Over het forum Over het forum

Over het forum

Forumredactie OO

Forumredactie OO

06-09-2013 om 12:31

Opmerkingen over de nieuwe site en het forum


Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-09-2013 om 11:45

Tijgeroog

Ik heb me neer gelegd bij al die nieuwe. Ook van discussies die ik niet volg blijft dat akelige rood en dat groeit natuurlijk. En de toevoeging van de recente pagina vind ik geweldig, daar kijk ik nu ook steeds naar. Het is allemaal nog wat wennen, maar qua gebruiksgemak begint het de app te benaderen.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-09-2013 om 11:56

Rosa

De app vond ik ook erg fijn, maar met de recente inhoud vind ik het fijner dan de app. Wat geweldig dat ik niet meer steeds in alle rubrieken hoef te kijken maar zo in een keer kan zien of er nieuwe reacties zijn. Dat scheelt een hoop tijd.

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 12:20

Rosa

Tja, ik merk dat niet iedereen de hele draad heeft bijgehouden en ik houd weer niet bij aan wie ik dat antwoord gegeven heb. Dat jij daar bepaalde gevoelens van krijgt ligt niet aan mij. Zet er dan bij dat je dat allemaal al geprobeerd hebt...

Kari1

Kari1

13-09-2013 om 15:41

Tijgeroog

"Wat geweldig dat ik niet meer steeds in alle rubrieken hoef te kijken maar zo in een keer kan zien of er nieuwe reacties zijn. Dat scheelt een hoop tijd. "
HOe zie je dat dan? Als ik het forum ingelogd bekijk bij de lijst rubrieken, dan zie ik alleen of er in een bepaalde rubriek een nieuwe draad is geopend. Of er in een bepaalde rubriek nieuwe reacties zijn in een lopende draad zie ik niet. Daarvoor moet ik de rubrieken een voor een openen, net als in het oude forum.
Kari

Tijgeroog

Tijgeroog

13-09-2013 om 15:48

Kari

Rechtsboven in het scherm (ongeveer) staat je profielnaam, met wat mogelijkheden eronder, profiel, bibliotheek. En daar staat sinds kort, onderaan, "recente inhoud" bij. Als je daarop klikt kom je op http://ouders.nl/tracker en dat is 'm.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-09-2013 om 15:50

Kari1

Als je bent ingelogd (misschien ook als je niet bent ingelogd maar dat weet ik niet), staat aan de rechterkant onder je naam mijn profiel, mijn bibliotheek, uitloggen én recente inhoud. Dit blokje heeft een vaste plaats en zakt niet mee als je onderaan een pagina bent.

Elinde

Elinde

13-09-2013 om 16:05

Nieuw

Toch staat er niet altijd 'nieuw' aangegeven. Als ik op Forum sta en ik kijk naar de rubriek Pubers dan zie ik geen Nieuw staan. Als ik dan doorklik op Pubers dan zie ik dat er wel nieuwe reacties zijn. Ik gebruik nu de 'Recente inhoud' knop, maar dat staat allemaal zo dicht op elkaar. Daar moet ik toch nog wel even aan wennen.

Akelei

Akelei

13-09-2013 om 16:27

Elinde

Pas op: in het rubriekoverzicht betreft "nieuw" de discussies (draadjes). In de rubriek zélf gaat het bij "nieuw" om nieuwe reacties. Toch?
En je m.i. gelijk: het overzicht van "Recente inhoud" heeft wel een layout-boost nodig: kolommen staan wel ERG dicht op elkaar, is niet zeer overzichtelijk.

Akelei

Akelei

13-09-2013 om 16:35

Knop Recente inhoud

Héé maar maakt die knop "recente inhoud" het in feite niet overbodig dat de discussies op volgorde van nieuwste reacties staan? Mogen de discussies dan als-je-blieft weer op volgorde van van ontstaansdatum staan? Of mogen we daar een keuze-knopje (sorteerknop?) voor hebben... please?

Akelei

Akelei

13-09-2013 om 17:02

Sorteren op Discussie - technisch

Blijf ik toch even doorzeuren: volgens mij is in het rubriekoverzicht de kolom "Discussie" te sorteren op alfabet. Is dit te wijzigen in: sorteervolgorde op datum ? Zou ik helemaal happy zijn...

Akelei

Akelei

13-09-2013 om 17:29

Sorteren op Discussie - vervolg

QUOTE ""Blijf ik toch even doorzeuren: volgens mij is in het rubriekoverzicht de kolom "Discussie" te sorteren op alfabet. Is dit te wijzigen in: sorteervolgorde op datum ? Zou ik helemaal happy zijn..""

EDIT: ik bedoel de kolom "Discussie" in het discussieoverzicht binnen een rubriek.

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 17:43

Akelei

"Mogen de discussies dan als-je-blieft weer op volgorde van van ontstaansdatum staan?"

Het probleem is dat je niet zoals vroeger de teller op een x aantal dagen kan zetten. Stel je voor dat je de draad volgt over 'afvallen' in Off topic, dan zou je elke keer naar de vierde of volgende pagina in de rubriek off topic moeten gaan scrollen en die draad moeten opzoeken. Hij staat dan wel altijd tussen dezelfde draadjes maar nadat er weer een nieuw draadje is geopend wel weer een plaats naar onderen.

Het lijkt mij in dit forum niet handig zonder teller en eigenlijk is die dan weer niet nodig omdat je met teller toch niet ziet tussen welke draadjes die betreffende rubriek is. Je moet ook elke keer naar die draad scrollen om te zien of er nieuwe reacties zijn want die zie je niet op de beginpagina van een rubriek.

Of mis ik wat?

Akelei

Akelei

13-09-2013 om 20:02

Dalarna

Nee hoor je mist niets. Schiet me nu te binnen dat ik vroegah in het oude forum altijd eerst naar onderaan de rubriek scrolde om te zien of er nieuwe draadjes waren, en vervolgens naar boven schoof om te zien of al staande discussies nieuwe reacties hadden...
Dat zou ik in dit geval denk ik dan ook doen: sorteren in omgekeerde volgorde met oud bovenaan en nieuw onderaan... oeps en dan kom je op draadje dertigduzendenzoveel terecht op pagina paarhonderdnogwat. Mwah: een zoveeldagenknop zou dan wel handig zijn ja.

(Of: in geval van nieuwste discussies bovenaan: hopen dat m'n interesse in een discussie al is afgenomen tegen de tijd dat de discussie op pagina 2 of 3 is beland, of dat de snelheid waarmee nieuwe discussies worden toegevoegd laag genoeg is. Er kunnen er immers zo'n 25 op een overzichtspagina)

Maar het zou eigenlijk beide moeten kunnen: je eigen weergave naar keuze sorteren op "nieuw toegevoegde reacties" of "toevoegdatum draadje". Zou dat forumbouwtechnisch haalbaar zijn?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-09-2013 om 20:41

Ik had de nieuwste draadjes altijd bovenaan. Dagteller op 1 of 0 en dan zag ik de meest recente draadjes en de iets oudere draadjes met een nieuwe reactie. Perfect.

Akelei

Akelei

13-09-2013 om 20:52

Rosa

Ik las niet dagelijks, meer wekelijks...
Zucht, snik.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-09-2013 om 22:37

Snap nog steeds knop nieuwe discussie niet

Ik zie dat er bij Algemeen een nieuwe discussie is, dus klik op 1. Kom ik op de overzichtspagina van Algemeen en nérgens is het nieuwe draadje te bekennen. Ik scan vlug alle data -want het staat niet op volgorde van aanmaken, maar zie het werkelijk niet. Ik kom ook niet automatisch bij dat nieuwe draadje uit.
Bij sommige mensen zal het best werken, maar ik ben kennelijk niet sommig.

mirreke

mirreke

13-09-2013 om 23:38

Nog steeds

Vind ik dat de blokjes eerste, vorige en de bladzijdenummers ook bovenaan de pagina moeten staan.

Ik vind ook dat er toch een ingeklapmogelijkheid zou moeten zijn. Ik kan nu dus niet in een oogopslag zien of OOL zelf al gereageerd heeft. En dan moet ik dus weer meerdere pagina's langs scrollen, en ik merk dat ik dat niet doe.

Wat ik ook onhandig vind: bij de knop Recente Inhoud onder je eigen inlognaam, als je op die knop klikt krijg je vervolgens alles door elkaar. Althans: ik zou graag zien dat je dan ook erbij hebt staan in welke rubriek een nieuwe draad of reactie is gekomen.
Er zijn een aantal rubrieken waar ik regelmatig in kijk (ook nu, ik dwing mezelf regelmatig op het forum te komen om te kijken of het went...) maar met de knop Recente inhoud staat alles door elkaar. Dan moet je alles weer door.

Ik vind dat niet praktisch.

En de telkens haasje over springende discussies/draadjes vind ik ook niet praktisch, ook al zijn er deelnemers die blijven roepen dat het wel handig is. Is het niet, het wordt onoverzichtelijk en rommelig.

Dus nogmaals graag toch een mogelijkheid om in te stellen vanaf wanneer je de reacties niet meer hoeft te zien. Zoiets lijkt me een interessant programmeerprobleem.

Verder wil ik zelf kunnen aangeven in welke volgorde ik alles zie, ik wil dus het precies andersom dan het nu is. Ik wil de laatste reactie als eerste, en niet als laatste.

Volgens mij moet dat mogelijk zijn, het is namelijk gewoon omgekeerd sorteren/weergeven, dat lijkt mij programmeerbaar.

Nick hopper

Nick hopper

13-09-2013 om 23:48

Ik doe het nu zo

Ik ga in recente berichten staan en dan open ik alle draadjes waar een nieuwe reactie in is, allemaal op een eigen tabblad. En dan ga ik rustig een voor een die tabbladen lezen, reageren, of sluiten. Sommige discussies vind ik sowieso niet interessant, dus die sluit ik ongelezen.
Gaat super zo. Beter dan het oude forum.

Akelei

Akelei

14-09-2013 om 07:41

knop Nieuwe discussie

Ik zie hem ook niet werken zoals ik zou verwachten. Een dergelijke knop zou m.i. naar die nieuwe discussies zelf moeten leiden (of deze in ieder geval bijv. bovenaan bij elkaar laten zien), en niet naar de overzichtspagina waar je dat "nieuw" dan nog zelf moet zoeken (erg slecht te vinden trouwens, dat "nieuw", klein vaag woordje in grijs). Soms staan ze dan ook nog een pagina verder.

Hier de paginablokjes graag óók bovenaan. Ik kan trouwens ook niet zien op welke pagina ik zit; bij de meeste fora wordt het huidige paginanummer bijvoorbeeld met en randje of in een ander kleurtje weergegeven: kan handig zijn!

Tijgeroog

Tijgeroog

14-09-2013 om 07:52

Maar akelei

Ik snap de logica van je verzoek. Maar hoe had je dat gedacht als er bv 4 nieuwe discussies zijn? Je kan niet naar alle 4 tegelijk linken.

Dalarna

Dalarna

14-09-2013 om 09:13

goed punt tijgeroog

Goed punt inderdaad!

de dagteller en springende draden

Ik leg me ook maar zuchtend neer bij het feit dat die draden verspringen. Ik vind het totaal onhandig, ook na een week tamelijk intensief proberen om de vooruitgang en de voordelen te zien. Wat mij betreft, wat zou er ongelooflijk veel overzicht ontstaan door het archief weer gewoon het archief te laten zijn. Alle draden die gesloten waren, daadwerkelijk weer sluiten en via een aparte knop bereikbaar laten zijn. Mán, dat zou overzicht creëren!

Akelei

Akelei

14-09-2013 om 11:13

Tijgeroog

Dat kan inderdaad alleen (?) als de discussies (en daar hebben we 'm weer) op DATUM en TIJD gesorteerd kunnen staan (en NIET op ALFABET, zoals nu het geval is), dan staan de nieuwe gewoon bovenaan (of onderaan, naar keuze).

Tijgeroog

Tijgeroog

14-09-2013 om 11:37

Akelei

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Een heel simpel.

Volgens mij wil jij dat als er in het eerste scherm bv "1 nieuwe" (discussie) staat, en je klikt daarop, dat je meteen IN die discussie komt, en niet in het scherm waar je alle berichte van die rubriek ziet staan, waaronder de nieuwe discussie.

Dat snap ik, dat voelt voor mij namelijk ook logisch.

Maar... Als er ipv 1 nieuwe 4 nieuwe staat, dan zou dat betekenen dat je door daarop te klikken direct in de vier nieuwe discussies komt. Maar dat kan technisch gezien niet, je kan niet in vier discussies tegelijk zijn.

(Of bedoel je iets anders?)

Christel

Christel

14-09-2013 om 12:04

Verschil tussen rood en paars

Als ik bij recente inhoud kijk zijn sommige dingen paars en andere rood. Ik kan niet ontdekken waar dat aan ligt. Als ik bij 2 discussies heb gelezen kunnen ze toch allebei een andere kleur hebben.

Kari1

Kari1

14-09-2013 om 15:45

knop nieuwe discussie en profiel

Die knop "nieuwe discussie" opent bij mij niks anders dan een veld waarin ik zelf een nieuwe draad (discussie) kan starten. Niet naar een overzicht waarin al nieuwe dingen staan.
En dat profiel, dat zit me dwars. Lang geleden, toen ik me voor het eerst aanmeldde bij OOL, heb ik blijkbaar mijn echte naam daarin gezet. Zal wel gedacht hebben dat dat moest. En die staat daar nu, en die wil ik (nu we googlebaar zijn zijn helemaal!!) weg hebben. Maar dat lukt niet. Ik heb het geprobeerd met bewerken, verzenden, maakt niet uit. Als ik weer inlog staat mijn naam er nog steeds. Vervelend!
Kari

Rafelkap

Rafelkap

14-09-2013 om 15:57

kari: dat kan wel

Dat kan wel, je moet dan de knop bewerken gebruiken.

Akelei

Akelei

14-09-2013 om 16:12

Kari1 en Tijgeroog

Kari1: Sorry ik was niet duidelijk, wat ik bedoel is de klikbare vermelding "x nieuwe" in de kolom discussies in het rubriekoverzicht onder Forum. De knop "Nieuwe discussie" opent inderdaad gewoon een nieuwe draad.

En Tijgeroog: met een klik op "x nieuwe" kom ik in het draadjesoverzicht, dat vind ik best. Maar daar staan die nieuwe draadjes niet per se bovenaan door dat gehaasjeover met draadjes waar nieuwe reacties in zijn (omdat er in het draadjesoverzicht op "nieuwste reacties" wordt gesorteerd). Dat vind ik niet fijn. Vandaar dat ik het zaakie op Discussiedatum sorteerbaar zou willen hebben.
Snap je hem nog?

Kari1

Kari1

14-09-2013 om 18:09

akelei en rafelkap

Akelei, klikken op "x nieuwe" in de kolom discussies in het rubriekoverzicht doet niet iets anders dan klikken op de naam van de rubriek: het opent alleen het draadjesoverzicht in die rubriek. En nee de nieuwe draadjes staan niet bovenaan (of onderaan zoals in het oude forum), die draadjes springen heen en weer en daar zijn meerderen niet blij mee.
Rafelkap, zoals ik al schreef heb ik het geprobeerd met bewerken, met bewerken + verzenden, maakt allemaal niet uit. Heb jij je naam kunnen veranderen in het profiel?
Kari

Dalarna

Dalarna

14-09-2013 om 21:24

profiel

Volgens mij stond die naam ook op de oude website gewoon en alleen leesbaar voor jou, niet voor andere deelnemers. Ik denk dat de naam 'profiel' gewoon verkeerd gekozen is want op ander sites kun je wel op iemands profiel kijken (tenzij je dat uit zet).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.