Relaties Relaties

Relaties

Oudereouder

Oudereouder

18-07-2016 om 19:32

Als klein kind behandeld

Even van mij afschrijven hoor...Ik ben een moeder (45) en mijn man is 46. We hebben drie kinderen. Afgelopen weekend vierden we de verjaardag van onze middelste. Hij wordt 12. Nu had oma een zak snoep gegeven als extraatje aan oudste voor zijn verjaardag. Niet al te groot met verschillende soorten snoep erin. Ik had de zak (nadat iedereen weg was) in de kast gelegd want zoonlief wilde ermee aan de haal in zijn eentje.

Nu werd er ineens s'avonds gebeld. Oma en oma. Ik had er even geen zin in want ik was druk bezig mer van alles en nogwat. Even later kreeg man een whatsapp van opa met de vraag of wij erop wilden letten dat zoon niet met de hele zak naar boven verdwijnt en deze helemaal alleen op eet???!!!

Nu vraag ik jullie. Wij kennen inmiddels zoon al weer bijna 12 jaar en kunnen prima inschatten wat hij gaat doen met een zak snoep. Je zou er inderdaad erg om moeten lachen, maar vreemd genoeg irriteerde ik me echt kapot aan dat indringende berichtje (.....waar eerder op de avond zeer waarschijnlijk over gebeld heb). Het gaf me het gevoel dat we als ouders geestelijk niet in staat zijn de acties van zoon goed in te kunnen schatten.

Dit is maar een dingetje, maar wij worden continu op deze manier zogenaamd 'gewaarschuwd'. Ik voel halve debiel bij hun in de buurt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-07-2016 om 19:35

Och

Moet hij zijn cadeau verplicht delen? Dat vind ik eigenlijk het ergst in je bericht Voor het overige, zeg dankjewel voor het advies en laat het van je afglijden.

Oudereouder

Oudereouder

18-07-2016 om 19:41

Nee

Maar we willen niet dat hij alles in ene keer achterover duwt.

Ongevraagd advies

Zoon, inmiddels een paar jaar meerderjarig, meldt hier regelmatig dat hij niet als een klein kind behandelt wil worden met 'ongevraagd' advies.
Dan vertel ik hem over mijn ouders die mij, al middelbaar, nog steeds bleven voorzien van 'ongevraagd' advies. Blijkbaar is dat een gewoonte die nooit meer over gaat.
Advies kun je in dank aannemen en dan zelf besluiten wat je doet. Voor mij is het soms ook gewoon hardop denken wat gepast of handig zou zijn.
Het geeft ook blijk van doorgaande liefde en interesse dat het goed met je gaat. En ook een soort recht van ouders om te 'zeuren'.

bieb63

bieb63

18-07-2016 om 20:10

irritant

Waarom géven opa en oma dan een zak snoep als ze daar allerlei regeltjes bij hebben en niet willen dat hij 'dit of dat'.. Dan geef je dat toch niet? Of anders een zaksnoep bestemd voor het hele gezin. Klaar.
Ik zou dit ook mega irritant vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2016 om 22:16

Och lief toch

Ze geven snoep, maar voelen zich hier ook een beetje schuldig over en daarom bellen ze nog even. Zo lees ik het berichtje. Maar er zal vast een heel verhaal tussen de regels staan dat ik nu even net oppik wn waarom ik dus niet lees wat jij leest.

Tja

Tja

18-07-2016 om 22:37

Hmmm

Iets doet me vermoeden dat het niet om je eigen moeder gaat?..

Goh

Na alle schoonmoederdraadjes waarbij (schoon)moeder tegen de wil van TO andere opvoedregels hanteert dit keer een exemplaar dat precies hetzelfde beoogt als de moeder, namelijk dat de zak snoep niet in één keer achter elkaar leeggegeten wordt. Verfrissend.

skik

Wikka

Wikka

18-07-2016 om 23:43

eens met Ginny

Ik denk ook dat ze uit schuldgevoel belden, dat ze zich thuis zorgen maakten 'o wat hebben we nou gedaan, hij gaat die zak snoep toch niet in één keer opeten...'.
Ik interpreteer het dus heel anders dan TO.

Ik vind het ook wel lief

En ook wel grappig. Ze voelen zich ook een beetje verantwoordelijk en proberen mee te denken en nemen de moeite.
Het valt mij op dat veel mensen zich ergeren aan hun(schoon)ouders die dan inmiddels grootouders zijn, dat steekt mij want hier zijn al lang geen ouders of schoonouders meer dus ik heb dan zo iets van doe niet zo moeilijk en wees blij dat ze er zijn en dat je kinderen hun grootouders kennen. Een beetje kort door de bocht, dat weet ik wel maar ze bedoelen het in ieder geval goed dus laat maar langs je afglijden.

Mijntje

Mijntje

19-07-2016 om 07:20

lastig parket

Ik dacht dat ook: ze begrijpen dat ze jullie als ouders in een lastig parket brachten met het geven van een zak snoep.
Dat jij je klein voelt zit in jou. Niet doen

Trouwens: voor de tanden is het beter om zo'n zak zo snel mogelijk leeg te eten, achter elkaar.

Paddington

Paddington

19-07-2016 om 08:22

Wat anderen ook

al hebben aangegeven. Jij interpreteert het op een bepaalde manier. Je kleurt het in met jouw gedachtes en gevoel. Probeer het eens om te draaien, te kijken naar welke goede bedoelingen je schoonouders hebben bij deze melding. Als je die insteek neemt, dan zul je zien dat het jou minder in de weg zal gaan zitten.

De dingen die jij tegen hun zegt kunnen waarschijnlijk ook veelal negatief worden opgevat. Besef dat elk woord op verschillende manieren opgevat kan worden. Jij hebt daar zelf de regie over. Wees je bewust dat een gedachte voor de emotie komt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-07-2016 om 08:41

Misschien...

ging het ze niet eens om het opeten van die zak snoep. Wilden ze gewoon even horen hoe leuk jullie het vonden dat ze dat voor jullie oudste hadden meegenomen. Appje terugsturen en daarin zetten dat het met dat opeten helemaal goedkomt en daarbij ook hoe blij jullie zoon ermee is. Kleine moeite en opa en oma weer helemaal gelukkig.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2016 om 11:51

Waarom niet in een keer?

Ik vermoed ook dat oma het uit goede bedoelingen heeft gezegd, maar ik zou bij een volgende gelegenheid toch maar aangeven, dat ze beter geen snoep kan geven. Mijn man krijgt ook altijd snoep voor zijn verjaardag en voor vaderdag. Dat krijgt hij in de wetenschap dat dat zo verdwenen is. Hij is dan wel geen 12 meer, maar of je nu 12 of 50 plus bent, voelt het niet leuk om een zak snoep te krijgen, waar je niet vrij over mag beschikken. Geef het dan niet.

Ik snap je gedachte wel dat hij het niet in een keer op zou moeten eten, maar het is zijn zak snoep en op = op. Hij krijgt geen andere zak meer.

Gewoon terug appen.

"Komt helemaal goed met de snoep en wat gezellig dat jullie er waren."

Ze appt naar je man, je zoon hoeft er niets van te weten toch? Ik vind het trouwens wel leuk om een doosje lekkere bonbons te krijgen ofzo, komt wel op. Al lief dat ze iets meenemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.