Relaties

Mutsje1982
30-07-2025 om 10:28
Communicatieproblemen sinds enkele maanden. Hoe komt dat zo ineens?
Goedemorgen dames,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar ben als alleen lezer al wel bekend met dit forum.
Ik plaats zelf niet snel iets, maar dit is iets wat mij de laatste paar maand opvalt en ook best wel dwars zit.
De communicatie tussen mijn vriend en mij, waar ik sinds dit jaar mee samenwoon, loopt de laatste twee a drie maand best stroef, waar het voorheen nooit een probleem was.
Ik zal proberen uit te leggen hoe het dan gaat; mijn vriend vertelt mij iets, dat kan van alles zijn, ook iets van zijn werk. Om het goed begrepen te hebben en het te verifiëren vat ik samen wat hij gezegd heeft (dit deed ik van begin af aan al) met vaak de woorden ‘begrijp ik goed dat je….?’ of anderszins.
Dit doe ik vooral wanneer hij wat mompelt of snel en onduidelijk praat, wat zo nu en dan nog weleens gebeurt. En om zeker te zijn dat ik begrepen of gehoord heb wat hij heeft gezegd, want daar ben ik dan op dat moment niet zeker van.
Hij zei dat hij na het werk nog even zijn auto had gewassen, ik herhaalde het netjes ‘oh je hebt je auto nog even gewassen.’
Dan reageert hij fel ‘ja, dat zeg ik toch!’
En zo gaat het vaker als hij tussen neus en lippen door iets snel mompelend vertelt, terwijl hij tegelijkertijd iets uit de koelkast oid pakt.
En als ik het niet verstaan heb zeg ik ‘sorry, ik heb je niet verstaan’ of ‘wat zei je?’
Ook daar reageert hij geprikkeld op.
Ik heb een poosje geleden op een rustige avond het ter sprake gebracht, aangegeven dat ik soms wel hoor dat hij iets zegt/vertelt, maar niet precies wat, dat ik hem soms letterlijk niet kan verstaan, omdat hij soms snel praat, binnensmonds mompelt of zijn woorden verloren gaan in omgevingsgeluiden of de kinderen. Hoe we dit oplossen.
Ik probeer op een nette manier te communiceren, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat mijn communicatie stijl hem niet aan staat en hij het vervelend vindt als ik hem netjes vraag om het nog een keer te herhalen omdat ik hem niet verstaan heb.
Wat ik mij wel kan herinneren is dat toen we nog niet samenwoonden, hij ‘duidelijker’ praatte en minder mompelde. Praatte hij toch snel (soms is hij een spraakwaterval)dan herhaalde hij het vriendelijk wanneer ik het niet had verstaan.
Datgene waar ik nu tegen aan loop was toen niet.
Wat vinden jullie? Ik probeer het netjes op te lossen maar heb het gevoel dat ik tegen een muur loop.

Mutsje1982
05-09-2025 om 19:48
linn19 schreef op 05-09-2025 om 19:38:
[..]
Het lastige is dat je niet alleen hem maar ook de kinderen hoop geeft dat jullie niet uit elkaar gaan.
Jullie gaan het samen de kinderen vertellen maar als jij nu al weet dat jij niet verder wil met hem zit jij daar met de wetenschap dat je de kinderen sprookjes zit te vertellen.
Of hoop jij ook nog dat jij en hem alsnog de relatie voort kunnen zetten ?
Vooral de kinderen zijn de reden ook dat ik het überhaupt erg lastig vind er een eind aan te maken, daar zit ik erg mee. Als ik eraan denk maakt mij dat verdrietig.Het is sowieso een lastige situatie. Ik ga op z’n minst nadenken.
Mijn vriend zei nog wel nadat ik zei dat ik erg veel om de kinderen geef en het allemaal daardoor lastig vind ‘wat de uitkomst ook is, je kunt de kinderen gewoon blijven zien, dat zou niet over hoeven zijn.’ Ik heb nog nooit in zo’n situatie met kinderen gezeten. Ik gun ze ook het beste en sta open voor suggesties en tips. Zoveel mogelijk in hun belang.

linn19
05-09-2025 om 23:13
Mutsje1982 schreef op 05-09-2025 om 19:48:
[..]
Vooral de kinderen zijn de reden ook dat ik het überhaupt erg lastig vind er een eind aan te maken, daar zit ik erg mee. Als ik eraan denk maakt mij dat verdrietig.Het is sowieso een lastige situatie. Ik ga op z’n minst nadenken.
Mijn vriend zei nog wel nadat ik zei dat ik erg veel om de kinderen geef en het allemaal daardoor lastig vind ‘wat de uitkomst ook is, je kunt de kinderen gewoon blijven zien, dat zou niet over hoeven zijn.’ Ik heb nog nooit in zo’n situatie met kinderen gezeten. Ik gun ze ook het beste en sta open voor suggesties en tips. Zoveel mogelijk in hun belang.
Dat het een lastige situatie is ben ik zeker met je eens maar als je er nu al zeker van bent dat je deze relatie wilt stoppen zou ik die onzekerheid voor hem en de kinderen niet te lang laten duren, 2 a 3 maanden is echt lang. Duidelijkheid is ook voor de kinderen het belangrijkste.

ArianneH
05-09-2025 om 23:35
linn19 schreef op 05-09-2025 om 23:13:
[..]
Dat het een lastige situatie is ben ik zeker met je eens maar als je er nu al zeker van bent dat je deze relatie wilt stoppen zou ik die onzekerheid voor hem en de kinderen niet te lang laten duren, 2 a 3 maanden is echt lang. Duidelijkheid is ook voor de kinderen het belangrijkste.
Linn, ik begrijp wat je schrijft en met een ‘normale’ man zou ik Mutsje ook dat advies geven.
Deze man is echter niet normaal, heeft al geld van Mutsje gejat (&Mutsje, heb je dat al teruggekregen?) en hij is erg manipulatief, dus mijn advies aan Mutsje is: denk vooral aan jezelf.
Haal eerst je laatste spullen op met jouw vriend, voordat je er definitief een einde aan maakt en dat aan je ex communiceert. Echt niet eerlijk zijn voor je al je spullen hebt, anders krijg je die misschien niet meer.
Heb je de huissleutel nog?
En de tussenliggende periode kan je ook nadenken of je de kinderen nog wilt zien, maar vooral, of je dat wilt als je hem dan nog ziet. Daar zou ik heel goed over nadenken. Want ik denk dat je hem bij voorkeur niet meer ziet voor je eigen welzijn en gemoedsrust.
Of dat je de kinderen wel wilt zien, maar alleen als je hem niet meer ziet, dus dat je dan hooguit mailcontact met hem hebt over periodes en dat je ophalen/wegbrengen en dergelijke via zijn ex of op school doet. Dat wil je misschien wel. Dan kan je hem ‘ontlasten’ en daarmee jezelf en de kinderen een plezier doen? Het enige nadeel is, dat hij dan misschien eerder 50-50 wil regelen, omdat hij denkt dat jij zijn probleem (veel tijd met de kinderen) wel regelmatig kan oplossen. En die 50-50 regeling gun je de kinderen natuurlijk niet.
Denk er vooral goed over na wat jij wilt.

linn19
06-09-2025 om 00:18
ArianneH schreef op 05-09-2025 om 23:35:
[..]
Linn, ik begrijp wat je schrijft en met een ‘normale’ man zou ik Mutsje ook dat advies geven.
Deze man is echter niet normaal, heeft al geld van Mutsje gejat (&Mutsje, heb je dat al teruggekregen?) en hij is erg manipulatief, dus mijn advies aan Mutsje is: denk vooral aan jezelf.
Haal eerst je laatste spullen op met jouw vriend, voordat je er definitief een einde aan maakt en dat aan je ex communiceert. Echt niet eerlijk zijn voor je al je spullen hebt, anders krijg je die misschien niet meer.
En de tussenliggende periode kan je ook nadenken of je de kinderen nog wilt zien, maar vooral, of je dat wilt als je hem dan nog ziet. Daar zou ik heel goed over nadenken. Want ik denk dat je hem bij voorkeur niet meer ziet voor je eigen welzijn en gemoedsrust.Of dat je de kinderen wel wilt zien, maar alleen als je hem niet meer ziet, dus dat je dan hooguit mailcontact met hem hebt over periodes en dat je ophalen/wegbrengen en dergelijke via zijn ex of op school doet. Dat wil je misschien wel. Dan kan je hem ‘ontlasten’ en daarmee jezelf en de kinderen een plezier doen? Het enige nadeel is, dat hij dan misschien eerder 50-50 wil regelen, omdat hij denkt dat jij zijn probleem (veel tijd met de kinderen) wel regelmatig kan oplossen. En die 50-50 regeling gun je de kinderen natuurlijk niet.
Daar is geen time out van 2 a 3 maanden voor nodig.
Hij gaat dat samen met Mutsje op die manier zondag aan de kinderen vertellen. De kinderen zitten dan straks 2 a 3 maanden hoop te houden dat vader en zij wel samen blijven terwijl Mutsje al weet dat ze de relatie gaat stoppen, dat gun je die kinderen toch niet die onzekerheid en hoop al die maanden?
Ik snap de voorzichtigheid en de lastige situatie maar deze misleidende weg vind ik persoonlijk wreed tegenover de kinderen en ook tegenover hem.
Spullen ophalen hoeft ook niet zo lang te duren.
Over het deel van de kinderen na de breuk nog zien ben ik met je eens dat Mutsje daar goed over na zou moeten denken hoe zij zich zoiets voor zich ziet en of ze dat wel zou moeten doen.

Mutsje1982
06-09-2025 om 00:44
linn19 schreef op 05-09-2025 om 23:13:
[..]
We waren er in het gesprek over uit dat die goede vriend en ik vlak na mijn vakantie komende week de rest van de spullen gaan ophalen. En tevens hebben mijn vriend en ik afgesproken dat we kort daarna contact hebben over hoe we ons voelen en er in staan op dat moment. Aangezien de jongste jarig is binnen enkele weken, zit ik eraan te denken om òf vlak na de verhuizing van de rest van de spullen of vlak na de verjaardag van de jongste hem meedelen dat ik er definitief een streep onder zet. Ik heb een poos terug de jongste beloofd dat ik op haar verjaardag zou komen. Dat ga ik sowieso nog doen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om niet te komen en omdat ik het beloofd heb. En nee, ik ben niet wreed,wil juist het beste voor de kinderen, en had het ook liever anders gezien. Ik ben alleen aan het kijken hoe ik het het beste aan kan pakken, dat is het meer. Vandaar ook mijn postings aan jullie, waarvan de meesten moeder zijn.

Mutsje1982
06-09-2025 om 00:58
ArianneH schreef op 05-09-2025 om 23:35:
[..]
En de tussenliggende periode kan je ook nadenken of je de kinderen nog wilt zien, maar vooral, of je dat wilt als je hem dan nog ziet. Daar zou ik heel goed over nadenken. Want ik denk dat je hem bij voorkeur niet meer ziet voor je eigen welzijn en gemoedsrust.Of dat je de kinderen wel wilt zien, maar alleen als je hem niet meer ziet, dus dat je dan hooguit mailcontact met hem hebt over periodes en dat je ophalen/wegbrengen en dergelijke via zijn ex of op school doet. Dat wil je misschien wel. Dan kan je hem ‘ontlasten’ en daarmee jezelf en de kinderen een plezier doen? Het enige nadeel is, dat hij dan misschien eerder 50-50 wil regelen, omdat hij denkt dat jij zijn probleem (veel tijd met de kinderen) wel regelmatig kan oplossen. En die 50-50 regeling gun je de kinderen natuurlijk niet.
Klopt, Arianne, daarom moet ik mij ook een beetje indekken voor als hij onberekenbaar reageert. Heb dit gevoel nog sterker sinds dat gebeuren met de geblokkeerde bankrekening, waarbij hij idd zonder toestemming ook mijn geld weg haalde. Bij een ‘normale’ man zou ik het idd op de ‘normale’ transparante manier aangepakt hebben, zoals Linn dat wenst.
Nee, dat geld heb ik niet teruggekregen. Daar reageert hij niet op, slechts met ‘jij hebt mij ook genoeg gekost’. Tja, wat ik daar mee moet, geen idee.Ik ben er niet op doorgegaan, om de sfeer ‘goed’ te houden en de lieve vrede te bewaren. Ik vind de kinderen het belangrijkst, dat het voor de kinderen netjes en duidelijk wordt afgesloten. Uiteraard nadat ik mijn spulletjes heb. Gelukkig kan dat snel na mijn vakantie in een kinderloos weekend. Ik heb de huissleutel nog wel.

Mutsje1982
06-09-2025 om 10:19
Temet schreef op 05-09-2025 om 12:29:
Hij heeft gezegd waar zijn onwenselijke gedrag vandaan komt. Heeft hij ook gezegd wat hij van plan is eraan te doen?
Hij heeft gezegd dat zijn gedrag zal verdwijnen wanneer hij de rust heeft, niet zo moe is en weer wat meer tijd voor zijn eigen hobby’s heeft. En dat als hij uitgerust is, hij mentaal meer kan opvangen en dat korte lontje dan ook een stuk minder is. Hij zegt ook dat hij soms getriggerd wordt.

IMI-x2
06-09-2025 om 10:29
Mutsje1982 schreef op 06-09-2025 om 10:19:
[..]
Hij heeft gezegd dat zijn gedrag zal verdwijnen wanneer hij de rust heeft, niet zo moe is en weer wat meer tijd voor zijn eigen hobby’s heeft. En dat als hij uitgerust is, hij mentaal meer kan opvangen en dat korte lontje dan ook een stuk minder is. Hij zegt ook dat hij soms getriggerd wordt.
Dus hij gaat er niks aan doen. Het moet vanzelf komen. Tja, herkenbaar.

AlisonH
06-09-2025 om 11:13
Mutsje1982 schreef op 06-09-2025 om 10:19:
[..]
Vertaling: “Ik ga zelf geen actie ondernemen om dit gedrag en de onderliggende oorzaken aan te pakken, als jullie nou zorgen dat er niets van me wordt gevraagd en ik nergens door getriggerd word komt het vanzelf goed.”

Temet
06-09-2025 om 11:49
AlisonH schreef op 06-09-2025 om 11:13:
[..]
Vertaling: “Ik ga zelf geen actie ondernemen om dit gedrag en de onderliggende oorzaken aan te pakken, als jullie nou zorgen dat er niets van me wordt gevraagd en ik nergens door getriggerd word komt het vanzelf goed.”
Wilde inhoudelijk reageren, maar men haalt me de woorden uit de mond ...

tsjor
06-09-2025 om 11:53
Ik zou het allemaal rustig even laten bezinken. Hij heeft je in elk geval niet aangevlogen toen je zei dat je de rest van de spullen ook nog kwam ophalen. Toen jullie latten ging het goed, wellicht kom je weer op dat punt uit. Dan weet je zeker dat je in elk geval niet moet gaan samenwonen. Je had al je eigen inkomen op je eigen rekening gestort en je hebt al een (tijdelijk?) onderkomen dus in die zin zijn er verder geen onderlinge banden meer.

MamaE
06-09-2025 om 12:34
Ik zou het ook niet meer nodeloos gaan rekken en valse hoop geven. Niet aan hem en niet aan de kinderen. Jouw gevoel is weg, je vertrouwen beschadigd. Dat komt bij hem heus ergens vandaan, maar de omstandigheden waarin hij zijn leuke, lieve versie van zichzelf is, zijn vrij zeldzaam in het leven, want er is vaak wel 'iets' van ruis op de lijn wat dat verstoord. Iets is kapot, kwijt, kinderen moeten/willen iets, gedoe met ex, stress op werk, noem maar op. Dat betekent dus dat hij bijna nooit in staat is om jou te bieden wat je nodig hebt in een relatie. Dan kan er beter geen relatie zijn.
Wel lief dat hij ruimte wil bieden voor contact met de kinderen. Hebben ze zelf een telefoon? Dan kun je dat ook met hun regelen. Niet om de helft van hun tijd met vader bij jou te zijn, maar wel af en toe wat wandelen, ijsje eten, stukje fietsen, zwemmen etc.
Net zoals ze ook wel eens met vriendinnen afspreken, maar dan met jou.

Mutsje1982
06-09-2025 om 12:44
MamaE schreef op 06-09-2025 om 12:34:
Ik zou het ook niet meer nodeloos gaan rekken en valse hoop geven. Niet aan hem en niet aan de kinderen. Jouw gevoel is weg, je vertrouwen beschadigd. Dat komt bij hem heus ergens vandaan, maar de omstandigheden waarin hij zijn leuke, lieve versie van zichzelf is, zijn vrij zeldzaam in het leven, want er is vaak wel 'iets' van ruis op de lijn wat dat verstoord. Iets is kapot, kwijt, kinderen moeten/willen iets, gedoe met ex, stress op werk, noem maar op. Dat betekent dus dat hij bijna nooit in staat is om jou te bieden wat je nodig hebt in een relatie. Dan kan er beter geen relatie zijn.
Wel lief dat hij ruimte wil bieden voor contact met de kinderen. Hebben ze zelf een telefoon? Dan kun je dat ook met hun regelen. Niet om de helft van hun tijd met vader bij jou te zijn, maar wel af en toe wat wandelen, ijsje eten, stukje fietsen, zwemmen etc.
Net zoals ze ook wel eens met vriendinnen afspreken, maar dan met jou.
Ik ben zeker ook niet van plan om het nodeloos te gaan rekken(lees reactie op Linn), dat is mijn bedoeling ook niet. Sta op het punt om op vakantie te gaan en voel enorm veel stress, ook gebruikelijke vakantiestress, als ik èn tegelijk de spullen met goede vriend ophaal en het met hem de kinderen vertel die middag, dus vandaar dat dit na mijn vakantie van een week gebeurt en het gesprek morgen. Geloof mij maar dat ik er een reden voor heb om het met beleid aan te pakken. Anders ga ik er zelf ook nog aan onderdoor, want ik ben dood op en heb de energie niet met een vermoeiende autovakantie voor de deur. Vandaag werd ik ook pas om 10:15 uur wakker door vermoeidheid 😳
En ik neem de woorden van de kinderen erg serieus, dat ‘papa toen jij er nog niet was ook vaak zo boos deed, tegen ons en tegen mama en oma’ erg serieus. Die woorden hebben doen inzien dat het niet alleen aan mij ligt, (want dat dacht ik een poosje)dat ik dit niet alleen heb veroorzaakt, maar het gedrag er al voor de tijd was. Ik wil het ook netjes afronden, en laat het weggenomen geld ook voor wat het is. Er zijn belangrijkere dingen.
De oudste heeft een telefoon met whatsapp, daar kan ik contact mee houden.

IMI-x2
06-09-2025 om 13:16
tsjor schreef op 06-09-2025 om 11:53:
Ik zou het allemaal rustig even laten bezinken. Hij heeft je in elk geval niet aangevlogen toen je zei dat je de rest van de spullen ook nog kwam ophalen. Toen jullie latten ging het goed, wellicht kom je weer op dat punt uit. Dan weet je zeker dat je in elk geval niet moet gaan samenwonen. Je had al je eigen inkomen op je eigen rekening gestort en je hebt al een (tijdelijk?) onderkomen dus in die zin zijn er verder geen onderlinge banden meer.
Serieus?! In dit draadje blijf je de plank misslaan, Tsjor.

IMI-x2
06-09-2025 om 15:04
Mutsje1982 schreef op 06-09-2025 om 00:58:
[..]
Klopt, Arianne, daarom moet ik mij ook een beetje indekken voor als hij onberekenbaar reageert. Heb dit gevoel nog sterker sinds dat gebeuren met de geblokkeerde bankrekening, waarbij hij idd zonder toestemming ook mijn geld weg haalde. Bij een ‘normale’ man zou ik het idd op de ‘normale’ transparante manier aangepakt hebben, zoals Linn dat wenst.
Nee, dat geld heb ik niet teruggekregen. Daar reageert hij niet op, slechts met ‘jij hebt mij ook genoeg gekost’. Tja, wat ik daar mee moet, geen idee.Ik ben er niet op doorgegaan, om de sfeer ‘goed’ te houden en de lieve vrede te bewaren. Ik vind de kinderen het belangrijkst, dat het voor de kinderen netjes en duidelijk wordt afgesloten. Uiteraard nadat ik mijn spulletjes heb. Gelukkig kan dat snel na mijn vakantie in een kinderloos weekend. Ik heb de huissleutel nog wel.
Als je dat geld kunt missen, zou ik er niet op terugkomen. Zo min mogelijk discussies. Maar het is wel heel min als je geld steelt van iemand die minstens 4x minder inkomen heeft dan jij. Dan klopt er toch iets echt niet in je hoofd. Dat is helaas geen nieuws bij deze man.