Relaties Relaties

Relaties

Blijven of weg gaan?


MRI

MRI

16-05-2024 om 08:26

Izza schreef op 15-05-2024 om 13:13:

Elledoris wat maakt dat je de kinderen weinig meer ziet? Ik neem aan dat die (gezien jouw leeftijd) zelf intussen ook (jong)volwassen zijn met een eigen leven. En dus minder tijd voor hun moeder. Is die band daadwerkelijk niet goed en wat is je eigen aandeel daarin? Ik zou dat soort zaken los van je ex zien. Wat kan jij doen in het contact met je kinderen. En heb je hier wel eens met ze over gesproken (en niet waarom komen jullie nooit. Maar vragen wat ze willen en aangeven wat jij graag zou willen).

Verder ken ik een vergelijkbare situatie van iemand die met 60 gescheiden is. Die is afgekeurd en dus ook veel thuis. Maar binnen haar mogelijkheden probeert ze zich te redden. Ze heeft hobby's die passen bij haar situatie en gezondheid. En daar dus ook mensen ontmoet. Ook is ze veel online actief (oa in een groep voor mensen met dezelfde aandoening). Straalt positieviteit uit en is gelukkig met zichzelf binnen haar eigen mogelijkheden (die soms ook beperkt zijn). Totaal niet op zoek naar een partner omdat haar leven daar ook niet meer op is ingericht. Ook heeft ze mensen om haar heen gezocht die ook alleenstaand zijn (gescheiden, langdurig single of weduwe). Dat helpt ook enorm omdat veel anderen op deze leeftijd toch enorm op het gezin en de partner gericht zijn.

Zijn er voor jou geen opties het leven aangenamer te maken?








OT: niet alles is altijd maakbaar Izza. Een groot deel van de pijn die ik heel goed kan navoelen van Elledoris, is het isolement dat komt van chronische ziekte. Zeker een ziekte die wisselend van aard is, zodat je vaak zaken moet afzeggen. Het beeld dat jij schetst van die persoon die het allemaal wel goed aanpakt zouden mensen zo van mij kunnen geven. (misschien ben ik het wel) Zij zien niet de tranen van de eenzaamheid van bijna 24/7 alles uit jezelf moeten halen, terwijl je vaak nog ziek bent ook. Nee zij zien iemand die probeert contacten te onderhouden en die dan niet zeurt over de fysieke en emotionele pijn die ze in haar leven heeft omdat het nu net een fijn moment is waarop ze wél mensen ziet en omdat ze weet dat dat echt vertellen mensen afschrikt. Of dat ze zich nog meer alleen gaat voelen omdat mensen (uit een soort bezweringsdrang?) oplossingen voor haar gaan verzinnen die ze allang uitgeprobeerd heeft maar die stuk gelopen zijn omdat ze weer ziek werd. Want ze weet dat mensen dat een domper vinden omdat ze nu eenmaal willen dat zaken oplosbaar zijn als je maar je best doet. Want zij zouden het wel anders aanpakken... 

 ja dit is een rampage van frustratie en verdriet. Want ik kan zo ED begrijpen in haar eenzaamheid: je kan een leuk contact hebben hoor, van een of twee uur met een vriendin of een middag met je kind. Maar daarna ben je dus weer 170 uur alleen in de week. Niet alles maakbaar. Je kan gewoon in een uitzichtloze shitsituatie terecht komen. Er dan op gewezen worden dat je het hup, positief moet aanpakken is niet altijd helpend. 

fam: sorry voor het zijpaadje, sterkte

Uiteindelijk is het ook afhankelijk van hoe je het beleeft. Ook met chronische ziektes zijn er mogelijkheden. Dat bedoelde ik aan te geven. 

MRI schreef op 16-05-2024 om 08:26:

[..]

OT: niet alles is altijd maakbaar Izza. Een groot deel van de pijn die ik heel goed kan navoelen van Elledoris, is het isolement dat komt van chronische ziekte. Zeker een ziekte die wisselend van aard is, zodat je vaak zaken moet afzeggen. Het beeld dat jij schetst van die persoon die het allemaal wel goed aanpakt zouden mensen zo van mij kunnen geven. (misschien ben ik het wel) Zij zien niet de tranen van de eenzaamheid van bijna 24/7 alles uit jezelf moeten halen, terwijl je vaak nog ziek bent ook. Nee zij zien iemand die probeert contacten te onderhouden en die dan niet zeurt over de fysieke en emotionele pijn die ze in haar leven heeft omdat het nu net een fijn moment is waarop ze wél mensen ziet en omdat ze weet dat dat echt vertellen mensen afschrikt. Of dat ze zich nog meer alleen gaat voelen omdat mensen (uit een soort bezweringsdrang?) oplossingen voor haar gaan verzinnen die ze allang uitgeprobeerd heeft maar die stuk gelopen zijn omdat ze weer ziek werd. Want ze weet dat mensen dat een domper vinden omdat ze nu eenmaal willen dat zaken oplosbaar zijn als je maar je best doet. Want zij zouden het wel anders aanpakken...

ja dit is een rampage van frustratie en verdriet. Want ik kan zo ED begrijpen in haar eenzaamheid: je kan een leuk contact hebben hoor, van een of twee uur met een vriendin of een middag met je kind. Maar daarna ben je dus weer 170 uur alleen in de week. Niet alles maakbaar. Je kan gewoon in een uitzichtloze shitsituatie terecht komen. Er dan op gewezen worden dat je het hup, positief moet aanpakken is niet altijd helpend.

fam: sorry voor het zijpaadje, sterkte

OT: dank MRI om het zo goed te verwoorden. 

Izza schreef op 16-05-2024 om 14:11:

Uiteindelijk is het ook afhankelijk van hoe je het beleeft. Ook met chronische ziektes zijn er mogelijkheden. Dat bedoelde ik aan te geven.

Dat valt vaak te bezien en wat het punt is: je ziet het meestal niet aan de buitenkant. 

Mensen verdragen verschillende aandoeningen op verschillende manieren, niet alleen omdat je "heel sterk/heel positief/heel gezellig/heel rijk/heel hoge pijngrens hebt/een kanjer bent.

Mensen dragen het anders omdat de uiting en symptomen van chronische aandoeningen bij iedereen verschillend zijn én omdat mensen verschillende behoeftes hebben. Daar waar de ene alleen zijn best lekker vindt, daar kruipt de ander tegen de muren op. 

Natuurlijk zijn er mogelijkheden voor iedereen, maar er wordt vaak veel te makkelijk over gedaan. Altijd degene zijn met de klachten, maar ook altijd, 24/7, je eigen beste vriend moeten zijn is echt zwaar.

MRI

MRI

16-05-2024 om 20:50

Izza schreef op 16-05-2024 om 14:11:

Uiteindelijk is het ook afhankelijk van hoe je het beleeft. Ook met chronische ziektes zijn er mogelijkheden. Dat bedoelde ik aan te geven.

Ja wat Max zegt en ook: Ja het zal natuurlijk goed bedoeld zijn, al die adviezen en het mensen er fijntjes op wijzen dat er heus wel mogelijkheden zijn naast je chronische ziekte. Maar waar ik op doel is het feit dat de meeste mensen met een chronische ziekte al ampel hebben overwogen wat wel of niet mogelijk is. En tot zelfontkenning toe zichzelf tot het uiterste hebben gedwongen er toch iets van te maken.  Het is onderdeel van de frustratie steeds uit te moeten leggen dat je al van alles geprobeerd hebt en dat het misschien even lukte maar dat je daarna 'in de rolstoel' terug moest tegen mensen die een snelle oplossing voor je hebben.

En natuurlijk is je attitude van belang. Maar het getuigt van niet zoveel empathie om te komen met 'uiteindelijk is het afhankelijk van hoe je het beleeft'. Het is waar maar tegelijkertijd een platitude. En het is dismissive tegenover het rouwproces dat iemand ondergaat door niet deel te kunnen nemen aan de werkende maatschappij en alleen ziek te zijn. Alsof uiteindelijk niet ieder zal proberen de meest prettige comfortabele vorm voor haar eigen leven te creëren ook met een chronische ziekte. 

Ik probeer te zeggen dat door zinnen als 'uiteindelijk is het afhankelijk van hoe je het beleeft', mensen juist zich eenzamer gaan voelen. "Stom stom stom, ik had positiever moeten gaan denken en dat ook uit stralen" gaan eenzame mensen met een chronische ziekte wellicht makkelijk denken. 'Maar ik ben zelfs te moe om te douchen of boodschappen te doen, hoe moet dat dan, wat een mislukt gedoe' is de volgende gedachte. 

Maar goed doordat ik al 40 jaar een chronische ziekte heb, weet ik ook dat de meeste van dat soort 'peptalk' gebezigd wordt door mensen die niet een jarenlange combinatie van alleen zijn en een ziekte hebben meegemaakt. Zoals ik al zei: ik zal op de meeste mensen overkomen als een vitale bruisende vrouw. Juist omdat ik mezelf maar niet meer deel door dit soort reacties. En juist dat maakt eenzaam. 


Fam: sorry hoor, ik moest het even kwijt, wil je draadje niet kapen en hoop dat het een beetje met je gaat. 

Fam26 schreef op 15-05-2024 om 09:15:

[..]
maar ik ben er uit, dit kan zo niet langer. Ook al doet hij nu al hele lange tijd zijn best nadat ik maanden geleden heb gezegd te willen scheiden, het is te laat.
de manier waarop hij me de afgelopen jaren behandelt heeft vind ik nog steeds schokkend. Bij mij is het gewoon kapot, op. Ik hoef me daar niet schuldig over te voelen, ik heb gevochten als een leeuwin om ons gezin bij elkaar te houden. Hij is heeft het daarna weer laten hangen, dat is niet mijn schuld en ook niet gek dat ik er daardoor klaar mee ben.
Je kan je partner niet keer op keer slecht behandelen even je best doen en weer vragen of ze wil vechten.

Ik zie ook mijn eigen aandeel dus ik heb geen wrok of haat. Ik wil op een juiste manier uit elkaar gaan en gun hem alles, wil concessies doen op financieel gebied zodat hij het huis kan houden en ga niet moeilijk doen dat ik elke cent van de spullen die verdeeld moeten worden wil hebben (dan kan hij mij niet uitkopen denk ik) laat hem maar hier blijven heeft hij een fijne plek om de kinderen te ontvangen, ik vind wel wat.

Good on you Fam!

Ik wou nog even reageren en wil je supporten in je keuzes en gevoel

Je kiest voor jouw toekomst, je leven en alle potenties en mogelijkheden die er zullen zijn.

Even een big hug  🤗

😕

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.