ding blijft, bijvoorbeeld. Hij zegt ook dat de wiskundesectie de boel verkeerd online zet, dat is het probleem van de wiskundesectie en daar kan hij ook al niks aan doen. Dat zoon dan wiskunde niet kan maken is zijn probleem niet. Dat was het antwoord op elke vraag die ik stelde : "ik kan er nu eenmaal niets aan doen".
Ik vind dit wanprestatie. Ze hebben al drie a vier weken gewacht met inleveren, want de reparateur houdt kennelijk ook de schoolvakanties aan. En nu zijn er weer vier weken extra om en zoon zit nog steeds zonder.
Ik heb de leraar erop gewezen dat het merkwaardig is dat reparateurs ook schoolvakantieperiodes aanhouden (ik werd boos) en toen werd hij ook boos, natuurlijk. Niet handig, dat besef ik, maar ik ben slecht bestand tegen die afschuifhouding op scholen. De lesuitval is op deze school ook al gigantisch, desondanks natuurlijk gewoon ook een dag dicht om te staken. Dat heeft met die laptop dan weer niks te maken, dat snap ik wel. Maar ik baal van die gemakzucht. Alles is het probleem van zoon en van ons, of het ligt aan de omstandigheden en school is nergens verantwoordelijk voor.
We hebben de mentor van zoon ook al gemaild dat we hier zorgen over hebben en die beaamt dan dat het vrésélijk vervelend is en klaar alweer.
Wij zijn gestart met registeren op welke dagen zoon geen leenlaptop heeft gehad. Maar hoe nu verder?
Hoe hou je zo'n school wat beter bij de les?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien te simpel gedacht

Als je zoon nog jaren naar die school gaat zal dit niet de enige keer zijn dat hij zijn laptop voor reparatie moet missen. Is het een idee om zelf een (tweedehands) laptop aan te schaffen zodat hij iig een reserve exemplaar heeft? Moet het een speciaal (duur?) model zijn? Laptops zijn niet meer zo duur en dan is hij niet meer afhankelijk van een leen exemplaar.

houthakster

houthakster

05-02-2012 om 22:12

Mijn vraag was

Hoe ik de school wat beter bij de les krijg. Niet hoe ik dubbel ga betalen voor en de laptop van school en een eigen laptop. Schoollaptops zijn specifiek ingericht qua software en besturing en een eigen laptop sluit daar niet bij aan. Je gaat toch ook niet suggereren dat ouders masr twee sets schoolboeken moeten aanschaffen voor het geval school ze kwijt maakt? P. snapt er al helemaal niets van. Wiskunde moet online worden gemaakt, maar wordt door de lerares, een sneue chaoot die 'didactische ondersteuning' krijgt omdat ze niet functioneert, zo neergezet dat het op de computer thuis niet te maken is.
Nogmaals, de vraag staat in de posting op het eind.

Tango

Tango

05-02-2012 om 23:26

Tjonge zeg!

Het enige advies dat ik je kan geven, houdhakster, is een andere school zoeken voor je zoon. Want op deze school is blijkbaar niets goed.
En verder vind ik dat je wel iets vriendelijker mag reageren naar mensen die alleen maar mee willen denken/helpen.

Ach zo zit het

Ik had niet begrepen dat de laptop een krijgertje van school was, sorry, ik heb daar geen ervaring mee, begreep dat ook niet uit je posting. Wel heb ik ervaring met boeken, en inderdaad, als zoon zijn boeken kwijt is moet ik zelf nieuwe aanschaffen en als ze stuk zijn ook.
Je zoon heeft een laptop van school waarvan enkele toetsen stuk zijn en ik kan me voorstellen dat hij zelf verantwoordelijk is voor gebreken.
School toont geen verantwoordelijkheid, heeft veel lesuitval, schuift alles af,ook de mentor geeft geen thuis. Ik ben bang dat ik ook geen oplossing voor je heb, misschien is er de verkeerde schoolkeuze gemaakt? Eigenlijk klinkt je hele verhaal erg negatief over school, niet alleen het doorsukkelende probleem met de laptop.
Ook je reactie op de postings van mij en P klinken erg kort en kribbig. Als je ook zo communiceert met school zullen er inderdaad niet veel leerkrachten zijn die oplossingen gaan bedenken. Je zoon is vast niet de eerste met een kaduke laptop. Heeft je zoon al geïnformeerd hoe andere leerlingen dit soort problemen met de laptop hebben opgelost?

Tango

De naam "houthakster" vond ik inderdaad wel toepasselijk. Ze communiceert met de botte bijl.

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 09:11

Wol40

De laptops van de leerlingen moeten verplicht op school ter reparatie worden ingeleverd. Je moet de reparatie wel betalen, maar hebt verder maar af te wachten tot school hem op haar beurt bij de reparateur inlevert. En de laptop is dus in decemberval drie weken op school blijven liggen om te beginnen. Als ik zelf een reparateur inschakel, zou ik na 3 maanden wachten zeker hebben nagevraagd waar het ding blijft. En een uiterste termijn opgeven waarop ik het apparaat terug wil hebben. Dit laptop/software systeem komt in de plaats van schoolboeken op deze school. Dus we zitten eraan vast en zoon kan, zoals ik mijn eerste posting al schreef, daardoor serieus met een aantal dingen niet meedoen.
En ja, we hebben de verkeerde school gekozen. Veel slechte docenten zoals die van wiskunde. En schandalig omgaan met ouders. Zo zijn wij b.v. al drie keer op gesprek geroepen en als we dan kwamen was de docent de afspraak vergeten. Weer een halve werkdag foetsie. Wisselen van school midden in het jaar is iets waar we tegenop zien voor zoon, anders gingen we inderdaad wel.
Verder vind ik het ook iets over jou zeggen dat je in de draad over mij gaat kletsen met een andere forummer. Over botte bijl gesproken......

Klopt niks van

Er zijn meer problemen dan je beschrijft.
De school stelt de laptops beschikbaar (dat moet, wet), maar de ouders moeten reparatie betalen. Dat kan niet. Reparatie aan de stoelen hoef je ook niet te betalen, tenzij de school aannemelijk kan maken dat de schade onder wettelijke aansprakelijkheid bij kind/ouders valt.
Dat lijkt me van een haperend toetsenbord een lastige kwestie: die dingen haperen na verloop van tijd. Reparatie is gewoon onderhoud en moet door de school betaald worden.
Vervolgens: die laptop hoort tot de leermiddelen die school beschikbaar moet stellen. Als ie stuk is moet er een andere zijn. Is er geen andere, dan blijft de school in gebreke. Vergelijkbaar: sorry kees, voor jou geen stoel, die is in reparatie.
De school blijft ook in gebreke als de wiskundelessen in de praktijk helemaal niet gedaan kunnen worden via die laptop. Lesuitval is nog zo'n minnetje.
Ik zou als ik jou was de directie aanspreken, de school in gebreke stellen én verantwoordelijk stellen voor alle mogelijke gevolgschade. CC naar de Inspectie.
Hard en hoog schieten. Zoals dit nu gaat, ziet het er dramatisch uit voor de school. Een eindig concept lijkt me. En voor jullie kennelijk al een reden om een andere school te kiezen (daar zou ik wel nu al mee beginnen als je dat inderdaad wil).
Maar daarmee is het wellicht niet klaar. Wordt kind op een andere school op hetzelfde niveau toegelaten? Gaat kind over, of gaat er een jaar verloren? Moet er bijles wegens opgelopen achterstanden? Allemaal mogelijke vervolgkosten waarvan deze school aansprakelijkheid draagt.
Ik snap je boosheid. Zet die om in zakelijke rechtlijningheid. Dan kun je wat bereiken.
Groet,
Miriam Lavell

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 10:38

Miriam

Dank voor het oppakken van de vraag. Fijn dat er iemand daadwerkelijk leest. Inderdaad komt de stoom door de opeenstapeling van incidenten waarbij school voortdurend afschuift, mijn oren uit en dat is niet handig, dat snap ik. Over het niet nakomen van afspraken door docenten hadden wij al een brief gestuurd, waarbij we ze in het vooruitzicht hadden gesteld dat bij de eerstvolgende afspraak in kantoortijd die niet wordt nagekomen door school, wij het externe tarief dat onze werkgevers voor onze arbeid hanteren, in rekening zullen brengen. Niets op gehoord natuurlijk.
Inmiddels ben ik aan het volgende plan begonnen:
-Kalmeren. Scholen zijn nu eenmaal ellendige instituten, het onderwijs heeft niet voor niets inmiddels zo'n slechte naam. Wij zijn niet de enigen die de dupe worden van deze mentaliteit die, zo heb ik de indruk, op meer scholen voorkomt. Dus adem innn, adem uitttt.
-Een lijst aanleggen van alle dagen dat zoon zonder laptop en ook zonder leenlaptop zit en heeft gezeten.
-Een dito van alle kunsten die wij moeten bouwen om hem thuis bij te spijkeren.
En dan schrijven maar weer. De inspectie neemt volgens mij geen individuele klachten in behandeling. Dus ik kan een afschrift sturen, maar wat schiet ik daarmee op?
Voorts kan ik een klacht indienen bij school zelf. Maar die nemen ze dan zelf in behandeling. Misschien is dat nog wat?

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 10:39

O ja

Waarom kan men overmatige lesuitval eigenlijk niet melden bij de leerplichtambtenaar?

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 10:41

En p

Je schrijft: Nu de mentor aanspreken. Als je de posting leest (de eerste al), zie je dat we dat dus al hebben gedaan......Maar natuurlijk hartelijk dank voor deze tip uit de goedheid van je hart. Heel nuttig hoor.

Inspectie

Inspectie behandelt je klacht niet, maar neemt het wel mee als (risico)signaal in de beoordeling van de school. CC Inspectie voert de druk op de school dus op.
"Waarom kan men overmatige lesuitval eigenlijk niet melden bij de leerplichtambtenaar?"
Omdat die niet gaat over de plichten die scholen hebben in dit opzicht. Lpa's houden toezicht op de plichten die ouders en leerlingen hebben. Het deel van de leerplichtwet dat wel toezicht houdt op het gedrag van scholen, is (of wordt binnenkort) ook overgedragen aan de Inspectie.
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

06-02-2012 om 11:04

Pfffff kort lontje

dat mensen nog moeite nemen om je antwoord te geven. Ik zou bedanken voor de eer. Succes. Wel sneu voor je kind overigens.

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 11:38

Natuurlijk bedoel ik NU de mentor spreken... Wat maakt dat je denkt dat NU de mentor spreken een ander resultaat zal geven dan afgelopen vrijdag de mentor spreken? Als ze al aan de telefoon komt onder het lesgeven?

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 12:25

Houthakster

Als ik een mentor spreek zonder resultaat, spreek ik die persoon wederom aan. Als is het maar om duidelijk te maken dat het probleem nog steeds bestaat en dat ik mij daar niet bij neerleg.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 12:25

Verwachten dat die persoon tijdens de les aan de telefoon komt, is onzin, dat verwacht ik alleen bij noodgevallen.

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 13:07

Samenvattend

Is dus de situatie dat school (ook de mentor) zich op het standpunt stelt: "wij kunnen hier niets aan doen." Op de deur blijven bonzen door opnieuw met de mentor te spreken levert een zelfde antwoord op: "we zeiden toch dat we er niets aan kunnen doen".
Was dit een winkel, dan zou ik kunnen zeggen: u kunt zich niet op afhankelijkheid van uw leverancier/reparateur beroepen. Ik heb met u een overeenkomst en u bent verantwoordelijk voor levering/reparatie/vervanging. U kunt uw problemen niet eenzijdig op mijn kind afwentelen (dus wij wel betalen, u niet leveren/niet repareren).
Een oplossing zou al zijn om de voorraad leenlaptops uit te breiden, juist nu de reparateur het zo laat afweten, is dat nodig. School doet dat niet, blijft roepen: "niets aan te doen". Iets zegt mij, dat wat school doet, niet juist kan zijn. Nu gaan er zometeen waarschijnlijk een aantal forummers roepen dat een school geen winkel is. Nou was mij dat ook al opgevallen. Toch moet ik weten wat hier wiens rechten en plichten zijn om verder te kunnen. Dat was dus mijn vraag. Het antwoord van Miriam is daarom zo prettig, omdat het mij ook weer bij de les haalt. Het geeft een ingang om daadwerkelijk iets te doen aan de situatie en suggereert niet dat ik die maar moet laten zo als ze is (zoals school ook doet) en zelf maar met stoplappen moet komen. Op dat punt aangekomen (dat ik weet wat ik aan het probleem kan doen) kan ik ook ophouden met me nijdig te maken.
Wat mij aan sommige postings opvalt is dat men blind net als de school de verantwoordelijkheid voor het hebben van leermiddelen, bij mij en bij mijn kind legt. Andere leerling het huiswerk laten emailen, zelf een laptop aanschaffen, wel betalen want als boeken kwijt zijn moet je ook betalen (het apparaat is helemaal niet kwijt, school maakt het kwijt!). Natuurlijk verzinnen we allerlei stoplappen hier thuis, we moeten wel. Maar dat houdt een keer op. Daar zit juist de irritatie: dat wij op allerlei manieren met kunst en vliegwerk dit thuis opvangen en dat school intussen achterover leunt. En dat dit nu al veel te lang duurt.
Inmiddels heb ik, de suggesties van Miriam volgend, met degene die het uitlenen van de laptops beheert afgesproken, dat ik deze week een lijst krijg van de data waarop zoon het vanaf begin december (toen zijn eigen exemplaar voor reparatie is ingeleverd) het helemaal zonder laptop heeft moeten doen. Daar kan ik dan wat mee, denk ik.
Het gaat mij niet om wie er post. Of dat Miriam is of de postbode, of de slager op de hoek of whoever, maakt mij niet uit. Mij gaat het om de antwoorden, niet om wie ze schrijft. Dat P. neerbuigend post met "nou vooruit, een antwoord op je vraag", spreekt boekdelen. Ze ziet zelf dus wel dat ze niet op mijn vraag in ging. Nou, als ik er dan op sta, wil ze "vooruit dan", wel een serieus antwoord geven. Wil40 begint in de draad een gesprek met Tango over mijn botte bijl. Het zal wel goed bedoeld zijn allemaal (al ziet het er niet bepaald zo uit), maar het draagt helemaal niets bij aan de draad.

sinas

sinas

06-02-2012 om 13:18

Nou mw de houthakster

misschien is het handig als je dan zelf in je beginposting wat duidelijker bent, want ik kon daar ook niet uithalen dat de laptop van school was, dat het lesprogramma alleen via die laptop mogelijk was, dat al die andere tips dus niet zouden werken! Makkelijk om de schuld bij een ander te leggen, maar kijk eerst eens naar jezelf!

Houthakster was mi best duidelijk

Voor mij was het direct volstrekt duidelijk dat het om laptops van school ging! Anders lever je zo'n ding toch ook niet in bij school als hij kapot is en krijg je toch ook niet zomaar een leenlaptop? Ik snap de verwarring eigenlijk niet.
Ik snap dan ook niet waarom het nou nodig is om elkaar zo af te branden!

Houthakster was mi best duidelijk

Voor mij was het direct volstrekt duidelijk dat het om laptops van school ging! Anders lever je zo'n ding toch ook niet in bij school als hij kapot is en krijg je toch ook niet zomaar een leenlaptop? Ik snap de verwarring eigenlijk niet.
Ik snap dan ook niet waarom het nou nodig is om elkaar zo af te branden!

sinas

sinas

06-02-2012 om 14:06

Eh mach

denk dat houthakster daar toch echt zelf mee begonnen is. Maar goed, ik hou me verder buiten deze discussie, er zijn tips genoeg gegeven, en het is nu aan houthakster zelf.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 14:08

Duidelijk

Ik vond het volkomen duidelijk al vanaf de eerste posting. Ik weet wel dat de toon de muziek maakt, ook in je opstelling naar school toe. Let wel, ik vind dat je gelijk hebt. Maar hou het zakelijk en wordt niet boos, dat kan zo averechts werken.

sinas

sinas

06-02-2012 om 14:11

Misschien

ben ik wel blond dan Of werkt de verdoving van mijn kies ook op mijn hersenen? Maar mij was het niet direct duidelijk in ieder geval. Maar goed, inderdaad, het is de toon die de muziek maakt en je vangt nog altijd meer vliegen met honing dan met azijn.

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 14:36

Sinas

Even wat citaatjes van teksten van jouw hand:
"dat mensen nog moeite nemen om je antwoord te geven. Ik zou bedanken voor de eer. Succes. Wel sneu voor je kind overigens." "Makkelijk om de schuld bij een ander te leggen, maar kijk eerst eens naar jezelf!" "er zijn tips genoeg gegeven, en het is nu aan houthakster zelf" "je vangt nog altijd meer vliegen met honing dan met azijn."
Vooral die laatste is koddig. Terwijl je mij nogal wat azijn naar mijn hoofd gooit, lever je er voortdurend een belerend vingertje bij over hoe ik uitsluitend de honingpot zou moeten hanteren. ???? Daarbij heb ik al in een aantal postings gezegd dat ik zelf ook wel snap dat mijn irritatie me niet verder helpt. Intussen heb je inhoudelijk nog niets aan de draad bijgedragen. Die kies moet je wel erg dwars zitten. Ik wil je toch vriendelijk vragen om de draad niet verder te vervuilen met metadiscussies over mijn karakter en wat ik zou moeten doen. Of er genoeg tips zijn binnen gekomen, bepaal ik ook erg graag zelf. Ik hou me dus nog steeds aanbevolen voor inhoudelijke bijdragen over mijn lap-top/schoolmentaliteit probleem.

sinas

sinas

06-02-2012 om 14:40

Je bent grappig

echt. Mijn 1e bijdrage komt pas na een aantal sneren aan anderen en nu leg je de zwarte piet weer bij MIJ neer. Humor.
Ook andere inhoudelijke bijdragen heb je met de grond gelijk gemaakt, behalve die van Miriam, en dan in een toonzetting, ongehoord!!
Dus nee, ik zie inderdaad niet in wat ik nog zou kunnen bijdragen meid, succes, dat kan ik je dan nog wel meegeven!
En voor je kind vind ik het OPRECHT sneu dat hij nu zijn werk niet kan doen hoor, ook al snap je dat misschien niet.

Fleura

Fleura

06-02-2012 om 20:46

Ik snap best

waarom je bij de school niks voor elkaar krijgt

Fleura

Fleura

06-02-2012 om 20:46

Ik snap best

waarom je bij de school niks voor elkaar krijgt

houthakster

houthakster

06-02-2012 om 23:46

Opgepast

trol

Irene

Irene

07-02-2012 om 08:21

Houthakster

Ah., je bent een trol! dat verklaart een hoop. Sympathiek dat je dat even aangeeft.

Ella2007

Ella2007

07-02-2012 om 08:50

Houthakster, ik snap je frustratie

Hoi houthakster, ik snap je enorme frustratie en dat is precies waarom wij waarschijnlijk gaan kiezen voor een school waar onze zoon een half uur voor moet treinen. Kost me 200 euro in de maand voor het OV maar ik heb het er voor over. Hier heb ik dus echt geen zin in. Ik zou als ik jou was een andere school zoeken, met idd een dikke brief aan de inspectie, met feiten en data. Zijn ze nou helemaal betoeterd.

En nog een tipje: reageer gewoon niet op opmerkingen over karakter etc. Mensen reageren dan weer op jou. De laatste is echt beneden peil. Ongewenst gedrag negeren.
Succes.

Sahara

Sahara

07-02-2012 om 10:31

Twee dingen

Volgens mij spelen er nu twee dingen:

1. Laptop is kapot en er is geen vervanging
2. Zoon kan huiswerk niet maken want laptop is kapot

Probleem is, ga je zelf niet oplossen. Want de school zal de laptop moeten laten repareren of voor een vervangend exemplaar moeten zorgen. Blijkbaar heeft dat geen prioriteit. En als er geen laptop is kan je er ook geen krijgen.

Enig idee wanneer de school denkt dat er een vervangend exemplaar is? Of wanneer de laptop gerepareerd is?

2. Huiswerk. Daarvoor zou ik zelf direct contact opnemen met de directeur of mentor. Hoe gaat de school ervoor zorgen dan zoon wel zijn huiswerk kan maken en krijgen? Gewoon een hardcopy? Of kan zoon thuis inloggen via een intranetsite zodat hij wel bij zijn huiswerk kan? Dat zou nu mijn prioriteit zijn.

En hoe doet hij dat nu eigenlijk op school? Is die laptop nodig voor alle vakken of alleen voor wiskunde?

Wat een systeem zeg. Daar heeft iemand ook niet goed over nagedacht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.