Fianna
14-04-2011 om 17:08
Zoon zit groep lager dan ik dacht, update
Even een update hoe het gaat met zoon die nog in groep 1 zit vanwege 1 oktober grens (hij is van 4 okt) en dus niet naar groep 3 mag van school Had voor elkaar gekregen dat zoon groep 2 werkjes mocht doen en de juf zou hem extra observeren. Vandaag gesprek gehad met juf en ib-er. het volgende kwam er uit: juf heeft het geobserveerd adhv de pravoo eisen waaraan een kind moet voldoen om naar groep 3 te mogen en hij voldeed niet aan de eisen. Tijdens het kringgesprek wordt een kind dat rijp is voor groep 3 kennelijk geacht 90% van de tijd zijn aandacht er bij te houden en bij kinderen die dat minder dan 50% doen is er sprake van een probleem. Hij houdt minder dan 30% zijn aandacht er bij.
volgens juf is hij snel afgeleid en kan hij niet langer dan 10 minuten achter elkaar werken en kan hij nog niet hakken en plakken, rijmen en letters in de juist volgorde stempelen (is niet waar, kan hij wel). Ik denk dat de klas te onrustig is, dat hij daardoor snel is afgeleid en dat het ook lopt dat hij van zich zelf snel is afgeleid maar dat nog een jaar kleuteren dat niet gaat veranderen. Ze willen me niet geloven als ik zeg dat hij thuis al die dingen kan enz enz.
Ik ga er denk ik niet uitkomen.
De ib-er gaat hem nar de meivakantie een bepaalde toets af nemen en adh daarvan beslissen of hij rijp is voor groep 3. Wordt vervolgd...

anna van noniemen
14-04-2011 om 19:12
Zie ook
het dossier op de hoofdpagina van Ouders Online. Daar heel veel tips hoe je hier in kunt gaan.

Fianna
14-04-2011 om 20:51
Moeilijk
Het probleem is in de eerste plaats de terminologie van deze school. volgens school gaat hij niet een extra kaar kleuteren, maar gewoon volgend jaar aan groep 2 beginnen, nu zit hij in groep 1 als inmiddels middelste kleuter (tot kerst was hij jongste kleuter)en vorige jaar in groep 0. Dus elke keer als ik begin over een jaar extra kleuteren, word ik gecorrigeerd dat hij niet een jaar extra gaat kleuteren, zucht, het gesprek was echt vermoeiend. Ik kreeg er amper een speld tussen en de IB-er had er meer over mijn terminolgie van extra kleuteren wat dus niet het geval was volgens haar, dan over wat ik inhoudelijk te zeggen had. Echt vervelend.
wat zoon wel kan is goed rekenen volgens juf maar voor de rest is hij nog echt niet rijp.
vorig jaar heeft de toenmalige juf in januari onofficieel een citotoets bij hem afgenomen, hij zat toen 3 maanden op school. Ze was beneiuwd hoe hij zou scoren en hij scoorde volgens haar voor een kleuter die net was begonnen prima, een C. Ik begin daar over en het blijkt dat de gegevens van die cito weg zijn en de juf (die nu voor een andere groep staat) ontkent dat ze die toets bij hem heeft afgenomen!? dat soort dingen.
Helaas staat in de schoolgids dat ze de 1 oktober grens hanteren, maar ook dat ze naar het kind zelf kijken. Helaas blijkt in de praktijk dat toch wat anders te liggen.
Ik kan zoon filmen, dat is een idee. maar dan nog zullen ze zeggen: hij moet het op school laten zien en zolang hij dat niet doet, is het niet geldig.
En inderdaad, ik heb al aangegeven dat concentratie een probleem is bij hem, maar dat niet verbeterd gaat worden door nog een jaar kleuteren.
het grootste probleem is dat school net doet alsof hij groep overslaat als hij volgend jaar naar groep 3 gaat
anna, ik heb dat dossier er bij gehaald en probeerde het zo te doen, maar helaas, ik vrees dat deze school ook heeft meegelezen en de rollen omdraaide en MIJ vroeg waarom ik vind dat zoon door kan gaan naar groep 3 en wat de bezwaren zijn als hij volgend jaar groep 2 gaat doen, haha, Niet dat ik dat niet kan uitleggen, maar het was wel grappig..

Fianna
15-04-2011 om 09:57
Dood paard idd
Ik heb ondervonden dat school een listig gesprekspartner is. Elk argument waar ik mee kom wordt van tafel geveegd met argumenten waar ik zou niks tegen in kan brengen.
Bijvoorbeeld: ik zeg dat zoon altijd met oudste kleuters speelt (vriendjes die zoon mee naar huis neemt en tijdens buitenspelen op school). Juf: nee hoor, niet in de klas, dan trekt hij op met jongere kinderen. Ik vraag me af of dat waar is.
Groep 0 staat hier niet in de gids, maar het hele beleid van de oktobergrens en het doorstromen van je kind is uitegelgd tijdens een ouderinformatieavond, die ik dus vanwege omstandigheden heb gemist. Maar je wordt wel geacht er van op de hoogte te zijn en als je er van op de hoogte bent, ga je er ook mee akkoord, is hun redenatie.
Als ik aangeef wat zoon allemaal kan, krijg ik steeds te horen, maar dat laat hij niet zien.
Ik heb aangegeven waarom ik denk dat hij het kan, idd die punten die Drommels noemt opgesomd, maar het wordt ontkend. Het klopt trouwens, hij heeft niet echt wat met plakken en knippen. En de juf blijft maar als voorbeeld aanhalen om te bewijzen dat hij niet rijp is voor groep 3 is dat hij, ergens in december met letters stempelen en niet kon, want hij stempelde alles achterstevoren.
Verder zei de IB-er dus aan het eind dat ze nog een pravoo achtige toets ging afnemen en ze vroeg dat als daar uitkwam dat zoon niet rijp was voor groep 3, ik er dan mee akkoord zou gaan dat hij niet naar groep 3 ging. Ik ben daar natuurlijk niet mee akkoord gegaan.
Het argument: was ik eerder bevallen hadden we deze discussie niet gehad, heb ik ook gebruikt. Antwoord school: wel waar, want we zijn voorzichtig met alle kinderen die vanaf augustus jarig zijn.
Pelle, hem toch maar naar groep 2 laten gaan omdat het mij te veel energie kost, doe ik niet. Andere school is een optie, is wel de vraag of de andere school hem naar groep 3 laat gaan, want huidige school zal natuurlijk zeggen dat hij er nog niet klaar voor is.
Maar het is lastig. Er zijn dingen tegen mij gezegd over zoon vorig jaar door andere juffen, die nu ontkend worden.
Ik heb overigens gehoord dat het nog geen ouder gelukt is om een kind van na 1 oktober niet langer te laten kleuteren.

mirreke
15-04-2011 om 16:45
Er zijn veel andere scholen
die het gewoon anders zien. Dus fianna, het kan net zo goed zijn dat een andere school je zoon al als vanzelf in groep 3 plaatst, daar zou ik gewoon open over praten.
Ik zou dit totaal niet meer zien zitten eerlijk gezegd. Als je al niet eens een open en eerlijk gesprek kan voeren.
Overigens zou ik, als je toch nog een poging waagt, consequent gaan praten over dat zij je zoon willen laten zitten, en ik zou de wettekst uitprinten en aan alle betrokkenen uitreiken. Wie weet leest iemand toch nog iets, dat er wat beklijft.
En verder zou ik fijn gaan zoeken naar een andere school. Was dit trouwens (gevoelsmatig) de school van je eerste keuze, of speelden vooral rationele overwegingen (dichtbij, vriendjes gaan ook bv.) een rol bij de keuze voor deze school? Ik ben gewoon benieuwd... Ooit zijn wij ook wegens onvrede overgestapt, en ik ben hierover gewoon open en eerlijk geweest bij de nieuwe school (de school die dus gevoelsmatig onze eerste keuze was ) Dit heb ik ook eerlijk aan de oude school verteld, iedereen wist wat er aan de hand was.

mirreke
15-04-2011 om 16:46
Nou, ik kijk ook niet verder dan mijn neus lang is
Je bent er al met een nieuw draadje! Goed zo, goede plannen!

Fianna
17-04-2011 om 20:40
Stinkend paard
idd. Ik denk dat pelle gelijk heeft als ze zegt dat als het minder lekker gaat met zoon, de lange neus naar mij getrokken gaat worden, zie je nou wel.
het paard stinkt, enorm, geen twijfel. Ik ga me steeds meer verbazen over de kleine leugentjes en het niet echt luisteren naar wat ik zeg.
Ik heb 2 opties, of op een nieuwe school naar grope 2 of op een nieuwe school naar groep 3. Ik vind op deze school naar groep 2 eigenlijk geen optie.
mirreke, ik heb bij het kiezen van school nachten wakker gelegen. We gingen verhuizen aan het begin van groep 2 van oudste toen we voor deze school kozen. Er zitten in de buurt 3 scholen op 5 minuten lopen en ik heb eigenlijk gewoon uit 1 van deze 3 mijn keus gemaakt, ook idd vanwege praktische overwegingen We kenden de nieuwe buurt niet en konden ook niemand om ervaringen vragen. Ik heb heel lang getwijfeld en toen toch voor deze school gekozen. waarom weet ik niet eens meer.

gonniegans
19-04-2011 om 22:02
Belang kind?
Ik ben bang dat met dit soort discussies met school het uiteindelijk uitdraait op een machtsstrijd tussen ouders en school. De kinderen zijn hier uiteindelijk de dupe van.
Ten eerste: is je kind echt toe aan groep 3, of is het puur een wens van de ouders? Qua kennis lijkt het namelijk niet zo.
Ten tweede: als je je kind van school haalt, wat doe je met de oudste? Moet hij door deze problemen ook naar een andere school met alle gevolgen vandien of blijft hij op zijn school met de verstoorde ouders/school relatie.
Lastig hoor. Ik veroordeel je hiermee niet hoor en begrijp je standpunt volkomen. Toch is het misschien verstandig kritisch naar je eigen houding te kijken en in hoeverre deze constructief is voor je kinderen. Het zou zo jammer zijn als zij hiervan de dupe worden. Soms moet je gewoon eieren voor je geld kiezen.

Fianna
20-04-2011 om 07:39
Gonniegans
'Ten eerste: is je kind echt toe aan groep 3, of is het puur een wens van de ouders? Qua kennis lijkt het namelijk niet zo.'
Leg uit?
Ik denk echt dat zoon toe is aan groep 3, wel vind ik het jammer dat hij niet vanaf het begin van dit schooljaar groep 2 werkjes heeft gekregen en verder vertrouw ik het oordeel van juf niet. Zo heeft ze ook over oudste toen in groep 3 gezegd (toen stond ze dus in groep 3) dat zijn lezen zwak was, maar dat hij een talent had voor rekenen. Laat nou net blijken dat dat andersom is, wat ik toen ook al aangaf, maar nee, ik zag het verkeerd Als argument dat zoon niet naar groep 3 kan gaan blijft ze maar dezelfde voorvalletjes aanhalen, van december nota bene, we zijn nu zo'n 4 maanden verder.
Dus ze overtuigt mij niet op zo'n manier. Wel weet ik dat deze school nog nooit een kind van na 1 oktober na 2 jaar naar groep 3 heeft laten gaan. Ze zijn er dus heel star in daarom vertrouw ik de hele discussie niet en hun argumenten. Zo zegt ze dat zoon niet kan rijmen terwijl hij het WEL kan.
Overigens gaat zoon van school wisselen, meteen na de meivakantie. Oudste zoon dus ook, maar dat is goed, want vanwege hem heb ik vorig jaar al een aantal keer overwogen van school te wisselen. Laten we zeggen dat het op deze school allemaal niet zo lekker loopt.
Ja, dus ik kijk idd kritisch naar mijn eigen houding en vind dat ik heel constructief ben voor mijn kinderen.

gonniegans
20-04-2011 om 08:49
Cito?
Leg uit? Het leek een beetje uit je verhaal: voldeed niet aan de pravoo test, kan nog niet hakken/plakken/rijmen. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat hij het op school laat zien. Doen ze bij jullie op school geen cito? Dat geeft toch ook een goed en objectief beeld van een kind z'n kunnen. Ook al doen ze het niet standaard, dan kunnen ze het toch bij twijfelgevallen wel doen.
Nogmaals het is geen oordeel, maar meer een suggestie dat ouders soms met hun eigen gedrag meer kapot maken dan hen lief is. Ik heb het in m'n directe omgeving gezien, zoon van vrienden zit in groep 6 en al op zijn 3e school omdat telkens het oordeel van de school niet zou kloppen. Van enig reflectie bij de ouders is helaas geen sprake terwijl ik zou zeggen dat het toch te denken geeft.
Succes met je keuze, hopelijk is het voor iedereen de beste beslissing.

M Lavell
20-04-2011 om 10:11
Wensdroom
gonniegans:"Ten eerste: is je kind echt toe aan groep 3, of is het puur een wens van de ouders? Qua kennis lijkt het namelijk niet zo. "
Er bestaat geen 'toe aan groep 3'. Groepen hoeven zelfs niet te bestaan. Maar een school die wel in 8 groepen verdeeld is, verplicht zich het onderwijs zo in te richten dat alle leerlingen in beginsel door kunnen stromen.
Daarmee is de school ook verplicht om, zo nodig, het onderwijs aan het kind aan te passen.
Dit is niet de wens van de ouders. Het is een politieke wens, overigens ingegeven door het onderwijs zelf en (in de jaren zeventig al) gedaan onderzoek.
Het is de wens van onderwijsbegeleidingsaanbieders (bijvoorbeeld Pravoo) om ingewikkeld te blijven doen over doorstromen. Dat levert markt op voor testjes en gewichtigdoenerij. Het is de wens van basisscholen om niets aan te passen aan de eigen gewoontes, maar kinderen te sorteren op wie er zoal binnen die gewoontes passen.
Helaas botsen die wensen weer met de wensen van vo en mbo scholen om leerlingen optijd binnen de poorten te krijgen. Voor ouders zit er niets anders op dan kiezen: Laat ik nu mijn oren hangen naar de wens van de basisschool, of anticipeer ik op de wens van het vo?
En ondertussen is daar dan ook nog de pedagogische werkelijkheid die keer op keer laat zien dat zittenblijven de gesignaleerde 'problemen' niet verhelpt. Dat het bovendien wel achterstanden oplevert.
Kortom: ik zie geen argumenten om mee te gaan met de wens van de basisschool (of die van een toetsaanbieder).
gonniegans:"Toch is het misschien verstandig kritisch naar je eigen houding te kijken en in hoeverre deze constructief is voor je kinderen. "
Zie boven. Je kunt als ouders niet iedereen naar wens zijn. Niet én de basisschool, de testverkoper, de juf in groep 3 én de vo school of het mbo.
Je doet er goed aan te kiezen voor je kind. Daar ben je voor.
Het zou goed zijn als het onderwijs eens kritisch naar zichzelf kijkt en die verschillende wensen uit de schoolloopbaan haalt. Vanaf 2012 is dat zover trouwens. Dan zal het samenwerkingsverband uit bo en vo samen bestaan. Dan zullen aanbieders als Pravoo toch een ander probleem moeten verzinnen om nieuwe markt mee aan te boren.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
20-04-2011 om 10:14
Whaaah gonnie
Gonniegans:"Doen ze bij jullie op school geen cito? Dat geeft toch ook een goed en objectief beeld van een kind z'n kunnen."
Keep on dreaming, de kleutercito geeft alleen aan hoe goed juffen/ouders het kind hebben voorbereid voor die cito en is geen indicatie van het kunnen van het kind. Als het kind niet goed voorbereid is is de kans groot dat die cito fout gaat en dat heeft verder weinig met de capaciteiten van dat kind te maken.
Verder kan door afleiding, je dag niet hebben, niet begrepen wat de bedoeling is of tal van andere oorzaken een kleuter de cito niet serieus genoeg maken.
De voorspellende waarde van de kleutercito over hoe het in groep 3 zal gaan is nul.
De voorspellende waarde van kunnen hakken/plakken en rijmen in groep 2 over het leren lezen in groep 3 is trouwens nul.
Mijn ervaring is juist dat die stomme testen waarbij een kind met vinkjes beoordeeld worden meer kapot maken dan lief is. Ouders hebben over het algemeen het beste voor met hun kind, school heeft het beste voor met school en de belangen van school zijn soms niet dezelfde als de individuele belangen voor het kind. Dat geeft niet, daar heb je ouders voor. School moet alleen ophouden te doen alsof ze de inviduele belangen van ieder ingeschreven kind het beste kunnen behartigen.
Voor de statistieken hier twee oktoberkinderen die nog niet konden hakken en plakken voordat ze naar groep 3 gingen, maar eenmaal in de bovenbouw zonder zittenblijven toch tot de beste van hun klas behoorden en veel beter gaan dan hun destijds hakkende en plakkende klasgenoten. Eén augustuskind dat nu met bijna tien nog steeds niet kan hakken en plakken, hij kon echter wel lezen op z'n vijfde en dan geen avi-1 boekjes, maar voorleesboeken als Eragon. Verder nog een Maart-kind, die kon wel hakken en plakken met 5, maar scoorde onvoldoende op kleutervolgtesten en dus hebben we haar versneld van groep 1 naar groep 3.
Ik herineer me nog de ouderavond waarop de kleuterjuffen verkondigden dat ze het enthousiast door de school aangekochte kleutervolgsysteem niet meer volgens de gebruiksaanwijzinging zouden gebruiken omdat ze na een paar maanden gemerkt hadden dat ze daardoor zo druk bezig waren met leerlingen te observeren en in te tekenen dat ze niet meer aan inhoudelijk lesgeven toekwamen. Dat waren nog eens kleuterjuffen.
Deze volgens de testen 'onrijpe kleuter' voor groep 3 blijkt nu in groep 3 als laagste cijfer op haar rapport een 9 te hebben en is wat lezen betreft net begonnen aan de boeken van Fairy Oak. Hoezo niet rijp voor groep 3?
Kortom, ik ben er van overtuigd dat die zogenaamde kleuterrijpheidstesten veel te serieus worden genomen en ipv een objectief meetinstrument, eerder een subjectief werktuig zijn om kinderen op scholen, die aan de afgeschafte oktobergrens vasthouden, te laten zittenblijven.
Groeten Primavera

Fianna
20-04-2011 om 10:34
Gonniegans
jeetje zeg!! Je doet je nick wel eer aan (gans), want ik raad je aan te leren lezen! school denkt dat hij al die dingen niet kan, terwijl hij het dus wèl kan.
Verder is de pravoo test nog niet bij hem afgenomen, maar is hij door de juf geobserveerd adhv pravoolijst met eisen. dat is wat anders. De pravootest wilden ze bij hem afnemen na de meivakantie. dat heb ik allemaal geschreven, dus ik zeg het nogmaals: lees!
En nogmaal, van het observeren van deze juf heb ik geen hoge pet, om reden die ik eerder noemde.
Met wat jij in je directe omgeving gezien heb, heb ik niet zo veel te maken, en dat lijkt me uitzonderlijk gedrag. Niet zo oordelen zeg en scheer mij niet over 1 kam met mensen uit jouw omgeving!!

Fianna
20-04-2011 om 11:00
Primavera
'De voorspellende waarde van kunnen hakken/plakken en rijmen in groep 2 over het leren lezen in groep 3 is trouwens nul.'
Voor mijn oudste zoon klopt dat helemaal. Hij kon eind groep 2 wel rijmen, maar niet hakken en plakken en kende nog geen 10 letters van het alfabet (toch kon hij zonder discussie door, want van juni). nu leest hij boven gemiddeld.
Wat ik overigens apart vind is dat de juf hem voor het grootste gedeelte van het jaar groep 1 stof gegeven heeft, wel van hem verwacht dat hij groep 2 stof beheerst om naar groep 3 te mogen. Is niet eerlijk. en dan komt er nog bij dat hij eigenlijk het meeste wat zij aangeeft wél kan! wat ik dan weer knap vind voor iemand die niet in groep 2 zit

Framboos
20-04-2011 om 21:33
Oktobergrens?
ik wist helemaal niet dat er nog scholen zijn die dat hanteren. Op onze school wordt sinds een paar jaar eigenlijk januari aangehouden. Kinderen van zeg maar half oktober tot eind december worden tegen het licht gehouden en na inschatting gaan ze het volgend schooljaar verder. Mijn jongste (nov 2003) heeft zodoende ruim een half jaar groep 1 gedaan, daarna groep 2 en ging voor zijn 6e naar groep 3. Zit nu in groep 4 en doet het prima.
Ik wens Fianna sterkte.