Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Contact houden met ex schoonfamilie?

Goedemorgen,

Als je broer/zus en zijn/haar partner uit elkaar gaan is het dan gepast om nog contact te blijven houden met de ex als broer/zus? Of is het gepaster om dat contact af te houden? En voor zij die dat wel hebben gedaan, heeft dat de relatie met je broer/zus beïnvloed? 

Wat vinden jullie?


Ik vind van wel, maar in de praktijk zie je toch vaak dat het verwaterd. 

 Het hangt af van hoe de de scheiding verlopen is denk ik. Ik zou zelf het contact met mijn eigen broer of zus belangrijker vinden. Dus ik zou aan hun vragen hoe zij er tegenover staan als ik ook contact met hun ex zou onderhouden.

als ik contact had gehouden met ex van broer, dan zag ik broer niet meer. Ik heb nog een keer gefeliciteerd op facebook, laaiend was mijn broer, maar ja zit ook een heel verhaal aan vast.

Hangt er echt vanaf hoe ze uit elkaar zijn gegaan.
Ik zie mijn ex-schoonouders nog regelmatig. Bij verjaardagen zijn alle 3 hun kinderen er met hun huidige partners maar zijn er ook 3ex-en aanwezig. 
Gister nog op bezoek geweest bij mijn ex. Dus bij ons zou het geen probleem zijn.

Hier was al het contact met schoonfamilies meteen weg, duidelijk koude kant.
Maar als iemand zelf een band heeft opgebouwd met iemand van de ex-schoonfamilie vind ik het niet raar als dat blijft. 
Wel raar als dat overmatig is, ik lees wel eens verhalen van ouders die intensief met een ex-schoonkind blijven omgaan op een manier dat je steeds met je ex geconfronteerd wordt, daar zou ik geen zin in hebben. 

Mijn ex-schoonzus is al 43 jaar mijn beste vriendin, al zijn haar broer en ik al 36 jaar uit elkaar! Haar broer (mijn ex) zie of spreek ik nooit, ook geen behoefte aan. 
Ik vind het persoonlijk vreselijk als mensen menen partij te moeten kiezen na een relatiebreuk, heb ik dus ook nooit gedaan en ben daar altijd transparant in geweest. Uiteraard afhankelijk vd reden van uit elkaar gaan, want absoluut geen behoefte bevriend te blijven als er sprake is geweest van misbruik/mishandeling of andere criminele activiteiten.

Dus ja, ik vind dat vriendschap zeker kan!

Daar spelen zoveel factoren in mee. Allereerst of je er contact mee wil houden omdat de relatie waardevol was of de persoon aardig genoeg is of echt alleen om te weten of iets gepast (en hoe je daar gepast mee wil omgaan) met het oog op hun kinderen en de ex etc. En daarnaast natuurlijk hoe de scheiding is verlopen, of er, en zo ja welke, onverkwikkelijke zaken meespelen (je wilt misschien niet dat jouw band met dit ex schoonfamilielid gezien wordt als partijtrekkerij of het jouw familielid kwetst oid.. Het kan wel maar er is niet eenduidig een ja of nee op te geven. 

Ligt er maar net aan of ze samen kinderen hebben, zo ja dan hou ik zeker weten contact.

Nick90

Nick90

04-11-2023 om 22:15 Topicstarter

Ysenda schreef op 04-11-2023 om 09:51:

Hangt er echt vanaf hoe ze uit elkaar zijn gegaan.
Ik zie mijn ex-schoonouders nog regelmatig. Bij verjaardagen zijn alle 3 hun kinderen er met hun huidige partners maar zijn er ook 3ex-en aanwezig.
Gister nog op bezoek geweest bij mijn ex. Dus bij ons zou het geen probleem zijn.

Het echte uit elkaar gaan moet nog gebeuren maar dit kwam voor de partner als een verrassing, voor iedereen trouwens. En op dit moment kan die partner meer steun gebruiken dan m’n familielid. 

Nick90 schreef op 04-11-2023 om 22:15:

[..]

Het echte uit elkaar gaan moet nog gebeuren maar dit kwam voor de partner als een verrassing, voor iedereen trouwens. En op dit moment kan die partner meer steun gebruiken dan m’n familielid.

Dat laatste kan ook een goede overweging zijn. En hoe je relatie al was met die persoon voor de scheiding. Toen vrienden van mijn schoonouders uit elkaar gingen, bleef mijn schoonvader goed contact houden met de man van dat stel, en mijn schoonmoeder met de vrouw. Omdat ze daar allebei toch al het beste contact mee hadden. Dat was soms schipperen, want je kiest toch een kant maar daar kwamen ze onderling dan wel weer uit, begrip hebben voor iemand is immers niet perse hetzelfde als het eens zijn met wat die ander doet.

En soms krijgt een van beide al veel steun van de omgeving, dat kan ook een overweging zijn om vooral het contact met die ander aan te houden. Al zou ik wel vermijden om in het conflict getrokken te worden.

Als je een goede band had met de partner en deze kan wel wat steun gebruiken, vind ik dat wel een legitieme reden om contact te houden. Als je alleen contact had omdat het de partner van je familielid was, is het wat anders. 

Ik zie niemand meer van de familie van mijn ex. Mijn dochter ziet haar opa, oma, ooms, tantes, nichten en neven ook nauwelijks. Dat ligt niet aan mij, haar vader heeft haar gewoon nooit meegenomen naar zijn kant van de familie. Toen dochter klein was, heb ik uit een soort medelijden zijn ouders nog wel eens op de koffie gevraagd zodat ze hun kleindochter konden zien. Maar zij zaten dan een uur mij te beschuldigen van de scheiding, dus was ik met die uitnodigingen ook snel klaar. 
Andersom had ik het ook niet zo op prijs gesteld als mijn ex warme banden met mijn familie had onderhouden. Nou had mijn familie daar ook niet zoveel behoefte aan gelukkig. 
We zijn inmiddels zo'n 24 jaar uit elkaar en alle kou is allang uit de lucht. Toen mijn dochter afstudeerde waren haar vader, haar stiefvader (mijn vriend) en haar schoonvader erbij, naast nog wat familieleden van mijn kant en dochters vriend en beste vriendin. Dat ging helemaal prima, we hebben daarna nog gezamenlijk geluncht. 
Maar ik heb verder geen enkele behoefte meer aan de familie van ex. En wat dochter doet, is helemaal aan haar.

Nick90 schreef op 04-11-2023 om 22:15:

[..]

Het echte uit elkaar gaan moet nog gebeuren maar dit kwam voor de partner als een verrassing, voor iedereen trouwens. En op dit moment kan die partner meer steun gebruiken dan m’n familielid.

Dat deden mijn ex-schoonouders ook bij mij. Nog steeds zijn ze positiever over mij dan over de huidige vrouw van mijn ex, die zijn inmiddels 16 jaar getrouwd en bijna langer bij elkaar dan mijn ex en ik dar zijn geweest.

Dat meer steun kunnen gebruiken zou voor mij ook een overweging kunnen zijn.

" Het echte uit elkaar gaan moet nog gebeuren maar dit kwam voor de partner als een verrassing, voor iedereen trouwens. En op dit moment kan die partner meer steun gebruiken dan m’n familielid."

Ik heb dit een keer in mijn schoonfamilie gezien. De broer van mijn partner zette ineens plompverloren zijn partner aan de dijk. Zowel zijn ouders als zijn broer en zusters stelden zich onmiddellijk en volledig achter zijn partner op . Iedereen had namelijk ook een zeer warme band met schoondochter/-zus M en vond de manier waarop zoon/broer haar behandelde schandalig. 
Kennelijk drong dat toch tot hem door want uiteindelijk is de scheiding toen niet doorgegaan. Een paar jaar later gingen ze overigens alsnog uit elkaar maar toen gedroeg hij zich wel een stuk redelijker.

Nick90

Nick90

06-11-2023 om 09:14 Topicstarter

Temet schreef op 06-11-2023 om 08:19:

" Het echte uit elkaar gaan moet nog gebeuren maar dit kwam voor de partner als een verrassing, voor iedereen trouwens. En op dit moment kan die partner meer steun gebruiken dan m’n familielid."

Ik heb dit een keer in mijn schoonfamilie gezien. De broer van mijn partner zette ineens plompverloren zijn partner aan de dijk. Zowel zijn ouders als zijn broer en zusters stelden zich onmiddellijk en volledig achter zijn partner op . Iedereen had namelijk ook een zeer warme band met schoondochter/-zus M en vond de manier waarop zoon/broer haar behandelde schandalig.
Kennelijk drong dat toch tot hem door want uiteindelijk is de scheiding toen niet doorgegaan. Een paar jaar later gingen ze overigens alsnog uit elkaar maar toen gedroeg hij zich wel een stuk redelijker.

Zelfde hier, m’n zus heeft er opeens geen zin meer in en wil vrij zijn, we snappen er niks van 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.