Relaties

Fruit&co
01-04-2011 om 18:51
Buurvrouw
Wij hebben een bovenbuurvrouw waar wij een moeizame 'relatie' mee hebben. Daar spelen meerdere factoren in mee: ze spreekt een andere taal en niet goed Nederlands (maar mi beter dan ze voordoet want soms verstaat ze opeens wel heel goed Nederlands) en misschien speelt ook mee dat ze uit andere cultuur komt. Dat laatste weet ik niet, kan ik niet inschatten maar zou mee kunnen spelen in het wederkerig onbegrip. Vanaf het begin dat zij boven ons woont, gooit zij haar oud brood en andere etenswaar uit haar raam, op het gras maar ook op ons terras. Dat heeft als gevolg dat we nu duiven(stront) hebben. Daarnaast rookt haar zoon uit het raam en vinden wij niet alleen de peuken maar de brandgaatjes in ons parasol. Daar hebben wij haar al een paar keer op aangesproken. In het begin vriendelijk met uitleg erbij en later constaterend. Wij hebben het haar en hem zien doen maar zodra je het erover hebt, ontkennen ze het.
Nu stond ze 3 dagen geleden aan de voordeur met een verhaal en met haar dochter die begon te praten in de zin van "ik zeg het maar een keer vriendelijk". Ik was niet in de stemming, genoemd dat ik net lag te slapen en mijn hoofd niet stond naar slechts 1x vriendelijk.
Dat vond ik niet perse heel handig gedaan van mijzelf. Dus ik dacht, ach weet je wat ik koop een klein bosje tulpen en geef die met een netraal-vriendelijke tekst als "wat jammer dat onze onderlinge gesprekken zo moeizaam verlopen. Ik hoop hiermee over te brengen dat ik graag goede buren met elkaar wil worden, ondanks verschillen in mening".
Nu kom ik thuis, liggen er over het terras aardappelpartjes uitgespreid. Ik was er niet bij, kan wel raden... Ergens baal ik van die gekochte -nog niet gegeven- tulpen. Aan de andere kant, misschien juist nu wel een goed idee om te geven. Nu wil ik alles behalve dat ze denkt, goh die buren hebben we mooi tuk, we laten ons disrespect zien en ze komt met bloemen. Aanspreken op die aardappels zal wel weer resulteren in ontkenning.
Wat zal ik met die tulpjes doen ? En misschien nog belangrijker wat moet ik met (de houding) van deze buurvrouw?

Monet
01-04-2011 om 19:02
Ehmm
Ik zou de aardappelpartjes in een bakje doen, en die met de bloemen afgeven bij de buren. ERbij zeggen: goh, ik vond allemaal aardappels op het terras, ik kom ze maar even terugbrengen, want ik wilde net een bloemetje komen brengen om te laten weten dat ik het prettig zou vinden om als goede buren met elkaar om te gaan.

Rosase
01-04-2011 om 21:56
Mijn eerste ingeving zou zijn....
De aardappelpartjes stuk voor stuk via de brievenbus retourneren. Al lijkt me dat de verhouding daar niet noodzakelijker wijs beter van wordt.
Ik geloof echter ook niet dat ik het nog voorelkaar zou kunnen krijgen om die bloemen netjes af te leveren. En ik denk ook dat de tekst van Monet bij mij er niet zo heel netjes uit zou kunnen komen.
Ligt er natuurlijk wel aan hoe schuldig je je voelt over het eerdere gesprek en hoe erg je hoofd er niet naar stond.
Is buurtbemiddeling geen optie voor jullie? Lijkt mij eigenlijk dat jullie er zo niet uit gaan komen.

Julie
01-04-2011 om 22:01
Gewoon geven zoals je van plan was
Zonder aardappels. hou de eer aan jezelf, en doe of je neus bloedt. Als jij (meer dan) correct blijft en er niet in meegaat blijf je als het ware boven ze staan en heb je de strijd in elk geval mentaal gewonnen. En reken maar dat ze dat in de gaten zullen hebben.

Manda Rijn
02-04-2011 om 12:39
Wel
ik zou die aardappelpartjes zeker wel geven aan haar en dat bloemetje erbij doen. Kom zeg. Ja ik zou vanaf nu elke keer alles naar boven brengen in een open doosje of op een stukje karton voor de deur. En als je een huurwoning hebt zou ik het gaan melden dat er sigaretten naar beneden gegooid worden, dit is gevaarlijk.

Karin*
02-04-2011 om 20:22
Islam?
Was het niet een regel van de islam: dat je geen eten mag weggooien in de vuilnisbak en dat ze daarom de vogels er maar mee voeren? hoe het precies zit weet ik ook niet.

Karin*
03-04-2011 om 14:45
Denk het niet
Nee, dat zal wel niet, het gaat over eten.
Helaas merk ik ook vaak dat (ook niet allochtone) rokende mensen hun peuken overal neergooien. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zijn peuk uitmaakt en bewaart tot hij een bak tegenkomt als hij ergens loopt in de stad ofzo, dus blijkbaar wordt het normaal gevonden over het algemeen om ze zo op straat te gooien?
Ik ben trouwens ook wel benieuwd waarover de buurvrouw dan kwam praten? Blijkbaar ook over iets wat haar behoorlijk dwars zat, als ze het erover hebben dat ze het "1 keer vriendelijk zeggen"?

Anienom
04-04-2011 om 10:02
Goh
Ik vind de draadstartster erg lief, met een bosje tulpen. Want hoe ze ook gereageerd heeft aan de deur, de melding "Ik zeg het één keer vriendelijk" vind ik al niet zo vriendelijk, ik zou me erg tegen de haren ingestreken voelen. Die bloemen waren dan ook voor mijzelf .
Nu hebben wij ook forse overlast van onze buurvrouw. Vooral geluidsoverlast in de nachtelijke uurtjes (veelal door de week) tijdens haar dronkenschap. Wij hebben al een paar keer netjes gevraagd daar op te letten, maar toen ze een keer mijn partner lallend begon af te snauwen was dat voorbij. Overlastmeldingen gaan nu via de woningstichting en de wijkagent. Er zijn nu eenmaal bepaalde dingen die je niet hoeft te accepteren. Peuken op je parasol vallen daaronder.

raap
04-04-2011 om 11:12
Manda
'wat heeft de islam hier nou mee te maken ? '
Kom eens even van je ivoren toren zeg!
Veel! Heb vroeger in een buurt gewoond waar veel buitenlanders wonen en je kon precies zien waar moslims woonden. Daar lagen etensresten buiten. Werden gewoon uit het raam gegooid. Of je zag ze gewoon een vuilniszak in de sloot deponeren.
Kennisje van me woont in een buurt waar veel moslims wonen en ze ziet hetzelfde.
Dat is niet racistisch bedoeld, maar een constatering.

Massi Nissa
04-04-2011 om 13:39
Karin
Als je googlet op maakt-niet-uit-wat in combinatie met 'islam', vind je een heleboel. Ik heb in de Bijlmer naast een flat gewoond waar mensen winkelkarretjes en koelkasten naar beneden flikkerden van tien hoog. Moet ik dan ook googlen op 'Nigerianen' en 'winkelkarretjes gooien'? Zucht.
Groetjes
Massi

krasje
04-04-2011 om 13:44
Islam
maar aan de andere kant kan het toch best zo zijn dat het in de koran staat dat je eten niet weg mag gooien?
Dat verklaart natuurlijk wel alleen het weggooien, niet het in de tuin van je onderburen gooien, dat is geen islam, dat is onbeschoft.

Rosase
04-04-2011 om 14:50
Mag ik even nuanceren
Ik ken al met al best wel wat moslims en ik heb er echt nog geen een iets van eten zien offeren.
In afvalvoorlichtingsland is het echter wel een dingetje. Al met al komt wat Karin aangeeft dus niet helemaal uit de lucht vallen (om maar even in de beeldspraak te blijven hangen
Lijkt me echter niet dat het dan de bedoeling is dat dat eten geofferd wordt in de tuin van de buren. Dat is geen islam, dat is asociaal!

Manda Rijn
04-04-2011 om 16:21
Echt onzinnig
alsof mensen dit soort geschriften letterlijk nemen, kom zeg, er is echt geen islamiet te vinden die zijn afgekloven kippenbotjes in de tuin van de onderburen mikt omdat dat in de koran staat.
Asociaal gedrag als dumpen van sigaretten en afval is gewoon asociaal gedrag, dat hoef je helemaal niet in een culturele of religieuze context te plaatsen.

Rosase
04-04-2011 om 16:40
Gale zwankezwaan
Ja dat is mijn interpretatie, ik bedoel het zoals jij het zegt: voeren aan de dieren.

Karin*
04-04-2011 om 17:47
Letterlijk nemen...
Ik denk dat er wel degelijk veel mensen zijn die de koran letterlijk nemen. Net zo goed als er mensen zijn die de bijbel letterlijk nemen.
En de beginposter heeft het erover dat haar bovenburen niet goed nederlands spreken en uit een andere cultuur komen, dus mijn, misschien verkeerde, conclusie was dat ze islamitisch waren, vooral ook omdat ik vaag iets wist over dat je dan geen eten mag weggooien omdat dat een belediging van God zou zijn oid.
Niet dat ik het daar mee eens ben, maar dat kan een achtergrond zijn.
En ik denk dat er meer speelt dan het eten, want anders komt de bovenbuurvrouw niet praten over iets waarover ze het maar 1 keer vriendelijk wil zegggen. Dus.. wat is er nog meer aan de hand??

Tirza G.
04-04-2011 om 19:42
Karin* (ot)
God kennen ze niet in de Islam Maarre.......van De Gewone Hollandsche Bijbel mag je volgens mij ook geen eten weggooien. Althans: je mag geen dingen verspillen waar iemand moeite voor heeft gedaan - ofzoiets. En God doet altijd moeite voor alles (hop, weer al die gewassen laten groeien) dus dat dóe je niet.
Tirza

Karin*
04-04-2011 om 20:04
Weer wat geleerd
Weer wat bijgeleerd, zo zie je, ooit katholiek opgevoed, maar niet zo bijbelvast.
En ik vind het ook belachelijk hoor, dat eten over je balkon kieperen, maar ik wou het wel nuanceren Het hoeft geen kwade wil te zijn, maar misschien geloofsgebonden?
De sigarettenpeuken zou ik terugbezorgen denk ik.

Mark van Abcoud
05-04-2011 om 15:14
Eten weggooien is haram
volgens de Islam. Op zichzelf niet onsymphatiek. Vandaar dat veel (vast niet alle) moslims er de voorkeur aan geven om overgebleven restjes eten liever te voeren aan de dieren. In sommigen wijken lijdt dat tot overlast van ongedierte en zou dat dus beter achterwege kunnen blijven.
Maar wat betreft die buurvrouw, maakt het wat uit als ze dat eten uit religieuze overtuiging in je tuin dumpt? Is het dan minder erg? Asociaal is asociaal en zoiets hoeft je en moet je niet pikken.

Karin*
05-04-2011 om 15:47
Algemene tuin of privétuin?
Is het de privetuin van fruit&co, dan kan het natuurlijk helemaal niet, en op haar terras ook niet. Als het een algemene tuin is van de woningen, tja, dan heb je er weinig over te zeggen ben ik bang. Je kan dan hoogstens vragen of ze het niet wil doen omdat het ongedierteoverlast veroorzaakt.

Wilgenkatje-
05-04-2011 om 19:48
In een algemene tuin mag het ook niet
kom op zeg!
Net zomin als je er crocusjes mag plukken mag je er rotzooi in dumpen. Of dat nou kippenbotjes, volle asbakken of lege blikjes zijn.
Hoor 'es, als je het echt zat bent zou ik gewoon eens langs gaan bij de wijkagent of bij de woningbouworganisatie.
Als die buurvrouw vanwege haar geloof geen eten wil weggooien, moet ze even naar de kinderboerderij lopen of zo. Wie weet hebben ze daar een varken.
Of in de bijbel staat dat je geen eten mag weggooien weet ik eigenlijk niet, maar ik denk wel dat het vroeger veel minder gebeurde. Mensen moesten meer moeite doen voor hun voedsel, er was minder overvloed, ze hadden geen winkelwagentjes en al helemaal geen boodschappenautootje.

+ Brunette +
09-04-2011 om 00:19
Karin
Als het een algemene tuin is, mag je er heus ook wel iets van zeggen. Een paar maanden geleden had ik een kleine aanvaring met een Afrikaanse dame die haar huis dweilde en het sop naar de galerij van haar woningblok veegde, vanwaar het naar het pleintje van de woningen van de benedenverdieping spetterde. Ik had de indruk dat ze niet goed doorhad dat de algemene ruimte van ons gebouw niet hetzelfde is als de onverharde weg van haar voormalige huttendorp. Is er misschien zoiets aan de hand? Dat de buurvrouw van Fruit&co uit een heel andere leefomgeving komt?

+ Brunette +
09-04-2011 om 00:21
Oja
Ik legde het bovenstaande op een redelijk vriendelijke manier aan haar uit en volgens mij is het daarna niet meer voorgekomen.