Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon mag niet meedoen met Koningsspelen


kleinejongen

kleinejongen

23-04-2022 om 01:37 Topicstarter

Dank nog voor iedereen zijn bijdrage. Er zijn opties besproken waar we nu naartoe gaan. We gaan tijdens/na de vakantie op zoek naar een nieuwe onderwijsplek.

Mijn zoon heeft een fijne dag gehad met zijn begeleider. Hij heeft zelf in mooie woorden aan hoe hij ermee omgaat. Hij lijkt door deze jaren heen hebben geleerd te relativeren van al het slechte. Nou ik had helemaal geen zin in dansjes te doen voor die Koning, in die trant had hij vandaag relaxed tegen zijn begeleider geuit. Maar ik voel ook een soort zelfbescherming en hij voelt uit alles wel hoe moeilijk het inmiddels wordt gemaakt. 
Ik ben wel blij dat ik hem niet met begeleiding naar school heb gestuurd om het plezier van de rest afgezonderd te moeten aanhoren. 
De school zoekt het verder maar uit. 

Er is hier een pact om thuiszitten tegen te gaan vanuit de gemeente. Ik ben bij toeval nu binnenkort uitgenodigd om als ouder mee te praten. Het is zeg maar wel onder de radar op middelbaar onderwijs maar nog niet voor het basisonderwijs.
Ik hoop dat ik mijn stem als ouder daarin kan gaan laten horen. Dat het mij gevoel kan geven om het voorkomen van heel veel leed dat scholen waarschijnlijk onbedoeld leerlingen aandoen omdat het er allemaal niet is of niet kan handvatten kan geven. Maar het meest om kinderen het zelf niet aan te rekenen en daar eerder een passende oplossing voor te kunnen bieden.
Door Corona hebben we ook geleerd dat een dag thuiszitten voor de een juist goed is en de ander juist structuur nodig heeft. Ik heb het heel erg getroffen met de leerplicht die alles heeft gezien en ziet hoe dit gaat. En nog zo paar die echt wel zien waar het hier aan schort. 
Wat de school heeft gedaan is alles behalve in belang van kind handelen. Mijn adrenaline is gezakt. Dat is goed voor mij. Dus ik ben niet meer hysterisch en ik hoop dat dit beter leesbaar is

Goedemorgen! Je schrijft inderdaad een stuk helderder 

Mooi dat je zoon een fijne dag heeft gehad! En hij heeft wat mij betreft helemaal gelijk: 'leuk meedoen' op zo'n schoolfeest, vraagt wel wat van je als je dingen moet doen (soms zelfs in wedstijdjes) die je stom vindt of waar je niet goed in bent. Heel goed dat hij het zo ziet. Wat ik al eerder schreef: omgaan met een beperking vraagt van je dat je herkent dat bepaalde dingen (te) moeilijk zijn. Als je die dingen ook nog weet te erkennen, als je accepteert dat je niet alles kan, kan je voorkomen dat je gefrustreerd raakt door je onvermogen. Je kan dan bijvoorbeeld met een andere insteek tòch meedoen ('het is niet erg dat ik dit niet kan, maar ik doe het toch') of je doet gewoon niet mee en verzint iets dat beter voor je is. En ja, dat is zelfbescherming. Zelfbescherming is goed. 

Hij heeft deze dag als positief ervaren. Heeft ervan geleerd dat het fijn is om een passend alternatief te hebben op momenten dat je iets niet kan (of momenten die volgens anderen mogelijk geen succeservaring voor je worden). Wees trots op dit soort stapjes! Ik zou proberen om hem op een positieve manier te begeleiden in dit proces van leren omgaan met zijn beperking. Daar heeft hij op de lange termijn veel meer aan dan wanneer jij op zoek gaat naar 'maar hij voelt vast wel hoe moeilijk het allemaal wordt gemaakt'. Hij heeft een fijne, leerzame dag gehad. Mooi! 

kleinejongen schreef op 23-04-2022 om 01:


Er is hier een pact om thuiszitten tegen te gaan vanuit de gemeente. Ik ben bij toeval nu binnenkort uitgenodigd om als ouder mee te praten. Het is zeg maar wel onder de radar op middelbaar onderwijs maar nog niet voor het basisonderwijs.
Ik hoop dat ik mijn stem als ouder daarin kan gaan laten horen. Dat het mij gevoel kan geven om het voorkomen van heel veel leed dat scholen waarschijnlijk onbedoeld leerlingen aandoen omdat het er allemaal niet is of niet kan handvatten kan geven. Maar het meest om kinderen het zelf niet aan te rekenen.

Na overplaatsing van ons kind, ontvingen we van de school een uitnodiging om in een project verbeteringspunt mee te denken hoe daar lln in de knoei beter opgevangen konden worden. We werden blijkbaar als ervaringsdeskundige gerespecteerd om onze wijze van aanpak en ze wilden daarvan leren. We hebben niet op de uitnodiging gereageerd want dat zou weer veel verdriet naar boven brengen terwijl we juist wilden los laten. Ergens stuitend dat ze  geen besef hadden van wat wij hebben meegemaakt.
Jullie krijgen ook een uitnodiging, ookal is dit via de gemeente; bescherm je tegen het ophalen van oud zeer en steek je energie in wat voor jullie opbouwend werkt.

En verder: als ik mij door de mangel gehaald voel, zijn mijn schrijfvaardigheden ook niet op zijn best. Dan tolt mijn hoofd.

Ik wilde je juist complimenteren dat je de kans krijgt en wil nemen om mee te denken over veranderkunde, ook voor andere kinderen die wellicht hetzelfde lot moeten ondergaan als jouw zoon. Ik zie het niet per definitie als iets wat beteken dat men niet weet wat je meemaakt of wat het met je doet en heeft gedaan.

Heel fijn dat er nu iets is om naar uit te kijken. Nog wel een lange weg te gaan, maar er is een lichtpuntje. 

Heel veel succes gewenst.

Wat mij telkens niet duidelijk wordt in hoeverre je zoon leerbaar is op school. Je schreef eerder dat hij nu al voor de vierde keer stof van groep 3 doet. Dan vraag ik me toch af of hij binnen een niet schoolse zetting als de zorgboerderij niet beter op zijn plaats is (en wellicht daar andere, maar ook heel nuttige vaardigheden voor de rest van zijn leven op kan doen).

kleinejongen

kleinejongen

23-04-2022 om 12:07 Topicstarter

Goedenorgen🙏  ik ben heel trots op hem binnen het totaalplaatje. Hij had met gemak naast het springkussen of wat er ook aan spelletjes was kunnen meedoen, maar dat niet welkom zijn doet echt wel afbreuk aan zijn persoontje. 
Hij speelt hier op zaterdag in een overvol park met kinderen in de stad, ik neem hem mee naar voetbalwedstrijden, een druk speelparadijs, evenementen dus dit wat nu aan tegens werd in gebracht is echt kolder. De zin “ ze moeten elke tien minuten wat anders doen “ hebbik ook direct gelyncht met moeten? Moeten ze of mogen de leerlingen ook tien minuten zeggen ik sla even af? Ja dat mocht wel dus??? Ik denk wegwezen hier. Dit is dus lopende band bij deze school… maargoed 
Ik ben trots op hem dat hij leert dat het niet mogen niet door hem is maar een beperking van de school.
Flanagan ik snap je
“We werden blijkbaar als ervaringsdeskundige gerespecteerd om onze wijze van aanpak en ze wilden daarvan leren. We hebben niet op de uitnodiging gereageerd want dat zou weer veel verdriet naar boven brengen terwijl we juist wilden los laten. Ergens stuitend dat ze geen besef hadden van wat wij hebben meegemaakt.
Jullie krijgen ook een uitnodiging, ookal is dit via de gemeente; bescherm je tegen het ophalen van oud zeer en steek je energie in wat voor jullie opbouwend werkt.“ jullie werden echt gevraagd
Eigenlijk was dit niet toevallig. Ik belde naar de burgemeester en ik had al in het vorige proces waar de school dus puinhoop had gemaakt twee x gemaild naar wethouders. Nu ik over gister belde werd ik met excuses terug gebeld omdat ze al hadden gereageerd in januari hierover en naar een verkeerd e-mailadres gestuurd🙃dus ik vraag er zelf om. Ik wil meepraten, heel graag om ouders en kinderen die hierin belanden te vertegenwoordigen! Zo graag, zeker zal het een traan kosten.
Ik hoor afgelopen jaar zo vaak dat ik precies de juiste vragen stel waar andere ouders het allang niet meer snappen en opgeven en dat ik er iets mee moet doen. Politiek is niets voor mij of een ouderraad maar dit zou ik zo graag doen hè 

Dank giggly dit is het! Ik kan het systeem niet veranderen maar ik wil juist niet weglopen maar het gesprek aangaan. Het gaat niet om zwarte pieten maar wat kunnen we samen wel hieraan doen😌

kleinejongen

kleinejongen

23-04-2022 om 12:13 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-04-2022 om 11:35:

Wat mij telkens niet duidelijk wordt in hoeverre je zoon leerbaar is op school. Je schreef eerder dat hij nu al voor de vierde keer stof van groep 3 doet. Dan vraag ik me toch af of hij binnen een niet schoolse zetting als de zorgboerderij niet beter op zijn plaats is (en wellicht daar andere, maar ook heel nuttige vaardigheden voor de rest van zijn leven op kan doen).

Wat O.a. Blijkt en bleek in de gesprekken die zijn gevoerd is dat deschool steeds dezelfde stof aanbiedt en dat verveelt. Hij is namelijk slim genoeg. Ik heb dit zelf op allerlei manieren gezien door zelf les te geven en te zien waar de school aandacht aanhad moeten schenken. Tuurlijk spelen er factoren mee. Maar een wachtlijst van 18 kinderen voor schoollogopedie is absurd en ze geven geen extra leesbegeleiding 😵 alles wat ze binnen regulier al horen te doen is er niet.?gewoon weg en ook geen expertise en dat voor een school als deze is shaming 

Ja dan moet hij daar heen omdat de school alles niet doet wat ze wettelijk allang hadden moeten oplossen. Wie weet ik heb een optie op cluster 4 school andere plaats en een zorg-onderwijscombi. Maar nu dus niet omdat het met zoon niet goed ging, puur om dit handelen van de school

Ik zou mijn kind van zo'n soort school afhalen. Je zoon kan nog beter thuis blijven dan afgezonderd op school zitten op zo'n "leuke" dag, en ik hoop dat je dat dan ook gisteren hebt overwogen.

kleinejongen schreef op 23-04-2022 om 12:13:

[..]

Wat O.a. Blijkt en bleek in de gesprekken die zijn gevoerd is dat deschool steeds dezelfde stof aanbiedt en dat verveelt. Hij is namelijk slim genoeg. Ik heb dit zelf op allerlei manieren gezien door zelf les te geven en te zien waar de school aandacht aanhad moeten schenken. Tuurlijk spelen er factoren mee. Maar een wachtlijst van 18 kinderen voor schoollogopedie is absurd en ze geven geen extra leesbegeleiding 😵 alles wat ze binnen regulier al horen te doen is er niet.?gewoon weg en ook geen expertise en dat voor een school als deze is shaming

Ja dan moet hij daar heen omdat de school alles niet doet wat ze wettelijk allang hadden moeten oplossen. Wie weet ik heb een optie op cluster 4 school andere plaats en een zorg-onderwijscombi. Maar nu dus niet omdat het met zoon niet goed ging, puur om dit handelen van de school

Ik heb er nog steeds geen goed beeld van. Als hij thuis een grote sprong gemaakt heeft met 1 op 1 aandacht, waarom wordt er dan nu geen stof van groep 4 aangeboden op school? En als dat niet gebeurt waarom vond je terugkeer naar school dan zo belangrijk? Uit jouw beschrijving blijkt dat hij ook niet voor de sociale contacten op school aangewezen is. Als hij thuis wel tot leren komt, maar op school blijkbaar niets aangeboden krijgt waar hij nog van kan leren wat is het punt dan van naar school gaan? Ik heb het idee dat ik heel veel informatie mis.

kleinejongen

kleinejongen

23-04-2022 om 21:02 Topicstarter

Sara_ schreef op 23-04-2022 om 13:48:

Ik zou mijn kind van zo'n soort school afhalen. Je zoon kan nog beter thuis blijven dan afgezonderd op school zitten op zo'n "leuke" dag, en ik hoop dat je dat dan ook gisteren hebt overwogen.

Ja heb hem niet naar school laten gaan. Hij is met begeleider leuke dingen gaan doen op hun lokatie 

kleinejongen

kleinejongen

23-04-2022 om 21:09 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-04-2022 om 18:49:

[..]

Ik heb er nog steeds geen goed beeld van. Als hij thuis een grote sprong gemaakt heeft met 1 op 1 aandacht, waarom wordt er dan nu geen stof van groep 4 aangeboden op school? En als dat niet gebeurt waarom vond je terugkeer naar school dan zo belangrijk? Uit jouw beschrijving blijkt dat hij ook niet voor de sociale contacten op school aangewezen is. Als hij thuis wel tot leren komt, maar op school blijkbaar niets aangeboden krijgt waar hij nog van kan leren wat is het punt dan van naar school gaan? Ik heb het idee dat ik heel veel informatie mis.

Ik heb uiteindelijk een laptop gekregen, met digitaal dat zich aanpast maar vsuit de boeken is het herhaling. 
de terugkeer naar school ging juist om contact met leeftijdgenoten en functioneren in de klas. Er zijn meer met een eigen begeleider. School juf heeft zelf geen onderwijsassistent beschikbaar. En ze willen graag groepen van 6 maar alles zit vol, ze krijgen het niet voor elkaar.

Voor lezen was ook wat bedachtzame juf zou hem eerst doortastend. Door zo lang thuis is er helemaal niets aan Cito s meer van dit afgelopen jaar, maar ik heb er naar gevraagd en antwoord is nog niet gekomen. Er zijn heel veel duidelijke afspraken gemaakt maar het is al paar x weer oh die was niet op de hoogte en nu gaat het toch zo.

Er is echt met veel zorg nu over nagedacht en inzet van externen. Dus er is vast nog wel iets wat je mist. Maar in elk geval betreft dit meedoen was van te voren niet gezegd dat we daar niet aan zouden beginnen 

kleinejongen

kleinejongen

02-05-2022 om 17:59 Topicstarter

Heb inmiddels een telefoontje gehad van de inspectie. De school staat hoog op de lijst van een bezoekje brengen. Het vervelende is dat er niet genoeg wordt geklaagd. Dat klinkt heel fout maar de meeste ouders pakken hun biezen en zoeken het verderop en hebben geen zin aan tijdverlies door het aankaarten van klachten. 
Je krijgt een melding dat het signaal wordt opgepakt maar in dit geval mocht ik die als onbedoeld lezen, ze gaan hiermee echt wel iets doen. Ik ben niet de eerste en niet van gister. Dit is echt al een tijdje hun normaal om zo met de bezem de kinderen die ze niet willen eruit te vegen. 
Ik ben inmiddels met zoon bij de partij geweest die anders twee dagen in de week op school zou zijn zoals ze wensten maar we gaan nu buiten school op hun locatie er tijdelijk wat van maken. Totdat de vakantie voorbij is, is er verder geen optie bereikbaar dan eentje waar we nu al eventueel heen kunnen.
Zoon heeft gelukkig een fijne Koningsdag zelf gehad en op een drukke vrijmarkt gelopen en ik snap echt niet waar de school deze leerling aan af heeft gemeten. Hij gaat deze week ook mee met iets anders druks dus mocht dat goed gaan… dan blijf ik erbij dat vtv uitsluiten niet nodig was geweest. Hoe meer apart je het maakt des te meer kinderen daar zich naar gaan gedragen. 

Is er al zicht op een andere school? Ik hoop zo dat jullie een fijne plek kunnen vinden voor jullie zoon. 

kleinejongen

kleinejongen

03-05-2022 om 12:02 Topicstarter

Ik vraag me af of dit nog lukt voor de zomervakantie, in elk geval om te starten op school. De scholen zijn deze week nog dicht. In mijn beleving is het hele jaar praktisch verpest door het handelen van de school. Eerst zat ik ermee voor de herfstvakantie toen moest ie al wachten op het sanenwerkingsverband. Kerstvakantie was het wachten tot daarna en toen moest het school weer uitkomen om te beginnen. En het schooljaar is nu niet zo lang meer. Dus ik zit ook aan de school waar hij vandaan kwam twee jaar terug te denken. 
Stel dat hij daar niet kan beginnen, dan alleen al om hem in te schrijven en naar terug te werken. Maar dat heb ik nog niet gedeeld met iedereen die zich er ook over buigt buiten school.
Ik heb pas eind deze maand gesprek bij een onderwijs-zorg combinatie en volgende week kan ik pas contact opnemen met een andere cluster4 school waar ik begin dit jaar heb gekeken. Die combi lijkt heel erg op een schoolse setting met klassen van dacht Max 6-7 kinderen in de groep. Het is geen school maar iets in onze woonplaats en dat is die andere school niet. De oude school staat wel in de buurt maar die heb ik begin van het schooljaar benaderd en zat vol. Ben bang dat hij vanwege wat deze school zegt daar niet meer voor in aanmerking komt. Zal ik daar nu wel of niet een mailtje heen sturen? Teveel opties zijn lastig omdat ze verschillend zijn. Maar nu vastbinden op 1 durf ik ook niet meer.

Maar begrijp ik het goed dat je zoon de laatste tijd geen onderwijs krijgt, dat hij stil staat? 
Biedt school materiaal die je met hem kan oefenen?

Ik vermoed ook dat je voor de zomer geen plek voor hem gaat vinden omdat scholen aan eind van schooljaar graag hun klas onveranderd houden. Maar dit stil staan is gelijk aan achteruit hollen. Straks kan hij niet eens leesbaar schrijven omdat hij al een tijd geen pen in de handen hoefde te nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.