Over het forum Over het forum

Over het forum

Olivia

Olivia

21-07-2020 om 11:27

Waarom schrijven sommige vrouwen met een mannennaam?


Anton

Anton

22-07-2020 om 19:28

Sorry Kopzorg

Ik ben niet zo goed in herkennen/herleiden en daar al helemaal niet bewust mee bezig.
Maar ik schrijf wel al heel lang hier en tegen wil en dank ga je mensen toch kennen.
En jij bent een van de vaste schrijvers hier die echt niet te missen valt.
Jij ben echt met iedere naam heel snel te herkennen, behalve misschien met een eenmalige nick.

Ik kan me voorstellen trouwens dat dat an sich niet erg is, zolang je maar niet heel makkelijk te vinden bent.

Jou zou ik dan wel weer irl niet snel kunnen plaatsen, daarvoor laat je te weinig los. (omdat ik daar ook niet actief op zoek)
Maar iemand als Sinilind (en sommigen anderen) geeft zoveel details over persoonlijk leven dat ik die iid ook zou kunnen plaatsen.
(maar ik woon ergens anders)

Mannennamen gebruik ik weleens, vooral namen die zowel door mannen als vrouwen gebruikt worden vind ik vaak mooi.

Ts, volgens mij werkt je draadje averechts!

Wasem

Wasem

22-07-2020 om 22:53

Diverse nicks

Ik gebruik diverse nicks, een paar die steeds terugkomen, alhoewel enkeke van mijn tijdelijke nicks vaak door anderen gebruikt lijken te worden.

Ik ben er helaas ook zo eentje die situaties van mensen onthoudt.
Enkelen hier zijn vreselijk open. Als in: de basisschool van de kinderen was zo te herleiden, de buurt te vaak gedetailleerd omschreven, de hobbies/beroepen in combi met plaatsnamen, ziektes of iadh kinderen en dan is het makkelijk informatie zoeken en vinden als ik/wie dan ook dat zou/zouden willen.
Zo zijn die mensen ook vaak te herkennen aan een nieuwe nick.
Ik win er niets bij, doe er niets mee, maar de openheid verbaasd me wel soms.
Mensen zijn gewoon redelijk voorspelbaar.
Als ik hier iemand zou herkennen uit mijn eigen omgeving zou ik dat niet per se kenbaar maken. Dan gooi ik mijn eigen privacy te grabbel omdat een ander er minder voorzichtig mee is.
Moet wel een erg verhaal zijn wil ik daar iets mee doen naar die persoon toe.

Peter

Peter

23-07-2020 om 17:20

nog een argument

Wasem noemt nog een argument dat ik vergeten was waarom ik niet tegen mensen zeg dat ik ze herken. Daarmee geef ik ook mijn eigen schuilnaam weg en zelfs het feit dat ik hier al 20 jaar lees en schrijf. Niemand in mijn omgeving weet dat. En dat houd ik graag zo.

Ik ben wel heel slecht in nicks aan elkaar plakken. Schrijft een bekende onder een andere naam, dan zie ik dat nooit. Tenzij ze natuurlijk precies hetzelfde over zichzelf vertellen, maar dat gebeurt meestal niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-07-2020 om 19:27

Privacy

Maar waarom geef je je eigen privacy dan helemaal weg als je iemand vertelt dat je hem/haar hier gespot hebt? Je hoeft dan toch je eigen schuilnaam te vertellen? Je hoeft volgens mij niets meer te zeggen dan iets in het trant: volgens mij kom ik je tegen op het forum, realiseer je je dat je herkenbaar bent?

Anton

Anton

23-07-2020 om 19:43

Aagje

Ik zal dat ook nooit doen.
Jij hecht blijkbaar minder waarde aan je privacy, je hebt niet voor niets steeds (of vaak) de zelfde nick. (die indruk heb ik van jou iig)
Ik denk dat het kringetje vaste reageerder hier veel kleiner is dan we ons soms realiseren.
We lijken met velen, maar als een deel daarvan verschillende nicks gebruikt dan zijn we misschien maar met weinig mensen.

In ieder geval voel ik me redelijk anoniem, maar iemand die me een beetje kent irl spoort me hier zo op.

Ik ga er meestal vanuit dat mensen die hier veel bloot geven daar dan ook voor kiezen en weten dat ze herkend kunnen worden.
Als ik denk dat privacy van derden echt geschonden wordt dan maak ik er hier een opmerking over.
Verder zou ik niet zo direct weten wat het zou toevoegen, ook voor de ander, als ik zou aangeven iemand te herkennen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-07-2020 om 20:09

Anton

Je doet veel aannames.

1. Ik hecht aan mijn privacy,
2. Ik schrijf hier onder een vaste nick maar
3. Ik gebruik ook vaak gelegenheidsnicks.

Ik meld hier nooit iets dat ik ook niet irl zou willen zeggen, dus in die zin (maar alleen in die zin) is herkenning minder erg. Ik zal hier niet over relatieproblemen schrijven (als ik die al zou hebben), niet over mijn seksualiteit of over andere heel persoonlijke zaken, als ik die irl niet met anderen zou willen bespreken. Om te veel herkenning op mijn vaste nick te voorkomen, vertel ik een aantal dingen niet, wissel ik her en der wat informatie en houd ik een aantal dingen vaag. En dan zijn er de gelegenheidsnicks waardoor ik de kans kleiner maak dat een aantal dingen bij elkaar wordt opgeteld.

Maar ik realiseer me idd dat niets waterdicht is.

Ik vind ook niet dat mensen het per se moeten melden als ze iemand herkennen. Ik herken ook de eigen verantwoordelijkheid waarover eerder in dit draadje gesproken werd. Ik vind het hooguit aardig om te doen en mijn gedachte is dat het niet ten koste hoeft te gaan van je privacy als je het wel doet. Niet meer dan dat.

Anton

Anton

23-07-2020 om 23:27

Aannames

of benoemen we de dingen gewoon anders?
Je schrijft dat je hier geen zaken bespreekt die je irl niet zou delen, nu, dat zou ik zelf bestempelen als minder aan privacy hechten.
Ik bespreek hier wel zaken die ik irl niet (met iedereen) zou bespreken, vandaar mijn behoefte aan privacy.

Dat ik aannames doe en me daarvan bewust ben probeer ik ook aan te geven door de toevoeging dat het slechts een beeld is dat ik van je heb.
En met 'jou' bedoel ik eigenlijk ook niet jou persoonlijk, maar meer iedereen die hier onder een vaste nick schrijft.
Dat vaste bezoekers ook gelegenheidsnicks aanwenden snap ik en dat deel valt natuurlijk niet te traceren dus dat valt buiten mijn aanname gebied.

Ik bedoel er verder niets vervelends mee en constateer slechts dat de behoefte aan privacy blijkbaar verschilt en ik neem idd aan dat dat tot uitdrukking komt in bijv wel/niet met vaste nick schrijven. Ik zou niet weten hoe je dat op een andere manier kunt inschatten.
En nogmaals, als ik vermoed dat iemand zijn of andermans grenzen hiermee mogelijk onbedoeld overschrijdt dan geef ik dat aan, maar wel hier en niet irl.
(overigens heb ik nog nooit irl iemand herkend)

Wasem

Wasem

24-07-2020 om 00:36

Aagje

"Maar waarom geef je je eigen privacy dan helemaal weg als je iemand vertelt dat je hem/haar hier gespot hebt? Je hoeft dan toch je eigen schuilnaam te vertellen? Je hoeft volgens mij niets meer te zeggen dan iets in het trant: volgens mij kom ik je tegen op het forum, realiseer je je dat je herkenbaar bent?"

Ik heb dat in mijn eerste jaar hier, lang geleden 1 x gedaan.
1. Je vertelt het en dan is het wel zo fair je eigen nick te geven. Dan kan die persoon in het archief zoeken.
2. Je vertelt het zonder je nick te geven. De persoon weet dan dat je bekend bent met het forum en haalt bij wat zoekwerk echt wel naar boven wie je bent.

Mijn goede kennis die ik inlichtte vanwege haar extreme manier van denken, heeft mij kort erna ook gespot. Ik voelde me toen niet vrij meer.

Een topic waarin ik in diezelfde begintijd eens in reageerde, is gekopieerd door een stel droeftoeters op een forum en volledig belachelijk gemaakt, waarbij er gedreigd is te zoeken naar de persoon wiens familielid dat geschreven had. Net dát forum waar mijn dochter bleek te lezen en die de (aangepaste !) versie herkende.
Dat vond ik niet alleen vervelend voor haar maar ook voor mij.

Vandaar dat ik wisselende nicks ben gaan gebruiken, zelden een topic start en hooguit algemeen reageer; nooit op bepaalde onderwerpen enz. Jammer maar het is niet anders, de lol was er snel af toen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-07-2020 om 07:58

Anton

Ik denk dat we inderdaad dingen vooral anders benoemen.

Mijn principe op hier geen dingen te bespreken die ik irl niet ook zou bespreken met anderen is voor mij geen uiting van minder belang hechten aan privacy. Het komt juist voort uit mijn gehechtheid aan privacy. Wat te privé is om met willekeurige mensen te bespreken, deel ik hier niet. Niet onder mijn vaste nick en ook niet onder een andere.
Omdat ik geen dingen schrijf te te privé zijn en niet toch al zou delen met anderen is het in mijn beleving dan ook niet zo’n ramp dat een bekende die hier ook leest mij eens zou herleiden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-07-2020 om 08:09

Wasem

Dat zijn inderdaad heftige dingen. Kan me indenken dat ik te licht over dacht over vertellen dat je een ander spot.

Ik denk dat er ook een crux kan liggen in de gedachte dat je je vrij voelt. Ik voel me hier nooit zo vrij dat ik dingen zou delen die echt heel privé zijn. Dus ik bij alles wat ik schrijf dat privé-informatie bevat, vraag ik me eerst af of ik dit irl ook zou vertellen tegen de buurman, een collega enz. Zo niet, dan schrijf ik het ip niet. Ik zal me vast ook wel eens vergissen hoor.

Anton

Anton

24-07-2020 om 12:23

Aagje

Ik vind veel discussies hier erg waardevol en leuk.
Maar de waarde vh forum zit voor mij daarnaast ook in het laagdrempelig kunnen delen van een aantal privé zaken.
Zaken die ik irl alleen met erg goede vrienden bespreek.
En ben dan al vaak voorzichtig omdat de privacy van anderen vaak ook in het geding is.
Hier vind ik dat ik minder voorzichtig hoef te zijn omdat ik hoop en mijn best doe vrij anoniem te blijven.
Voor mij is dat belangrijk, hoewel ik de keerzijde, hier geen bekendheid krijgen, heus wel jammer vind.
(bekendheid in die zin dat je elkaar leert kennen)

Kaasboer

Kaasboer

24-07-2020 om 12:37

Wasem

Ik krijg zomaar het gevoel dat je mijn locatie hebt uitgeplozen 😉

HKV

HKV

24-07-2020 om 13:24

Interessant

Ik ken hier één iemand. Ik herkende hem direct en dat was alleen maar leuk. Wij gaan irl nog wel eens een balletje slaan.
(misschien ken ik wel meer schrijvers maar die herken ik dan niet).
Overigens, als zoveel mensen zoveel verschillende nicks gebruiken, is hier op dit forum volgens mij maar een beperktaantal mensen actief, want zoveel verschillende nicks zie ik nou ook weer niet. Of ik kijk misschien bij de verkeerde topics.
Kunnen we ook een Pool starten, wie linkt de meeste nicks aan de juiste schrijver? 😀

Anton

Anton

24-07-2020 om 13:28

Zo'n pool is zeker leuk

En ik denk dat het met vereende krachten allemaal niet zo heel moeilijk is.
Maar dan haken veel mensen vast wel af hier want dan is onze privacy dus zeker weg.
Of er worden totaal geen persoonlijke zaken meer gedeeld door velen en dat lijkt me een flink gemis.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2020 om 17:30

Ik biecht op

Dat ik in het verleden bij één persoon echt moeite heb gedaan om te achterhalen wie ze was. Ze is hier niet meer. Ze was er zo zelfvoldaan zeker van dat zij niet traceerbaar was dat het een principekwestie voor me werd. 😅 Wees gerust, dat was eens maar nooit weer.

ElenaH

ElenaH

24-07-2020 om 18:56

Kaaskopje

En lukte het?

Anton

Anton

24-07-2020 om 20:41

Ok Kaaskopje

Fijn dat je het zegt wel.
Wel een bevestiging voor me, dat het niet zo paranoïde is ervan uit te gaan dat mensen dat doen.
Soms twijfel ik daar nl aan omdat ik me gewoon niet kan voorstellen dat mensen het doen ,staat zo ver van me af.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2020 om 21:51

ElenaH

Ik denk bijna zeker van wel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 14:08

Anton

Ik moet me soms ook inhouden hoor om hier niet te beginnen over dingen waar ik mee zit maar niet zo maar een gesprekspartner voor heb. Maar als het te privé is, doe ik het niet.

Ik ga ook niet naar OO-bijeenkomsten in verband met privacy.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 14:43

Zoeken

Maar is dat dan zo verkeerd dat mensen dat doen? Sommigen delen hier zo veel In de openbaarheid, dat het zelfs voor een digitale nitwit als ik ben heel erg gemakkelijk is dingen te vinden. Hoef je nauwelijks moeite voor te doen.

Ik zal daar overigens nooit wat mee doen, hier bv zeggen dat ..... in het echt .....heet. Dat komt niet in me op. Maar kijken of ik iets kan vinden door informatie die mensen hier zelf neerschrijven en dus ahw op een presenteerblaadje aanbieden, vind ik daarmee niet moreel verwerpelijk.

Anton

Anton

25-07-2020 om 15:13

Goede vraag Aagje

En ik zou het eigenlijk niet weten, realiseer ik me nu je de vraag stelt.
Voor mijn gevoel is er wel sprake van een continuüm, en daar hangt de 'verwerpelijkheid' voor mijn gevoel wel mee samen.
(Net zoals ik blij ben met de uitspraak dat de medewerker van action die een tasje meenam niet ontslagen had mogen worden op staande voet.
Moeilijk om dan een bepaalde grens te trekken, wat is precies stelen, maar een bepaalde proportionaliteit speelt wel mee.)

In sociaal contact irl speelt proportionaliteit een grote rol. Zien en gezien worden is een groot onderdeel van ons sociale leven. Maar als ik merk dat mijn buur mij bespiedt met een verrekijker dan voelt dat wel als grensoverschrijdend. En als dan blijkt dat mijn buur dat doet omdat hij erg bang is door bijv een psychose dan voelt dat ook weer heel anders. Maar als hij me ook nog gaat volgen en me niet alleen in de tuin bekijkt maar ook op andere plekken wordt het ook weer een ander verhaal.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 15:23

Anton

Wat bedoel je met dat ‘continuüm de verwerpelijkheid voor jouw gevoel mee samenhangt’?

Bespied worden is inderdaad naar. Om welke reden mensen dat ook doen. Die buurman met z’n verrekijker, ik heb er beeld bij en dat vind ik ook naar en eng. Maar op de een of andere voelt het voor mij hier anders. Hier weten mensen allereerst alleen van ons wat we zelf schrijven en zeggen. Alleen als we er zelf aanleiding toe geven, kunnen ze verder zoeken.

Anton

Anton

25-07-2020 om 15:37

Mmhh

Ik moet hier nog verder over nadenken
Wb dat continuüm drukte ik me wrs niet zo goed uit, ik bedoel dat een beetje spieden voor mijn gevoel 'erbij hoort' maar het voor mij steeds minder plezierig gaat voelen naarmate het spieden een veelvuldiger/grondiger karakter gaat krijgen.
Of het daarmee moreel verwerpelijk wordt is nog een andere vraag maar als ik die nu direct zou moeten beantwoorden zou ik daar toch ja op antwoorden; ja, vanaf een bepaalde grens, voor mijn gevoel.

Ja, we zijn zelf verantwoordelijk voor wat we hier over onszelf laten zien.
Maar dat zijn we irl ook, en toch vinden we het verwerpelijk als iemand onze stappen heel nauwgezet zou gaan volgen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 15:57

Aaah

Helder wat je met continuüm bedoelt.

Ik vind het wel mooi om er met elkaar over na te denken. Voor mij is het ook niet allemaal helder. Beetje sparren daarover is best goed.

Voor mij hangt het wel erg samen met wat je zelf doet. In het gewone leven moet ik ergens wonen, werken en me op een bepaalde manier tot de wereld om me heen verhouden. Of ik dat nu wil of niet. Ik kan niet kiezen of ik in de gewone wereld wil zijn. Daar vind ik iemand stappen volgen dan ook hinderlijk.
In de virtuele wereld maak je een heleboel keuzes die je niet hoeft te maken. We hoeven hier niet te zijn, niet op andere sociale media. We kunnen hier veel meer kiezen wat we delen en wat niet. Als mensen dan kiezen om hun hele hebben en houwen hier neer te zetten zodat ze herkenbaar worden, vind ik ‘kijken of je wat kunt vinden’ geloof ik toch weer anders.

Maar ik heb ook wel eens iemand geprobeerd te ‘beschermen’: wel eens iemand die onder een eigen naam leek te posten dringend geadviseerd dat niet te doen. Juist omdat die persoon wat in een opwelling leek te schrijven hier over iets heel persoonlijks. Meteen geadviseerd om een andere naam te nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2020 om 16:06

Na mijn biecht

Ik heb dus een keer moeite gedaan, maar over het grote geheel genomen, is mijn uitgangspunt dat ik dat niet moet willen. En omgekeerd hoop ik dat mensen net zo denken. Ik heb weleens getwijfeld over een vaste nieuwe nick, maar dan zou ik mijn manier van schrijven ook moeten veranderen, dat werkt natuurlijk niet. Dus gooi ik het maar weer als vanouds online. Ik hrb de indruk dat mijn omgeving online gepraat maar een suffe bedoening vindt, dus daar verwacht ik weinig gegluur van. Wat iemand uit Hulst of Ter Apel meent te weten, tja... veel plezier ermee.

Ik ken oo'ers ook buiten OO om en eerlijk waar, zelfs dan weet ik niet steevast wie wie is. Soms valt het kwartje later toch, soms niet. Ik ben daar nogal traag en lui mee. Ik ben van het type die nog verrast kan worden met een zwangerschap van 7 maanden. "Oh echt, oh jee ja nu zie ik het !"

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 16:21

Kaaskopje

“En omgekeerd hoop ik dat mensen net zo denken“

In een wereld waar mensen heel makkelijk even elkaar googelen en opzoeken op Facebook en andere sociale media, zowel bij sollicitaties als in privézaken, lijkt me dat wel heel erg naïef gedacht. Misschien wat minder in de gemiddelde leeftijdscategorie hier op OO maar daarbuiten is dit gedrag dat heel veel voorkomt en best wel normaal gevonden wordt.

Gelukkig dat jij het niet erg vindt als mensen ver weg weten wie je bent. Want jij bent echt wel erg herkenbaar door alles wat je hier geschreven hebt. Maar dat is natuurlijk pas erg als je het zelf erg zou vinden en zo lang dat niet zo is, is er niets aan de hand.

Anton

Anton

25-07-2020 om 17:17

Toevallig

hield het thema internet en privacy/veiligheid me de laatste dagen wat meer bezig dan gewoonlijk.
Tot nu toe heb ik veel gedachten daarover ook wat aan de kant geschoven omdat ik er nogal in 'verdwaalde'.
Want in feite voel ik me op internet juist precies zoals jij beschrijft Aagje als je praat over de 'gewone wereld'.
De grens tussen irl en online leven begint te vervagen en dat gaat steeds sneller.

Natuurlijk, ik kan ervoor kiezen om niet te bewegen binnen social media , net zoals ik thuis ervoor kan kiezen om niet al te veel sociale activiteiten te doen.
Maar ik moet me wel verhouden tov de online wereld, dat moeten we allemaal. Zelfs al kies je ervoor om niets met virtuele wereld van doen te hebben verhoudt je je tov die wereld. Een nieuwe werkgever denkt ook iets van je als je niet te vinden bent via social media. (zonderling of kan niet meer meekomen)
Verder denk ik dat het voor onze generatie nog allemaal een beetje als 'keuzes' voelt, maar dat het dat voor jongere generaties al lang niet meer is.

In het echte leven heb je natuurlijk ook niet zoveel keuzes als we soms willen geloven, dat is ook wel weer zo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 17:33

Anton

Ook daar heb je gelijk in, we moeten ons ook verhouden tot de digitale wereld. En waarschijnlijk hebben we minder keuzes dan we denken. Maar voor mijn gevoel kan ik daar (op dit moment toch nog) wat meer in kiezen dan in het gewone leven.
Mijn leven zou niet minder leuk zijn zonder sociale media, zelf zonder OO. Dus die hoef ik niet te kiezen. Terwijl in mijn gewone leven sociale dingen echt heel wezenlijk zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2020 om 22:03

Aagje

Ik ben op Facebook net zo keurig als altíjd. Uitermate dom als Jekyll daar openlijk een Hyde blijkt te zijn, dat geeft inderdaad geen beste indruk. Wat ertoe leidt dat heel veel Jekylls een ander anoniem account hebben voor Hyde.

Wat betreft of het leven minder leuk zou zijn zonder social media, vind ik het zeker wel van toegevoegde waarde. Ik heb daarvoor zoveel mensen leren kennen, die ik anders niet gekend had, dat is toch wel leuk.

Peter

Peter

25-07-2020 om 23:06

Kaaskopje

Maar op Facebook ben je volgens mij toch wat minder anoniem dan hier. Profielen zonder foto’s of vrienden zijn sowieso verdacht en profielen met foto’s en vrienden geven veel informatie over mensen. Maar mensen zijn zich er meer van bewust.

Ook al heb ik het idee je te kennen, doordat je in al die jaren heel veel over jezelf hebt verteld, toch ben je nog steeds voor mij anoniem. Als ik je in jouw kaasstad zou tegenkomen op straat zou ik je niet kennen.

Ik verbaas me vooral over mensen die OO als dagboek gebruiken in hun scheidingsperiode. En dan vooral bij één persoon die dan ook nog in een ander verhaal vertelt dat ze aan anale seks doet. Nou hoef ik dat van niemand te weten, maar mensen die haar wel herkennen, lezen dat ook. Onbegrijpelijk!

Daarom vind ik meerdere nicks handiger. Dan kan niemand dingen aan elkaar verbinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.