Relaties Relaties

Relaties

dihanne

dihanne

11-01-2011 om 19:02

Broer en zus ruzie: en ik?

beste OO-ers,

graag jullie advies.

mijn broer en zus hebben ruzie, willen elkaar nooit meer spreken/zien enz. Het gaat nergens over, maar dit is de situatie.

Mijn contact met mijn zus is heel erg goed, met mijn broer minimaal. Maar wel dat we op elkaars verjaardag komen, kaartjes sturen, mailen enz.

Ik sta helemaal buiten de ruzie, maar vind het toch lastig wat ik nu moet doen, richting mijn broer

Doen alsof er niets aan de hand is? Voelt een beetje schijnheilig.

Maar als ik er wel wat over zeg/schrijf, dan word ik in het conflict gezogen, dat kan niet missen.

Dus ik twijfel.
Hebben jullie nog ideeën?

Dihanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marieke

Marieke

11-01-2011 om 20:22

Met zus bespreken

Ik maak op uit je verhaal dat je probleem is dat ze niet allebei op je verjaardag kunnen komen. Waarom denk je dat jij iets moet doen richting je broer?

Ik zou jouw tweestrijd en innige wens om hier buiten te blijven met je zus bespreken. Dat je niet vanwege hun conflict het contact met je broer, dat zich alleen rondom verjaardagen afspeelt, wilt verliezen. Je relatie met je zus kun je ook op een andere manier onderhouden. Dit is geen kant kiezen of partij trekken, dit is omgaan met HUN conflict zodat het de minste impact heeft op jou.
Wellicht snapt je zus het en kun je het contact met beiden behouden. Omgekeerd is waarschijnlijk geen optie omdat je relatie met je broer heel anders is en ook veel kwetsbaarder.

Jade

Jade

11-01-2011 om 21:47

Idem...

...zij het dat het om 2 schoonzussen gaat, die elkaar al ruim 13 jaar niet meer zien.

De ene komt 's ochtends, de ander komt 's middags op een verjaardag en dat is alles wat we "regelen".

Voor de rest is het hun conflict en dat ga ik niet voor ze oplossen of een kant kiezen. Mijn man en ik kunnen allebei goed met ze opschieten.....er is niet 1 geweest die heeft gezegd dat we de ander niet mogen zien (dat had ik trouwens ook niet geaccepteerd, want ik beslis zelf wie ik wel of niet wil zien)

Ik zou het zeker met je zus bespreken, dat hebben we in het begin ook gedaan (met allebei).

Lou

Lou

11-01-2011 om 21:57

Niet in meegaan

Precies wat je zegt Dihanne, je wordt in het conflict gezogen als je je ermee gaat bemoeien. Althans, dat risico zit er wel in. Ik zou gewoon met je zus blijven omgaan zoals je doet en met je broer ook, niets meer en niets minder. Zo maak je het beste duidelijk dat je er niets mee te maken hebt. Schijnheilig is dat allerminst. Je staat erbuiten en je blijft erbuiten staan, punt. Mocht je op praktische problemen stuiten, dan los je die praktisch op, zonder je te mengen in het conflict.

De directe familie van mijn man hangt van decennialange vetes aan elkaar. Broer en zus die elkaar niet willen zien en die ook allebei hun ouders niet willen zien. Mijn man doet er niets mee, hoort ze allemaal aan voor zo ver ze dat willen maar blijft zijn eigen plan trekken. Ik heb wel eens gezegd: en als jij nu ging bemiddelen tussen iedereen? Maar dat werd resoluut geweigerd. Volgens hem zou het niet alleen tot mislukken gedoemd zijn maar het probleem ook nog eens groter maken, omdat hij er dan ook in zou zitten. Dit ter illustratie overigens van mijn advies om je erbuiten te houden, niet om je te ontmoedigen! Uiteraard hoop ik dat je broer en zus verstandiger zijn dan de familie van mijn man, en hun ruzie gewoon snel bijleggen.

Bij verjaardagen hoef je trouwens (in mijn ervaring wederom) ook niet zo veel te doen, ze hangen zelf wel aan de telefoon met de vraag wie van hoe laat tot hoe laat komt...

Sterkte ermee, het is zacht gezegd niet leuk.

dihanne

dihanne

12-01-2011 om 08:34

Bedankt voor het meedenken

Bedankt voor het meedenken!

Triest dat er zoveel ervaringskennis op dit gebied is.

Mijn zus is echt een vriendin, dus daar is geen probleem. Zij wil het liefste dat er niets veranderd tussen mij en broer (en zijn gezin).

Maar normaal gesproken zou ik deze week mijn broer een mailtje sturen, beetje bla-bla (zijn de kinderen weer lekker bezig op school, onze dochter heeft een nieuwe hobby, ons hondje heeft niet geblaft voor het vuurwerk enz.)

Nu weerhoudt iets me dus om dat te doen.

Maar als ik jullie reacties zo lees, is de raad om ten opzichte van mijn broer het patroon aan te houden dat we de laatste jaren hadden.

Dus ik ga me erover heen zetten, en een mailtje sturen

dank,
Dihanne

Hanne.

Hanne.

12-01-2011 om 08:44

Misschien toch melden

Misschien dat je in het mailtje wel kan melden dat je het weet.

Mijn broer heeft jaren geleden het contact met mij 'opgezegd' en mijn moeder doet alsof ze gek is en van niets weet. Dat vind ik heel raar en niet medelevend.

Ik zou dus iets in het mailtje zetten als:

bla bla, Begrijp dat je onenigheid hebt met zus. Vervelend voor jullie. bla bla zijn de kinderen weer lekker bezig op school, onze dochter heeft een nieuwe hobby, ons hondje heeft niet geblaft voor het vuurwerk enz.

dihanne

dihanne

12-01-2011 om 10:16

Melden wel goed, denk ik

Tsja, daar zit wat in, Hanne
Laat ik dat maar proberen!

bedankt
Dihanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.