Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-01-2009 om 08:54
Onze zoon zit in groep 3. Hij heeft zichzelf een beetje leren lezen en begon met een voorsprong van ongeveer 3 maand in groep 3. Nu is hij een middenmootje of misschien hangt hij er wel iets onder. Hij leest ontzettend langzaam. Vooral bij korte woordjes als de, het, van, met, etc gaat hij zitten staren. Soms wel 4 - 5 tellen en dan pas komt het woord er uit. Terwijl hij andere woorden in één keer ziet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? We beginnen nu met rijtjeslezen, maar ja dit is natuurlijk vreselijk saai.
28-01-2009 om 09:13
Saai ja
Daarom zou ik ook geen rijtjeslezen doen. Het is zo demotiverend.
Makkelijke boekjes lezen zou ik doen, en dan op verschillende manieren. Hem laten lezen, jij voorlezen en hij meelezen. Om de beurt een zinnetje, of jij leest en stopt onverwachts en dan moet hij doorgaan (en andersom natuurlijk).
Verder zijn er erg leuke computerspelletjes ook met woordjes. Nou ja, leuk, maar in ieder geval leuker dan rijtjes lezen. En kinderen vinden de computer altijd leuk, dus... Die kun je zelf instellen op niveau, en dan moet hij bv. kiezen uit drie en dan het woordje 'de' eruit selecteren. Enfin, allemaal om het te automatiseren, want dat is het probleem eventjes. Wacht maar, dit gaat ook weer over en dan komt hij weer op niveau. Software van ambrasoft, of je vraagt op school na waar de school mee werkt, er zijn vrijwel altijd pakketten voor thuis te krijgen bij de uitgever of via school.
28-01-2009 om 09:57
Gezellig oefenen
Ik zou gezellig samen leuke oefendingetjes doen. Leuke boekjes, leuke computerspelletjes. Lijkt mij stimulerender dan rijtjes... Op internet is genoeg te vinden, ook van Ambrasoft: http://kids.ambrasoft.nl/
Sterkte ermee!