Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon mag niet meedoen met Koningsspelen


kleinejongen schreef op 02-05-2022 om 17:59:

Ik ben inmiddels met zoon bij de partij geweest die anders twee dagen in de week op school zou zijn zoals ze wensten maar we gaan nu buiten school op hun locatie er tijdelijk wat van maken. Totdat de vakantie voorbij is, is er verder geen optie bereikbaar dan eentje waar we nu al eventueel heen kunnen.

Dat is de zorgboerderij? Is het voor zoon niet beter dat er gewoon rust komt? En dat je hem daar voorlopig laat? Zeker als het daar met de begeleiding die hij krijgt het wel gaat. Dan zou ik daarnaast afspraken proberen te maken over onderwijsaanbod. (of dat thuis aanbieden).

kleinejongen

kleinejongen

04-05-2022 om 08:51 Topicstarter

Als hij een ding niet heeft geleerd afgelopen jaar is het schrijven. Hij kan in gewone en hoofdletters schrijven omdat ik dat heb gestimuleerd en een paar enkele schrijfletters. Daar heb ik zelf materiaal voor geprint. Toen ik de juf er naar vroeg was het blijkbaar niet zo boeiend onderwerp.
En lezen komt ook door mij dat hij dat nu kan. Hij heeft een laptop van school maar die wil ik graag inleveren. Tuurlijk zou ik materiaal van ze moeten krijgen zolang hij daar officieel leerling is. Maar van mij hoeft het niet meer. Inmiddels weet ik zelf wel waar ik wat weg kan halen. Het ging de laatste tijd juist om weer in de klas zijn maar het niveau heb ik doorlopend naar gevraagd en zou doorgetest worden. Volgens mij is dat niet gebeurd en zal ik weer weinig terug krijgen als ik er naar informeer. Ik moet er ook steeds achteraan. 
alles wat hij kan is in afgelopen schooljaar praktisch thuis gebeurd. En ja dit is puur door steeds wachten en vanuit gaan dat ze hem wel weer zouden gaan bieden maar ik ben in die tijd er gruwelijk achter gekomen wat ze allemaal niet doen wat zou moeten. En dat gaat niet over zoon maar over alle leerlingen. Ze krijgen heel minimaal wat stof.
Ik hoorde de juf zelfs zeggen ook ja die en die doen het ook voor de zoveelste keer, want er is geen ander materiaal. Tja een school zonder goede schoolboeken. En het is het normaal geworden om ook niets aan te schaffen blijkbaar. Zodoende is de laptop aangeboden. 

kleinejongen

kleinejongen

04-05-2022 om 09:02 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 03-05-2022 om 13:36:

[..]

Dat is de zorgboerderij? Is het voor zoon niet beter dat er gewoon rust komt? En dat je hem daar voorlopig laat? Zeker als het daar met de begeleiding die hij krijgt het wel gaat. Dan zou ik daarnaast afspraken proberen te maken over onderwijsaanbod. (of dat thuis aanbieden).

Nee dit is de partij die in de klas zou komen begeleiden op de dagen dat de zorgboerderij niet kan. Er is dus nu nog steeds de zorgboerderij drie dagen in de week en deze gaat op de overige dagen nu in hun setting hem begeleiden. Maar het was omdat school juist deze speciaal eiste. En het is nu ter overbrugging.

Heel eerlijk, na deze vakantie is het de eerste schoolweek van dit schooljaar dat zoon vijf dagen onder de pannen zal zijn. Weliswaar niet op school maar wel voor het eerst iedere dag een begeleider en dus iemand die professioneel met hem met school bezig kan zijn. 
Het onderwijsaambod ligt praktisch het hele schooljaar al bij mij. Krijg ik niets van school dan trek ik zelf een boek uit de kast, een puzzel uit de krant of een opdracht van internet uitprinten. Heb dit ook benoemd steeds hoe zorgelijk de communicatie en het schoolaanbod is, maargoed het bleek ook dat ze niet eens over de hele Koningsdag hadden nagedacht omdat geen enkele ouder mocht komen. Die directrice zei letterlijk ja dat ze het niet echt goed hadden gepland (je weet 1x per jaar Koningsdag maargoed) en dat ze het volgend jaar anders zouden doen. Het niveau van deze organisatie is gewoon niente. Die vrouw is in een grote puinhoop gekomen van de vorige directeur die dit al jarenlang zo aanpakt met leerlingen.

Ze hebben daarom ook minimaal kwart van hun leerlingen die helemaal niet naar school gaat. Dat werd mij al duidelijk in de gesprekken met samenwerkingsverband onderwijsconsulent en nu ook de inspectie. Ze vangen alleen maar en verder is het blijkbaar veel te moeilijk om zich als een school te gedragen verder. 

kleinejongen schreef op 04-05-2022 om 08:51:

Als hij een ding niet heeft geleerd afgelopen jaar is het schrijven. Hij kan in gewone en hoofdletters schrijven omdat ik dat heb gestimuleerd en een paar enkele schrijfletters. Daar heb ik zelf materiaal voor geprint. Toen ik de juf er naar vroeg was het blijkbaar niet zo boeiend onderwerp.
En lezen komt ook door mij dat hij dat nu kan. Hij heeft een laptop van school maar die wil ik graag inleveren. Tuurlijk zou ik materiaal van ze moeten krijgen zolang hij daar officieel leerling is. Maar van mij hoeft het niet meer. Inmiddels weet ik zelf wel waar ik wat weg kan halen. Het ging de laatste tijd juist om weer in de klas zijn maar het niveau heb ik doorlopend naar gevraagd en zou doorgetest worden. Volgens mij is dat niet gebeurd en zal ik weer weinig terug krijgen als ik er naar informeer. Ik moet er ook steeds achteraan.
alles wat hij kan is in afgelopen schooljaar praktisch thuis gebeurd. En ja dit is puur door steeds wachten en vanuit gaan dat ze hem wel weer zouden gaan bieden maar ik ben in die tijd er gruwelijk achter gekomen wat ze allemaal niet doen wat zou moeten. En dat gaat niet over zoon maar over alle leerlingen. Ze krijgen heel minimaal wat stof.
Ik hoorde de juf zelfs zeggen ook ja die en die doen het ook voor de zoveelste keer, want er is geen ander materiaal. Tja een school zonder goede schoolboeken. En het is het normaal geworden om ook niets aan te schaffen blijkbaar. Zodoende is de laptop aangeboden.

Zolang zoon nog ingeschreven is op die school zou ik die laptop houden om daarmee met hem te werken aan ontwikkeling. 

Wat naar dat jij dit gevecht voortdurend moet aangaan. Ik gun jou en je zoon de rust die nodig is om te groeien als mens.

kleinejongen

kleinejongen

05-05-2022 om 14:01 Topicstarter

Giggly schreef op 04-05-2022 om 15:32:

Wat naar dat jij dit gevecht voortdurend moet aangaan. Ik gun jou en je zoon de rust die nodig is om te groeien als mens.

Daarom leg ik nu ook het onderwijs nog liever in mijn eigen handen dan dit. Ik heb echt alles eraan geprobeerd hem niet weer te verkassen maar het voelt alsof ik en vooral mijn zoon een groot rood kruis krijgt om zich op enigerlei te mogen ontwikkelen. 
Hij is trouwens gister bij de nationale kinderherdenking geweest zonder mij maar met een busreis en een ouder lid van ons gezin en hij is een keertje boos geweest maar verder is prima gegaan. Was van 12 u middag tot twaalf u dat ze weer thuis aankwamen. 
en school zegt niet meedoen met Koningsspelen pff nou ik weet wel wat we vandaag vieren, een hoop meer dan vrijheid. 😅👍🏾🇳🇱😎

kleinejongen

kleinejongen

16-05-2022 om 20:49 Topicstarter

De school vind het nodig de leerplicht nu ongeoorloofd verzuim te melden. Ze zijn het verplicht maar die leerplicht weet alles dus daar bereiken ze niks mee. Het bestuur vind het nodig om te dreigen met verwijderen van school. Nu zou ik daar niet op tegen zijn, het gaat helaas niet zomaar. Dan moet er een vervolgplek zijn waar de school dat ook regelt. Maargoed zonder normaal contact lukt dat niet.
Ik heb inmiddels een school waar hij naar de zomervakantie kan starten dus nu is het puur hulpverlening en zorgboerderij. Het was eigenlijk voor op school. Maar lijkt me niet echt verstandig. Zoon is heus niet vergeten wat er allemaal niet mag. 
Inmiddels maar een mediator ingeschakeld. Zolang zoon er ingeschreven staat zijn we niet van elkaar af. Maar dreigen met verwijderen van de leerling is helemaal van de zotte.
Ik moet verder mijn mond op slot houden maar ik hoop toch echt dat er heel gauw wordt ingegrepen hier. Was het nou alleen die Koningsdag, inmiddels voel ik mezelf niet meer veilig bij het schoolbestuur. 

Wat fijn dat je een plekje voor hem hebt na de zomer! Ook cluster 4 of een ander type school? Gelukkig is het nog maar een maand of twee tot de zomervakantie, die komt ie wel door met zorgboerderij en dagbesteding lijkt me. Ik gun jullie wat meer rust in de tent! Lijkt me zo vermoeiend om de hele tijd te moeten strijden voor het belang van je kind… Hopelijk is dat nu klaar!!

Fijn dat er een andere school is waar hij heen kan. Dat lijkt me voor iedereen het beste. De vertrouwensbreuk met deze school en hun nalatige handelen was gewoon té groot. Nieuwe start, nieuw begin. En dan hopelijk wel gewoon hele dagen naar school en dingen gaan leren. 
En tot die tijd is de rust en de stabiliteit van de zorgboerderij en de begeleiding denk ik beter voor hem dan steeds wel naar school, niet naar school, een uurtje naar school.

kleinejongen

kleinejongen

21-05-2022 om 10:51 Topicstarter

T@sje schreef op 16-05-2022 om 21:39:

Wat fijn dat je een plekje voor hem hebt na de zomer! Ook cluster 4 of een ander type school? Gelukkig is het nog maar een maand of twee tot de zomervakantie, die komt ie wel door met zorgboerderij en dagbesteding lijkt me. Ik gun jullie wat meer rust in de tent! Lijkt me zo vermoeiend om de hele tijd te moeten strijden voor het belang van je kind… Hopelijk is dat nu klaar!!

Het is zelfs een school die onder het zelfde bestuur valt. Ik heb afgelopen week daarmee een gesprek gehad en dat lichtte op. Ik heb heel erg mijn boosheid en verdriet laten zien logisch maar ik kon gelukkig ook in gesprek over wat we nu moeten.

Ook cluster4 en binnenkort heb ik een overleg gepland met de zorgboerderij en andere begeleiding wat we doen tot de zomer. En uiteraard de intake en kennismaking voor zoon bij de nieuwe school. 

Het is zo fijn dat we perspectief hebben en met een nieuwe lei kunnen beginnen. Want schoon is ie niet meer. Een kind dat problemen heeft is zo energie vretend als je partijen hebt die het niet snappen. Dat doet de zorgboerderij wel en O wat is die nieuwe begeleiding goed!!! Zoon heeft daar echt de tactieken waarmee ze het goede uit kinderen halen. Een doel waar ze aan werken die peuters bij wijze van kunnen begrijpen. En dan zie je die problemen nog wel maar ook wat er dus wel allemaal in zit. Hij gaat daar nu twee ochtenden heen en ik heb er zo’n rust bij. Hij is weer iemand. Op het laatst had ik het gevoel dat hij Ciske de Rat was in hun ogen (zonder dat hij een moord pleegt of een ouder heeft die hem niet goed verzorgt) en dus een kind wat nergens meer welkom is. Maar het wijkteam en zoals ik al vaak benoem zien gelukkig wat ik voor ogen heb en vooral wat hij verdiend dus er zit nu een duit in maar ook wat hij nodig heeft.

De nieuwe school wil wel kijken naar mogelijkheden en daar ligt gewoonweg nog geen geschiedenis. En het allerbelangrijkste voor mezelf is dat ik weer kan gaan loslaten. Op een gegeven moment zit je bovenop alles als je ziet dat ze met de pet er naar gooien, het onderwijs en waar hij wel of niet mag meedoen. In dit geval was het de druppel. Terug gaan was echt niet meer aan de orde. Ik moet ook willen en ik wil niet meer wekelijks in een school moeten zitten omdat zoon anders geen uur in de klas mag zitten terwijl ik bij een leuke dag met spelletjes moet oprotten. Hij is constant zichzelf asn het beschermen geweest met redenen benoemen waarom het wel goed uitkwam dat hij thuis zat. Dat is echt pijnlijk aan te horen.

Nee ik ben heel erg blij dat we weer ergens naartoe kunnen leven.

kleinejongen

kleinejongen

21-05-2022 om 11:16 Topicstarter

MamaE schreef op 16-05-2022 om 22:40:

Fijn dat er een andere school is waar hij heen kan. Dat lijkt me voor iedereen het beste. De vertrouwensbreuk met deze school en hun nalatige handelen was gewoon té groot. Nieuwe start, nieuw begin. En dan hopelijk wel gewoon hele dagen naar school en dingen gaan leren.
En tot die tijd is de rust en de stabiliteit van de zorgboerderij en de begeleiding denk ik beter voor hem dan steeds wel naar school, niet naar school, een uurtje naar school.

Precies soms is er teveel gebeurd maar nu ook definitief aan onze kant. En ook al wordt het uiteindelijk een week met halve dagen, het gaat om elke dag structuur. Het was nu op die dag alleen in de klas met mams in de school. Op die dag met zorgboerderij in de klas en op die dag met zorgboerderij op school maar niet in de klas, terwijl ik aangaf liever elke dag 1 uur op dezelfde manier en voorspelbaarheid! Een dag van te voren melden dat je niet mag meedoen is echt dat niet begrijpen. Maargoed die deur zit nu dicht en achter me laten.

Deze school geeft aan dat ze een goed plan maken en dat hij voor de zomer eens moet komen met de begeleider en dan een goed idee krijgt en mag kennismaken! Dat is bij de vorige school ook niet gebeurd en dat doet me heel erg pijn. Ik wil dat hij in kleine stapjes de school proeft en dannna de zomer mag hij met het plan beginnen. Daar komt nog een afspraak voor in de komende acht weken. 
Wel en niet steeds vanwege gezeur tussen school en anderen is echt gedoe waar hij niet meer de dupe van mag worden. 
De leerplicht belde gister nog en toen ik zei dat ik Hennie januari al naar deze nieuwe school had moeten doen zei die nee kleinejongen, jij hebt ondanks alles weer alles op alles gezet om op de oude plek het beste er van te maken en dat is niet gelukt. Wij waren daar allemaal van onder de indruk dat je dat kon en deed. Dat maakt nu achterom kijken even slikken maar nu kan de deur echt dicht en afgesloten dat je vertrouwen helemaal weg is. 

Met het bestuur heb ik afgesproken dat ze boel met de nieuwe school goed overdragen en ook op zichzelf gaan reflecteren want die boosheid is vervelend. Het nuttige wat mij betreft is dat ze bepaalde dingen gaan meenemen om te zien wat leerlingen beschadigd als je niet naar de gebruiksaanwijzing van het kind die ouders je aanreiken kunt dealen. Dan moet je of over je hart strijken en iets doen wat je eigenlijk niet durft maar het willen proberen. Of je moet eerder met een ouder aangeven zodat het kind opties krijgt ipv gaan uitsluiten.


Ik heb een brief aan de koning geschreven en ik heb ook al reactie. Het gaat naar het ministerie en ik wil ook wat met mijn frustratie. Dat er meer hoop komt voor verborgen thuiszitters om ze bij te staan (en hun ouders). Ik ga liever nu naar de toekomstige kleine jongens kijken hoe zij minder in dit soort stukjes terecht komen waar het hele systeem om het kind heen goed kan helpen te voorkomen dat kinderen het gevoel krijgen dat ze niet belangrijk genoeg zijn. Want mijn jongen wil naar school maar heeft daar iets voor nodig om dat goed uit te zitten. En als dat echt niet kan dan moet daar sneller een goede plek voor zijn die het onderwijs of dagbesteding op zich neemt. Die zijn er.
Een school heeft een zorgplicht en dat moet niet zijn hier is een lijstje succes ermee. Dat is wat ik nog voor de herfstvakantie als antwoord kreeg en het hele jaar is verder aan zoon voorbij gegaan😤. 
Eigenlijk ben ik geduldig geweest. En nu gaan we voor actie in de taxi met een goede voorbereiding 

Dank ook voor de reacties hier

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.