Relaties

Mutsje1982
30-07-2025 om 10:28
Communicatieproblemen sinds enkele maanden. Hoe komt dat zo ineens?
Goedemorgen dames,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar ben als alleen lezer al wel bekend met dit forum.
Ik plaats zelf niet snel iets, maar dit is iets wat mij de laatste paar maand opvalt en ook best wel dwars zit.
De communicatie tussen mijn vriend en mij, waar ik sinds dit jaar mee samenwoon, loopt de laatste twee a drie maand best stroef, waar het voorheen nooit een probleem was.
Ik zal proberen uit te leggen hoe het dan gaat; mijn vriend vertelt mij iets, dat kan van alles zijn, ook iets van zijn werk. Om het goed begrepen te hebben en het te verifiëren vat ik samen wat hij gezegd heeft (dit deed ik van begin af aan al) met vaak de woorden ‘begrijp ik goed dat je….?’ of anderszins.
Dit doe ik vooral wanneer hij wat mompelt of snel en onduidelijk praat, wat zo nu en dan nog weleens gebeurt. En om zeker te zijn dat ik begrepen of gehoord heb wat hij heeft gezegd, want daar ben ik dan op dat moment niet zeker van.
Hij zei dat hij na het werk nog even zijn auto had gewassen, ik herhaalde het netjes ‘oh je hebt je auto nog even gewassen.’
Dan reageert hij fel ‘ja, dat zeg ik toch!’
En zo gaat het vaker als hij tussen neus en lippen door iets snel mompelend vertelt, terwijl hij tegelijkertijd iets uit de koelkast oid pakt.
En als ik het niet verstaan heb zeg ik ‘sorry, ik heb je niet verstaan’ of ‘wat zei je?’
Ook daar reageert hij geprikkeld op.
Ik heb een poosje geleden op een rustige avond het ter sprake gebracht, aangegeven dat ik soms wel hoor dat hij iets zegt/vertelt, maar niet precies wat, dat ik hem soms letterlijk niet kan verstaan, omdat hij soms snel praat, binnensmonds mompelt of zijn woorden verloren gaan in omgevingsgeluiden of de kinderen. Hoe we dit oplossen.
Ik probeer op een nette manier te communiceren, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat mijn communicatie stijl hem niet aan staat en hij het vervelend vindt als ik hem netjes vraag om het nog een keer te herhalen omdat ik hem niet verstaan heb.
Wat ik mij wel kan herinneren is dat toen we nog niet samenwoonden, hij ‘duidelijker’ praatte en minder mompelde. Praatte hij toch snel (soms is hij een spraakwaterval)dan herhaalde hij het vriendelijk wanneer ik het niet had verstaan.
Datgene waar ik nu tegen aan loop was toen niet.
Wat vinden jullie? Ik probeer het netjes op te lossen maar heb het gevoel dat ik tegen een muur loop.

Egel.
06-09-2025 om 15:22
Ja, ik weet niet, maar ik denk eigenlijk dat ik niet helemaal netjes en eerlijk kon blijven. Bij de laatste weghaalbeurt zou ik nog wat meer weghalen. Niet per se duur, nou ja misschien ook wel, maar iets dat voor hem waardevol is. En jij ook leuk /waardevol vindt.
Als hij wil kan hij natuurlijk terugkrijgen: gelijk oversteken. Geld overmaken dus.
Je zegt gewoon dat je het geleend hebt net zoals hij nog bedrag X van jou 'geleend' heeft.
Ik weet best dat ik me niet tevens tot zoiets laags en doms zou moeten laten verleiden maar ik vermoed dat dit voor mij toch rechtvaardiger zou voelen.

RosaMontana
06-09-2025 om 15:30
als je nu zoveel stress ervaart zou ik dat gesprek met de kinderen cancellen. Je bent nergens toe verplicht en mocht je echt zelf de kinderen nog willen spreken, dan kan dat altijd later nog een keer.

Evaluna
06-09-2025 om 16:17
Zou de mooie beloftes dat je nog contact met de kinderen mag onderhouden, niet stiekem een lijntje naar jou zijn?
Ik kan me voorstellen dat wat jij met de kinderen onderhoudt niet heel erg belangrijk voor hem is. Zolang hij nog maar invloed op jou kan houden.
Dan kan je beter af en toe rechtstreeks appen met de oudste.
Het lijkt me ook knap ingewikkeld om op deze manier "vrienden" met deze ex te blijven.

Kersje
06-09-2025 om 18:49
IMI-x2 schreef op 06-09-2025 om 13:16:
[..]
Serieus?! In dit draadje blijf je de plank misslaan, Tsjor.
Eens!!

Kersje
06-09-2025 om 18:56
Mutsje1982 schreef op 06-09-2025 om 00:58:
[..]
Nee, dat geld heb ik niet teruggekregen. Daar reageert hij niet op, slechts met ‘jij hebt mij ook genoeg gekost’. Tja, wat ik daar mee moet, geen idee.Ik ben er niet op doorgegaan, om de sfeer ‘goed’ te houden en de lieve vrede te bewaren. Ik vind de kinderen het belangrijkst, dat het voor de kinderen netjes en duidelijk wordt afgesloten. Uiteraard nadat ik mijn spulletjes heb. Gelukkig kan dat snel na mijn vakantie in een kinderloos weekend. Ik heb de huissleutel nog wel.
Waarom moet het gesprek met de kinderen persé morgen plaatsvinden, schuif ook dit gewoon door tot na je vakantie en nadat jij je spullen weer terug hebt?! Je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk nu, nergens voor nodig en hij kan er best een plausibel verhaal van maken waarom jij er nu even niet bent lijkt mij.
Gewoon even pas op de plaats nu en denk vooral even aan jezelf nu. Deze kinderen hebben een moeder en eerlijk gezegd, je begrijpt hopelijk zelf ook best dat het contact met deze kinderen zal ophouden als jullie relatie stopt. Dat je hen mss nog weleens zal spreken en/of zien, fijn als dat zou kunnen, maar erg realistisch is dat niet en ook niet altijd beter voor de kinderen, hoe moeilijk ook.

ArianneH
07-09-2025 om 00:34
@ Mutsje, je bent vast druk en gestrest voor je vakantie. Kan je niet dat gesprek morgen met hem en de kinderen cancellen? Zeggen dat je het vervelend wordt maar dat het je teveel wordt. Dat jullie dat zsm na jouw vakantie doen?
En dan zsm na jouw vakantie eerst de spullen ophalen en het gesprek met de kinderen erna laten plaatsvinden (‘lukt niet eerder’, verzin een smoes? Evt. na de verjaardag van jongste als die snel na het ophalen van de spullen is?
En is de verjaardag van jongste vlak na het ophalen van je spullen? Wil je daar echt heen gaan als je je ex dan ziet? Is dat verstandig voor jou? Als je dat aandurft kan je daar naartoe gaan maar misschien maar kort. Jongste enorm knuffelen, zeggen dat je van haar houdt en cadeau geven en dan weg?
Dan hoef je dat gesprek met de kinderen misschien niet meer te laten plaatsvinden?

tsjor
07-09-2025 om 07:39
Ik denk dat een paar mensen juist verkeerd zaten met berichten zoals dit van Imi-X: '
Op het moment dat iemand de relatie definitief verbreekt, is de kans dat dat in hevigere mate naar boven komt helaas groot. Daar is inmiddels genoeg onderzoek naar gedaan, lees de kranten, juist de afgelopen weken! Vandaar het advies om hem niet meer alleen op te zoeken. Dat is zelfs standaardadvies in deze situatie (relatie met manipulatieve persoon verbreken). Beter safe than sorry.'
En alle zorgen die er waren over hoe haal je de spullen op etc. Dat was de plank mis slaan. Onnodig angst zaaien. Ondertussen is er gewoon een gesprek geweest tussen twee volwassen mensen over hun relatie, was er geen enkel probleem met het ophalen van de spullen,. ook niet het laten staan van een deel van de spullen. Wel met de afwikkeling van geld, maar dat is van twee kanten abrupt en zonder overeleg gegaan: Mutsje1982 heeft haar inkomen niet meer naar de gemeenschappelijke rekening over laten maken maar naar haar eigen rekening; hij heeft de gemeenschappelijke rekening voor haar gesloten.
Ik ben het wel met jullie eens dat Mutsje1982 teveel naar zichzelf toegetrokken heeft (scheidingsangst) en hem te weinig gewezen heeft op de structurele problemen (het ligt niet aan drukte etc., zoals ook ik in het begin dacht) die om een andere oplossing vragen dan de tijd afwachten.

Mutsje1982
07-09-2025 om 08:37
tsjor schreef op 07-09-2025 om 07:39:
Ik denk dat een paar mensen juist verkeerd zaten met berichten zoals dit van Imi-X: '
Op het moment dat iemand de relatie definitief verbreekt, is de kans dat dat in hevigere mate naar boven komt helaas groot. Daar is inmiddels genoeg onderzoek naar gedaan, lees de kranten, juist de afgelopen weken! Vandaar het advies om hem niet meer alleen op te zoeken. Dat is zelfs standaardadvies in deze situatie (relatie met manipulatieve persoon verbreken). Beter safe than sorry.'
En alle zorgen die er waren over hoe haal je de spullen op etc. Dat was de plank mis slaan. Onnodig angst zaaien. Ondertussen is er gewoon een gesprek geweest tussen twee volwassen mensen over hun relatie, was er geen enkel probleem met het ophalen van de spullen,. ook niet het laten staan van een deel van de spullen. Wel met de afwikkeling van geld, maar dat is van twee kanten abrupt en zonder overeleg gegaan: Mutsje1982 heeft haar inkomen niet meer naar de gemeenschappelijke rekening over laten maken maar naar haar eigen rekening; hij heeft de gemeenschappelijke rekening voor haar gesloten.
Ik ben het wel met jullie eens dat Mutsje1982 teveel naar zichzelf toegetrokken heeft (scheidingsangst) en hem te weinig gewezen heeft op de structurele problemen (het ligt niet aan drukte etc., zoals ook ik in het begin dacht) die om een andere oplossing vragen dan de tijd afwachten.
Even terugkomend op het geld; in overleg met hem over de verdeling van de lasten heb ik kortgeleden rekening nummer aangepast dat mijn inkomen op mijn rekening is gestort. Omdat er een verwerkingstijd op zit is het inkomen van afgelopen maand (eind aug)nog op onze gezamenlijke gestort, dat nu weg is. Ik leef nu van mijn spaargeld.
Plus dat ik, zolang we nog samen waren, een deel van mijn inkomen naar draagkracht naar de gezamenlijke rekening over maak. En hij zijn deel, want mijn hele inkomen werd daarvoor op de gezamenlijke gestort, en hij stortte een klein deel van zijn inkomen. Dat voelde niet goed (ik hield niets over en hij een boel). Daar ben ik toen het gesprek over aangegaan.
Zover is het niet gekomen. Hopelijk wordt voor de eerste keer komende maand mijn inkomen op mijn rekening gestort, dat het aanpassen goed is gegaan. Dat zal dan eind deze maand zijn 🙏 Ik kan het geld hard gebruiken.

Temet
07-09-2025 om 09:54
Kom op Tsjor, uit het feit dat de pleuris niet is uitgebroken toen TO samen met iemand anders (een man, niet toevallig) daarheen ging kan je echt niet zonder meer concluderen dat haar angst helemaal ongegrond was.
Ook niet dat die gegrond was overigens, maar je kan het TO werkelijk niet kwalijk nemen dat ze het risico niet genomen heeft

IMI-x2
07-09-2025 om 11:18
Mutsje1982 schreef op 07-09-2025 om 08:37:
[..]
Even terugkomend op het geld; in overleg met hem over de verdeling van de lasten heb ik kortgeleden rekening nummer aangepast dat mijn inkomen op mijn rekening is gestort. Omdat er een verwerkingstijd op zit is het inkomen van afgelopen maand (eind aug)nog op onze gezamenlijke gestort, dat nu weg is. Ik leef nu van mijn spaargeld.
Plus dat ik, zolang we nog samen waren, een deel van mijn inkomen naar draagkracht naar de gezamenlijke rekening over maak. En hij zijn deel, want mijn hele inkomen werd daarvoor op de gezamenlijke gestort, en hij stortte een klein deel van zijn inkomen. Dat voelde niet goed (ik hield niets over en hij een boel). Daar ben ik toen het gesprek over aangegaan.
Zover is het niet gekomen. Hopelijk wordt voor de eerste keer komende maand mijn inkomen op mijn rekening gestort, dat het aanpassen goed is gegaan. Dat zal dan eind deze maand zijn 🙏 Ik kan het geld hard gebruiken.
Schrijf je nu dat hij een volledig maandinkomen van jou heeft gestolen?

IMI-x2
07-09-2025 om 12:01
tsjor schreef op 07-09-2025 om 07:39:
En alle zorgen die er waren over hoe haal je de spullen op etc. Dat was de plank mis slaan. Onnodig angst zaaien.
Hoe krijg je het je pen uit... de feiten liggen er gewoon. Mutsje beschrijft al pagina's lang dat deze man om de kleinste dingen onredelijk boos kan worden en haar al verschillende keren fysiek pijn heeft gedaan (en nog veel meer: gelogen, gegaslight, geld gestolen). Dat voorspelt weinig goeds voor een einderelatiegesprek. Dát zijn de gevaarlijke momenten, zo blijkt in de praktijk. Dat gesprek is mede goed verlopen omdat Mutsje zo verstandig was niet alleen te gaan en te de-escaleren door kleine stapjes te zetten en niet ineens de deur dicht te slaan. Niet omdat die man gewoon een overbelast schatje is (waarmee ze het wat jou betreft best nog eens kan proberen, werkelijk...).
Ik vind je naïviteit op dit vlak schokkend en schadelijk. Je laat Mutsje nog meer aan zichzelf twijfelen, terwijl ze het helder zag. Alsof haar inmiddels-ex haar niet genoeg gegaslight heeft, doe jij er nog een schepje bovenop. Prijs jezelf gelukkig dat je blijkbaar nog nooit een relatie met iemand met zo'n persoonlijkheidstype hebt gehad, dat jij het je niet kunt voorstellen dat iemand niet voor rede vatbaar is en gewelddadig wordt. Deze mensen bestaan echt en ze kunnen juist op zulke momenten gewelddadig, en helaas soms zelfs dodelijk uit de hoek komen.
Wat ik schreef, was niet onnodig angst zaaien, dat was een mogelijk drama voorkomen. Gelukkig heeft Mutsje haar verstand gebruikt.