Relaties Relaties

Relaties

Kasper

Kasper

23-05-2017 om 17:44

De viendin van mijn vader

Ik en de vriendin van mijn vader hadden vroeger een goede relatie.
Alleen ik kon har uiteindelijk niet meer uitstaan.
Hierom heeft mijn vader gwn mijn vrijheid afgepakt.
Ik wil dus weten wat haar rechten zijn over min zoals mag zij mijn bankrekening in.
Alvast bedankt
Doeii

Kasper

Kasper

23-05-2017 om 18:49

Ze woot trouwens bij ons

!

Consequenties

Toegang tot je rekening heeft je ouder en in principe niet je stiefmoeder. Maar wat kun je doen als je vader haar wel toegang geeft?
Misschien kun je vragen aan je vader om haar geen toegang meer te geven en het tussen hem en jouzelf te houden.
Overigens is het wel heel jammer dat het eerst wel goed ging en nu ineens niet meer? Misschien als iedereen zich even rustig houdt en niet teveel de confrontatie opzoekt dat het wel weer wat zakt? Uit elkaars buurt blijven kan helpen. En natuurlijk rustig blijven en niets zomaar er uit flappen maar je beheersen als je wel met elkaar te maken hebt. Zonodig even weggaan om je te kalmeren en de situatie te kalmeren naar je kamer.
Je kunt altijd nog een advocaat inhuren of eerst informatie vragen bij een kinderrechtswinkel of een juridisch spreekuur in je buurt.

http://kjrw.eu/voor-wie/tieners/

"Mocht je een vraag hebben of een situatie hebben waar jij niet uitkomt, kan jij contact met ons opnemen. "

Zoek op de site een kinderrechtswinkel bij jou in de buurt waar je je vraag kunt stellen.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-05-2017 om 21:01

kasper

Hoe oud ben je?
Ik neem aan dat er wel iets meer is gebeurd dan dat je het niet zo maar kan vinden met de vriendin van je vader? En wat heeft je vader precies gedaan wat jij benoemt als 'je vrijheid afgenomen'?

Ik weet niet waarom Anne J het over een advocaat heeft(dat lijkt me niet nodig namelijk), maar je kunt pas een advocaat inhuren als je 18jaar of ouder bent. Ben je dat nog niet dan heb je een volwassene nodig die je steunt.

Maar voor juridisch gedoe is het nog lang geen tijd: ik heb je niet gehoord over dat er geld van je rekening gehaald zou zijn door haar.

Ik weet niet of je vader jouw inloggevens heeft op je bankrekening, maar als dat zo is dan kan hij zijn vriendin erin laten als hij dat wil. Dat is helaas pindakaas, als je nog geen 18 bent want dan heeft je ouder het recht om mee te kijken wat er op je bankrekening gebeurt of om geld weg te sluizen als dat nodig is. Daar kun je pas iets aan doen als je 18 bent.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-05-2017 om 21:03

je moet

dan wel zelf naar de bank gaan, aangeven dat je niet meer wil dat je ouder meekijkt en je inloggegevens veranderen.

Klopt niet Sidonia

http://www.kinderenvangescheidenouders.nl/forum/viewtopic.php?t=346

Een kind kan kosteloos een advocaat inschakelen, mits die denkt iets toe te kunnen voegen aan een zaak.
Richard Korver komt daar ook weleens mee in het nieuws als hij een kind bijstaat dat hem eigenhandig heeft ingeschakeld. Zelfs een keer een meisje van 8 jaar.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-05-2017 om 21:15

dan kun je

pas een rechtszaak aanspannen als je 18 bent, denk ik?

Wel wat beperkt

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-ik-minderjarig-ben-zelf-naar-de-rechter-stappen

Er zijn blijkbaar wel wat beperkingen maar uiteindelijk kun je ook als kind een zaak (laten) aanspannen. Desnoods met de hulp van een curator die voor jou opkomt.
Er wordt uiteraard zoveel mogelijk naar een informele oplossing gezocht.

Kasper

Kasper

23-05-2017 om 21:36

Rechten

Fijn dat ik terecht kan op die website.
Het probleem is dat ze willen dat ik bij hen kom.
Het is een beetje ontstaan doordat zij overal boos op werd over wat ik zeg.
Maar wat mag zij over mij zeggen?

Gezag

Formeel heeft je vader alleen gezag over jou. Echter als je bij elkaar in huis woont is het ook zaak om rekening met elkaar te houden en dat kan alleen als je dat ook aan elkaar vraagt en meedeelt. Als dat in goede orde gaat en in respect voor elkaar is dat natuurlijk geen probleem. Als er een conflict ontstaat is het handig om dat op een rustig moment uit te praten.
Formeel mag je vader ook zeggen wie er voor jou zorgt.
Ouders en kinderen komen soms in de problemen omdat een kind groter wordt en meer zeggenschap wil over het eigen leven en wat daar besloten wordt of afgesproken. Terwijl de ouder nog vindt dat hij of zij daar uitsluitend over gaat. Met wat geduld en zaken klein houden en niet op de spits drijven kan dat goed aflopen.
En gedrag van een ander kun je moeilijk veranderen meestal helemaal niet.
Je kunt wel kijken wat je zelf kunt doen om zaken klein te houden, niet te overdrijven, even geduldig een moment zoeken om zaken uit te spreken of een formulering te zoeken waarvan je verwacht dat ouders begrijpen waar het over gaat. Zonder boosheid of bedreigingen. Soms is een vraag stellen handig. Of misschien ken je iemand in je familie of kennisenkring die zou kunnen bemiddelen tussen ten eerste jou en je vader.

Jan

Jan

23-05-2017 om 22:57

Huisarts

In plaats van een advocaat kun je beter de huisarts bellen voor een afspraak. Deze kan je doorverwijzen naar de juiste hulp. Dat lijkt mij belangrijker dan nu een juridische strijd voeren.

tante Sidonia

tante Sidonia

23-05-2017 om 23:02

kasper

hoe oud ben je?

de vriendin van je vader heeft in principe niets over jou te zeggen maar als je vader zich laat beïnvloeden door haar dan kun je dat niet tegen houden.

Wat bedoel je met 'zij willen dat ik bij hen kom' ?

Yura

Yura

24-05-2017 om 07:52

Niet wonen

Omdat je zegt dat zij willen dat je "bij hen komt" neem ik aan dat je daar niet woont?
Officieel heeft je vaders vriendin niks te zeggen en mag ze niet in je bankrekening. Ik ga er even van uit dan dat je nog 18 bent. Als je 18 bent mag niemand dat meer en heeft niemand ook nog wat te zeggen. Officieel dan, als je in 1 huis woont is het wel zo netjes dat je met elkaar overlegt en je je aan de huisregels houdt. Ze mag er dus best wat van zeggen als je al je rotzooi achter je laat slingeren en je kamer vol met vuile onderbroeken ligt etc. Zij woont daar ook en is hoogstwaarschijnlijk degene die die vuile onderbroeken uit de kamer vist (als die er liggen, ik bedoel het figuurlijk).

Als er een omgangsregeling met je vader door de rechter is bepaald en je woont hoofdzakelijk bij je moeder, kan dat niet zomaar veranderd worden door middel van jou onder druk zetten. Daar moet een nieuwe rechtszaak voor komen waarin ook jouw mening mee gewogen wordt, dan ga ik ervan uit dat je ouder dan 12 bent.

Waarom hebben zij zo'n behoefte om jou te controleren? Geef je daar aanleiding toe, als je eerlijk bent? Gebruik je alcohol of drugs? Doe je niks aan school en haal je hele slechte cijfers? Heb je opeens veel geld, dat niet te verklaren is? Ben je opgepakt? Probeer eerlijk te zijn hierin, ook pubers kunnen dat. Mijn dochter klaagde wel eens over een vriendin die niks mocht, maar ziet dat inmiddels heel anders. Die zegt vaak genoeg tegen haar vriendin: "Vind je het gek dat je dat niet mag?" en die zegt nu regelmatig dingen tegen mij als: "Ik snap echt niet dat die ouders dat goed vinden".

tante Sidonia

tante Sidonia

25-05-2017 om 10:20

Yura

De jongen zegt in het begin van het draadje dat de vriendin bij hen woont, dus ik neem wel aan dat hij bij zijn vader en de vriendin woont. In het tweede bericht benoemt hij het nog eens apart.

Wat jij veronderstelt; dat de vriendin van vader de vieze onderbroeken van de jongeman wel van de kamer zal vissen, vind ik best apart. je gaat er dus vanuit dat er een vrouw in huis is en dat zij DUS de verantwoording van de huishouding heeft? Even afgezien van het feit dat ik als moeder al niet de intentie heb om vieze onderbroeken van wiens kamer dan ook ga vissen, omdat ik vind dat ze dat lekker zelf moeten uitzoeken. maar jij doet dat wel? En, werkt dat?

Maar het lijkt erop dat Kasper zijn interesse verloren heeft voor dit draadje, dus misschien moeten wij ons maar niets meer afvragen....

Yura

Yura

26-05-2017 om 14:40

tante Sidonia

Het lijkt inderdaad alsof hij zijn interesse verloren is. Maar ik veronderstel niks, ik geef slechts een voorbeeld van een bekende bron van ergernis bij pubers als iets waarvan ik vind dat zij als vriendin van de vader iets van mag zeggen. En IK ga er niet van uit dat omdat zij de vrouw is dat zij dus de onderbroeken moet wassen, maar dat is iets dat nog wel steeds in veel huishoudens wel de dagelijks praktijk is, of jij dat nou wel of niet goed vindt.
Persoonlijk vis ik geen onderbroeken uit de kamer van pubers, ik maak een foto en stuur die per whatsapp naar pubers met de mededeling dat als het niet binnen 5 minuten weg is dat de foto dan op facebook staat, werkt als een tierelier. Ze hebben in al die jaren het nog nooit gedurfd om te kijken of ik het echt zou doen.

In bericht #9 zegt hij: Het probleem is dat zij willen dat ik bij hen kom. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren als hij al bij hen woont, vandaar dat ik er nog eens naar vroeg.

Jan

Jan

26-05-2017 om 16:46

Bij hen komen

Kan ook zijn niet afzonderen maar "gezellig" meedraaien in het gezin. Of helemaal niet meer naar moeder.

Yura

Yura

27-05-2017 om 10:34

Kan ook

Hmm ja dat zou ook kunnen, maar ik vrees dat het bij gissen blijft aangezien TO verdwenen lijkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.