Relaties Relaties

Relaties

fladderbeestje

fladderbeestje

14-08-2009 om 22:45

Brainstormen over engelse in nederland...

Okay, om met de deur in huis te vallen: het gaat om mijn vriendin en de situatie is al volgt.

Mijn vriendin, een Engelse vrouw die daar ook woont, net 50, zit in een onmogelijke woonsituatie met een housemate die psychisch heel moeilijk is. Geen geweld, wel een paranoide stoornis van die housemate waardoor er veel emotionele manipulatie is. Details doen er verder niet toe.

Mede hierdoor is het onmogelijk een sociaal leven op te bouwen. Ze heeft recentelijk een heel lieve vriend gekregen (voor het eerst sinds 20 jaar!!!) maar de housemate doet alles om dit te verhinderen. Net als ik, heeft vriend deze situatie goed door. Hij heeft haar onderdak aangeboden, maar zij slaat dat af, omdat ze elkaar nog te kort kennen (gezien de achtergrond van die man: net gescheiden, al meerdere scheidingen in het verleden, vind ik dat op dit moment ook verstandig).

Lang verhaal kort: verder heeft ze niemand in Engeland, behalve die vriend, die nog in de shit van de scheiding zit (die liep al voor zij in beeld kwam), en ik, honderden kilometers verderop.

Ik heb haar nu een vliegtuigticket aangeboden om enkele weken afstand te nemen. Ik koop dat retourticket, het is absoluut niet de bedoeling om hier in te trekken, maar ik wil dat ze even afstand neemt van de situatie. Ze is volkomen overspannen, voelt zich verantwoordelijk voor housemate, en staat op het punt om het met die vriend (die niet eens bij haar binnen mag komen) uit te maken.

Ze wil, diep in haar hart, tijdelijk werk en een eigen woonruimte (kamer is al genoeg) in Nederland. In Amsterdam vragen ze vaak winkelhulpen, en die winkelhulpen spreken vaak alleen Engels. Maar die zijn geen vijftig. Ze heeft wel wat opleidingen en ervaringen, maar is ervan overtuigd dat dat hier niks waard is.
Concreet: wat is de mogelijkheid voor een vrouw die fysiek niet te zwaar werk aan kan, maar wel (tijdelijk) hier aan de slag wil en tijdelijk onderdak zoekt om afstand te nemen van de hele situatie?

Ze zit momenteel zo diep dat ze geen energie meer heeft om initiatieven te nemen en iets uit te zoeken. Hopelijk kunnen jullie reacties me helpen haar wat ideeën te geven waardoor ze weer hoop ziet om tijdelijk in Nederland (omdat ik haar enige vriendin ben) te kunnen verblijven en wat afstand te nemen.

Over de persoonlijke kant van de zaak wil ik liever niet discussieren, er zitten nog veel meer aspecten aan die duidelijk maken dat ze een tijdje weg moet. Over de praktische kant gráág wel, de mogelijkheid om tijdelijk onderdak en werk te krijgen als Engelse.

Oh ja: ik kan haar hoogstens enkele weken onderdak geven, ik woon zelf namelijk beperkt. Ze slaapt dan op de bank, heeft ze al vaker gedaan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerst bijkomen

Oke, feitelijk gaat het dus om een overspannen Engelse dame, die vooral weg wil uit haar huidige situatie, omdat die haar overspannen maakt.
Fladderbeestje, daar zou ik me op concentreren en vooral proberen niet teveel vooruit te kijken en te plannen voor haar. Hartstikke lief dat ze op jouw kosten in jouw huis mag bijkomen. Realiseer je alsjeblieft dat een echte overspannenheid 6 weken tot 3 maanden nodig heeft om over te gaan. En dat overspannenheid zo ongeveer de slechtste periode is om ingrijpende beslissingen te nemen. In haar geval zou het gaan om verhuizen, emigratie, nieuwe taal, inkomsten en dagbesteding, nieuw sociaal leven opbouwen... Nog los van hoe dat dan moet met de nieuwe lover.
Als Engelse zal ze best werk kunnen vinden. Ik denk aan Schiphol, in het onderwijs als native speaker, in hotels etc, maar ze zal hoe dan ook daarnaast Nederlands moeten gaan begrijpen.
Kortom, laat haar eerst weer bij haar positieven komen voor ze zo'n enorme beslissing neemt. Stapje voor stapje dus, ook voor jou!
Onyx

Misschien een tipje

Er zit een forse Engelse gemeenschap in Amsterdam (een van de grootste etnische minderheden in de hoofdstad), en via via zal ze misschien wel aan werk kunnen komen. Fatsoenlijke woonruimte hier vinden is een heel ander verhaal, een enorme dosis geluk is daarbij ontontbeerlijk. Via de officiële kanalen kan ze dat wel vergeten, maar dan vertel ik je denk ik niks nieuws.

Vroeger had je in de Kalverstraat het American Book Centre. Dat bestaat nog steeds, maar is verhuisd naar het Spui en ik kom er eigenlijk nooit meer. In de oude vestiging kwam ik in het verleden wel en toen viel mij op dat er daar zo ontzettend veel aankondigingen hingen van activiteiten van en voor Britten in ballingschap; volgens mij was er ook een soort koffie-afdeling die bijna als Engelse ambassade fungeerde . Het zou mij niet verbazen als e.e.a. gewoon is meeverhuisd.
Mijn idee zou dus zijn dat als ze toch in de buurt is, ze eens zou kunnen langsgaan bij die winkel, en/of bij Waterstone's (Engels management ook daar. Zit op de hoek Spui/Kalverstraat) om daar eens haar licht op te steken.
Er zijn vast ook cafe's waar veel in NL wonende Britten komen, maar die weet ik niet.
Er is trouwens ook een winkel in Engelse levensmiddelen, de British General Stores meen ik (ik dacht hoek C. Huygensstraat/Overtoom), lijkt me ook een goede plek om aan te haken bij het Britse netwerk.

Groeten,

Temet

Praktische antwoorden

Hoi fladderbeestje,

Ik ga in september (vanuit Engeland) drie maanden naar Amsterdam voor studie. Het vinden van een kamer was een ramp en ik had een behoorlijk budget. Uiteindelijk had ik het geluk dat ik drie maanden bij een vriendin van de familie in kan wonen. Ik denk dus dat woonruimte echt heel ingewikkeld wordt, zeker als dat op de korte termijn geregeld moet worden.

Werk in Amsterdam kan ik minder goed commentaar op geven mar ik denk dat met de stapels backpackers van een jaar of twintig die vaak op zijn minst tweetalig zijn ze niet zitten te wachten op een vrouw van vijftig die alleen Engels spreekt.

House sharing of flat sharing is in Engeland heel normaal en zeker met de credit crunch zijn er tig huizen leeg en wachten op huurders. Laat haar via flatmateclick of gumtree gewoon een nieuw huis zoeken en indien nodig met de politie gaan praten over een restraining order maar ik denk dat als ze verhuist dat die housemate zo geen probleem meer is.

Mariel

Fladderbeestje

Vraag de redactie deze vraag te verplaatsen naar relatieproblemen, want daar hoort 'ie idd Krijg je vast ook meer reacties dan in dit vergeten hoekje van het forum.
Ik denk dat het plan om afstand te nemen bij jou prima is. Verder denk ik dat jij en vriendin een stapje overslaan. Niet de praktische regelzaken in NL (of daaro) zouden nu bovenaan de prioriteirenlijst moeten staan, maar hoe vriendin emotioneel sterk genoeg kan worden om voor haar eigen leven te kiezen ipv in dienst te staan van de housemate. Daar heeft ze professionele hulp bij nodig want ze is al oneindig veel grenzen teveel overgegaan en de housemate heeft haar compleet in haar macht.
Overigens vind ik de situatie van die housemate ook hartverscheurend... Wat een gigantische angst en eenzaamheid spreekt daaruit...
Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit jou erg bezig houdt.
Groet,
Onyx

Prulletje

Prulletje

16-08-2009 om 14:32

Film

Wow, wat erg. Dit lijkt wel een enge film!
Inderdaad zou het beter zijn als ze meteen daar orde op zaken stelt. Zeker omdat ze daar een vriend heeft. Maar ik kan me voorstellen dat je haar even uit de situatie wilt halen. Ook fijn voor jou, om haar in de buurt te hebben, zodat je een oogje in het zeil kunt houden!
In het kader van vakantietijd: Is er niemand bij jou in de buurt die op vakantie gaat? Zodat ze tijdelijk op een huis kan passen? En wat werk betreft: Schoonmakers in hotels zijn in Amsterdam volgens mij altijd wel gewild. Meer zou ik niet weten...

Prulletje

Ff weer praktisch nu...

Nou, laten we eens brainstormen over het losmaakproces. Ook interessant namelijk en wie weet helpt het jou, Fladderbeestje.
Wat jij haar zou kunnen aanraden als voorbereiding op haar vakantie naar jou is bijvoorbeeld:
- dat zij (toch) de plaatselijke GGZ of crisisdienst of huisarts of sociale dienst waarschuwt dat het niet (=absoluut niet) goed gaat met housemate. Ik heb nul kennis van de Britse hulpverlening, dus specifieker kan ik niet zijn.
- Dat zij daarom tijdelijk haar biezen pakt naar het buitenland voor onbepaalde tijd, maar dat zij ernstig vreest voor het effect daarvan op housemate.
- Dat zij geen contactpersoon kan en wil zijn, dus hullie dienen zelf in actie te komen.
- Laat ze daarbij het Engelse woord voor zorgwekkende zorgmijder gebruiken; in Nederland werkt dat als een catalysator in hulpverlenersland. Ik neem aan daar ook.
- Laat vriendin ook aan housemate zeggen dat ze niet weet hoelang ze weggaat. Het achterlaten van persoonlijke spullen zal de ergste paniek hopelijk dempen.
- Spreek af met vriendin dat zij haar mobiel aan jou afgeeft op het moment dat ze op Schiphol landt. Jij doet 'm dan gewoon uit.
- Vraag haar of zij accoord gaat dat jij haar aanmeldt bij het AMW. Als je dat nu doet, is ze vast meteen aan de beurt als ze hier arriveert. Engels zal geen probleem zijn voor de meeste AMW-ers. Zeg niet bij aanmelding dat de a.s.-cliente nog in Engeland verblijft. Geef gewoon jouw eigen adres op.
Tot zover mijn creatieve bijdrage
En oh ja, zij komt NIET bij jou in PGB-dienst. Nadere uitleg lijkt mij volstrekt overbodig, hoor! Wel mogelijk: bij andere PGB-gezinnen die Engelstalig zijn. Of inwonend bij een bejaarde hulpbehoevende Engelssprekende bejaarde?!
Groet, Onyx

Amw en care-avoider

Ik kom niet verder dan care-avoider, maar mooi klinkt dat niet. Vriendin weet vast wel hoe ze 't daar noemen. Laat haar dat zelf maar 'ns uitzoeken (I-net), ze botst dan vast meteen ook op de voorzieningen die daarvoor bestaan. Kan ze zien dat er beslist hoop en redding mogelijk is.
AMW is gratis in Nederland. Iedere legale en illegale Nederlander en Medelander mag er een beroep op doen. Natuurlijk zijn er bar slechte, bar onervaren en bar ongeinteresseerde AMW-ers, maar er bestaan ook veel heel goede, betrokken en actieve AMW-ers.
Jij hebt trouwens alle tijd om de allerbeste voor haar te pakken te krijgen. Gewoon vriendins probleem in eerste instantie als jouw probleem presenteren, namens haar dus. Je zegt dan dat je echt de beste zoekt, vanwege de complexe materie en vriendins kwetsbaarheid. Is nog de zuivere waarheid ook!
Gezien de situatie lijkt mij januari 2010 veel te lang duren. Is er op haar werk geen overleg mogelijk via de bedrijfsmaatschappelijk werker of bedrijfsarts? Zodat ze of op ziekteverlof er uit kan of via (gedeeltelijk)onbetaald verlof?
NB Mail de OOL-redactie even, dan kunnen/zullen meer mensen meedenken.
Groet,
Onyx

Jade

Jade

16-08-2009 om 23:52

Fladderbeestje,

"De kans bestaat dat ik mijn handen er vanaf trekt als ze ooit definitief besluit in deze situatie te blijven (en dat betekent ook: relatie beëindigen). Ik vertel haar dat niet, want dan zal ze niet om de juiste reden vertrekken (ze moet het ZELF inzien, en niet uit angst mij als vriendin te verliezen). Ik zie haar naar de gallemiezen gaan. Ze groeit, ze wordt steeds sterker maar dan heeft housemate weer een stalkbui (tot op vriendin's slaapkamer toe, privacy bestaat daar niet) en valt ze weer tien stappen terug. Ik wil graag als klaagmuur en schouder dienen, maar dat is denk ik echt de grens voor mij... Ik moet mezelf ook een beetje beschermen.

(wie het er niet mee eens is, mag gerust schoppen )"

Ik geef je helemaal gelijk (bijdeweg, er wordt niet geschopt

"Ze zou zelfs via het PGB mijn kinderen kunnen opvangen (ja, echt, is realistisch!) bedenk ik me nu..."

Het woordje ´au-pair´ schiet me in het hoofd....

Ik vind het heel lief van je dat je haar wilt helpen

Nhs arts hier

Hoi fladderbeestje,

Ik werk op de SEH hier en zie dus heel regelmatig psychiatrische/psychologische probleemgevallen binnen de NHS.

Alle psychiatrische hulp en sociaal werk hulp in de UK is "free at the point of need". Je housemate moet zelf naar haar eigen huisarts gaan en het probleem op tafel leggen. De huisarts kan NIET voor de housemate dingen gaan regelen maar kan zeker als counsellor functioneren en je vriendin in de juiste richting wijzen voor hulpprovisie.

Verder moet je vriendin zich goed realiseren dat ze gemanipuleerd wordt. Hoe sneller zij uit dat huis weg is hoe beter het voor haar EN haar housemate is. Mensen die dreigen met zelfmoord zijn manipulatief en de kans is minder groot dat ze het echt met succes doen dan bij mensen die stilletjes depressief zijn. De housemate moet zelf hulp gaan zoeken en dat doet ze waarschijnlijk pas als je vriendin out of the picture is. Je vriendin kan aangeven waar de hulp verkrijgbaar is maar daar houdt het helpen op, housemate moet het zelf doen.

Social work, psychiatry services en de huisarts in Engeland zijn misschien niet de snelsten maar het zijn instanties die wel degelijk werken.

Je mag me ook mailen,

Mariel
([email protected])

Probleemgevallen

Beetje raar woord, probleemgevallen, voor patienten. Houdt het er maar op dat mijn Nederlands wat roest omdat ik al meer dan de helft van mijn leventje in het buitenland woon.

Mariel

Wil je even uitleggen wat SEH en NHS is? Leer ik er ook nog wat van
En hoe worden zorgwekkende zorgmijders genoemd in Engeland?
Groet, Onyx

Maylise

Maylise

17-08-2009 om 01:15

Mogelijkheden

Zonder verder in te gaan op de emotionele aspecten van de zaak kan ze in principe gewoon hier gaan werken. Het is ook mogelijk om werk te krijgen als je geen Nederlands spreekt. Ken je deze site al ? http://www.undutchables.nl/
Dat is een uitzend bureau voor mensen die andere talen als moedertaal hebben en vaak ook geen Nederlands spreken.
Misschien zou ze het daar kunnen proberen.
Omdat je schrijft dat ze fysiek geen zwaar werk kan doen zou ze aan call centers kunnen denken. Er zitten ook in Nederland call centers waar ze mensen zoeken die bijvoorbeeld native Engels zijn. Vaak gaat het om klanten service afdelingen van bedrijven waarbij klanten in hun eigen taal te woord worden gestaan. Dat is fysiek in elk geval niet zulk zwaar werk & vaak op korte termijn beschikbaar.
Het is niet heel moeilijk om in Nederland werk te vinden als je geen Nederlands spreekt maar haar leeftijd is wel een groot nadeel evenals het feit dat ze fysiek geen zwaar werk kan verrichten.
Toen mijn man hier kwam wonen sprak hij ook geen woord Nederlands maar hij heeft wel vrij vlug werk kunnen vinden terwijl hij toen ook al in de 40 was. In het begin deed hij fysiek wat zwaarder werk Toen hij eenmaal hier een netwerk had heeft hij vrij makkelijk via via een baan kunnen vinden die niet alleen uitvoerend was. Zijn Nederlands is nog steeds vrij slecht hoewel hij zich inmiddels wel verstaanbaar kan maken maar hij heeft altijd gewerkt en heeft nog steeds een baan waarbij hij weinig Nederlands nodig heeft.
Het kan dus op zich wel. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang je vriendin hier wil blijven. Om een netwerk op te bouwen kost gewoon tijd. In het begin moet je vaak genoeg nemen met rot werk. Omdat je schrijft dat het maar voor een paar maanden is kan dat wel wat lastiger zijn. Naar een nieuw land verhuizen betekend vooral in het begin investeren en vaak genoegen nemen met wat je kan krijgen. Hoe beperkter je bent in leeftijd, gezondheid, opleiding, ervaring hoe lastiger het voor vriendin zal zijn. Maar niet onmogelijk.

Een kamer vinden in Amsterdam is in September natuurlijk heel lastig. Zou ze later in het jaar komen dan zou het al weer makkelijker zijn. Ook daarvoor geld dat een netwerk handig is. Ze hoeft natuurlijk ook niet perse in Amsterdam zelf. Misschien kan Almere ed. een prima alternatief zijn.

Maar goed dit is alleen maar het praktische. Misschien zal het haar inderdaad goed doen wat afstand van de situatie te nemen.

Maylise

ps: ook geen geschop. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt om een grens te trekken in hoeverre je haar kan helpen. Net als je vriendin haar huisgenoot niet kan redden kan jij haar ook niet redden. Het enige verschil is dat jij dit weet en je vriendin ergens nog hoopt dat ze dit wel kan.

Nog even doorborduren

Excuses voor de afkortingen. SEH is een Nederlandse afkorting en staat voor Spoed Eisende Hulp (in Engeland bekend als A&E, Accident and Emergency). NHS is een Engelse afkorting en staat voor National Health Service. Engeland, Wales en Schotland heeft gezondheidszorg die voor iedereen gratis is op het moment dat je het nodig hebt, het wordt vanuit je belasting en ziekenfondskorting betaald.

Dan nog even over Vriendin Fladderbeestje. Ik denk dat ze niet zo een twee drie bij een sociaal werker zit. De huisarts (General Practitioner, GP) kan wel adviseren over met wie ze heb beste contact op kan nemen. Als Housmate Vriendin Fladderbeestje bekend is by Psychiatric Services zou het kunnen zijn dat ze een Community Psychiatric Nurse of Mental Health Nurse heeft die verder kan begeleiden. Als ze niet bekend is kan de GP zeker aan Vriendin Fladderbeestje tips geven hoe zij er zelf het beste mee om kan gaan.

Overigens heb ik geen flauw idee hoe een zorgwekkende zorgmijder in het Engels heet. Ik zou het gewoon iets noemen als "actively avoids seeking help". Het is echt iets voor het Nederlands en Duits om van die lange woorden termen te hebben die heel precies aangeven wat je bedoelt.

Fladder push dus gewoon voor naar de huisarts gaan en een nieuw huis zoeken. Ik vind je vriendin zelf toch ook wel klinken also ze wat hulp kan gebruiken en daar kan de huisarts zeker mee helpen. Overigens zijn de shared houses echt niet duur op het moment tenzij je middenin London woont. Enige probleem zou kunnen zijn als ze samen een contract getekend hebben maar dat lijkt me niet, dat komt niet vaak voor.

Mariel

Klinkt goed

Dit is een positieve wending Fladder. De buitenwacht hoeft niet meer te betogen waarom een breuk noodzakelijk is, maar kan meedenken over hoe en wanneer. Maar het is en blijft een drama. Denk eens aan die dochter...
Onyx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.