oetelaar
11-11-2010 om 11:34
Zwaartepunt
Hallo,
wij zitten in een lastige situatie met school/leerkracht. Eerst even een korte voorgeschiedenis. Oudste zoon (slechthorend, maar redt zich goed) heeft tot halverwege groep zeven op deze school gezeten, daarna is hij overgestapt naar een cluster 2 school. Reden van overstappen was het stagneren van zijn cognitieve ontwikkeling met name met betrekking tot rekenen (hij zat op midden groep vijf niveau, met als kanttekening dat hij de tafels nog niet beheerste en niet kon klokkijken). Verder werd hij gepest (buitengesloten o.a.) en had hij absoluut geen plezier meer in naar school gaan. Nu na een half jaar op de nieuwe school ligt hij sociaal goed in de groep, gaat hij met een beetje plezier naar school (niet als er proefwerken o.i.d. zijn) en rekent op groep zeven niveau (inclusief tafels en klokkijken). Onze oudste is een pittig kind en sociaal niet altijd de handigste, daardoor is er lange tijd (met name in groep 6) op de reguliere basisschool heel erg gekeken naar zijn aandeel in de problemen en niet naar wat de docent of de groep kon doen. Vanaf het moment dat hij in groep zeven een andere docent kreeg ging het wel iets beter, maar was het kwaad al geschied en heeft dus de overstap naar de cluster 2 school gemaakt.
Onze jongste dochter heeft nu dezelfde docent als de oudste had in groep 6 (zij zit nu ook in groep 6) en wat schetst onze verbazing zij loopt tegen dezelfde problemen aan. Er wordt gepest, haar plezier in school en haar resultaten gaan achteruit. Ze is inmiddels zover dat ze van school zou willen en ze denkt dat ze dom is (ze is juist erg slim).
Gesprek gehad met school en zij leggen de problemen, even kort door de bocht, voornamelijk bij ons neer. Dochter zou in therapie moeten, want is beschadigd door alles wat ze heeft meegemaakt met broer.
Naar ons idee klopt dit niet. Ja ze heeft het een en ander meegemaakt met broer, maar wij zijn een warm nest, met een sterke familieband en nog nooit hebben wij ouders, opa's, oma's, ooms, tantes, buren, vrienden gemerkt dat zij zou beschadigd is geraakt. Natuurlijk heeft ze het niet altijd makkelijk, maar dat wil niet zeggen dat ze therapie klaar is, toch?
Wat ons met name stoort is dat school weer alles bij het kind neerlegd en de ouders. terwijl wij thuis een gezellig en meestal vrolijk kind hebben tot dat ze naar school moet.
Ik hoop dat mijn verhaal tot nu een beetje duidelijk is. Ik wil niet teveel in details treden, we moeten ook nog verder met school....
Ik vind het heel lastig heb de neiging om heel erg in de verdediging te schieten, maar daarmee verander ik niets aan de situatie op school.
Ik heb niet echt een vastomlijnde vraag, moet vooral mijn ei even kwijt denk.
groeten
dc
11-11-2010 om 12:13
Praktisch
Praktisch gezien heb je niets aan een welles nietes spelletje. Ik zou zoeken naar een goede assertiviteitscursus voor je dochter, daar heeft ze de rest van haar leven wat aan, en zeggen tegen school dat jij stappen onderneemt, en vragen wat hun plan de campagne is voor op school. En duidelijk aangeven dat ze thuis goed in haar vel zit, totdat ze naar school moet, dus dat het probleem duidelijk op school is.
Sterkte!
Jolanda123
11-11-2010 om 12:46
Mijn ervaring
Hoi, je schreef:
Gesprek gehad met school en zij leggen de problemen, even kort door de bocht, voornamelijk bij ons neer. Dochter zou in therapie moeten, want is beschadigd door alles wat ze heeft meegemaakt met broer.
kortom, de school weigert verantwoording te nemen voor hun aandeel.
Ooit heb ik in een soortgelijke situatie gezeten, en heb ik daar iets over geschreven hier op het forum.
Ik heb het even voor je opgezocht.
Titel: Arbo-wet en aangifte
Rubriek: Ouders en School
Datum: Vr, 11 Juni 2010 10:10
Afzender: Jolanda123 [adres bekend bij de redactie]
Nadat ik (weer eens) op school was geweest ivm pesterijen in de klas (groep6/7/8) kreeg ik van het toenmalige hoofd te horen dat ik maar eens met de huisarts moest gaan praten. Want het lag toch niet aan school...
Ik woest. Maar goed, dan kun je kiezen. Of je speelt het spelletje mee, of je gaat er dwars tegen in. Wij hebben dus besloten om het spelletje mee te spelen.
Zoonlief door de medische molen heen gehaald, en daaruit bleek dat hij hypermobiel was, maar voor de rest kerngezond
. Wel had hij last van een sociale angststoornis, en dat was te herleiden naar de situatie op school.
Tijdens de onderzoeksperiode begon het pesten weer op school (voornamelijk tijdens het vervoer naar en van de gymlessen op school, en tijdens het gymmen)
Zoonlief was de dag voordat hij gymmen moest al van slag, en na de gymlessen helemaal.
Ik heb toen besloten dat hij niet meer mee mocht met gymmen zodat hij tot rust kon komen.
Na ongeveer 4 maanden mocht hij weer gymmen (en was de uitslag binnen van het onderzoek)
Na de kerstvakantie begon het gedonder opnieuw (hij zat toen in groep 7) Pesten voor, tijdens en na gym, gedonder op het schoolplein, en geen enkele leerkracht die iets zag. Ook de vakleerkracht die ingehuurd was door de school om de gymlessen te verzorgen reageerde nergens op)
E.e.a escaleerde zo rond pasen. Zoonlief kwam thuis met blauwe plekken, en was helemaal overstuur.
Hierop ben ik woest naar school toe gelopen, en heb daar heel duidelijk verteld dat *dit* gedonder nu over moest zijn.
Mochten er namelijk in de toekomst nog incidenten volgen dat zou ik aangifte doen tegen:
A--> het betrokken kind/ de betrokken kinderen wat genoemd werd als dader door mijn zoon,
--> de betrokken leerkracht. (arbo-wet)
C) --> het schoolbestuur. (arbo-wet)
Dit heeft gezorgd voor een behoorlijke schrikreactie op school.
School was namelijk op de hoogte van de uitkomst van het onderzoek dat ik op aanraden van het hoofd van de school had laten doen bij zoonlief.
School had moeten zorgen voor een veilig klimaat, en had voldoende maatregelen moeten nemen om ongewenst gedrag te voorkomen.
Na dit gesprek waren er binnen 3 dagen extra maatregelen genomen op school om extra alert te zijn op pesten en pest gedrag. Zo kwam er een extra leerkracht op de bus om de groep voor na en tijdens de gymlessen te begeleiden, en kwam er ook meer toezicht op het plein.
Nu, in het nieuwe schooljaar (dus groep 8 voor zoonlief) zijn deze maatregelen nog steeds van kracht, en is de rust wedergekeerd op school.
Zoonlief gaat weer met plezier naar school, zit weer met plezier in de klas, en volgt de gymlessen ook weer met plezier.