Over het forum Over het forum

Over het forum

TLDR, oftewel kort en bondig

Zit er eigenlijk een limiet aan hoe lang een openingspost of reactie hier mag zijn? Ik zie af en toe enorme verhalen langskomen die niet uitnodigen tot lezen en het ook lastig maken om tot de kern te komen. Het helpt een topic starter zelf ook, denk ik, als het verhaal in een beperkt aantal woorden moet worden opgeschreven. En het maakt het ook wat minder snel herkenbaar. 
Als er meer informatie nodig is dan vragen mensen daar wel om.
Het hoeft niet zo kort als Twitter, dat dwingt maar tot het weglaten van elke nuance en komt de communicatie niet ten goede. Maar eindeloze rants zijn het andere uiterste.


Ach, niet iedereen is even goed in kort en bondig. Volgens mij is het soms ook therapeutisch voor mensen om het eens allemaal van je af te schrijven. Maar het kan inderdaad te lang en onbegrijpelijk worden.
Maar hee, je hoeft het niet te lezen.

Nee

MRI

MRI

26-02-2023 om 10:43

Sommige situaties zijn nu eenmaal ingewikkeld en vragen uitleg of stoom afblazen

Je kunt ook wel alles willen regelen en controleren. Maar gelukkig mag dat hier allemaal. Alleen lopen mensen die iets te lang van stof zijn de kans dat ze niet gelezen worden. Tja...

Ik ben geregeld nogal lang van stof. Dat heeft te maken met het denkproces. Ik vind het niet erg dat mensen er geen trek in hebben om die te lezen. Ieder z’n meug. Maar ik zou het wel erg vinden om gedwongen te worden mijn denkproces achteraf nog eens samen te vatten. Sommige lange teksten zijn ontoegankelijk of warrig of ik heb er gewoon geen zin in om ze te lezen die dag. Dan sla ik die gewoon over. Dat mogen mensen met mijn bijdragen dus ook gewoon doen. 

Ik lees liever een uitgebreide openingspost ipv een korte waarbij belangrijke details ontbreken om tot een goed advies te komen. Dan kost het vaak tig reacties/pagina’s met vragen en is het afhankelijk van hoe snel een TO daarop reageert. En ach, hoeveel tijd neemt het lezen van een wat langere openingspost nu in beslag?

Kersje schreef op 26-02-2023 om 13:31:

Ik lees liever een uitgebreide openingspost ipv een korte waarbij belangrijke details ontbreken om tot een goed advies te komen. Dan kost het vaak tig reacties/pagina’s met vragen en is het afhankelijk van hoe snel een TO daarop reageert. En ach, hoeveel tijd neemt het lezen van een wat langere openingspost nu in beslag?

Eens. En daarbij: mensen die regelmatig op een forum komen, hebben over het algemeen geen hekel aan lezen. Dus 'enorme lappen tekst' is relatief.

Kersje schreef op 26-02-2023 om 13:31:

Ik lees liever een uitgebreide openingspost ipv een korte waarbij belangrijke details ontbreken om tot een goed advies te komen. Dan kost het vaak tig reacties/pagina’s met vragen en is het afhankelijk van hoe snel een TO daarop reageert. En ach, hoeveel tijd neemt het lezen van een wat langere openingspost nu in beslag?

Dit ja. Ik vind het doorgaans nogal storend als er een onvolledige OP staat en dat er later dan nog allerlei relevante informatie wordt toegevoegd die de situatie en de beoordeling daarvan wezenlijk anders maakt. 

Het is een kunst om niet te veel in detail te treden, maar wel alle informatie te verstrekken die van belang is. Niet iedereen is daar even goed in. Dat betekent niet dat die mensen dan geen recht hebben op advies. 

Gelukkig is de term ‘ Too Long Don’t Read’ niet opgenomen in de huisregels van het OO-forum. Iedereen kan zich zodoende welkom voelen. Dat is, denk ik ook wel, de kracht van dit forum.

Wat ik eigenlijk vervelender vind dan lange teksten is dat de titel van de opening niets zegt over de inhoud. Van die teksten als "ik weet het niet meet", " wat nu" of "goede raad gezocht". Dan gaat het soms over iets ingrijpends en soms over iets onbeduidends. 

Ik heb niets tegen langere posts, mits het met punten en komma's is en niet geschreven als een bouquetreeksverhaal; dat gebeurt maar af en toe.

Ik ( en wie weet meerdere mensen)heb een tijdje geleden gevraagd of het mogelijk was de openingspost in te laten klappen ivm scrollen op elke volgende pagina en zie tot mn plezier dat dat is gebeurd. 

IJssel schreef op 28-02-2023 om 09:23:

Wat ik eigenlijk vervelender vind dan lange teksten is dat de titel van de opening niets zegt over de inhoud. Van die teksten als "ik weet het niet meet", " wat nu" of "goede raad gezocht". Dan gaat het soms over iets ingrijpends en soms over iets onbeduidends.

Hier ben ik het enorm mee eens!!

Wat ik vervelender vind dan lange teksten, zijn die draadjes waarin een TO na start van een topic, zelf niet meer reageert. 

Flanagan schreef op 28-02-2023 om 14:36:

Wat ik vervelender vind dan lange teksten, zijn die draadjes waarin een TO na start van een topic, zelf niet meer reageert.

Ja. En mensen die topics uit de oertijd opgraven. Start gewoon een nieuw draadje met je eigen specifieke probleem.

Flanagan schreef op 28-02-2023 om 08:34:

Gelukkig is de term ‘ Too Long Don’t Read’ niet opgenomen in de huisregels van het OO-forum. Iedereen kan zich zodoende welkom voelen. Dat is, denk ik ook wel, de kracht van dit forum.

Dank je, weer wat geleerd. Ik kende die afkorting nog niet namelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.