Je kinderen altijd veilig onderweg met de Life360 app (voor het hele gezin). Download én gebruik gratis
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Asp

Asp

14-09-2010 om 14:28

Zou niet meer versnellen

Ik heb destijds mijn zoon laten versnellen (2x)en zou dit zéker NIET meer opnieuw doen,hij was van zichzelf uit een late puber,pas late groeispurt,daardoor was hij het 'andere manneke', ik heb schrik dat dit blijvende littekens gegeven heeft,(hoewel het gelukkig wel terug beter gaat,nu hij ook zowat -fysisch-volwassen is, minder opvalt) studeren zelf is altijd prima gegaan (zowel voor als na de versnelling). Maar versnellen zou ik mijn kinderen zeker nooit meer laten doe. Zijn er nog met deze ervaring??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2010 om 14:42

Versnellen

Mijn zoontje (9, groep 8) is net voor de tweede keer versneld. Natuurlijk moet je per kind bekijken wat verstandig is en wat niet maar mijn zoontje zou er absoluut slechter van zijn geworden als hij niet was versneld. Ja, hij is klein; ja, hij is jong. Nou en? Hij heeft meer aansluiting bij oudere (grotere) kinderen, wordt gerespecteerd en geaccepteerd. Dat hij straks op de middelbare school een tijd de kleinste zal zijn (niet eens de jongste), soi. Aan je lengte kan je niks doen en het zegt ook niks. De een heeft rood haar, de ander een bril; je bent dan niet beter of slechter dan een ander. Kinderen zullen in het begin altijd iemand "uittesten" die "anders" is in hun ogen. Daar kan je je kind op wijzen en hem daar op een gezonde assertieve manier mee laten omgaan. Of een kind assertief is of niet heeft ook niets met cognitie, leeftijd etc. te maken. Karakter speelt een grotere rol. Iedereen wordt weleens gepest en versneld of niet; iedereen krijgt er weleens mee te maken.
Het is makkelijk om achteraf te praten. Het is ook makkelijk om het op het versnellen te gooien. En misschien vallen die "littekens" wel mee. Of had hij ze ook gehad als hij niet was versneld. Los daarvan is het per kind verschillend en kan je niet in het algemeen zeggen of versnellen "slecht" of "goed" is. Ik ben er in het algemeen voor als het de enige manier is om een kind cognitief aan zijn trekken te laten komen op de basisschool en om sommige andere redenen. Zelf ben ik helaas nooit versneld vanwege kul-argumenten (te "klein", sociaal-emotioneel "onrijp") en juist dat heeft in mijn geval mijn hele schooltijd verpest. Niemand kan van tevoren garanties geven maar je moet uitgaan van de situatie van het moment en kijken naar wat het kind nodig heeft. En wat dat betreft heeft het beleid van "het voordeel van de twijfel gunnen" tot nog toe heel goed uitgepakt; zowel in ons geval als die van vele andere kinderen die ik ken.

Nicht

Mijn nicht was al een jonge leerling maar sloeg ook een klas over. Ik heb mijn tante vaak horen zeggen dat ze dat nooit meer zou doen. Kind liep op veel vlakken alsnog vast (maar niet het leren dus). Het is nu uiteraard wel goed gekomen maar het had op een prettigere manier gekund waarschijnlijk. Maar ja, dat is inderdaad achteraf praten......

Kristallen bol

Helaas... het blijft vaak een beetje de toekomst voorspellen. Een gecalculeerde gok. Je weet niet hoe het uit zal pakken. Je weet alleen hoe het op het moment gaat.
Jammer genoeg weet je pas achteraf of het een goede beslissing was. En zelfs dan, als het niet goed gaat, weet je ook niet hoe het was gegaan als je het niet had gedaan...

Asp

Ik heb hier lang en breed over nagedacht.
Heel veel dingen op school heb je als ouder niet in de hand. Versnellen is iets waar je soms iets over kunt inbrengen. Maar je moet niet vergeten dat er nog steeds heel veel dingen op school zijn die je níet kunt beïnvloeden. Ik vind dat je dan ook voorzichtig moet zijn met alles aan het versnellen, en daarmee aan jezelf te wijten.

Ik denk dat het allemaal wat ingewikkelder ligt.
Mij heeft het iig geholpen om het allemaal wat los te laten. Je invloed is beperkt. Je weet niet wat er zonder versnelling was gebeurd. Ik ga niet zover dat ik de versnellingen zou goedpraten. Je weet het gewoon niet.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-09-2010 om 07:47

Makkelijker

Versnellen (een klas overslaan) is niet zo langzaamaan niet meer zo vreemd, en dat maakt verschil. Je bent niet meer de enige. Het is wel belangrijk om na een versnelling extra goed te kijken naar het vervolgonderwijs. Een van mijn dochters kwam (alweer vier jaar geleden) na de basisschool in een VWO+ klas, waar van de 26 kinderen er 5 twee keer versneld waren en acht een keer. Ook de jongere pubers voelen zich daar thuis, het is een hele prettige klas. Meest opvallend vond dochter dat het hele brugjaar vooral de jongens aan elkaar bleven vragen 'kom je vandaag bij mij spelen?' Heel uncool natuurlijk, maar in zo'n klas kan dat.

De schoolhouding maakt het verschil

Verleden: Ik weet wel hoe het was toen ik op het vwo zat, versnelde kinderen hoeven geen speciale status te hebben, dus dat vertrouwen in de toekomst heb ik wel. Mijn oudste is voor de tweede keer versneld dit jaar (8 jr), er was geen houden aan; ondanks twee plusklassen per week, sport, muziekles, alles verrijkt en verbreed wat maar zijn kan, verveelde hij zich met 1 versnelling. Hij werd er depri en vervelend van. Moeten we omdat er mogelijk problemen komen over 5 jaar dan nu nog het 4 jaar aanzien? Vandaag komt hij thuis, tevreden, met 1 op de 4 sommen verkeerd, "Dus dat is dan 5 van de 20 mam", en dat betekent dat hij eindelijk het gevoel heeft dat hij iets te leren heeft op school. Hoe lang dat gevoel gaat duren? De leerkracht denkt 3 maanden. (we gaan gelukkig verhuizen naar het buitenland binnenkort, kan hij andere talen erbij gaan doen op een internationale school).

Annet

Annet

16-09-2010 om 09:31

Er is onderzoek gedaan naar het welzijn van versnelde kinderen

Hier vind je informatie over het proefschrift:

http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/archief-thema/thema/vm/opvoeding-kinderen/@747895/klas_overslaan_geen/

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-09-2010 om 17:09

Onderzoek versnellen

En hier nog een link over versnellen: http://www.eduratio.be/nd20.html
De VersnellingsWenselijkheidslijst is ook een handig hulpmiddel voor school als leidraad; je kan deze downloaden als je even zoekt via Google.
Uit vele onderzoeken blijkt dat Nederland en Belgie flink achter de feiten aanlopen tov versnellen. We zijn in het algemeen te huiverig op grond van verkeerde redenen en valse argumenten. Idem maar dan andersom wat betreft kleuterverlengen oftewel blijven zitten...

Vic

Vic

21-09-2010 om 16:19

Heel blij dat ik het niet gedaan heb

Wij hebben bewust gekozen voor niet versnellen omdat dochter het sociaal-emotioneel allemaal maar net (niet) kon bijbenen. Die keuze bracht natuurlijk ook nadelen met zich mee, ze moest toch al die schooljaren zinvol bezig gehouden worden, maar versnellen had slechter uitgepakt. Het afgelopen half jaar is ze wat meer naar haar leeftijdsgenoten toe gegroeid en ik verwacht dat ze zich volgend jaar op het v.o. wel gaat redden. Dat vind ik dan ook vroeg genoeg om elke dag 2 x 5 km te fietsen met een rugzak van 10 kilo.

Jolijt

Jolijt

21-09-2010 om 21:04

Ook niet gedaan!

Wij hebben ook bewust gekozen om niet te versnellen. Getwijfeld hebben we zeker tot 2TVWO, maar nu in 5 TVWO weten we 100% zeker dat het de juiste beslissing was om het niet te doen. Met 9/10 naar de middelbare was waarschijnlijk nog best gegaan; maar zoals we haar nu zien groeien en rijpen ben ik heel blij dat ze dat kan doormaken op een veilige bekende schoolomgeving en dat ze nu niet ergens op kamers zit. Qua leren kan de universiteit prima, qua leeftijd in andere dingen heeft ze die 2 jaar nog dik nodig.

Jolijt

U is een wijs mens!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.