Relaties Relaties

Relaties

Bregje

Bregje

27-08-2017 om 11:07

Dilemma schoonmoeder op feest dochter

Ik heb en schoonmoeder, niet zo'n eentje waar je altijd op kunt bouwen, nee mijn schoonmoeder is meer een probleem zoeker. Al 7 jaar ruziet ze op de verjaardag van mijn dochter, sinds de laatste keer hebben we het gehad en hebben we gezegd dat we er klaar mee zijn. Op de verjaardag van mijn andere dochter hebben we gezegd dat ze maar een andere keer moet komen, dat heeft ze gedaan (ik ben weggegaan omdat ik haar echt niet wilde zien), ze negeert ons ook, mijn schoonzus en haar vriend hebben sinds die laatste verjaardag ook niets meer gezegd. Als we haar tegen komen kijkt ze de andere kant op maar ze nodigde ons wel uit voor haar verjaardag, toen zeiden we dat het beter was dat we niet kwamen omdat de situatie niet goed was, en toen vroeg ze wat er aan de hand was want er was toch niets gebeurd. Volgens mij heeft ze een plaats voor haar hoofd.

Nu is mijn dochter dus bijna weer jarig. Ik heb geen zin meer in een feestje met mensen die ruzie maken en normaal ons negeren. Maar mijn dochter heeft wel recht op een feest. Kunnen we het maken om alleen mijn familie en onze vrienden uit te nodigen en tegen mijn schoonmoeder en schoonzus zeggen dat we gaan feest vieren?

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

27-08-2017 om 12:32

Ja hoor

Alleen moet je niet liegen tegen schoonmoeder en schoonzus maar ze gewoon niet uitnodigen.

Liegen.

Liegen kan, zeggen dat je geen verjaardag viert. Maar de kans is misschien groot dat je schoonfamilie via via hoort dat er toch gebak bij je in huis was.
Vreselijk trouwens, een oma die de verjaardag van haar kleinkind verpest met ruziemaken. Brrrrr.

Bregje

Bregje

27-08-2017 om 13:11

Misschien wel eerlijk zijn ja.

Ja misschien kunnen we inderdaad wel eerlijk zijn, gewoon zeggen dat we een verjaardag willen zonder 'gezeik'.. maar hoe zeg je dat netjes?
De relatie is toch al verstoord. Erger kan het niet worden.

En dan gaan onze dochters volgend jaar nog de communie doen. Mijn man stelde voor om iedereen dan wel uit te nodigen in de kerk, maar dat we dan met een klein gezelschap wat gaan uit eten, dus ook zonder hun.

Ruzies tot nu toe zijn eigenlijk bijveerbeeld:
-We organiseren er een bbq bij, we zeggen dat we om 16 uur beginnen maar er komt dan ineens iets tussen en dan komen ze om 18.30 uur en klagen ze dat het eten op is. En lopen ze boos weg.
-Bemoeienis met wie we wel en niet uitnodigen en als we iemand niet uitnodigen die in hun ogen wel moesten komen, gaan ze hier op onze verjaardag ruzie over maken. Niet dat ze dit van te voren even vertellen. Neen dan moet er op ons feest gescholden en weggelopen worden.
-Afgelopen jaar zal ze blijven eten, wat langer blijven (had ze beloofd al maanden), maar ze kwam al later dan ze gezegd had, ging boos in een hoekje zitten en naar een half uur stond ze op en ze ging en ze zei "Ik heb bezoek", dochter was natuurlijk er boos op oma. Je had het beloofd zei ze en moest erg hard huilen, want oma verpeste haar verjaardag altijd. Sindsdien wil ze ook niet meer naar oma toe.

Andersom kwamen we wel altijd gewoon in overleg op hun verjaardag. Hoewel het ook vaak mis ging.
-Mijn moeder en schoonmoeder schelen maar drie dagen. Ze nodigde ons een keertje uit op haar verjaardag, maar dat was de echte verjaardag van mijn moeder. Dus ik zei dat we al iets hadden. En dat we dan in de ochtend kwamen, maar nee dat was niet goed.
-Een andere keer kwamen we op schoonvader's verjaardag, we zeiden dat we om 14 uur kwamen omdat we om 16.30 uur een afspraak hadden. Dat was geen probleem. Dus we kwamen daar en was schoonvader iemand ophalen voor zijn verjaardag, hij was om 14 uur al weg en pas om 16.15 uur terug. En toen we dus om 16.30 uur weg gingen vonden ze het niet netjes.
-En nog gekker. Schoonmoeder was jarig, ze zei kom maar woensdagmiddag of vrijdagmiddag. Dus wij kwamen woensdagmiddag en toen stonden ze op en ze waren boos omdat ze zeiden dat we beloofd hadden om woensdagmiddag te komen. En toen gingen ze vissen en konden wij weg.
-Ze is altijd in de zomervakantie jarig. Ze zei dat ze haar verjaardag niet vierde en dus hielden we met de boeking van onze vakantie er geen rekening mee. Dat vond ze helemaal niet erg. Blijkbaar wilde ze het toch vieren en we hoefden onze vakantie niet te verzetten en ook absoluut niet op en neer te rijden. Toen kwamen we terug van vakantie en gingen we er meteen heen met een groot cadeau dat we op vakantie voor haar gekocht hebben en toen was ze ontzettend boos omdat we niet op haar feestje waren geweest. Het hele feest was verpest hierdoor. (het was ook de eerste verjaardag sinds het overleiden van schoonvader).

40er

40er

27-08-2017 om 13:23

Persoonlijk

Zou ik niks zeggen, het is je schoonfamilie. Dat is een klusje wat man mag opknappen, de "koude" kant doet het altijd verkeerd!

Maar niet uitnodigen, niks zeggen. Als ze er zelf na gaan vragen zou ik zeggen, vraag .... (man) maar.

Lou

Lou

27-08-2017 om 14:21

je nodigt uit wie je wil

... en al helemaal op het feestje van je dochter. Niet uitnodigen dus. Wat bij mijn eigen schoonmoeder niet zou werken overigens, die zou gewoon op de stoep staan. Maar zij mag bij ons dan ook gewoon binnenkomen dus het is hier niet aan de orde. Ik hoop dat jouw schoonmoeder alleen komt als ze wordt uitgenodigd. Niet doen dus. Als ze er toch lucht van krijgt, kun je uitleggen dat het je dochters verjaardag is en dat ze geen fijne herinneringen heeft aan oma's bezoek op haar vorige verjaardag.

Bregje

Bregje

24-10-2017 om 14:42

Hoe het gegaan is

De verjaardag van mijn dochter is voorbij. We hebben ze niet uitgenodigd, ze hebben niet gevraagd wanneer ze haar viert.
Mijn man heeft ook helemaal niets aan ze laten weten.

Ze hebben dan ook niet gebeld, gemaild, geen kaartje en niets gestuurd, voor mijn man is het duidelijk, het contact is nu definitief klaar met zijn familie.

Het is ook de eerste verjaardag geweest waar er geen ruzie of niets was. Het was niet druk maar ontzettend gezellig.

Mijn dochter heeft wel een keer laten doorschemeren dat ze het jammer vond dat ze helemaal niets gehoord had van oma en tante. Ze had wel iets verwacht..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.