Relaties Relaties

Relaties

Even anders

Even anders

07-04-2011 om 10:04

Buur vraagt nieuwe buur direct om op te passen

Even checken of mijn mening over deze situatie gedeeld wordt.

Nieuwe buren in de straat, oude buurvrouw maakt kennis (ik ben op hoorafstand van het gesprek), oude buurvrouw stelt zich voor en biedt ook aan wel eens te willen oppassen. Nieuwe buurvrouw zegt direct dat ze dat aardig vindt en zegt dat ze dat ook wel eens terug wil doen. Oude buurvrouw reageert daar direct op door een datum aan te geven wanneer ze uitgaan. Nieuwe buurvrouw is verbaast over deze snelle inkopper en zegt even niets. Oude buurvrouw reageert daarop door te zeggen dat ze dan alleen de babyfoon hoeven te krijgen. Nieuwe buurvrouw zegt dat ze het tegen die tijd er maar op terug moet komen.

Ligt het nou aan mij of is het echt raar om iemand die je nog maar net kent op die manier direct te vragen om op te passen ? Ik vind dit namelijk raar omdat ze eerder toen mijn ouders hier aan het oppassen was ook de babyfoon af gaf, mijn ouders snapte het toen niet (dacht dat we dat zo hadden afgesproken) dus accepteerde de babyfoon. Mijn ouders kennen het buurkind nauwelijks (alleen van gezicht hier spelend op straat).

Ik verbaas mij er ook over dat je uberhaupt wil dat een vreemde op je kind past.

Wat vinden jullie ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

07-04-2011 om 10:10

Vreemd

dit vind ik vreemd idd. Je wilt toch eerst weten wie er op je kind let. En dat weet je toch niet van even een gesprekje bij de deur.
Ik vind de reactie van de nieuwe buuf nog subtiel. Denk dat ik gewoon nee gezegd had.

Even anders

Even anders

07-04-2011 om 10:30

ik verbaas mij, ze is verder juist heel beschermend naar haar kind toe. Ik vind de relatie met hen ook niet makkelijk, we zeggen nog gedag, maar na het incident hier toen mijn ouders aan het oppassen waren is het wel moeilijker geworden. Ik heb eerst gedacht dat het ook aan mij lag maar nu ik zie dat ze het met de nieuwe buur ook wat apart aan pakt ligt het volgens mij toch echt bij hen.

Het moet voor de nieuwe buur ook apart zijn dat ze dat zo vroeg terwijl ik op een paar meter afstand stond. Dan is het ook meteen duidelijk dat wij niet oppassen om welke reden dan ook. Ik had wat plaatsvervangende schaamte, een erg ongemakkelijk moment.

Vreemd

Ja dat vind ik ook vreemd omdat ik echt niet zo maar iemand en zeker geen onbekend (voor mijn kind) persoon laat oppassen. Tenzij je het niet gaat om je kind maar vooral om zelf je handen vrij te hebben en die zorg en behoefte van je kind op de 2de plek komt. Ik zou niet weten wat anders de beweegredenen zijn. Zo komt het over als een ego-centrische buurvrouw.

even anders

even anders

07-04-2011 om 11:44

Wat ik niet snap

van haar is dat er hier in de straat een ouder buurmeisje is die tegen betaling bij meerdere gezinnen oppast, dat doen wij ook en bevalt prima. Ze wil dat blijkbaar niet.

Ik vind het zo'n rare start, iemand woont net ergens, de verhuisdozen zijn amper uitgepakt en er wordt gevraagd om op te passen op een bepaalde datum. Dan begin je toch al slecht ?

En stel dat die nieuwe buur het doet en er gebeurt iets (kind huilt want is wakker geworden van iets, komt regelmatig natuurlijk voor), dan schrikt dat kind zich wezenloos van een vreemde in zijn kamer. Idem ken jij het kind niet dus kan je ook niet goed inschatten hoe je moet reageren. Zo heb ik het toen ook uitgeledg aan haar toen ze mijn ouders had opgezadeld met de babyfoon. Daar reageerde ze heel gepiekerd en geschokt over.

Heeft ze dan van te voren al gedacht toen ze ging kennis maken "goh ik haar daar direct voor vragen", dat vind ik zo berekend. Toen met mijn ouders had ze er volgens mij helemaal niet over na gedacht.

Inderdaad had de nieuwe buur ook direct nee kunnen zeggen, zo genant was dat geweest.

Nou ja, nu weet ik in ieder geval dat jullie dat ook zo vinden en dat het niet simpel een 'wat andere manier van omgaan' is waar ik aan twijfelde.

Hanne.

Hanne.

07-04-2011 om 12:06

Aanbieden niet net zo raar

Is het niet net zo raar om tijdens een eerste kennismaking meteen al aan te bieden om op te willen passen?

Als je het beiden aanbiedt, zet dat wat mij betreft ook de deur open om het te vragen. Het klinkt alsof de 'oppasdag' niet de zelfde dag was, tijd om kind en buurvrouw nog aan elkaar voor te stellen is er dus nog, of niet?

fladder

fladder

07-04-2011 om 12:37

Mijn eerste reactie

"Goh, ze is wel direct...!"

Vreemd? Mwoah... Ik ken vreemdere dingen. Mijn keuze zou het niet zijn om meteen al rechtstreeks om oppas te vragen (doe eerst maar samen koffie drinken en elkaar wat beter leren kennen), maar blijkbaar is dit een vrouw van het type "spijkers met koppen".

even anders

even anders

07-04-2011 om 13:01

Ik denk

eerder dat het een type is van 'wat mij nu uitkomt en zo regel ik dat'. Gekunsteld en wat berekenend vind ik het eerder dan 'spijkers met koppen'. Ze is verder best wel sociaal in orde schat ik zo in, dus niet op andere vlakken heel sociaal onhandig.

Ik geloof dat de datum die ze zei ergens over een paar weken is, tijd genoeg om elkaar te leren kennen dan maar of je dat op die afdwingende manier moet aanzwengelen is iets waar ik mijn bedenkingen bij heb. Of misschien juist wel, misschien weet de nieuwe buur nu dat ze haar wel genoeg kent en houdt ze het contact af.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2011 om 13:03

Ik zou het niet doen

Ik zou ook wel verbaasd zijn, zeker vanwege de reden dat ze ons niet eens kent en dan al vraagt of we zoiets zouden willen doen. Dat iemand meteen aanbiedt wel eens op te willen passen vind ik dan weer minder raar, maar je gaat er dan meestal niet vanuit dat zo'n aanbod er gelijk ingekopt wordt. Zo'n aanbod is voor 'mocht het ooit nodig zijn' en naar mening gewoon sympathiek.

Even anders

Even anders

07-04-2011 om 13:33

Pelle

ja zo ging het. De oude buurvrouw biedt het aan, nieuwe buurvrouw zegt dat ze dat vriendelijk vindt en biedt het dan ook aan waarop oude buurvrouw er direct een afspraak bij wil maken.

koentje

koentje

07-04-2011 om 15:07

Nou

ik vind het ook een vreemde gang van zaken. Niet raar om direct bij kennismaking aan te bieden als oppas te fungeren, wel raar om het vriendelijke tegenaanbod direct concreet in te koppen.
Riekt naar een vooropgezet plan.............

Ik vind het niet zo raar...

wat ik wel vervelend zou vinden is het gevoel te krijgen dat buurvrouw3 meeluistert en dit uitgebreid veroordeeld.

even anders

even anders

08-04-2011 om 12:10

Liat

als ze niet wil dat ik het hoor had ze niet op een paar meter afstand moeten gaan staan. En ja ik veroordeel het waar, ik vind het een vervelende manier van een gunst afdwingen.

fladder

fladder

08-04-2011 om 14:29

Even anders

Doe wat je niet laten kan (hoewel Liat zeker een punt heeft), maar waak er wel voor dat je hun probleem niet overneemt. Je hebt er niks mee te maken, zo simpel ligt het. En het is in een tuin nou eenmaal niet te voorkomen dat je voor de buren verstaanbaar bent...

Katrien

Katrien

08-04-2011 om 18:29

Nee, even anders

"En ja ik veroordeel het waar, ik vind het een vervelende manier van een gunst afdwingen."

Nee, het is geen vervelende manier van een gunst afdwingen. Want je wéét helemaal niet of het allemaal opgezet spel is. Dat denk je, dat is een aanname. En op die basis (je eigen aanname) veroordeel je.

Katrien

+ Brunette +

+ Brunette +

09-04-2011 om 00:50

Wat jij vindt doet er niets toe.

Het is iets tussen de buurvrouwen, jij hebt er niets mee te maken, je kunt wel van alles veronderstellen maar het is hún contact, er is een aanbod, laat ze het lekker zelf uitzoeken, waarschijnlijk gaan ze eerst heus wel een paar keer bij elkaar op de koffie om te weten te komen wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Even anders

Even anders

09-04-2011 om 23:53

Ja dat klopt

maar wat zo handig is aan dit forum is dat je even kan checken of je eigen interpretatie nou klopt. Ik vond en vind het als eerste een genante vertoning en als tweede onverantwoord naar het kind toe. En ik bemoei mij niet met hoe die 2 met elkaar om zullen gaan, daar heb ik ook echt geen behoefte aan. Mijn vraag was of het normaal gevonden wordt om direct een nieuwe buur te vragen als oppas, nou ik geloof dat niemand dat normaal vond om allerlei redenen.

Maar ik vind het niet abnormaal

Ik ga namelijk erg op m'n intuïtie af. Met sommige mensen voel je gewoon meteen een enorme klik. Mensen waarmee ik dat vanaf het begin heb, zijn ook altijd heel goede vrienden geworden.

Ik kan me er dus wel wat bij voorstellen dat je iemand gelijk als oppas aanvaardt.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-04-2011 om 00:04

Pelle

Maar wat is het probleem dan? Spijkers met koppen, dat is het eerste wat er bij me opkomt.

Je hebt ze overal

Hoe dan ook, het is niet passend voor de situatie, niet passend om je buren -mogelijk- in verlegenheid te brengen en bovenal niet passend voor je kinderen. Ik vraag me af of haar kinderen zich wel veilig voelen. Maar je hebt ze overal.. ik heb ook zo'n buurvrouw. Die vindt het belangrijker om van d'r kinderen af te zijn. Waar maakt niet zoveel uit. Uiteindelijk komen ze mensen tegen die ze verdienen. Ik wil niet weten wat dat voor die kinderen zal betekenen. Daar moet ik niet teveel bij stil staan (brr). Dus tegen over nieuwe buuv zal deze buurvrouw of gigantisch af gaan of ze verdienen elkaar. Hoe dan ook, jij bent er vanaf (hoop ik).

Even anders

Even anders

12-04-2011 om 21:19

Judith

Ik kan mij heel goed vinden in wat jij zegt over mensen die ze verdienen. Ze vraagt ons niet meer, ik ben er inderdaad van af. Ik ben ook blij dat de relatie nu veel rustiger en voor mij minder ongemakkelijk geworden is. Ze is nu in mijn ogen driftig op zoek naar een nieuwe oppas om haar kind of babyfoon te stallen, gevraagd of ongevraagd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.