Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Isabella Caramella

Isabella Caramella

15-04-2012 om 19:45

Beter rijgedrag eisen van je partner

Kan je van je partner 'eisen' dat hij niet voortdurend 20 km te hard rijdt? Mijn man rijdt erg vaak 140 ipv 120, ik wil dit gewoon niet meer. Hij wil ook dat ik de Dela afzeg. Nu heb ik gezegd dat ik dat alleen doe als hij niet meer te hard rijdt met mij en de kinderen erin (hij rijdt overigens wel goed)
Hij vind dit niet leuk, die kritiek. Ben ik te veeleisend?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heeft het een met het ander te maken?

Ik vind het een aparte combi.
Jij wilt dat hij voortaan netjes de maximumsnelheid hanteert op de snelweg.
Jij wilt Dela niet afzeggen.

Hij neemt dus aan dat hij door dat harde rijden Dela sneller zal moeten aanspreken?

Zonder gekheid - als je vindt dat hij te hard rijdt, dan rijd je voortaan zelf, als jullie samen op weg gaan.Dan is het voor hem kiezen of delen: of zelf kalmer aandoen, of naast jou zitten en zich verbijten (volhouden dan he!!)

En Dela - je kunt beter zelf sparen! Kun je gerust opzeggen!

Rosase

Rosase

15-04-2012 om 20:47

Nope

Het is ook jouw auto, jouw geld en jouw leven.

Ikzelf zou met standaard een paar kilometer te hard niet zo heel veel moeite hebben. Ik heb meer moeite met de typische mannenautomobilistenruzies onderweg (ken je dat, twee mannen achter het stuur en beiden niet toegeven, tot aan achtervolgen aan toe. Dit is eenmaal flink geëscaleerd, en ik heb aangegeven dat ik dit nooit meer wil meemaken.

Gelukkig is mijn man daar ook flink van geschrokken en houdt hij zich tot nu toe in, in ieder geval waar ik bij ben.

Ik heb aangegeven dat ik een volgende keer uitstap en met de trein verder ga. Echt no-way dat ik dan ooit nog bij hem in de auto stap.

nn

nn

15-04-2012 om 21:35

Begrafenisverzekering

Je man wil van de Dela af, naar ik aanneem een begrafenis polis? Ik zou eens goed overdenken of jullie zo'n dure polis werkelijk nodig hebben.
De gemiddeld begrafenis kost tussen de 4000 en 5000 euro(zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek,, laat je niks wijsmaken door de verzekeraar of adviseur). Meer geld heb je dus ook niet nodig.
Een begrafenis wordt doorgaans uit de nalatenschap betaald; overweeg of het zinvol is dat geld bij een verzekeren te 'sparen' (waar veel geld aan de strijkstok blijft hangen) dan wel opeen (aparte) spaarrekening met rente te zetten. Kijk wat het beste is qua opbrengst en voorwaarden en wat past het beste bij jullie?
Als je dan toch een polis overweegt, let dan goed op de voorwaarden. Soms wordt er geen geld uitgekeerd en mag het bedrag uitsluitend aan een begrafenis besteed worden. Als er dan geld over is, heb je als nabestaande het nakijken.
Zoek maar eens op uitvaartverzekering, er is nog al wat te doen geweest hierover lately. Er zijn situaties denkbaar dat het handig envoordelig is (maar dan moet je jong doodgaan, en laten we hopen dat dat niet gebeurd). Anders is her onnodig rondpompen van geld waar je zelf niks wijzer van wordt en anderen wel.

Nalatenschap

Het lijkt me toch wel handig om een voorziening te hebben voor je kinderen of jezelf. En ik zou toch maar even niet wachten op de nalatenschap. Straks is dat een huis dat maar niet verkocht wordt en je moet de begrafenisonderneming echt wel betalen. En wat is er mis met zo'n polis die solidair zorgt voor ouderen en jongeren. Ik ben al lid vanaf mijn 18e en als ik oud word ga ik echt niet zeuren dat mijn premie naar een jongere is gegaan, dat had ik dus zelf kunnen zijn.

nn

nn

15-04-2012 om 22:14

Anne

Ik heb geen polis en mijn kinderen ook niet. Voor mijn gezin zie ik geen toegevoegde waarde. Vind je dat niet solidair?
Je bent vooral solidair met je verzekeraar waar je 'lid' van bent. Die verzekeraars zij op een enkele uitzondering na BV's en NV's en dus geen coöperaties of verenigingen meer. Enkele nog wel, maar heeft het meestal weinig betekenis meer.
Heb je nog op uitvaartverzekering gezocht voor een onafhankelijk oordeel over nut en noodzaak van een uitvaartpolis?
Met een polis verkeer je overigens in goed gezelschap hoor, meer dan 80 % Vd NLs heeft 1 of meer polissen. Goede business dus.

Zelf betalen

Het kan handig zijn als je het toch wel zelf kunt betalen. Voor mij is het handiger om het bij een cooperatieve uitvaartvereniging onder te brengen. Dan telt het voor de belasting ook niet mee als spaargeld oid. En tja, hier een ouder waar de begrafenis uit het huis moest komen. Daar moest wel eerst een lening voor afgesloten worden tot het huis verkocht was. Niet handig dus. Van mij hoef je niet solidair te zijn. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel mee willen doen. Je uitvaart goed regelen lijkt me een kwestie van beschaving. Dat wil je niet zomaar overlaten aan je kinderen om te financieren.

nn

nn

16-04-2012 om 07:24

Beschaving

Anne, je schrijft: "Je uitvaart goed regelen lijkt me een kwestie van beschaving. Dat wil je niet zomaar overlaten aan je kinderen om te financieren."
Dit is idd hoe die polissen verkocht worden door verzekeraars en tussenpersonen. Je nabestaanden betalen je uitvaart niet, die betaal je zelf uit je nalatenschap! Meer dan 80% vd NLs hebben zo'n polis, is dat voor al die mensen dan nuttig en noodzakelijk? Heel veel mensen kunnen een uitvaart gewoon betalen, veelal uit de nalatenschap van de overledene. Iedereen in NL wordt tegenwoordig ook netjes begraven of gecremeerd, ook als er geen geld is. Vroeger verdwenen arme mensen in een massagraf van de gemeente, zo zijn coöperaties en verenigingen ontstaan zodat ook armen een waardige begrafenis konden krijgen. Er is nog een doelgroep voor een uitvaartverzekering maar die is een stuk kleiner dan de massa (die de kassa laat rinkelen).

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2012 om 09:43

Er zijn ook heel veel mensen die niet zomaar duizenden euro's kunnen ophoesten om een overlijden te betalen. Ik vind het fijn dat wij en onze drie kinderen goed verzekerd zijn. Ik weet namelijk uit ervaring hoe vervelend het is om naast het overlijden van een dierbare ook een flinke rekening op mijn bord te krijgen. En geloof me, dat is niet fijn. Daarbij, niet iedereen heeft een nalatenschap, kinderen al helemaal niet.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

16-04-2012 om 09:51

Verband

Het verband is dat ik bang bent dat we bij te hard rijden een ongeluk krijgen waarbij we die polis nodig hebben Verder kan me die polis niet zoveel schelen, die wil ik wel opzeggen, maar ik wil vooral dat mijn man minder hard rijdt voortaan.
Ik rijd zelf niet, heb ook in het verleden een ongeluk gehad en daardoor ligt rijgedrag extra gevoelig.

Ik vind

Dat je absoluut van je man kunt "eisen" (als heel dringend verzoeken niet volstaat , dat hij zich aan de max. snelheid houdt als jij en/of de kinderen meerijden. Als hij alleen rijdt, moet hij het zelf weten, maar ik zou hem dan wel herinneren aan het feit dat jullie hem ook nodig hebben als vader/man. Verder zijn er nog wel meer argumenten te bedenken (milieu, benzinekosten).
Maar vooral kan hij het niet maken als jullie ook in de auto zitten, vind ik.

Angstig

Isabella, ben je bang als je ernaast zit? Wat dat zou het denk ik voor je man gemakkelijker maken om zich strikt aan de maximumsnelheid te houden dan alleen het argument dat 'men' zich aan de maximumsnelheid hoort te houden.

Ik vind namelijk 140 op de snelweg zeker niet extreem.

Chris

Irene

Irene

16-04-2012 om 11:30

Regels

Ik probeer mijn kinderen te leren dat regels er zijn om je aan te houden. Dit omdat een hoop dingen beter/veiliger/prettiger/makkelijker/...(vul maar in) gaan als iedereen dat doet. En dat betekend natuurlijk dat wij als ouders ons ook aan de regels houden.
Als je man dat niet doet, dan zou ik hem wijzen op zijn voorbeeldfunctie. Wil hij dat zijn kinderen de regels ook aan hun laars lappen? En waarom vindt hij dat de regel m.b.t. de maximale snelheid niet voor hem geldt? En geldt het dan ook niet voor anderen?
Kortom, ga het gesprek aan (keer op keer, desnoods) met de boodschap dat jij het niet prettig vindt en dat jij het niet goed voor de kinderen vindt. En dat als jullie bij hem in de auto zitten, jij wilt dat hij daar rekening mee houdt.

nn

nn

16-04-2012 om 12:00

Fiorucci

Een buffer aanhouden voor onverwachte en onverhoopte (!) kosten is zeker een goed idee. Als je blij met met je polis is dat natuurlijk prima, maar misschien is het makkelijker en goedkoper om dat geld op een (aparte) spaarrekening te zetten. Dat levert meer op en daarmee ben je ook flexibeler.

GS

GS

16-04-2012 om 12:36

Eisen

Nee, zoiets valt volgens mij niet te EISEN van je partner. Als je er bij zit, dan lijkt het me wel zo aardig van je partner als hij zijn rijstijl aan je aanpast, dat wel. Maar als je er niet bij zit? Waarom zou hij dan rustiger gaan rijden? Je moet hem proberen te overtuigen dat het beter is (veiliger, zuiniger ...). Krijgt hij bijv bekeuringen? Dan is dat een extra nadeel waarmee hij jou /jullie gezin belast. Je zou zijn bekeuringen eens op kunnen tellen en hem laten zien. Misschien dat dat inzicht brengt? (en anders iets leuks gaan doen voor jezelf voor hetzelfde bedrag)

amk

amk

16-04-2012 om 18:00

Regels

regels moet je je over het algemeen wel aan houden, maar alle regels klakkeloos aannemen dat leer ik mijn kind dan weer niet aan. Je mag best je eigen verstand gebruiken en kritisch zijn.

Bij ons geldt: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dat houdt idd in de we ons soms niet aan de regels houden.

Irene

Irene

16-04-2012 om 20:12

Amk

Maar doe je dat ook met verkeersregels??

amk

amk

16-04-2012 om 21:47

loop je nooit door een rood verkeerslicht omdat er niets aan komt?
Steek je nooit naast een zebra over?
rijd je nooit eens een km of 5 te hard?
geef je nooit gas om toch nog even het groene licht te halen?
Steek je altijd je hand uit op de fiets?

Ik leer mijn dochter altijd na te denken bij wat ze doet. Al heeft ze voorrang dan heb ik toch liever dat ze na denkt of het kan dan dat ze haar voorrang op eist.
En zo kan het zijn dat door het rode licht rijden veiliger is om dan met de grote kudde mee te gaan, dan te blijven staan. Iets dat we hier bijna dagelijks doen.
Vervolgens worden we regelmatig uitgekafferd door ouders die hun kind naar school brengen op de fiets, omdat wij wel stoppen voor het zebrapad om mensen over te laten steken. En zij dus moeten stoppen achter ons.
Ook is er een voorsorteervak gecreerd voor de school. Alleen vind ik (en met mij velen) te onveilig om te gebruiken. Je kunt beter goed links voorsorteren en doorrijden ipv je rechts van de zeer drukke weg op te stellen als kind tussen de geparkeerde auto's.

En zo denken wij wel na over de regels. Iets te hard rijden doe ik zeker op de snelweg. Al jaren reed ik 130 waar je 120 mag, maar nu heb ik niet de behoefte harder te rijden. In de bebouwde kom zal ik vrijwel altijd langzamer als de maximum snelheid rijden. Uit veiligheid. Nadenken over de regels dus.

judiths mama

judiths mama

16-04-2012 om 22:18

Snap het niet zo goed...

Ik heb echt niet door of mijn man nou 120 of 140 rijdt. Kijk jij continu mee op de snelheidsmeter? Je zegt dat hij goed rijdt, dan neem ik aan dat hij ook goed inschat wanneer welke snelheid verantwoord is.
Ik vind 30 in de bebouwde kom belangrijker dan 120 of 140 op de snelweg.
Wat is dat trouwens voor een bizarre redenatie... Als jij je aan de snelheid houdt, zeg ik de verzekering op? En als je hem dan opgezegd hebt, gaat hij dan weer harder rijden? En dan sluit jij de verzekering weer opnieuw af?

Kan er echt met mijn pet niet bij...

Rosase

Rosase

17-04-2012 om 00:02

Amk

Als mijn kinderen erbij zijn hou ik me altijd strikt aan de regels. Goed voorbeeld doet volgen hè.
Kan altijd maar weinig begrip opbrengen voor mensen die met hun kind aan de hand nog even een rood lichtje meepikken.

Alleen in zeer extreme situaties wil ik daar nog wel eens anders mee omgaan. Kinderen doen namelijk niet wat je zegt, maar doen wat je doet. Dus hoe kan ik dan iedere morgen tegen mijn oudste roepen dat hij moet uitkijken op de fiets, als ik dat zelf ook niet doe....

Irene

Irene

17-04-2012 om 07:14

Wel (amk)

Met verkeersregels houd ik mij dus wel altijd strikt aan de regels en dat leer ik mijn kinderen ook. Ook bespreken we vaak wat anderen niet goed doen en dat je dus altijd heel goed uit moet kijken (ook al heb je voorrang bijvoorbeeld) omdat lang niet iedereen zich aan de regels houdt.
En dat ervaren we zo'n beetje dagelijks. Ik weet zeker dat het verkeer stukken veiliger zou zijn als iedereen zich wel aan de regels hield!

Is 140 op de snelweg echt zo gevaarlijk?

Vinden jullie 140 km/uur op de snelweg echt zo gevaarlijk?

Ik niet en ik zou mijn man daarvoor dan ook nooit zo op z'n huid zitten en gaan eisen dat hij zich aan de maxiumsnelheid houdt (ik ben zijn moeder niet en hij is geen kind meer). Als hij dronken achter het stuur stapt, vind ik het wat anders. Maar goed, zo zal iedereen misschien risico's anders inschatten.

Chris

amk

amk

17-04-2012 om 10:37

Eens met joyeux

idd, blijven nadenken en goed blijven uitkijken.

Ik denk dat wij in 99% van de gevallen ons keurig aan de regels houden, maar ja, ik geef eerlijk toe dat we niet altijd onze hand uitsteken, uit veiligheid toch maar meerijden met de grote groep. Wij zijn niet roomser dan de paus.

Irene

Irene

17-04-2012 om 12:05

Verkeersveiligheid

Wat verkeer veilig maakt, is als het zo voorspelbaar mogelijk verloopt. Daarom zijn er regels. De regels maken het voorspelbaar, zo kun je inschatten wat een ander gaat doen en dat is veiliger. Dat werkt natuurlijk alleen als iedereen zich aan de regels houdt.
Vreemd genoeg vinden veel mensen dat zij zelf beter is staat zijn om situatie's in te schatten dan anderen en dat zij daarom best bepaalde regels mogen overtreden. In sommige gevallen zal dat best gelden, maar vaak genoeg ook niet. Van een (basisschool) kind kan je dat al helemaal niet verwachten. Ik vind het dan ook een verkeerd uitgangspunt om die dan maar vast te leren dat het op zijn/haar eigen gevoel moet vertrouwen en de regels -naar eigen inzicht- best mag overtreden.
Dat ze alsnog zelf moeten opletten en nadenken leren ze hoe dan ook wel, daar hoef je zelf echt het slechte voorbeeld niet voor te gaan geven...
Gemiddeld zijn er ELKE DAG 1 tot 2 verkeersdoden (in Nederland: 640 in 2010, 720 in 2009, cijfers 2011 nog niet bekend maar wel dat er voor het eerst in 10 jaar weer een stijging van het aantal doden is) . En ja 140 rijden als je 120 mag is in veel gevallen gevaarlijk. Niet perse altijd, maar wie mag dat inschatten? Is het oké dat als iemand van zichzelf vindt dat ie zo'n goeie chauffeur is dat hij/zij dat dan zelf mag bepalen? En vind je dan ook dat (bijvoorbeeld) je buurman, je collega of je neefje van 18 dat zelf goed kan bepalen? Of moet iemand gaan toetsen wie zich wel en wie niet aan de regels moet houden?

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2012 om 12:16

Ik heb nauwelijks een buffer, en eer ik het bedrag voor een uitvaart bij elkaar heb, kan er al heel veel gebeurd zijn in de tussentijd. Daarbij besteden wij alle extra's aan de studies van onze drie kinderen.Ik heb ervaring met een overleden kind, en de bijbehorende rekening. Die rekening voorkom ik door goed verzekerd te zijn.

Primavera

Primavera

17-04-2012 om 12:16

Stopafstand

Harder rijden wil zeggen dat de afstand die je aflegd voordat de auto stilstaat langer is. Van 120km/h naar 140km/h houdt dat 30 tot 50 m verschil in. Zie http://www.veiligverkeernederland.nl/node/55007
Het is dus vooral belangrijk dat als je harder gaat je meer afstand kan houden en een goed overzicht hebt van mogelijke obstakels op de weg. 140km/h op een lege rechte snelweg kan een stuk veiliger zijn dan 120km/h op een onoverzichtelijk stuk met druk verkeer.
Ook is het van veel meer belang dat je auto goede remmen heeft en de banden in goede staat zijn. Al naar gelang de remvertraging kan 140km/h een stuk veiliger zijn dan 120km/h in een auto die slechts voldoet aan de wettelijk voorgeschreven minimnale remvertraging, hierdoor kan bijvoorbeeld iemand die in een ouder tweedehands boodschappenwagentje rijdt met matige remmen, licht versleten banden en niet optimale bandenspanning die hoofdschuddend oordeelt over de nieuwste lease-bak die haar op de autoweg voorbijsneld in werkelijkheid zonder dat ze daar erg in heeft een stuk minder veilig rijdt dan de auto die haar net ingehaald heeft.
Je aan de regels houden is geen garantie dat je het werkelijk veiliger doet dan iemand die in bepaalde situaties iets te hard rijdt. Ik vindt het jammer dat er alleen zo op snelheid wordt gehamerd (wat makkelijk te controleren is) en er minder voorlichting is over andere zaken die rijden onveiliger maken.
Groeten Primavera

Anno

Anno

17-04-2012 om 13:27

Je hoeft niet

Partner had ook last van haantjes rijgedrag. Ik vond dat zo vervelend (hele autoritten met samengeknepen billen is niet fijn) dat ik niet meer mee ging tenzij ik reed. Anders niet. En als ik geen zin had om te rijden, ging ik niet mee. De hele discussie erover ben ik niet eens aangegaan. Uiteindelijk past hij zijn rijdgedrag aan als ik er bij zit. Of ik rij.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

17-04-2012 om 15:48

Ik rijd zelf niet, anders reed ik zelf. Maar ik denk dat ik toch wat te mieperig ben geweest hierover, heb er nog wel een ernstig gesprek over, ook over voorbeeldfunctie en mijn angsten.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-04-2012 om 17:57

Zeggen waar het om gaat

Ik denk dat je duidelijker moet zijn. En dicht bij je gevoel blijven. Is het zo dat je bang bent als je naast hem in de auto zit en hij te hard rijdt: zeg dat dan. 'Ik ben bang' 'Als je iets rustiger rijdt dan ben ik niet bang meer' 'Ik kan daar niks aan doen, maar jij kan me helpen' oid. Die verzekering er bij halen is onzin. toch?

nn

nn

17-04-2012 om 22:15

Fiorucci

Wat erg, ik voel met je mee. Ook ik heb ervaring. Rekening is gewoon uit eigen zak betaald. Wij zijn niet verzekerd voor uitvaart. Ik hoop nooit meer zoiets mee te maken. Anders hebben we een buffer.
Bij overlijden van wederzijdse ouders was er voldoende nalatenschap om de kosten te dekken. Een ouder had overigens ruim 50 jaar een polis betaald en deze polis dekte de kosten niet, zo'n 3 keer zoveel premie betaald als de uitkering, zonde van het geld dus.

Irma2

Irma2

18-04-2012 om 08:52

Chrish

Je schrijft, "is 140 rijden echt zo gevaarlijk?"

Ja, want als er wat gebeurd voor je dan is de remafstand veel langer! je moet dus nog meer afstand houden en dat kan waarschijnlijk niet omdat je steeds moet inhalen ed. Ook is het verschil met een vrachtwagen die 80 rijdt veel groter.
Denk je nou echt dat je ergens veel eerder bent als je 140 rijdt? Omdat je steeds moet remmen voor anderen die zich wle aan de snelheid houden, maakt het misschien 2 minuten verschil (dit is weleens uitgezocht)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.