Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

aanhang mee op vakantie?

Wij hebben 3 jongvolwassen kinderen en willen als een soort laatste keer met het hele gezin op vakantie een mooi grote reis maken naar Amerika of Azië. Nu heeft één dochter al 2 jaar een vriendje. Deze is de afgelopen 2 jaar ook mee geweest, maar dat was meestal gewoon simpele vakantie niet te ver weg in een huisje. Dus daar zaten niet zoveel extra kosten aan verbonden, behalve een extra bord en wat entree geld. Voor deze reis is dat anders, er wordt gevlogen, een extra hotelkamer, grotere huurauto etc. Wat zouden jullie doen? Vriendje ook meenemen op onze kosten? Of een deel laten betalen en hoeveel dan? Of niet meenemen als zijnde dat dit de laatste keer is met ons hele gezin? Vind dit moeilijk en wil ook geen onrust creëren tussen dochter en vriendje. Ik hoor graag jullie mening en/of ervaringen.


Wat vindt je dochter? Het lijkt mij logisch dat hij wel meebetaalt.

Je vragen zijn logisch. Zelf heb ik (eindelijk) geleerd dat ik dit soort dingen gewoon met mijn kinderen moet bespreken. Het is niet nodig dat je zelf alle opties gewikt en gewogen hebt. Stel je vragen aan je kinderen (zonder vriend erbij).
Stel de vraag niet alleen aan dochter met vriend maar ook aan de andere kinderen

Wie ik uitnodig, gaat in principe  mee op onze kosten. Relatie van dochter is een bestendige, vriendje is al een paar keer eerder meegeweest. Als ik  het geld had/ er voor over had om een grote reis te maken met het hele gezin zou ik de schoonzoon gewoon meenemen.
Eerlijk gezegd zou ik zelf nu niet meer iets organiseren "als iets van een laatste keer voor het hele oorspronkelijke gezin"  Die tijd is geweest als ze eenmaal de 20 gepasseerd zijn en een duurzame relatie hebben. . Iemand die mijn kind gelukkig maakt, hoort er helemaal bij, niet maar half.

Bij een reis van dit type zou ik echt met het gezin gaan. Nog los van de behoorlijke kosten. Je wilt dit als gezin samen beleven. Met aanhang krijg je toch een andere dynamiek. Of het stel wil tijd met elkaar, een eigen hotelkamer. Andere kinderen ga je niet bij een stel op de kamer leggen. 

Ik zou het heel goed snappen als je dit als gezin wil doen en ook dat jullie al die extra kosten niet zonder meer kunnen/willen betalen. Ik zou dat als aanhang ook wel snappen. In het geval van volwassen kinderen zou dat bespreekbaar moeten zijn. Het is nogal een verschil of je een extra persoon meeneemt in een vakantiehuisje dat je toch al geboekt hebt of extra vliegtickets, hotelkamers etc. moet gaan boeken.

Ik zou schoonzoon zeker meenemen, maar ja, die woont al vijf jaar samen met mijn dochter. Ze zou niet eens meewillen zonder hem denk ik. En de rest zou dat ook erg jammer vinden.
Met de jongste aanwinst weet ik het niet, dat zou ik overleggen. Best kans dat haar ouders het niet prettig zouden vinden als ze een lange tijd met ons mee zou gaan, ver weg en voor veel geld. Nou hebben wij de “luxe” dat de serieuze verkeringen zich pas na de leeftijd van 18 of 19 jaar aandienen , dat is toch anders dan een relatie die al twee jaar aan is vanaf hun 14de of zo.

Waarom heet een vriend van een volwassen kind nog een vriendje? Is hij minderjarig?
Bij een relatie van twee jaar hoort hij er wel bij en ik zou het vreemd vinden om hem dan nu niet mee te laten gaan.

Duizendpoot

Duizendpoot

15-11-2023 om 00:31 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 14-11-2023 om 22:33:

Waarom heet een vriend van een volwassen kind nog een vriendje? Is hij minderjarig?
Bij een relatie van twee jaar hoort hij er wel bij en ik zou het vreemd vinden om hem dan nu niet mee te laten gaan.

Nou ja sorry, het is natuurlijk gewoon haar vriend. Ze zijn beide 20. Wist niet dat er een bepaalde lading aan het woord vriendje zat. 

Op die leeftijd is het juist zo leuk om samen met je verkering op vakantie te gaan zonder familie en misschien denkt jouw dochter er ook wel zo over.

Bolmieke schreef op 15-11-2023 om 07:09:

Op die leeftijd is het juist zo leuk om samen met je verkering op vakantie te gaan zonder familie en misschien denkt jouw dochter er ook wel zo over.

Dat ook. Mijn kinderen, twintigers, reizen zelf. Met of zonder partner, de een wat verder/langer dan de ander. En heel eerlijk, na jaren gezinsvakanties vinden man en ik het erg prettig om gewoon ons eigen plan te kunnen trekken.  Er liggen plannen in de week voor een relaxed weekje  agriturismo met zijn allen, maar de combinatie verre,dure  reis en dan concessies moeten doen om iedere keer 6, 7 neuzen dezelfde kant op te krijgen, trekt mij persoonlijk niet echt.

Duizendpoot

Duizendpoot

15-11-2023 om 22:16 Topicstarter

Kinderen gaan zeer zeker mee op vakantie, als deze hun gratis wordt aangeboden. Het zijn studenten die zo’n reis zelf niet kunnen betalen dus zeker met ons meewillen. Het  klopt dat de dynamiek veranderd als vriend meegaat. Op zich niet erg maar het is wel anders, zeker voor de andere 2 kinderen. Dochter zal toch meer met vriend optrekken. Maar anderzijds vind ik ook dat bij een serieuze relatie hij er gewoon bij hoort. Zo gastvrij wil ik ook zijn.
Ik ga inderdaad maar eens rustig met dochter praten…

Poeh lastig en ik begrijp je twijfel heel goed. Het is niet een weekendje CP waar we over praten.
Ik zou het inderdaad eens met je dochter bespreken wat haar gedachten hierbij zijn.
En je kan ook zeker aankaarten dat het heel veel geld is. Ze hoeven ook niet alles maar als vanzelfsprekend te vinden.
Succes!!

Duizendpoot schreef op 15-11-2023 om 22:16:

Kinderen gaan zeer zeker mee op vakantie, als deze hun gratis wordt aangeboden. Het zijn studenten die zo’n reis zelf niet kunnen betalen dus zeker met ons meewillen. Het klopt dat de dynamiek veranderd als vriend meegaat. Op zich niet erg maar het is wel anders, zeker voor de andere 2 kinderen. Dochter zal toch meer met vriend optrekken. Maar anderzijds vind ik ook dat bij een serieuze relatie hij er gewoon bij hoort. Zo gastvrij wil ik ook zijn.
Ik ga inderdaad maar eens rustig met dochter praten…

Wij hebben beiden gedaan en het was zonder vriend (bij 20 leeftijd) zo dat er veel meer gezin was. We hadden meer contact. Kinderen trokken ook meer met elkaar op. En, een keer ging relatie uit erna en stond de ex vriend op alle foto's. Wilde dochter ze van de muur hebben. 

Ik zou bij deze leeftijd kiezen voor gezin only. En boek voor ander moment weekje waar aanhang weer welkom is.
 

Ik ben wel nieuwsgierig wanneer het vriendje dan wel deel van de familie wordt? De vriend van mijn oudste dochter kwam ons gezin binnenwandelen alsof hij een immigrant is (hij komt uit een andere provincie en dompelt zich vol verbazing onder in al onze gezond rituelen) en
 hij hoort er helemaal bij. Hij is ook een stuk socialer dan mijn dochter zelf want die zit het liefst rustig in een hoekje en is allang blij als wij hem bezig houden. Dus voor alle partijen is het leuker als hij er ook bij is, dochter voelt zich dan ook prettiger. Ik vind “alleen met het gezin” niet perse makkelijker, het is wel leuk om af en toe haar alleen te spreken natuurlijk. En bij een verre reis zou hij  als hij mee zou willen, ook zelf meebetalen denk ik, maar hij heeft een goede baan dus dat ligt toch anders. Eigenlijk heb je dus niks aan mijn verhaal, maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord op mijn eerste vraag.

Op zich vind ik het niet raar om hem niet mee te nemen. De dynamiek wordt toch anders. Mijn partner heeft altijd veel gereisd met zijn familie voordat wij elkaar leerden kennen. Ook nu gaan we regelmatig samen op reis omdat zijn familie verspreid over de wereld woont en daardoor is dit vaak de makkelijkste manier. Heel bewust ben ik niet altijd meegegaan. Mijn partner vindt het ook fijn om weer even samen te reizen met broer/zus/vader. Dat begrijp ik ook heel goed.

Helaas denken broer en zijn partner daar anders over en zij wil bijvoorbeeld bepaalde dingen wel/niet dus dan wordt het toch best anders. Dat is helemaal niet erg en het zijn ook geen rare dingen maar de vakantie is zo niet wat het geweest Mijn partner en zijn zus vinden dat allebei vervelend en ze missen het ongedwongen samen zijn wel. 

Natuurlijk veranderen dingen sowieso. Wij hebben nu kinderen dus dat is al heel erg anders als we met elkaar weg zijn. Die sfeer van vroeger heb je dan niet. Maar juist daarom zou ik het ze erg gunnen om weer eens onder elkaar weg te gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.